Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009

Köpte en G-sync bärbar (Asus GL702VS) för snart 2 år sen och tiden före G-sync kämpade man med tearing eller v-sync lagg och nu med G-sync slipper man båda.

Köper jag ny dator nu så är G-sync / Freesync / Adaptiv sync ett krav för mig.

Bärbar: ASUS ROG Strix GL702VS, i7-7700HQ, 32GB, GTX1070, 256GB NVMe SSD, 1TB SATA SSD
Mobil: Samsung Galaxy S6 (ärvd av min sambo)
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Aktsu:

Kör med det av, blir inge bra alls när man spelar CS:GO och har G-Sync faktiskt. Har någon gång märkt att det känns som det är något konstigt lag när jag spelar och jag hittar inte varför. Då har jag till sist kollat Nvidia settings och ser att G-Sync har aktiverats av sig själv, förmodligen efter någon drivrutinsuppdatering. Slår jag då av det känns det som det skall igen och jag kan panga vidare.

Kör du med rätt g-sync inställningar? G-sync=on, V-sync=on och sen begränsa framerate i nvidia drivrutinen till 3 frames lägre än skärmens frekvens. Jag har en 120Hz skärm så jag har begränsat max framerate till 117fps.

Bärbar: ASUS ROG Strix GL702VS, i7-7700HQ, 32GB, GTX1070, 256GB NVMe SSD, 1TB SATA SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Stefanp67:

Kör du med rätt g-sync inställningar? G-sync=on, V-sync=on och sen begränsa framerate i nvidia drivrutinen till 3 frames lägre än skärmens frekvens. Jag har en 120Hz skärm så jag har begränsat max framerate till 117fps.

Om du sätter in max framerate så lågt i CS:GO får du helt andra problem, motorn behöver riktigt hög FPS för att fungera optimalt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid skogskanten
Registrerad
Mar 2015

Kör en tungdriven 3440x1440 skärm. I de flesta "AAA" titlar så orkar mitt 1070 inte upp i några 200 FPS utan pendlar mellan 45-100 FPS beroende på spel och scen. Perfekt tillfälle för G-sync. För mig personligen gör G-sync mest nytta under 60 FPS, men även bra nytta upp till 100 FPS. Jag har inte testat personligen men jag har en tanke att det blir mindre och mindre nytta när man kommer upp i 150+ FPS.

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 Skylake 6700K @ 4.6 Ghz || Noctua NH-D14 w/ 2x FD Venturi HP-14 Fläktar|| Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|| MSI 1070 Gaming X || NZXT H440 || Supernova G2 850w || W10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Jag har kört med G-sync länge och älskar det följsamma ryckfria härliga flytet.

Men nämnas bör väl att jag aldrig haft en skärm över 60 Hz så för mig arbetar G-sync i spannet 30-60 fps, och input lag är inget jag någonsin varken brytt mig om eller lagt märke till.

Bör också nämnas att jag inte uppskattar att G-sync är Nvidia-exklusivt, och skulle egentligen föredra att köra freesync/adaptive sync istället - men jag har aldrig testat det senare så jag vet inte hur väl det fungerar i praktiken.

Tillägg: jag kör med grafikinställningar på max i spel, med 2xAA i 3840x2160, därav är det inte sällan jag droppar under 60 fps.

3950X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av sadin:

Kul då är jag inte ensam om att känna så

Tror dock detta mer har att göra med att FPS i CS GO varierar rätt kraftigt och att jag inte är riktigt säker på hur väl den inbyggda framecappen eg fungerar. Med GSync och extern framecap, antingen typ Riva eller den som numera finns inbyggd i NVidias kontrollpanel (har ju funnits odokumenterad innan om jag minns rätt) så flyter det på bättre än det någonsin gjort innan med någorlunda "jämna" musrörelser och att man äntligen kan springa runt ett hörn utan allt för mkt stutter. Är ju eg inte hörnet som är problemet utan att Source Engine verkar ogilla att man rör på musen och samtidigt kör med rätt hög känslighet inställd. Sen kan ju inte GSync fixa alla de utmaningar som Source Engine v1 innebär dock

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av backfeed:

Bör också nämnas att jag inte uppskattar att G-sync är Nvidia-exklusivt,

Tur då att det inte längre är det

Eller ja, beror ju lite på definitionen av "GSync", numera är det som bekant lite krångligare än innan NVidia nåddes av Glasnost 30 år efter alla andra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2015
Skrivet av Ph4st:

V-Sync ska vara PÅ i Nvidia control panel under 3d inställningar, men i settings ingame i de spel du spelar ska V-Sync vara AV.

Eller i de spel där alternativet finns så väljer man "G-sync" istället för "V-sync".

Förresten så kan man inte ens ändra denna inställningen i vissa spel då man aktiverat g-sync, det blir gråmarkerat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hell
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av improwise:

Tror dock detta mer har att göra med att FPS i CS GO varierar rätt kraftigt och att jag inte är riktigt säker på hur väl den inbyggda framecappen eg fungerar. Med GSync och extern framecap, antingen typ Riva eller den som numera finns inbyggd i NVidias kontrollpanel (har ju funnits odokumenterad innan om jag minns rätt) så flyter det på bättre än det någonsin gjort innan med någorlunda "jämna" musrörelser och att man äntligen kan springa runt ett hörn utan allt för mkt stutter. Är ju eg inte hörnet som är problemet utan att Source Engine verkar ogilla att man rör på musen och samtidigt kör med rätt hög känslighet inställd. Sen kan ju inte GSync fixa alla de utmaningar som Source Engine v1 innebär dock

Tror också att hög DPI kan ha något att göra med detta. Jag spelar med 1600 dpi och ganska höga inställningar i spel, t.ex i BF4 har jag 24 för mousesens vilket enligt mina vänner som jag kör med är alldeles för mycket. Det märktes också när någon var på besök och testade typ Bf hos mig. De kunde inte sikt för 5 öre ahhaa.

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
Youtube: http://www.youtube.com/user/IIIRef
Intel Core I7 9700K G.Skill Trident Z RGB Series 16GB (2x8GB) / 3200MHz ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB EVGA 1000w, LG 34GK950F

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av sadin:

Tror också att hög DPI kan ha något att göra med detta. Jag spelar med 1600 dpi och ganska höga inställningar i spel, t.ex i BF4 har jag 24 för mousesens vilket enligt mina vänner som jag kör med är alldeles för mycket. Det märktes också när någon var på besök och testade typ Bf hos mig. De kunde inte sikt för 5 öre ahhaa.

Jo, det är vad jag menar med hög känslighet. En diskussion som jag för övrigt tycker ofta är lite snedvriden, där det beskrivs som hög känslighet gör att man inte kan sikta, när det nog snarare är så att vissa spelmotorer helt enkelt fungerar sämre med hög känslighet på musen och det är därför man siktar sämre. Med kombinationen som jag angav ovan tycker jag dock att det fungerar klart bättre.

Sen är det så klart så att någon som är van att köra med låg känslighet och sen hamnar i en setup med hög känslighet får problem, men det gäller nog även om situationen är den omvända

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017

Nej.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kramfors
Registrerad
Mar 2004

Tror det första spelet var BF4 som jag körde Gsync med men vill minnas att det var en del strul i början. Nu för tiden är det inget jag riktigt tänker på, har dock alltid unlimited frames på när jag spelar nu för tiden, ligger oftast över 100 fps i dom flesta spelen med ett 1080 Ti och 1440p.
Kör man mycket bilspel så tror jag Gsync är att rekommendera, även FPS då.

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Aktsu:

Om du sätter in max framerate så lågt i CS:GO får du helt andra problem, motorn behöver riktigt hög FPS för att fungera optimalt.

Spelar inte CS:GO så jag har ingen aning men det låter logiskt annars skulle inte alla jaga framerates i just det spelet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av improwise:

Tur då att det inte längre är det

Eller ja, beror ju lite på definitionen av "GSync", numera är det som bekant lite krångligare än innan NVidia nåddes av Glasnost 30 år efter alla andra

Jo, G-sync är fortfarande Nvidia-exklusivt, då det bara är deras grafikkort som har det. "G-synckompatibel" är inte det jag menar med G-sync, utan jag syftar på "äkta" G-sync med dedikerad hårdvara i skärmen.

Exakt hur mycket bättre "äkta" G-sync är än freesync/adaptive sync minns jag dock inte, och har aldrig provat det senare så jag vet inte hur det står sig, men förhoppningsvis tillräckligt bra så jag kan köpa en freesync/adapvite sync-skärm när det är dags nästa gång.

3950X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

Spelar själv CS och finner ingen anledning till att slå på freesync i mitt spel då jag ligger på dubbla fps, cirka 300.
Summan av allt är väl att freesync/g-sync skall använda när man inte riktigt når upp till 144hz vid en sådan skärm?