EU-parlamentet överväger standard för mobil laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad yrar du om? Vad har min laptop-mängd med det att göra? Det var mer att påvisa vilken stor variation det är av kontaktdon efter ditt märkliga inlägg om påhittade procent och nätdelar. Hela poängen är ju att man ska SLIPPA köpa extra prylar...

Är det bättre att lagstifta om att laddaren måste säljas separat då, eller vad yrar DU om när du säger att det är ett problem att det inte är samma kontakt på fyra individuella laddare till fyra individuella laptops?

I vilket scenario behöver du använda en laptopladdare till flera olika laptops?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Philips, Electrolux, AEG, Volta, Tornado har haft S-Bag sedan 1998, alltså upphörde problemet du beskriver för mer än 20 år sedan.

Min köpte jag nytt under mitten av 90talet. Kostade 270 Mark som jag minns och höll pga påsarna som fasades ut i bara 5 år.
Köpte Industri-Dammsugare sedan dess ist och har inte ångrat mig.
Inga dyra påsar men bara ett skumgummifilter som enkelt kan tvättas ut med vatten. Plus att jag kan dammsuga allt bråte med den som kan tänkas ligga på golv och väg, inklusive vatten.

Skrivet av Sveklockarn:

Knappast när enheterna byts ut p.g.a. ålderdomlig hårdvara långt innan de slits ut.

Jag vet måga som slängt sina laptops pga dålig batteritid, som annars hade använts i flera år till om batteriet hade kunnats byta.
Frugans 2011 årsmodell Samsung Laptop är ett bra exempel. Köpte till ett nytt batteri som gick att byta ett par år sedan.
Den funkar finfin för allt hon använder den till och funkar även bra med Win10 fast den kom med Win7 home premium.

Eller vad sägs om Samsung Note 7 debaklet för ett par år sedan?
Där dom fick återkalla alla mobiler pga dåliga batterier. Hade varit mycket mer miljövänligt, om konsumenten bara hade behövats lämna in batteriet ist för hela mobilen. För att inte ens börja prata om pengarna det kostat för Samsung.
Lite längre stöd för Android OS uppdateringar till äldre mobiler skulle ochså sitta bra och skulle hjälpa till att mobiler inte blir obsoleta lika snabb som nu.
Där måste jag säga är Apple bättre på än Android-Världen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Vore onekligen väldigt välkommet.

Då räcker det med en enda laddare för att kunna ladda alla olika mobiler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det bättre att lagstifta om att laddaren måste säljas separat då, eller vad yrar DU om när du säger att det är ett problem att det inte är samma kontakt på fyra individuella laddare till fyra individuella laptops?

I vilket scenario behöver du använda en laptopladdare till flera olika laptops?

Berätta först vad du menar med detta i relation till det du citerad

”Ok, vi kan ju låtsas som att 80-90% av alla enheter med separat nätagg inte redan använder samma plugg, eller hur tänkte du här?”

Du får det att låta som att majoriteten redan använder samma kontaktdon, min anekdoten var för att påvisa att det inte är fallet. Inte att jag använder fyra laptops samtidigt som jag vill ladda med samma laddare...

Finns förövrigt massa scenarion där det är användbart. Går nätdelen sönder så är det betydligt lättare att ersätta den (t ex återanvända en annan man har hemma om t ex har tre gamla laptops osv).Jag har ett flertal gånger behövt köpa kablar eller nätdelar som hade kunnat undvikts om fler hade vart kompatibla med fler enheter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Då räcker det med en enda laddare för att kunna ladda alla olika mobiler...

Som nu då... med tanke på att man fått USB-laddare med Apple-telefoner sen minst åtta år tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Och varför envisas tillverkarna än idag med att skicka med laddare till mobilerna, jag behöver inte en ny vit kloss att stoppa i grystrynet eller en till kabel, har en handfull kablar och ett 20-tal USB-A-kontakter att koppla in kablarna till så ytterligare en kommer hamna i en låda tills man får städmani någon dag och slänger skiten.

Fast det där är ju ett i-landsproblem. Det är många som inte har ett 20-tal kablar liggandes och skräpar. Känns lite konstigt att köpa en ny laddbar produkt, men inte kunna ladda den.

Men jag förstår vad du menar. Jag är absolut inte emot en standard, men anser inte att det är något som EU ska bestämma över. Och tror fortfarande inte att det kommer göra några drastiska resultat över skrotet.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Berätta först vad du menar med detta i relation till det du citerad

”Ok, vi kan ju låtsas som att 80-90% av alla enheter med separat nätagg inte redan använder samma plugg, eller hur tänkte du här?”

Du får det att låta som att majoriteten redan använder samma kontaktdon, min anekdoten var för att påvisa att det inte är fallet.

Finns förövrigt massa scenarion där det är användbart. Går nätdelen sönder så är det betydligt lättare att ersätta den (t ex återanvända en annan man har hemma om t ex har tre gamla laptops osv).

Väldigt många apparater med extern nätdel använder 5,5 mm DC-pluggar, allt från små högtalare och etikettprinters till routrar och hårklippningsmaskiner. Jag lånade nätdelen från en gammal router till en fordonsdator jag tillfälligt behövde driva, inga som helst problem eftersom 5,5 mm DC-pluggar är en väl inarbetad standard. När det gäller bärbara datorer så tror jag att du egentligen fattar själv att en plugg per tillverkare beror på något annat än att man bara vill hindra folk från att använda samma laddare, d.v.s. att de inte vill utelämna datorns funktion till en potentiellt dålig laddare/nätdel från en annan tillverkare.

Adapterkit är en utmärkt och billig lösning som inte ställer till problem för att Kurt-Olof 58 tyckte att Dymo-skrivarens adapter minsann borde gå att köra laptopen på då det är samma kontakt.

Permalänk
Medlem

Varför standard? Ingen får utveckla något bättre än usb c. Eller alla tvingas på långsam trådlös laddning. Jättebra standarder hämmar utveckling.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

För ett hushåll som ändå värms upp med el så spelar glödlampseffekten ingen som helst roll för nettoförbrukningen eftersom överskottet av värme går till rummet lampan sitter i. Det enda som har hänt är att konsumenter fått färre val...

Lampor sitter nästan alltid i taket så de värmer upp varmluft som i slutändan sipprar ut genom isolationen/ventilationen för att värma kråkorna. Direktverkande el för uppvärmning är ju knappast en optimal lösning med tanke på elproduktionen i Europa. Europa har inom rätt stora delar har sin elförsörjning via fossilbaserade kraftverk, bara för att Sverige och Norge är nästan klimatneutrala i sin elproduktion så räcker det med att ta roddbåten över Öresund så hittar du kolkraftverk oftare än varg och då är ändå Danmark en ledande nation på vindkraftverk.
Uppvärmning av el i hushåll är en fossil efterlevnad av politiska beslut om vedeldning vs olja på 60-talet och kärnkraft vs olja på 70-talet, dvs, 50-åriga synder som kommer ta ytterliggare 30-50 år innan det är borta. Dessutom marginellt i sammanhanget om några enstaka hushåll har el som uppvärmning i norden om resten av Europa eldar upp kol för att tända upp 120 år gammal glödlampsteknik för att få ljus när det finns 90 år modernar teknik som LED-lampor och saker som fjärrvärmeverk med biomassa för uppvärmning. Bara införandet av LED-lampor har och kommer minska förbränning av fossila bränslen med enorma mängder.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som nu då... med tanke på att man fått USB-laddare med Apple-telefoner sen minst åtta år tillbaka.

Ja själva laddaren har USB-uttag ja. Men du måste använda olika kablar/kontakter beroende på vilken mobil som ska laddas.

Skulle väl ha skrivit: Då räcker det med en enda kabel till laddaren för att kunna ladda alla olika mobiler...

Vad är fördelen med att ha flera olika kontakter? Många verkar väldigt negativa till att använda en och samma modell?

Permalänk
Medlem

Ska detta verkligen behöva vara så krångligt att få till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

EU ser fint ut på utsidan, men det som från början var det som du beskriver så bra med demokrati, värderingar, samarbete och konflikteliminering går mer och mer mot att vara en överstatlig federation. EU-parlamentet röstas in demokratiskt men ovanför det så är det en byråkrati bakom stängda dörrar. Folkvalda har ingen möjlighet att lägga fram nya förslag till direktiv utan det måste komma från högre instanser. För att inte tala om att nuvarande upplägg gör att vi automatiskt flyttar makt till Bryssel för varje direktiv som röstas igenom. Sedan att det finns eldsjälar som vill se minimilöner och andra sociala förmåner över hela EU är en annan femma, dock är baksidan att när en sådan sak röstats igenom så har länderna inget att säga till om i det längre.

Njae... Alla de instanser du pratar om är fortfarande något medlemmarna tagit fram och som medlemmarna i olika led väljer representanter inom. Och som synes är "heads of state" och "governement" på "topp".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Direktverkande el för uppvärmning är ju knappast en optimal lösning

Det var inte tal om direktverkande el, utan om samtliga idag som inte har ett hus som värms med en egen panna.

Även fjärrvärme använder kopiösa mängder elektricitet för att t.ex. driva cirkulationspumpar.

Skrivet av houze:

Uppvärmning av el i hushåll är en fossil efterlevnad av politiska beslut om vedeldning vs olja på 60-talet och kärnkraft vs olja på 70-talet, dvs, 50-åriga synder som kommer ta ytterliggare 30-50 år innan det är borta.

Direktverkande el möjligen. Allt från bergvärme till fjärrvärme och alla andra förekommande typer av uppvärmning i hushållen som inte är baserade på förbränning är baserade på just elektricitet. Fjärrvärmen drar naturligtvis mindre el hemma hos konsumenten i förhållande till värmen som erhålls, men man får även ta med energikostnaden för alla förluster på vägen samt driften av näten. Uppvärmning med el är inte alls någon dålig idé, tvärtom är det en långt effektivare överföring i många fall.

Skrivet av houze:

fjärrvärmeverk med biomassa för uppvärmning.

Biomassan tar sig fortfarande inte till värmeverket för egen maskin. Fjärrvärme kan vara OK som en överskottsprodukt från kraftproduktion med ånga.

Skrivet av houze:

Bara införandet av LED-lampor har och kommer minska förbränning av fossila bränslen med enorma mängder.

Till kostnaden av att svåråtervunna sällsynta jordartsmetaller utarmas för att göra lysdioderna, men det är ju ett senare problem förstås...

Permalänk
Medlem

Vadå svårt att byta ut gamla kablar, en lightning kabel håller i många fall knappt 2 år, så jag tror inte att det kommer vara några större problem att fasa ut dom.
Och sen så har du kopiorna som ofta inte ens håller i 1 år.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Vad är fördelen med att ha flera olika kontakter? Många verkar väldigt negativa till att använda en och samma modell?

Det är jättebra, ända tills delar av mobilbranschen sitter fast med en gammal skitkontakt som inte håller måttet. Idag är det fritt fram att utveckla en ny, som Apple gjorde när de släppte Lightning år 2012.

Är folk i tråden lika positiva om EU plötsligt bestämmer att Lightning ska bli standarden efter påtryckningar från Apple?

Jag förutser att det skulle bli det klassiska "det är demokratiskt sålänge det blir som jag vill".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Lightning har varit vida överlägset alla tidigare USB-varianter före USB-C. Jag har använt samma Apple-laddare till tre telefoner, hur mycket elektronikskrot har jag genererat då?
Staten ska alltså få bestämma att den som köper en premiumtelefon är tvungen att ha en dålig kontakt. I använder Apple vanliga USB-laddare sedan länge.

Det här är intressant ;).
Du kommer med en subjektiv åsikt om den ena produktens förträfflighet och överlägsenhet.
Jag som inte är mycket bättre, jag svarar att det minsann är tvärt om. Det är produkten jag hejar på som är överlägsen allt annat. Pffft. Såklart! Så då gör jag det här och nu då.
Näähää. Lightning är sämst och microUSB är bäst. Så det så.
Nu går jag händelserna i förväg lite här för att bespara oss båda lite tid.
Du kommer kontra det här med att berätta specifika tech specs som minsann påvisar varför Apples lightningkontakt är bäst i världen.
Och jag lyssnar inte ett dugg utan skiter högaktningsfullt åt din subjektiva inställning till vilken techpryl du tycker jag bäst. Jag har ju redan min lika subjektiva inställning.

Det här upplägget kommer vi emellertid inte så långt med. Det tar stopp typ här.

Jag tänker mig att det här kanske kan ta oss lite längre:
Vi har olika inställning till laddsladdstandarden. Thats fine.

Men såhär ser jag på det iaf:
Jag har rest en del i världen. En del länder har 2, ja ibland även tre olika standarder för väggkontakter. Olika anledningar för olika länder. Det är kanske mindre intressant för sammanhanget varför det blivit såhär. Men klart är att det finns förespråkare för alla de olika kontaktstandarderna som används. I varje land finns det känslor kring vilken som är bäst där också.
Själv skiter jag faktiskt i vilket. Jag bryr mig mindre om den sydafrikanska standardens förträfflighet, eller om storbritanniens geniala kontaktstandard. Den med extra säkring även i kontakten. I dont care. Jag avundas inte att de har ett friare utbud av laddstandder. Noll avund på den haha.
Däremot tycker iaf jag att det är ett jädra meck att landet inte har enats om en kontaktstandard. Skit samma vilken som väljs - but please friggin choose one.
Och för laddsladar till mobiler har jag precis samma djup av engagemang att heja på den ena eller andra sidans förträfflighet och överlägsenhet i tech specs.
I dont care. Inte en sekund ;). Men jag bryr mig om att det är stökigt att det finns olika standarder för något så basalt som att ladda en telefon.

Och jag har inget emot att standarden väljs av branchen själv, eller om den väljs av Sverige eller om den väljs av EU. Bara det blir samma. Eller ja, EU är väl bättre för då gäller det i ännu större område. Win när jag reser så det passar iaf mig.

Märk väl att jag inte resonerar för att jag har rätt och du har fel här. Jag säger bara att såhär känner jag kring den här frågan.

Skrivet av Sveklockarn:

Exakt detta är problemet med alla EU-vurmare, att de accepterar godtyckliga begränsningar utifrån rent påhittade siffror. Vad kostade det i energi att byta ut alla gamla dammsugare, och hur mycket längre måste man dammsuga nu för att nå samma resultat?

Här finns det två sätt att svara på. Ett bättre... och ett sämre.
Jag har lite svårt att välja vilken jag ska ta först.
Men vi kan börja med det dåliga sättet att svara (så kan vi spara det mer positiva till slutet).

Ja problemet med alla er EUmotståndare är att ni saknar förmågan att tänka längre än näsan räcker. Den där ridån 5cm framför ögonen gör att ett holistiskt perspektiv på situationen är helt omöjlig.

Vad är problemet här? Ja jag kan såga mig själv här såklart och börja med punkten att jag buntar ihop alla som är mot EU i en hög. Det där stämmer ju inte riktigt. Och att jag sedan raljerar med lite vaga och stöddiga uppföljningar... ja det leder varken till en sansad dialog där man kan ha nå vidare meningsfullt utbyte eller är särskilt taktiskt om man faktiskt är intresserad av att få fram sitt budskap.
Sedan är det kanske inte så intressant att direkt gå in på kritik av en person eller av en grupp. Jag tror mer på att på ett tydligt sätt förklara problembilden snarare än att inleda med person/gruppangrepp. Det ökar chansen att den andra lyssnar.
(En hint här är att jag använt ditt upplägg i mitt dåliga svar).

Jag tror både du och jag kan bättre här faktiskt.
Så vi startar om den här delen.

Jag kan börja ;).
Intressant fråga angående dammsugarna. Har alla dammsugare bytts ut? Svaret på den frågan är nej. EU har inte förbjudit oss EUmedborgare att ha dammsugare med högre effekt. Vad har EU gjort då? Jo EU har förbjudit nysälj av dammsugare med hög effekt. Det innebär att inga dammsugare har tagits ur folks hem för att göra bytet. Däremot har EU tvingat fram högre krav på effektivitet och även hållbarhet av dammsugare om man köper en ny sådan i butik inom EU.
Problemet har nämlingen varit att många dammsugare har haft riktig jädra skitdesign som inte givit nå vidare sug trots hög effekt. Men hur ska kunderna se det när det är så enkelt att bara kolla på effektsiffran. Det där har tillverkarna förstått. Spara pengar på effektiv design och smäll bara in större motor så tror kunderna att dammsugaren är bättre.
Det finns inget behov för 2000W i en vanlig hemdammsugare egentligen. Med OK utformning på dammsugaren kan man få till bra sug även på lite lägre maxeffekt. Det innebär att det blir lika rent, det tar lika lång tid men drar mindre el. Ja de låter antagligen lite minder också.
Det skulle väl då vara tillverkarna som inte var intresserade av att göra dammsugarna effektiva utan istället bara sålde på höga effekttal som kan tycka det här är lite jobbigt. De som utformar dammsugare med hög effektivitet i åtanke har inte haft några problem med det här ;).

Själv ser jag det här som en win iaf. Skiter lite i om det är en branchstandard som marknaden själva tagit fram, om det kommer från nationella riktlinjer eller om det är från EU. Jag ser fördelen i att vi får mer effektiva dammsugare och får bort de värre sorterna (lite som dåliga nätagg typ) och att den totala effektförbrukningen går ner.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag blev förvånad och fick googla
Kommer verkligen iphone 11 med en usb c laddare, där de skickar med en usb c till lightningadapter? https://www.phonearena.com/news/iPhone-11-Pro-Max18-watt-fast...

USB C laddare istället för A ut är rätt väg att gå, men sätta en adapter i mellan bara för att.. Det känns väldigt konstigt. Sedan USB C laddare är idag exotiska, men de blir mer vanliga med tiden.

Hajar inte riktigt vad du menar med adapter?
Alltså med iPhone 11 så följer det med en laddare med USB-c och en kabel som är USB-C till lightning.
Så allting är ju helt okej där, inga adapterar.

Problemet jag ser är att jag har runt 20 gamla usb-a till lightning-kablar som blir oanvändbara utan adapter.
Och att inte använda den nya usb-c laddaren som typ är dubbelt(?) så snabb som dom gamla laddarna lär inte hända....

Så det som just nu istället händer är att samtliga mina gamla laddare blev pensionerade, och det handlar ju inte främst om kontakten utan att tekniken går framåt.

Därför menar ju jag på att utöver en kabelstandard, skulle det även behövas en standard på styrka i laddaren. Jag menar, det är meningslöst för mig att stoppa min usb-c till lightning-kabel i en laddare från en annan tillverkare som har halva effekten....

Precis som artikeln du länkar säger hr apple gått från 5w i dom gamla små tunna spetsiga laddarna till 18w i den nya, mer än 3x.

Permalänk

Måste ju ändå säga att Apple laddare känns stabilare är USB-C.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Fast det där är ju ett i-landsproblem. Det är många som inte har ett 20-tal kablar liggandes och skräpar. Känns lite konstigt att köpa en ny laddbar produkt, men inte kunna ladda den.

Men jag förstår vad du menar. Jag är absolut inte emot en standard, men anser inte att det är något som EU ska bestämma över. Och tror fortfarande inte att det kommer göra några drastiska resultat över skrotet.

Men det är inte och kommer inte vara ett i-landsproblem, ett hundralapp för en kabel och 50-100g mera saker är inte ett problem här vad jag kan se, kostar nästintill inget att bara sedan användning skeppa skräpet till valfritt u-land när jag inte behöver det mera, för det är ju inte ett i-landsproblem när elektronikskrotet hamnar på en soptipp i mindre bemedlat land och giftiga ämnen sipprar ner i grundvattnet.

T.ex. i Afrika finns väldigt många fattiga men många delar har digitala tjänster som ibland t.om. är mer använda och utvecklade än i väst-europa så det är inte att Masajer springer runt med 35-år gamla NMT450-telefoner precis, men de har en snävare budget och köper inte senaste iPhone när även Samsung Galaxy A20 är premium utan billigare saker utvecklat för den marknaden där inkomsten är låg men det är i dagsläget inte första mobiltelefonen som införskaffas och de är redan inne på 3:e eller 4:e och varför behöva mer sladdar eller strömadapter till dessa.
EU har trots sin ringa befolkningsmängd ett relativt stort ekonomiskt inflytande att inte bara hjälpa konsumenter i sin del av världen utan även sätta sin prägel och hjälpa en majoritet att världens övriga delar vilket kan ha stora miljömässiga vinningar om inte Kina, Ryssland, USA och Brasilien får för stora ekonomiska och militära påtryckningar att influera länders politik miljömässigt negativt (räknar inte med Arabstaterna här för de har för många inbördes konflikter för att kunna enas om en politiskt agenda).

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: När någon försöker tvinga mig att "välja rätt" genom politiska budkavlar så sätter jag mig på tvären, särskilt när det ska appliceras på elektronikbranschen genom att använda tio år gamla uppskattade/påhittade siffror. Några generaliseringar om folks inställning till överstatliga dekret blir nog svårt att undvika när vi är nere på såpass grundläggande filosofiska frågeställningar om vem det är som har rätt att bestämma över vad och i vilken utsträckning. Allt som är lagligt är inte moraliskt riktigt, och vice versa, heller.

Att säga att EU inte har förbjudit dammsugare med hög effekt genom att sätta en maxeffekt för alla nya dammsugare som säljs blir också en sån här fråga som beror på hur man ser på staten och dess maktutövning i sista änden. Det blir lite "mina barn har inte svultit ihjäl, jag har bara slutat ge dem mat", känner jag.

Tack för ett bra inlägg, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du missade anledningen på 51 000 ton elektronikskrot per år till följd av laddare? Nej, pöbeln ska inte alltid bestämma.

Skickades från m.sweclockers.com

51000 ton laddare? Hur många laddare måste då varje invånare kasta varje år? Typ två stycken, tror inte den siffran är riktig. Laddarna har man ju kvar även om man byter telefon, det är ju trots allt samma kontakt i laddaren oavsett märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Ja själva laddaren har USB-uttag ja. Men du måste använda olika kablar/kontakter beroende på vilken mobil som ska laddas.

Skulle väl ha skrivit: Då räcker det med en enda kabel till laddaren för att kunna ladda alla olika mobiler...

Vad är fördelen med att ha flera olika kontakter? Många verkar väldigt negativa till att använda en och samma modell?

Tror dom är negativa till precis allt EU beslutar oavsett vad det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Intressant fråga angående dammsugarna. Har alla dammsugare bytts ut? Svaret på den frågan är nej. EU har inte förbjudit oss EUmedborgare att ha dammsugare med högre effekt. Vad har EU gjort då? Jo EU har förbjudit [u]nysälj[/u ]av dammsugare med hög effekt. Det innebär att inga dammsugare har tagits ur folks hem för att göra bytet. Däremot har EU tvingat fram högre krav på effektivitet och även hållbarhet av dammsugare om man köper en ny sådan i butik inom EU.
Problemet har nämlingen varit att många dammsugare har haft riktig jädra skitdesign som inte givit nå vidare sug trots hög effekt. Men hur ska kunderna se det när det är så enkelt att bara kolla på effektsiffran. Det där har tillverkarna förstått. Spara pengar på effektiv design och smäll bara in större motor så tror kunderna att dammsugaren är bättre.
Det finns inget behov för 2000W i en vanlig hemdammsugare egentligen. Med OK utformning på dammsugaren kan man få till bra sug även på lite lägre maxeffekt. Det innebär att det blir lika rent, det tar lika lång tid men drar mindre el. Ja de låter antagligen lite minder också.
Det skulle väl då vara tillverkarna som inte var intresserade av att göra dammsugarna effektiva utan istället bara sålde på höga effekttal som kan tycka det här är lite jobbigt. De som utformar dammsugare med hög effektivitet i åtanke har inte haft några problem med det här ;).

This!

Gillar nästan alltid dina inlägg

Grejen var ju att folk köpte dammsugare på rusta med 2000watt på rusta för 299kr.
De låter så att man får hörselskador, suger skitdåligt och har någon påse som är omöjlig att få tag på. känner folk som gått på den och sedan fått slänga skräpet för att slang eller något gått sönder och det finns inga reservdelar eller för att den bara inte gör sitt jobb. Bra dammsugare har ju varit bra tidigare också. Ska inte sticka under stolen att en gammal 1600 watt med bra motor för 3000 kr faktiskt sög bättre än de nya. Dock så suger de nya absolut bra nog och de superbilliga skräpdammsugarna finns det ingen marknad för längre. Det är underligt i vissa produktkategorier att folk bara jagar watt för att de tror att de är bäst då. Kitchenaid har ju haft sin 300 watt på sin assistent länge och billiga stoltserar med 1200 watt fast med usel effektivitet vilket gör att man nästan bränner sig på prylen efter 10 minuters knådande.

Det är få som när de ska köpa tv frågar om vilken som drar mest ström. För den måste ju då automatiskt vara bäst.
Eller den bil som drar mest soppa för att få in en bilanalogi.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

EU har standarder för det mesta, allt från diesel-bränsle, till jordgubbar och mobiltelefoni, så att man standardiserar även laddkontakter till mobiltelefoner är egentligen inget konstigt, ja, laddkontakter till elbilar har man redan standardiserat.

Eftersom EU är en marknad så behövs det också gemensamma standarder, vilket är varför standardiseringsarbetet inte bedrivs på nationell nivå. Egentligen så har EU sysslat med gemensamma standarder långt innan det var EU, exempelvis i form av EEC.

Det finns tre standardiseringinstitut som idag är knutna till EU (förvisso oberoende); CEN, CENELEC och ETSI.

EU's usb-standard för laddning är publicerad av CENELEC och hette ursprungligen EN 62684:2010 “Interoperability specifications of common external power supply (EPS) for use with data-enabled mobile telephones”. Numera så är man uppe i revision 2018. Detta är även en internationell standard i form av IEC 62684:2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiff72:

51000 ton laddare? Hur många laddare måste då varje invånare kasta varje år? Typ två stycken, tror inte den siffran är riktig. Laddarna har man ju kvar även om man byter telefon, det är ju trots allt samma kontakt i laddaren oavsett märke.

512,5 miljoner invånare delat på 51 miljoner kilo... alltså närmare 100 gram laddare/laddkablar, d.v.s. ca tio enmeters laddkablar eller 2½ kompletta iPhone-laddare per år och person inkl. spädbarn och åldringar.

Det måste ju vara ännu mer per person egentligen eftersom jag inte kastat mer än en kabel för mobilladdning sedan 2012. Några av er sitter alltså och förstör naturen med allt avfall ni okynneskastar! USCH!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var inte tal om direktverkande el, utan om samtliga idag som inte har ett hus som värms med en egen panna.

Även fjärrvärme använder kopiösa mängder elektricitet för att t.ex. driva cirkulationspumpar.
Direktverkande el möjligen. Allt från bergvärme till fjärrvärme och alla andra förekommande typer av uppvärmning i hushållen som inte är baserade på förbränning är baserade på just elektricitet. Fjärrvärmen drar naturligtvis mindre el hemma hos konsumenten i förhållande till värmen som erhålls, men man får även ta med energikostnaden för alla förluster på vägen samt driften av näten. Uppvärmning med el är inte alls någon dålig idé, tvärtom är det en långt effektivare överföring i många fall.
Biomassan tar sig fortfarande inte till värmeverket för egen maskin. Fjärrvärme kan vara OK som en överskottsprodukt från kraftproduktion med ånga.
Till kostnaden av att svåråtervunna sällsynta jordartsmetaller utarmas för att göra lysdioderna, men det är ju ett senare problem förstås...

Kopiösa mängder för cirkulationspumpar är väl ändå att ta i, energibortfallet går väl fortfarande att räkna på fingrarna. Bergvärme/jordvärme och även luftvärme kommer ju åtminstone upp i 4:1 (de senaste 10-15 åren är det väl 1:6 som gäller) i effektivitet så glödlampor är hur man än räknar (förutom kanske direktverkade el) är en energislukare som inte har någon plats i ett modernt samhälle.
Så länge det inte finns ett riktigt bra sätt att producera el så är eluppvärmining en dålig idé. Det finns dock enorma energi-tapp på värmekraftverk och liknande så det finns stora behov av forskning inom ämnet och framförallt mera anpassade och tekniskt kompitenta politiska beslut* (inkompetens i kommunala bolag upphör aldrig att förvåna).
* Arbetade för något decennium sedan på ett medelstort IT-bolag som behövde utöka sin serverpark så man bestämde sig för att bygga en ny serverhall, servrar behöver el och kyla, el fanns eftersom det alltid finns några gristrynen i väggen men kyla behöver lite mer saker så vi kollade med det kommunala energibolaget om de ville ha +200kW värme men de tyckte det var bättre att vi köpte +200kW kyla istället eftersom de börjat sälja fjärrkyla så det slutade med att vi pumpade ut all el-energi som våra servrar förbrukade som värme ut i luften och värmde möjligtvis förbipasserande flyttfågel och för att påskynda den globala uppvärmningen för det var billigare än att tillföra värme till staden. Ja, jag vet att värme från servrar håller sig inom en obrukbar temperatur men det hade ju inte varit jobbigt för energibolaget att lägga in det i sin returledning och få 200KW mindre att värma upp på matningen men så fungerar vinstdrivande kommunala bolag som bara vill sälja tjänster.

Det är givetvis ett allvarligt problem att t.ex. LED-belysning behöver vissa svårutvinna grundämnen, men i dagsläget är det mer allvarligt att man behöver i stora delar av världen gräva upp kolsänkor som varit inaktiva i hundratals miljoner år. Borde inte kräva så många års av forskning för att hitta sätt att återvinna rare-earth-metals eller få igenom politiska beslut om återvinning av dessa för tillverkare.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

Tycker det är konstigt att det är så få som oroar sig om problemen detta kan ledda till. Hade EU lagstiftat om micro USB för 10 år sedan så hade vi ju fortfarande haft det. Eller mini USB innan det....

Eller ännu värre, tänk hur många gamla ide HDD kablar som slängdes när vi bytte till SATA. Bäst att EU lagstiftar om universell HDD kontakt också.

Den politiska byråkratin rör sig väldigt långsamt. Garanterat att detta leder till stagnation...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

Mmm, inte nytt att statistiken baseras på så underliga grunder ibland att en funderar på om det fortfarande är sanning. 2-3 laddare slängs om året? Låter extremt, nästan en i kvartalet. Iallafall från mitt håll så är den siffran utan tvekan under 1. Men kanske om en räknar med alla arbetsplatser och specialgrejer och utrustning där, då kanske det finns underlag för det antalet, men jag håller inte med om att det är en normal människa som står för de siffrorna då.

Precis, detta har länderna kunnat fixa med på egen hand utan inblandning av överstatlighet.

Angående Euro så är jag väldigt glad att vi har kvar våran krona. Världens äldsta riksbank har ansvaret för penningpolitiken och sköter det med bravur. Våran krona kan stå stark om Euron fallerar och det blir stora kriser, som ett extra redundant system. Bara för att vår krona är dålig i värde just nu så betyder det inte att den är kass och ska kasseras. Åter igen, tänk på att om vi väl går över till Euron är det för sent att ångra. Då är kronan borta för alltid.

Intressant tanke. Kan mycket väl bli så att framtida diskussioner handlar om hur en ska överföra energi till en pryl fort nog för att dagens laddare inte kan leverera. Hur ska en lösa det innovativa steget? Kommer det nya laddare kommer det generera massor av elskrot för att byta. Får inte riktigt sundheten att gå ihop här.

EU ser fint ut på utsidan, men det som från början var det som du beskriver så bra med demokrati, värderingar, samarbete och konflikteliminering går mer och mer mot att vara en överstatlig federation. EU-parlamentet röstas in demokratiskt men ovanför det så är det en byråkrati bakom stängda dörrar. Folkvalda har ingen möjlighet att lägga fram nya förslag till direktiv utan det måste komma från högre instanser. För att inte tala om att nuvarande upplägg gör att vi automatiskt flyttar makt till Bryssel för varje direktiv som röstas igenom. Sedan att det finns eldsjälar som vill se minimilöner och andra sociala förmåner över hela EU är en annan femma, dock är baksidan att när en sådan sak röstats igenom så har länderna inget att säga till om i det längre.

Dock blir det lättare med handel till andra eller från andra länder om båda använder euro...tycker det är onödigt att så många länder har olika valutor...längtar tills Sverige,Danmark,Polen,England och tjeckien gått över så man slipper växla

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trisse_123:

Tycker det är konstigt att det är så få som oroar sig om problemen detta kan ledda till. Hade EU lagstiftat om micro USB för 10 år sedan så hade vi ju fortfarande haft det. Eller mini USB innan det....

Eller ännu värre, tänk hur många gamla ide HDD kablar som slängdes när vi bytte till SATA. Bäst att EU lagstiftar om universell HDD kontakt också.

Den politiska byråkratin rör sig väldigt långsamt. Garanterat att detta leder till stagnation...

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är ju USB-C kabel god för mer än 40 Gb/s och 100 watt vid 20 Volt och 5 ampere och går att sätta i båda vägarna....behövs en ny om 30 år är det bara att upfinna en som klarar 400 Gb/s och klarar 1000 watt vid 75 volt 13,33 ampere är det fritt fram att framföra det till bryssel.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Tycker det är konstigt att det är så få som oroar sig om problemen detta kan ledda till. Hade EU lagstiftat om micro USB för 10 år sedan så hade vi ju fortfarande haft det. Eller mini USB innan det....

Eller ännu värre, tänk hur många gamla ide HDD kablar som slängdes när vi bytte till SATA. Bäst att EU lagstiftar om universell HDD kontakt också.

Den politiska byråkratin rör sig väldigt långsamt. Garanterat att detta leder till stagnation...

Skickades från m.sweclockers.com

Normalt är jag emot det mesta som EU beslutar eller står för, men jag tycker det är faktiskt ett vettigt förslag i det här fallet.
EU vill inte bestämma om att industrin skall använda mini/micro-USB eller USB-C, men dom säger att industrin SKALL ENAS om en enheltig kontakt dom kommer köra på.
Må det nu vara framme att byta upp till en annan kontakt, lär det inte vara nåt problem så länge inte varje tillverkare börjar koka sin egen soppa igen.
Det är allt EU förslaget vill komma fram med.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013