Vilket grafikkort? 2080 eller 2080 super?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort? 2080 eller 2080 super?

Håller på att bygga min första gaming dator men har fastnat på grafikkort.

Men är helt lost bland alla recensioner osv på alla grafikkort. Jag spelar en hel del och älskar bra kvalite på spelet om man säger så, spelar i 1440. Skulle vara kul att kunna spela i 4k men då om jag förstått rätt ska man fokusera på att köpa ett 2080ti, får bli i framtiden isåfall.

Iaf, jag tänkte på ett MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB GAMING X TRIO, är det ett bra kort eller finns det bättre att rekommendera?

Budget Max 10.000kr.

Permalänk
Avstängd

Har själv ett MSI 2080 Duke OC som jag nyttjar till en 1440p 165Hz Predator, de flesta spel flyter på magiskt i denna upplösning med ett 2080. Vill man som du säger kanske hoppa upp till 4K är nog ett Ti att rekommendera helt klart.

Men om du klarar dig på 1440 kan jag starkt rekommendera att du hoppar på just de 2080 Super, du kommer högst troligt bli nöjd! 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Spelar själv på en 2080 Super FTW i 2160p60 och den håller sig stadigt på 60 med vsync så Super-modellen är defintivt att föredra om du vill vara framtidssäker.

Permalänk
Medlem

Alternativt vänta tills nästa gen som ryktas ha rejäla prestanda förbättringar. Det är min plan när jag kommer från en 1080. Men av de två alternativen så helt klart super i de flesta fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Crayvey: Då den enda som är skillnaden mellan ett 2080 och ett 2080 super är att 2080 super om jag inte minns fel har mer cuda cores och har även en bättre prestanda överhuvudtaget. (Kan ha fel)

Nvidias plan var även att 20 super serien skulle ersätta de tidigare 20 grafikkorten (återigen kan ha fel)

Visa signatur

i5 6600k, MSI 970 Gaming 4gb, Corsair Vengeance LPX Black 16 Gb, Corsair G750M, Samsung 250gb SSD, Baracuda 1tb HDD, Asus VG278QR 165Hz 1080p

Permalänk
Medlem

@Crayvey: Har du spelat på skärmar med högre bildfrekvens? De allra flesta ser 144hz@1440p som en bättre gaming-upplevelse än 60hz@4k. Det är dessutom enklare att driva.
Du kan ju kolla på en av skärmarna med 144hz@4k men de borde nog bara övervägas om du redan har ett 2080 ti eller inte har några kval kring att köpa ett.

Permalänk
Medlem

Vad har du för prylar idag?

Personligen så sitter jag och väntar på nästa generation. Den normala lanseringstiden för grafikkort från Nvidia är 18-24 månader. Denna generationen kom ut i september 2018, dvs den är 16 månader gammal. Killgissar man lite då så är det ca 2-8 månader innan nästa generation kommer ut. Det smyger runt massvis med rykten, men i ärligheten så är det bara den vanliga fejk hypen som alltid kommer i slutet på en generation, det är ingen som vet när nästa gen kommer eller hur bra den kommer vara.

Sen är det ju så att har du en dator idag som du verkligen inte får ut någon glädje att spela på så är det ju betydligt bättre att köpa idag oavsett vad som kommer imorgon. Ett alternativ dock är att satsa på något som ett 5700/5700 XT eller ett 2070 Super. Sen när nästa generation kommer ut så säljer du det med 1000-1500 kr i förlust och köper ett RTX3080 då istället. Det är det jag personligen hade gjort om jag hade behövt köpa idag. Känner du att det inte är ett alternativ och du inte orkar krångla med att köpa/sälja så hade jag satsat på ett 2080 Super idag.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte nyligen ett 2080 super rog strix oc. Supernöjd! kör i 1440p, allt flyter på bra. Alla kommer säg att du ska vänta på 3000 serien, men det är aldrig rätt tid för uppgradering.
Vill du ha bättre prestanda nu, byt NU. 2080 super kommer klara sig ett par år Lycka till!

Permalänk
Medlem

Ja alltså jag skulle ju kunna gå ner och eventuellt sälja när den nya generationen kommer. Men vet inte om jag orkar stå ut sålänge haha. Får se hur jag gör.

Men tack för tipsen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inet har ju öppningserbjudande på Sveavägen nu på lördag. Där har dom ett asus rtx 2080 super för 7999kr och ett asus rtx 2070 för 5299kr.

Jag vill vänta på den nya generationen, men frågan är hur mkt man förlorar om säljer 2080 super kortet sen när den nya generationen kommer?
Tyckte att 7999kr inte var så farligt

Skickades från m.sweclockers.com