Gigabyte AM3+ med FX-6300 ingen post eller video

Permalänk
Medlem

Gigabyte AM3+ med FX-6300 ingen post eller video

Hej!
Har ett Gigabyte GA-880GMA-USB3 med ett FX-6300 cpu 16 GB ram och AMD 7900 gpu som plötsligt slutat vida video, och där det är osäkert om den kommer til post.
- Ingen video (inte ens post/bios)
- fläktarna snurrar och det låter på hårddiskarna som att det är en vanlig start.
CMOS reset gjorde att det lät annorlunda.
Moderkortet ifråga: https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-880GMA-USB3-rev-31#ov

Någon som haft något liknande?

Felsökt i några timmar, testat med annan skärm, gpu, psu, med bara det essentiella inkopplat osv. Inga synliga fel. Ingen skillnad.
Kan det vara CPU eller moderkort som dött?

Funderar på att försöka få tag på en FX cpu med integrerat gpu.
Eller försöka hitta ett likadant moderkort. För att se om man kan rädda em Raid-5 därifrån.
Mvh
/Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Med tanke på allt du testat låter det ju som att det är antingen moderkort eller processor.

Men har du provat med den integrerade grafiken? Tänker om det skulle vara PCI-E-porten som plötsligt blivit defekt.
Det kan krävas att du tar ut grafikkortet för att den ska slå över till IGP.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Regert: FX och ett moderkort utan VRM-kylning känns med din felbeskrivning låter som att strömförsörjningen på moderkortet har pajat.

@aftershock, hade inte du byggt en dator åt en bekant vars Gigabyte-moderkort pajade 2-3 gånger med snarlik felbeskrivning? Då med att hela processorn pajade någon/några av gångerna?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Med tanke på allt du testat låter det ju som att det är antingen moderkort eller processor.

Men har du provat med den integrerade grafiken? Tänker om det skulle vara PCI-E-porten som plötsligt blivit defekt.
Det kan krävas att du tar ut grafikkortet för att den ska slå över till IGP.

FX 6300 har väl ingen igpu?
Har inte sett att min har det iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

FX 6300 har väl ingen igpu?
Har inte sett att min har det iallafall

Det stämmer, men den integrerade grafikdelen sitter på moderkortet och är i detta fall HD 4250 (DX10.1).
Säger detta med viss reservation, men det var väl först med Socket FM och AM4 som AMD började med IGP i processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Regert: FX och ett moderkort utan VRM-kylning känns med din felbeskrivning låter som att strömförsörjningen på moderkortet har pajat.

@aftershock, hade inte du byggt en dator åt en bekant vars Gigabyte-moderkort pajade 2-3 gånger med snarlik felbeskrivning? Då med att hela processorn pajade någon/några av gångerna?

Det stämmer men jag fick aldrig veta var problemet låg. Det jag kommer ihåg var att de först sa att cpun var trasig och fick den ersatt, varpå det gick en vecka eller så varefter samma problem inträffade. Därefter sa de istället att det antagligen var moderkortet vilket får mig att tro att de inte riktigt hade en aning om var problemet egentligen var.

Det jag vet är att vi slutade inte få problemet men det uppstod enbart när datorn gick ner i strömspar och jag "löste" problemet genom att stänga av strömspar på datorn. Vid det laget hade vi bytt delar i 3 omgångar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Med tanke på allt du testat låter det ju som att det är antingen moderkort eller processor.

Men har du provat med den integrerade grafiken? Tänker om det skulle vara PCI-E-porten som plötsligt blivit defekt.
Det kan krävas att du tar ut grafikkortet för att den ska slå över till IGP.

@Dunis: Skall kolla om den har integrerad grafik. Inte säker den har det. Funderade också på om det kunde vara fel på PCI-E porten.

Skrivet av DavidtheDoom:

@Regert: FX och ett moderkort utan VRM-kylning känns med din felbeskrivning låter som att strömförsörjningen på moderkortet har pajat.

@aftershock, hade inte du byggt en dator åt en bekant vars Gigabyte-moderkort pajade 2-3 gånger med snarlik felbeskrivning? Då med att hela processorn pajade någon/några av gångerna?

@DavidtheDoom: Jag och min kompis (har byggt datorn för många år sedan) funderade på det, men det finns inget uppenbart synligt fel på VRM eller egentligen någonstans på moderkortet vad vi kan se. Verkar så iaf.

Skrivet av ExcZist:

FX 6300 har väl ingen igpu?
Har inte sett att min har det iallafall

Skrivet av dunis90:

Det stämmer, men den integrerade grafikdelen sitter på moderkortet och är i detta fall HD 4250 (DX10.1).
Säger detta med viss reservation, men det var väl först med Socket FM och AM4 som AMD började med IGP i processorn.

Får kolla upp det där. Har för mig också att det kom senare.

Skrivet av AfterShock:

Det stämmer men jag fick aldrig veta var problemet låg. Det jag kommer ihåg var att de först sa att cpun var trasig och fick den ersatt, varpå det gick en vecka eller så varefter samma problem inträffade. Därefter sa de istället att det antagligen var moderkortet vilket får mig att tro att de inte riktigt hade en aning om var problemet egentligen var.

Det jag vet är att vi slutade inte få problemet men det uppstod enbart när datorn gick ner i strömspar och jag "löste" problemet genom att stänga av strömspar på datorn. Vid det laget hade vi bytt delar i 3 omgångar.

@Aftershock: Intressant ändå.

Egentligen var tanken att det skulle bli tal om uppgradering snart ändå. Men till detta moderkort är det knuten en RAID-5 som skulle vara bra att rädda. Så jag har tänkt mig att:

- Se om det finns en IGP på moderkortet, och om inte se om det finns en CPU med IGP om moderkortet kommer igång.
- Om det finns exakt den modellen av moderkortet och någon passande CPU till som man kan flytta RAIDen till och sen kopiera över den därifrån.

Skulle det fungera?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

@Regert: Det kan inte jag svara på tyvärr, i och med att det inte var min dator och jag hela tiden bara stod för inskickandet av delarna så hade jag aldrig så bra koll på var problemet låg. För oss fick vi alla problemen inom garantitid och gick därmed den rutten tills jag då lade in fixen.. Med delar som redan vägrar starta (Åtminstone så det var för oss) så fick jag aldrig igång det igen utan byte av delar

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Regert:

@DavidtheDoom: Jag och min kompis (har byggt datorn för många år sedan) funderade på det, men det finns inget uppenbart synligt fel på VRM eller egentligen någonstans på moderkortet vad vi kan se. Verkar så iaf.

Jag har svårt att tro att du skulle med blotta ögat skulle kunna se ett fel i drivstegen om det inte är så att det är ett katastrofalt fel (med rökutveckling).

Har du testat att starta systemet med mest grundläggande grejer, CMOS CLR och med en beeper-högtalare för POST-signaler?
När du försöker titta på systemet genom moderkortets grafikkrets så har du såklart plockat ur ditt stora grafikkort (HD7900-serien) ut ur datorn?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Hej!
Har ett Gigabyte GA-880GMA-USB3 med ett FX-6300 cpu 16 GB ram och AMD 7900 gpu som plötsligt slutat vida video, och där det är osäkert om den kommer til post.
- Ingen video (inte ens post/bios)
- fläktarna snurrar och det låter på hårddiskarna som att det är en vanlig start.
CMOS reset gjorde att det lät annorlunda.
Moderkortet ifråga: https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-880GMA-USB3-rev-31#ov

Någon som haft något liknande?

Felsökt i några timmar, testat med annan skärm, gpu, psu, med bara det essentiella inkopplat osv. Inga synliga fel. Ingen skillnad.
Kan det vara CPU eller moderkort som dött?

Funderar på att försöka få tag på en FX cpu med integrerat gpu.
Eller försöka hitta ett likadant moderkort. För att se om man kan rädda em Raid-5 därifrån.
Mvh
/Regert

Testat med bara en minnessticka (olika o i olika portar) ?

Om inte det hjälper så är det nog att prova med annan cpu + moderkort.
Kan ju vara bra kolla att cpu-core spänningen med multimeter är OK innan du gör nåt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har svårt att tro att du skulle med blotta ögat skulle kunna se ett fel i drivstegen om det inte är så att det är ett katastrofalt fel (med rökutveckling).

Har du testat att starta systemet med mest grundläggande grejer, CMOS CLR och med en beeper-högtalare för POST-signaler?
När du försöker titta på systemet genom moderkortets grafikkrets så har du såklart plockat ur ditt stora grafikkort (HD7900-serien) ut ur datorn?

Tja... givetvis ser man inte interna fel. Men det går att se deformationer, svullna komponenter eller om någon liten grej saknas eller så i bra ljus. Dammade av moderkortet (var inte mycket damm) och kollade.

Vi har testat med allt grundläggande dock inte utan minnesstickor och beeper (har ingen), men i övrigt ja.

Vi testade inte just det utan grafikkort. Första misstanken var att grafikkortet lagt av, så det byttes mot ett GT 650. Så det återstår. Men vi testade med ett grafikkort i och med skärm kopplad till moderkortet DVI och VGA port.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Regert:

Tja... givetvis ser man inte interna fel. Men det går att se deformationer, svullna komponenter eller om någon liten grej saknas eller så i bra ljus. Dammade av moderkortet (var inte mycket damm) och kollade.

Vi har testat med allt grundläggande dock inte utan minnesstickor och beeper (har ingen), men i övrigt ja.

Vi testade inte just det utan grafikkort. Första misstanken var att grafikkortet lagt av, så det byttes mot ett GT 650. Så det återstår. Men vi testade med ett grafikkort i och med skärm kopplad till moderkortet DVI och VGA port.

Ut med grafikkortet. Standardinställningar på i princip alla moderkort med grafikkrets är att inaktivera denna om det sitter PCIe installerat grafikkort.

Är ditt HD 7900-kort paj och fortfarande installerat så är troligen integrerad moderkortsgrafik inaktiverad trots detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin