Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Man kan testa utan, men då funkar inte den som det ska egentligen. Du kan testa att ha v sync i spelet och inte i NVCP och se om det känns bättre. Tror BattleN gjorde en video om det. Testa då med Ultra i Low latency mode samt V sync i spelet och inte i NVCP.

Du har också en annan sak som ger inputlag som heter Future Frame Rendering. Om man stänger av det känns det mycket bättre, men man förlorar också 20fps. Sen hoppas jag att du inte använder DX12 för om du gör det funkar inte Low latency mode i spel.

Det sjuka är att jag inte får upp ett alternativ om dx11/12... står nvidia DLSS(grått, går ej ändra nåt), sen dynamic range, sen resulution scale osv
Har senaste drivisar till nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Vert sync måste inte vara igång, men lås i så fall fps så den inte överstiger skärmens uppdateringsfrekvens (jag låser med msi afterburner/rivatuner add-on)

Låst under vad hz är på skärmen, i bf tom på 144fps, på min 165" skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Är det någon nackdel att använda Nvidias egna inbyggda FPS låsningsalternativ?

Är även förbluffad över allt meck med inställningar man måste i Nvidia inställningarna, fattar inte Nvidia drivrutinen inte kommer med optimala inställningar ifrån början, finns ju sjuttontusen guider som alla säger olika om vad du ska ha för inställningar liksom...

Inte direkt, var någon gång som den introducerade mer input lag. Att låsa i spel som stödjer detta var bäst, afterburner 2a och nvidia 3a.detts tror jag har ändrats dock då nvidia blev medvetna om det.

Sedan är vissa spelmotorer i sig känsliga för väldigt höga fps, vi tar Apex Legends som ett exempel, det känns (gjorde iallafall) som att det laggar när du kliver över 190 fps i det spelet. Låser man under det (om man ex har 240hz skärm som jag sitter på) så känns det bättre 🤷‍♂️
Därav blir det ännu "roligare" när man måste låsa oliga för olika spel.

För att förenkla:
Vill du slippa tearing = aktivera V-sync (läs klart innan xD) , det (mycket) bättre alternativet är fortfarande att låsa fps under skärmens uppdateringsfrekvens för en lägre latens.

Vill du att spel som har en stor differans i FPS (säg att du pendlar mellan 50 till 140) att kännas bättre så aktivera g sync.

För spel som ligger stabilt på hög fps kan du stänga av g sync. Sägs annat vill jag säga placebo. (själv spelat alla titlar det pratas om. Snabba shooter, master i overwatch, global elite CS, varför nu ens skull skulle vara relevant)

Sen kan vi spinna vidare med frametime också... Där är något som påverkar mer än man tror i vissa spel (dock alla snabba fps)

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått vitsen med G-synk eller freesynk faktiskt. Tearing var det åratal sen jag märkte av och jag testade lite med freesynk för någon månad sen och tycker bara det försämrade upplevelsen, eller åtminståne begränsade.
Kan tänka mig att detta är användbart för folk med lite svaga komponenter.
Att man kör G-synk i CS GO är ju verkligen att göra det svårt för sig

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Inte direkt, var någon gång som den introducerade mer input lag. Att låsa i spel som stödjer detta var bäst, afterburner 2a och nvidia 3a.detts tror jag har ändrats dock då nvidia blev medvetna om det.

Sedan är vissa spelmotorer i sig känsliga för väldigt höga fps, vi tar Apex Legends som ett exempel, det känns (gjorde iallafall) som att det laggar när du kliver över 190 fps i det spelet. Låser man under det (om man ex har 240hz skärm som jag sitter på) så känns det bättre 🤷‍♂️
Därav blir det ännu "roligare" när man måste låsa oliga för olika spel.

För att förenkla:
Vill du slippa tearing = aktivera V-sync (läs klart innan xD) , det (mycket) bättre alternativet är fortfarande att låsa fps under skärmens uppdateringsfrekvens för en lägre latens.

Vill du att spel som har en stor differans i FPS (säg att du pendlar mellan 50 till 140) att kännas bättre så aktivera g sync.

För spel som ligger stabilt på hög fps kan du stänga av g sync. Sägs annat vill jag säga placebo. (själv spelat alla titlar det pratas om. Snabba shooter, master i overwatch, global elite CS, varför nu ens skull skulle vara relevant)

Sen kan vi spinna vidare med frametime också... Där är något som påverkar mer än man tror i vissa spel (dock alla snabba fps)

Ja exakt, frametime är mycket viktigare. I vissa fall är det bättre att låsa fps som man har ca i ett visst spel. Se min klipp över test jag gjorde i BF3. Jag kollade frametimes och hittade rätt FPS. Det blir så smooth då

https://www.youtube.com/watch?v=PmlQJIpZ8Z4

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har aldrig förstått vitsen med G-synk eller freesynk faktiskt. Tearing var det åratal sen jag märkte av och jag testade lite med freesynk för någon månad sen och tycker bara det försämrade upplevelsen, eller åtminståne begränsade.
Kan tänka mig att detta är användbart för folk med lite svaga komponenter.
Att man kör G-synk i CS GO är ju verkligen att göra det svårt för sig

spel man vill dra på mycket ögongodis är typ det enda eller, när man diffar i sin FPS generellt pga trött hårdvara