Permalänk
Medlem

Borrmaskin med skruvdragare

Hej. Jag har absolut ingen koll på borrskruvdragare och behöver hjälp med att hitta en riktig bra. Jag vill kunna borra i betong, metall, trä och använda det som skruvdragare. Jag vet inte vad för mer egenskaper den ska ha för och få det bästa. Jag är ute efter en riktig värsting Jag behöver även hjälp med att hitta verktygen som behövs att borra i betong, trä, metall och verktyg för skruvdragaren. Jag har direkt ingen budget men tar gärna emot tips på high-end modeller. Designmässigt ska den se ut som en skruvdragare. Jag uppskattar all hjälp jag kan få. Tack på förhand

Permalänk

Jag skulle köpt två olika maskiner till det.

En Slagborr till betong. (edit är visst Borrhammare jag menar)
Och en Borrskruvdragare till resten.
Tips på specifika modeller har jag inte, men på jobbet kör vi makita 18v maskiner för i 1500-3000kr klassen och de tycker jag fungerar bra.

Ska du skruva mycket och långa skruv skulle jag även skaffa en slagskruvdragare

Skriv lite vilka storlekar på borr du tänkt köra så kommer säkert någon snickare med bra tips.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Du hittar ingen bra maskin med dom kraven. Du behöver minst 2. En borrskruvdragare för att borra i metall och trä samt dra skruvar. Samt en borrhammare för att borra i betong.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skulle köpt två olika maskiner till det.

En Slagborr till betong.

Nej nej nej! Slagborr är HELT VÄRDELÖS! Borrhammare däremot är det som behövs.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Nej nej nej! Slagborr är HELT VÄRDELÖS! Borrhammare däremot är det som behövs.

Jag som använder ordet fel visst inte att det var två olika saker, sökte lite och den maskin jag brukar använda är en borrhammare.
Något liknande denna Inte säker på exakt modell men en makita 18v i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Precis som tidigare säger. Du behöver en borrhammare. Kan med fördel köpas på Jula med sladd. Och sen behöver du en vanlig skruvdragare, titta gärna på de med borstfri motor, de brukar vara bra kvalitet på dom.

Köper du en borrhammare kan du titta på impact-skruvdragare. Väldigt härligt när man skruvar. De är också mycket starkare än vanliga skruvdragare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Nej nej nej! Slagborr är HELT VÄRDELÖS! Borrhammare däremot är det som behövs.

Jag har kört med slagborr rätt många år och klarat mig bra.

Permalänk

Håller med föregående.

En bra skruvdragare lämpligast med slag till allt utom betong och sedan en borrhammare för betongarbete.

Tips är att köpa det i samma märke så du kan dela batterierna mellan maskinerna så kan du bara bygga ut din samling med "lösa" maskiner utan batterier efter hand.

Finns massor av olika märken och smaken är som baken, jag själv kör på milwaukees m18 maskiner som jag är väldigt nöjd med.

Annars finns det blå bosch, hioki (tidigare hitachi), dewalt, makita med mera.

Kolla på https://www.proffsmagasinet.se/ till exempel så får du en bättre bild av vad som finns.

Det mesta är listat på prisjakt med så du kan prisgämföra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag har kört med slagborr rätt många år och klarat mig bra.

Har du borrat 50mm hål i gjuten betonggrund så vet du skillnaden mellan en slagborr och borrhammare.
Det går att borra små hål i betong med en slagborr men det finns ingen anledning att köpa en slagborr eftersom de är lika dyra som en borrhammare.
Tex denna duger absolut hemma: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...
Om jag däremot skulle borra 200st 20mm hål så skulle jag ta något med bättre vibrationsdämpning.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Om du har tänkt att använda skruvdragare oftare än borrhammmare/slagborr så rekommendera att ha en liten och smidig skruvdragare, typ en liten Bosch IXO och komplettera med en borrhammare för borrandet.
De går att borra med IXO i trä i.a.f. (metall och kakel har jag inte testat men bör fungera tror jag), fördelen är smidigheten och vikten, lätt föredrar dessa små än de större klassiska skruvdragare med löstagbara batterier, IXO passar superbra för t.ex. datorer och möbler.

Jobbar man med det dagligen så är givetvis de "klassiska" med utbytbara batterier att föredra, typ bl.a. Bosch, Makita och Hilti.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om jag behöver en Borrhammare för betong och en Borrskruvdragare för metall, trä och skruva. Har ni tips på till dessa två nämnda ovan. Vill gärna ha kraftfulla och kvalitets verktyg.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av socsoc:

Det verkar som om jag behöver en Borrhammare för betong och en Borrskruvdragare för metall, trä och skruva. Har ni tips på till dessa två nämnda ovan. Vill gärna ha kraftfulla och kvalitets verktyg.

Köpte själv detta paket för att borra och skruva, mest för att kunna köra borr och skruv samtidigt utan att byta mellan hela tiden: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2776217

Sen denna för att köra i betong: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4348732

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Spontant säger jag dyr, men använder du den varje dag så kanske det kan vara bra.
Jag har en sån här https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2913405 som jag är väldigt nöjd med, har gjort en utbyggnad på ca 40kvm i lösvirke med den samt skruvat altan med den. Jag är väldigt nöjd, har kört med 100mm hålsåg/dosfräs ganska mycket oxå så den är stark.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Har du borrat 50mm hål i gjuten betonggrund så vet du skillnaden mellan en slagborr och borrhammare.
Det går att borra små hål i betong med en slagborr men det finns ingen anledning att köpa en slagborr eftersom de är lika dyra som en borrhammare.
Tex denna duger absolut hemma: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...
Om jag däremot skulle borra 200st 20mm hål så skulle jag ta något med bättre vibrationsdämpning.

Så du menar att jag ska köpa en borrhammare utifall jag skulle behöva borra 200 st 20 mm hål? Jag hyllar principen att man ska välja verktyg utifrån behoven. Jag har en slagborrmaskin som också kan användas som skruvdragare. Det räcker för mig. Har jag behov av mera så hyr jag en maskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Har föregångaren till denna hemma. Stor, stark och robust maskin. (tung) Men mycket bra. Egentligen kan man väl säga att alla ''proffs'' märken, bosch blå, DeWalt, Makita, Milwaukee håller hög standard.
Sen finns det ju onödigt dyra märken som Hilti, Festool men det är inget för vanliga hemanvändare.

Tycker du ska kolla på Makita, gärna 18volt.
Prisvärda och används nästan av alla proffsanvändare nu för tiden.

För absoluta budget finns Ryobi, med det sagt är det trevliga maskiner som passar utmärkt för en villaägare. Satsa på ett märke, och utöka med nya verktyg i samma serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Så du menar att jag ska köpa en borrhammare utifall jag skulle behöva borra 200 st 20 mm hål? Jag hyllar principen att man ska välja verktyg utifrån behoven. Jag har en slagborrmaskin som också kan användas som skruvdragare. Det räcker för mig. Har jag behov av mera så hyr jag en maskin.

Nä jag menar att om man ska köpa verktyg ska man köpa rätt verktyg från början.
Det jag sa var; ska man borra i betong ska man ha en borrhammare men ska man borra 200 hål i betong skulle jag inte köpa den billigaste borrhammaren på jula utan en kvalitetsmaskin typ Hilti. En slagborrmaskin är däremot aldrig rätt verktyg för något.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

En kraftig skruvdragare med slagfunktion är helt ok om du ska borra lite i tegel, cement och nått enstaka hål i betong någon gång ibland.

Jag tycker en viktig egenskap är att få en chuck som klarar minst 13mm borr.

Köp märken och modeller som även säljs till proffs.

Köp så dyr du har råd med.

Jag har kört Hitachi i 10år hemma och är otroligt nöjd, gav väl 4500 för min maskin.
Idag heter de Hikoki.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kolla om du hittar något bra kit. Jag köpte en hitachi 18v (med bits, borrstål) i någon låda. Sjukt smidigt att ha allting samlat.

Verkar dock inte hitta den någonstans på nätet :/

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag har kört med slagborr rätt många år och klarat mig bra.

Jo, bor man inte i nåt hus av svinhård elofbetong kan man lätt komma undan med en vanlig borrmaskin med slagborrfunktion. Visst, det kanske inte är som att borra i smör, men skitsamma om det tar någon minut att borra ett hål om man bara gör det nångång ibland.

Skrivet av Ryzer:

Har föregångaren till denna hemma. Stor, stark och robust maskin. (tung) Men mycket bra. Egentligen kan man väl säga att alla ''proffs'' märken, bosch blå, DeWalt, Makita, Milwaukee håller hög standard.
Sen finns det ju onödigt dyra märken som Hilti, Festool men det är inget för vanliga hemanvändare.

Tycker du ska kolla på Makita, gärna 18volt.
Prisvärda och används nästan av alla proffsanvändare nu för tiden.

För absoluta budget finns Ryobi, med det sagt är det trevliga maskiner som passar utmärkt för en villaägare. Satsa på ett märke, och utöka med nya verktyg i samma serie.

Ryobi är jäkligt prisvärda, och som du säger av fullt tillräcklig kvalitet för en vanlig villasvenne som ändå kommer ha en del användning för den typen av maskiner. De fixar definitivt mer än några enstaka hål/skruvar ibland, tycker faktiskt de står sig riktigt bra mot många gånger dyrare proffsgrejor till och med

Ska jag nu komma med nåt favoritmärke, så blir det Panasonic eller Atlas Copco. Skulle dock aldrig ens drömma om att pröjsa de pengarna för grejer till hemmabruk.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hilti TE 7-C till betong och klassikern SFC 22-A till resten, alternativt SF 6H-A22 om du önskar slagborrskruvdragare. Hilti gör bra maskiner, likaså festool.
Om du ska borra mycket och ofta i betong så kan det vara värt att investera i en maskin specifikt till det men jag tycker det kan vara värt att nämna att det finns maskiner att hyra för en slant. Då kan man ta i överkant och hyra en fläskig borrhammare och ta sina hål med ett leende utan att behöva slänga ut 20k på en ny.

Permalänk
Medlem

En borrhammare i 1000kr klassen kommer du långt med för hemmabruk och för hemmabruk så är sladd på en sån helt ok.

En skruvdragare däremot använder man mer så där skulle jag lägga mer pengar på och där vill man ha batteri och en lätt maskin. Definitivt under 1.2kg.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hothep:

Hilti TE 7-C till betong och klassikern SFC 22-A till resten, alternativt SF 6H-A22 om du önskar slagborrskruvdragare. Hilti gör bra maskiner, likaså festool.
Om du ska borra mycket och ofta i betong så kan det vara värt att investera i en maskin specifikt till det men jag tycker det kan vara värt att nämna att det finns maskiner att hyra för en slant. Då kan man ta i överkant och hyra en fläskig borrhammare och ta sina hål med ett leende utan att behöva slänga ut 20k på en ny.

Hiltis borrmaskiner/ skruvdragare är ingen höjdare. Ligger verkligen efter övriga tillverkare där.
Däremot borrhammare och liknande är det kungar.

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ofta behöver du använda maskinen i fråga? Om du bara ska dra något hål någon enstaka gång så kan det vara smartare och billigare att hyra verktyg för några hundringar per dygn istället för att lägga några tusen på ett verktyg som mest kommer ligga och samla damm.

I Stockholm finns Don för Person till exempel som sysslar med att hyra ut verktyg. (Ingen aning hur bra de är, har inte haft tillfälle att behöva hyra verktyg där riktigt än.)

Finns även "hygglo" som är någon slags delningsekonomigrej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hiltis borrmaskiner/ skruvdragare är ingen höjdare. Ligger verkligen efter övriga tillverkare där.
Däremot borrhammare och liknande är det kungar.

När jag snickrade använde jag Hiltiskruvdragare och var aldrig missnöjd eller hade problem, men det är väl en personlig preferens. Vad menar du med att dom ligger efter övriga tillverkare och vad grundar sig ditt missnöje i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skulle köpt två olika maskiner till det.

En Slagborr till betong. (edit är visst Borrhammare jag menar)
Och en Borrskruvdragare till resten.
Tips på specifika modeller har jag inte, men på jobbet kör vi makita 18v maskiner för i 1500-3000kr klassen och de tycker jag fungerar bra.

Ska du skruva mycket och långa skruv skulle jag även skaffa en slagskruvdragare

Skriv lite vilka storlekar på borr du tänkt köra så kommer säkert någon snickare med bra tips.

Kan starkt rekommendera makita. Är kvalitet rakt igenom. Tänk även på att köpa maskiner som är kompatibelt med samma batteri så du alltid har en på laddning när du inte använder. Rekommenderas att köra minst 18 V då de flesta under denna batteri storlek är väldigt klena modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte inte billiga borrstål, det är enorm skillnad på det. Inte bara maskinen som är avgörande.

Permalänk
Medlem

Typ detta kit så har du så du klarar dig länge, och det är väldigt prisvärt. Fanns med 5ah batterier också för lite mer pengar.
Bosch paket

Ett alternativ är att köpa en fin borrskruvdragare och en nätdriven borrhammare, om man inte har stora krav på att springa runt med den snabbt, eller borrskruvdragare med batterier + naken borrhammare av samma märke.

Bosch, Dewalt, Makita, Hikoki/Hitachi, Milwaukee, Festool är alla riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har föregångaren till denna hemma. Stor, stark och robust maskin. (tung) Men mycket bra. Egentligen kan man väl säga att alla ''proffs'' märken, bosch blå, DeWalt, Makita, Milwaukee håller hög standard.
Sen finns det ju onödigt dyra märken som Hilti, Festool men det är inget för vanliga hemanvändare.

Tycker du ska kolla på Makita, gärna 18volt.
Prisvärda och används nästan av alla proffsanvändare nu för tiden.

För absoluta budget finns Ryobi, med det sagt är det trevliga maskiner som passar utmärkt för en villaägare. Satsa på ett märke, och utöka med nya verktyg i samma serie.

Farsan kör Ryobi och är supernöjd med dem. Som du säger perfekt för en villaägare som fixar lite själv.

Just smidigheten i att bara flytta batteriet från sticksågen till slipmaskinen till skruvdragaren till spikpistolen när han renoverar utan att behöva ha kablar och förlängningssladdar överallt eller 24 olika batterier att hålla koll på. Medan han jobbar har han några extra batteri redo när ett tar slut bara.

Han är helt såld på dem och konceptet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk

skulle också säga Ryobi om du är hemmapulare och bara kommer i princip använda dem vid eventuella renoveringar och nåt enstaka hål här och där.

annars tycker jag personligen Makita är gör jäkligt bra maskiner som brukar klara ett mindre värdskrig med bara mindre skråmor men de brukar kosta där efter också.

bägge brukar sälja diiverse combo kit kolla upp de kanske säljer combopaket med slaghammare och skruvdragare/borrmaskin

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows