Permalänk

Köpte en G-sync bärbar (Asus GL702VS) för snart 2 år sen och tiden före G-sync kämpade man med tearing eller v-sync lagg och nu med G-sync slipper man båda.

Köper jag ny dator nu så är G-sync / Freesync / Adaptiv sync ett krav för mig.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Kör med det av, blir inge bra alls när man spelar CS:GO och har G-Sync faktiskt. Har någon gång märkt att det känns som det är något konstigt lag när jag spelar och jag hittar inte varför. Då har jag till sist kollat Nvidia settings och ser att G-Sync har aktiverats av sig själv, förmodligen efter någon drivrutinsuppdatering. Slår jag då av det känns det som det skall igen och jag kan panga vidare.

Kör du med rätt g-sync inställningar? G-sync=on, V-sync=on och sen begränsa framerate i nvidia drivrutinen till 3 frames lägre än skärmens frekvens. Jag har en 120Hz skärm så jag har begränsat max framerate till 117fps.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Kör du med rätt g-sync inställningar? G-sync=on, V-sync=on och sen begränsa framerate i nvidia drivrutinen till 3 frames lägre än skärmens frekvens. Jag har en 120Hz skärm så jag har begränsat max framerate till 117fps.

Om du sätter in max framerate så lågt i CS:GO får du helt andra problem, motorn behöver riktigt hög FPS för att fungera optimalt.

Permalänk
Medlem

Kör en tungdriven 3440x1440 skärm. I de flesta "AAA" titlar så orkar mitt 1070 inte upp i några 200 FPS utan pendlar mellan 45-100 FPS beroende på spel och scen. Perfekt tillfälle för G-sync. För mig personligen gör G-sync mest nytta under 60 FPS, men även bra nytta upp till 100 FPS. Jag har inte testat personligen men jag har en tanke att det blir mindre och mindre nytta när man kommer upp i 150+ FPS.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med G-sync länge och älskar det följsamma ryckfria härliga flytet.

Men nämnas bör väl att jag aldrig haft en skärm över 60 Hz så för mig arbetar G-sync i spannet 30-60 fps, och input lag är inget jag någonsin varken brytt mig om eller lagt märke till.

Bör också nämnas att jag inte uppskattar att G-sync är Nvidia-exklusivt, och skulle egentligen föredra att köra freesync/adaptive sync istället - men jag har aldrig testat det senare så jag vet inte hur väl det fungerar i praktiken.

Tillägg: jag kör med grafikinställningar på max i spel, med 2xAA i 3840x2160, därav är det inte sällan jag droppar under 60 fps.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Kul då är jag inte ensam om att känna så

Tror dock detta mer har att göra med att FPS i CS GO varierar rätt kraftigt och att jag inte är riktigt säker på hur väl den inbyggda framecappen eg fungerar. Med GSync och extern framecap, antingen typ Riva eller den som numera finns inbyggd i NVidias kontrollpanel (har ju funnits odokumenterad innan om jag minns rätt) så flyter det på bättre än det någonsin gjort innan med någorlunda "jämna" musrörelser och att man äntligen kan springa runt ett hörn utan allt för mkt stutter. Är ju eg inte hörnet som är problemet utan att Source Engine verkar ogilla att man rör på musen och samtidigt kör med rätt hög känslighet inställd. Sen kan ju inte GSync fixa alla de utmaningar som Source Engine v1 innebär dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bör också nämnas att jag inte uppskattar att G-sync är Nvidia-exklusivt,

Tur då att det inte längre är det

Eller ja, beror ju lite på definitionen av "GSync", numera är det som bekant lite krångligare än innan NVidia nåddes av Glasnost 30 år efter alla andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

V-Sync ska vara PÅ i Nvidia control panel under 3d inställningar, men i settings ingame i de spel du spelar ska V-Sync vara AV.

Eller i de spel där alternativet finns så väljer man "G-sync" istället för "V-sync".

Förresten så kan man inte ens ändra denna inställningen i vissa spel då man aktiverat g-sync, det blir gråmarkerat.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Tror dock detta mer har att göra med att FPS i CS GO varierar rätt kraftigt och att jag inte är riktigt säker på hur väl den inbyggda framecappen eg fungerar. Med GSync och extern framecap, antingen typ Riva eller den som numera finns inbyggd i NVidias kontrollpanel (har ju funnits odokumenterad innan om jag minns rätt) så flyter det på bättre än det någonsin gjort innan med någorlunda "jämna" musrörelser och att man äntligen kan springa runt ett hörn utan allt för mkt stutter. Är ju eg inte hörnet som är problemet utan att Source Engine verkar ogilla att man rör på musen och samtidigt kör med rätt hög känslighet inställd. Sen kan ju inte GSync fixa alla de utmaningar som Source Engine v1 innebär dock

Tror också att hög DPI kan ha något att göra med detta. Jag spelar med 1600 dpi och ganska höga inställningar i spel, t.ex i BF4 har jag 24 för mousesens vilket enligt mina vänner som jag kör med är alldeles för mycket. Det märktes också när någon var på besök och testade typ Bf hos mig. De kunde inte sikt för 5 öre ahhaa.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Tror också att hög DPI kan ha något att göra med detta. Jag spelar med 1600 dpi och ganska höga inställningar i spel, t.ex i BF4 har jag 24 för mousesens vilket enligt mina vänner som jag kör med är alldeles för mycket. Det märktes också när någon var på besök och testade typ Bf hos mig. De kunde inte sikt för 5 öre ahhaa.

Jo, det är vad jag menar med hög känslighet. En diskussion som jag för övrigt tycker ofta är lite snedvriden, där det beskrivs som hög känslighet gör att man inte kan sikta, när det nog snarare är så att vissa spelmotorer helt enkelt fungerar sämre med hög känslighet på musen och det är därför man siktar sämre. Med kombinationen som jag angav ovan tycker jag dock att det fungerar klart bättre.

Sen är det så klart så att någon som är van att köra med låg känslighet och sen hamnar i en setup med hög känslighet får problem, men det gäller nog även om situationen är den omvända

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Tror det första spelet var BF4 som jag körde Gsync med men vill minnas att det var en del strul i början. Nu för tiden är det inget jag riktigt tänker på, har dock alltid unlimited frames på när jag spelar nu för tiden, ligger oftast över 100 fps i dom flesta spelen med ett 1080 Ti och 1440p.
Kör man mycket bilspel så tror jag Gsync är att rekommendera, även FPS då.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Om du sätter in max framerate så lågt i CS:GO får du helt andra problem, motorn behöver riktigt hög FPS för att fungera optimalt.

Spelar inte CS:GO så jag har ingen aning men det låter logiskt annars skulle inte alla jaga framerates i just det spelet.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tur då att det inte längre är det

Eller ja, beror ju lite på definitionen av "GSync", numera är det som bekant lite krångligare än innan NVidia nåddes av Glasnost 30 år efter alla andra

Jo, G-sync är fortfarande Nvidia-exklusivt, då det bara är deras grafikkort som har det. "G-synckompatibel" är inte det jag menar med G-sync, utan jag syftar på "äkta" G-sync med dedikerad hårdvara i skärmen.

Exakt hur mycket bättre "äkta" G-sync är än freesync/adaptive sync minns jag dock inte, och har aldrig provat det senare så jag vet inte hur det står sig, men förhoppningsvis tillräckligt bra så jag kan köpa en freesync/adapvite sync-skärm när det är dags nästa gång.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Spelar själv CS och finner ingen anledning till att slå på freesync i mitt spel då jag ligger på dubbla fps, cirka 300.
Summan av allt är väl att freesync/g-sync skall använda när man inte riktigt når upp till 144hz vid en sådan skärm?

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Testat g-sync i pubg och bfV... blir skitbra och går smooth, tycker man ser fi bättre också...
Men... går sämre för mig, är precis som det blir lite som sirap i siktet, stämmer liksom inte... 🙁
Har g synk och v synk på i nvidia kontrollpanel och låg latency på ultra, låst fps på 160, har 165hz 1440p skärm, vertikal synk av i spelen...
Slutar alltid att jag går tillbaka till vanliga inställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Testat g-sync i pubg och bfV... blir skitbra och går smooth, tycker man ser fi bättre också...
Men... går sämre för mig, är precis som det blir lite som sirap i siktet, stämmer liksom inte... 🙁
Har g synk och v synk på i nvidia kontrollpanel och låg latency på ultra, låst fps på 160, har 165hz 1440p skärm, vertikal synk av i spelen...
Slutar alltid att jag går tillbaka till vanliga inställningar

stäng av v-synk och låglatens så ska det flyta på (jag kör 161 cappat i PUBG med g-synk på)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

stäng av v-synk och låglatens så ska det flyta på (jag kör 161 cappat i PUBG med g-synk på)

Men utan V synk på i nvidia, så kickar inte g synk igång som det är tänkt?

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Men utan V synk på i nvidia, så kickar inte g synk igång som det är tänkt?

Testa med Låglatens på ON och V-sync på ON i NVCP. Sen orsakar vissa inställningar inputlag. Som t.ex AA och HBOA och andra effekter.
Tänk också på att högre fps ger lägre inputlag. Sänk allt i BF t.ex på Low så kommer det kännas bättre.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=OAFuiBTFo5E&ab_channel=Battle... kanske finns något nyttigt här för någon

(tanken var att länka kanalen.. men men) (null är väl det nya low latency läget om jag minns rätt..)

för övrigt sjukt bra kanal om just dessa saker, förmodligen bästa på tuben enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Testa med Låglatens på ON och V-sync på ON i NVCP. Sen orsakar vissa inställningar inputlag. Som t.ex AA och HBOA och andra effekter.
Tänk också på att högre fps ger lägre inputlag. Sänk allt i BF t.ex på Low så kommer det kännas bättre.

Har ju testat det , skrev det högre upp har sim lägst 70-80 fps i bfv, men så lågt väldigt sällan, bara dom mest krävande kartorna med 64p och ett jäkla kaos, allt på low och aa avstängt
Känns som högre inputlag då, som sirap i siktet... vet inte om jag är för kräsen, eller det är att som gobbe behöver man vartenda ms som går till ens fördel, hä hä hä 😄
Värre är det på pubg med g-synk tycker jag... vet inte om det spelet i sig ger högre inputlag än bf..?

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Har ju testat det , skrev det högre upp har sim lägst 70-80 fps i bfv, men så lågt väldigt sällan, bara dom mest krävande kartorna med 64p och ett jäkla kaos, allt på low och aa avstängt
Känns som högre inputlag då, som sirap i siktet... vet inte om jag är för kräsen, eller det är att som gobbe behöver man vartenda ms som går till ens fördel, hä hä hä 😄
Värre är det på pubg med g-synk tycker jag... vet inte om det spelet i sig ger högre inputlag än bf..?

Du behöver tyvärr bättre PC för att få lägre inputlag. Själv ligger jag på det mesta på 170 fps, dippar ibland till 135 fps.
När det kommer till sikte. Testa att sätta på Uniform Soldier Aiming coefficient "On" under kontroll inställningar och dra på värdet från 133% till 178%. Alternativt om det inte känns bättre, dra ner värdet till 0%

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Du behöver tyvärr bättre PC för att få lägre inputlag. Själv ligger jag på det mesta på 170 fps, dippar ibland till 135 fps.
När det kommer till sikte. Testa att sätta på Uniform Soldier Aiming coefficient "On" under kontroll inställningar och dra på värdet från 133% till 178%. Alternativt om det inte känns bättre, dra ner värdet till 0%

Men inputlagget försvinner ju om jag stänger av g-synk.
Har i7 8700 @ ca 4,5, gtx 1080, kör i 1440p , allt på low... ska till att köpöa ett 3070 kort innan bf6 tänkte jag... enligt folk här så kommer inte cpun halsa i den upplösningen, hoppas det stämmer.
Ska testa det där sen...
Försöker lära mig tycka om bf5... det är svårt... sämsta bf spelet hittils... dock jävligt snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

https://www.youtube.com/watch?v=OAFuiBTFo5E&ab_channel=Battle... kanske finns något nyttigt här för någon

(tanken var att länka kanalen.. men men) (null är väl det nya low latency läget om jag minns rätt..)

för övrigt sjukt bra kanal om just dessa saker, förmodligen bästa på tuben enligt mig.

Bra video, nu har jag blivit lite klokare på hur det funkar! 😊

Permalänk
Medlem

Jag kör competetive med G-SYNC på men har lite speciella paramterar som gör att det blir superfluent, notera Nvidia GPU och en riktig g-sync modul i skärmen (165hz).

G-Sync On (Fullscreen only)
Tripple buffering: Off
Low latency Mode: Ultra
Preferred refresh rate: Highest
V-Sync: Fast
Framecap i RTSS på 162 FPS

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Men inputlagget försvinner ju om jag stänger av g-synk.
Har i7 8700 @ ca 4,5, gtx 1080, kör i 1440p , allt på low... ska till att köpöa ett 3070 kort innan bf6 tänkte jag... enligt folk här så kommer inte cpun halsa i den upplösningen, hoppas det stämmer.
Ska testa det där sen...
Försöker lära mig tycka om bf5... det är svårt... sämsta bf spelet hittils... dock jävligt snyggt

Kan verkligen hålla med om att det är sämsta BF spelet. Finns dock inget annat i nuläget
Vi får hoppas att BF6 är mer likt 3&4:an

Gällande G-sync vet jag inte om det har att göra med huruvida man har äkta eller kompatibel skärm. Jag hade kompatibel skärm tidigare och märkte av inputlag med ibland. Nu sitter jag på en skärm med Gsync Ultimate och det känns mycket bättre. Tror inte någon har gjort test mellan dessa två så man kan utesluta det.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Kan verkligen hålla med om att det är sämsta BF spelet. Finns dock inget annat i nuläget
Vi får hoppas att BF6 är mer likt 3&4:an

Gällande G-sync vet jag inte om det har att göra med huruvida man har äkta eller kompatibel skärm. Jag hade kompatibel skärm tidigare och märkte av inputlag med ibland. Nu sitter jag på en skärm med Gsync Ultimate och det känns mycket bättre. Tror inte någon har gjort test mellan dessa två så man kan utesluta det.

Japp, hoppas med på som 3an eller 4an... dock har jag haft som roligast i bf2... och då va det nice att flyga med joystick.

Har en acer predator XB271HUA.
Kollar man videon som länkades, är det ju inte heeelt fel att testa utan vert synk på? Kanske skulle göra det, med lite risk för tearing på nedre del av skärmen, om jag fattat det rätt..?

Permalänk

Man kan testa utan, men då funkar inte den som det ska egentligen. Du kan testa att ha v sync i spelet och inte i NVCP och se om det känns bättre. Tror BattleN gjorde en video om det. Testa då med Ultra i Low latency mode samt V sync i spelet och inte i NVCP.

Du har också en annan sak som ger inputlag som heter Future Frame Rendering. Om man stänger av det känns det mycket bättre, men man förlorar också 20fps. Sen hoppas jag att du inte använder DX12 för om du gör det funkar inte Low latency mode i spel.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Vert sync måste inte vara igång, men lås i så fall fps så den inte överstiger skärmens uppdateringsfrekvens (jag låser med msi afterburner/rivatuner add-on)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Vert sync måste inte vara igång, men lås i så fall fps så den inte överstiger skärmens uppdateringsfrekvens (jag låser med msi afterburner/rivatuner add-on)

Är det någon nackdel att använda Nvidias egna inbyggda FPS låsningsalternativ?

Är även förbluffad över allt meck med inställningar man måste i Nvidia inställningarna, fattar inte Nvidia drivrutinen inte kommer med optimala inställningar ifrån början, finns ju sjuttontusen guider som alla säger olika om vad du ska ha för inställningar liksom...