ingen bild i displayen, gul indikering från moderkortet

Permalänk
Medlem

ingen bild i displayen, gul indikering från moderkortet

Jag har just monterat följande delar:
Sapphire Radeon PULSE RX 5600 XT 6GB
Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz DDR4 SDRAM DIMM 288-pin
Intel Solid-State Drive 660p Series 1024GB M.2 2280 PCI Express 3.0 x4 (NVMe)
AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz Socket AM4
ASUS ROG Strix B450-F Gaming
550w corsair nätagg sedan tidigare.
.....................
Jag får fel indikering (gul lampa lyser konstant) vilket enligt asus betyder något med ramen att göra. Jag har tagit ut och monterat tillbaka delarna, provat alla kombos men utan resultat.

två saker jag misstänker:
1-minnet är inte kompatibel.
moderkortet är inte uppdaterad till senaste cpu från fabriken, om detta stämmer enligt punkt två. hur kan jag märka det ? jag har ingen gammal cpu liggande så det är lite knas för min del just nu.

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARICE:

moderkortet är inte uppdaterad till senaste cpu från fabriken, om detta stämmer enligt punkt två. hur kan jag märka det ? jag har ingen gammal cpu liggande så det är lite knas för min del just nu.

Det ska sitta en orange "AMD RYZEN 3000 DESKTOP READY"-klisterlapp på kartongen till moderkortet om moderkortet är uppdaterat. Om det inte gör det så måste du använda en äldre CPU för att uppdatera BIOS:et, moderkortet har inte stöd för att uppdatera BIOS utan processor. Har du ingen själv så kan troligtvis butiken du köpte delarna från hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Jag frågade supporten på komplett om det var klar för nya cpu och ja var svaret. Varför säljer de mk som inte passar, hur ska jag fixa detta på egen hand nu? Suck

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ARICE:

Jag frågade supporten på komplett om det var klar för nya cpu och ja var svaret. Varför säljer de mk som inte passar, hur ska jag fixa detta på egen hand nu? Suck

Skickades från m.sweclockers.com

Komplett annonserar det som uppdaterat men du har alltså fått et utan dekalen på lådan ?
Kan du inte besöka deras butik och be dem om hjälp att uppdatera eller så reklamerar du kortet i så fall
En sak som ev kan påverka är också om du satt minnena i rätt sockel enligt manualen och om du provat med bara ett minne i taget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Om Komplett har sagt att kortet ska vara kompatibelt med Ryzen 3000-serien men sedan visar sig inte vara det p.g.a. fel BIOS-version så är det grund för en reklamation. Du ska alltså kunna kräva att de löser problemet åt dig på ett eller annat sätt alternativt återbetalar dina pengar.

Alternativt har AMD ett program där de lånar ut en Athlon 200GE som kan användas för att flasha BIOS. https://www.amd.com/en/support/kb/faq/pa-100

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARICE:

Jag frågade supporten på komplett om det var klar för nya cpu och ja var svaret. Varför säljer de mk som inte passar, hur ska jag fixa detta på egen hand nu? Suck

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara tufft att hålla reda på kompatibilitet. Amd har ett utlåningsprogram av cpuer just för personer som råkat köpa ett för gammalt mobo/ för ny cpu. Ett annat alternativ är att höra av dig till återförsäljaren och be dem uppgradera till dig. Alternativ 3 hör efter här på forumet om det finns någon som har en cpu för utlåning?

Lycka till

edit: jag är så långsam...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARICE:

Jag har just monterat följande delar:
Sapphire Radeon PULSE RX 5600 XT 6GB
Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz DDR4 SDRAM DIMM 288-pin
Intel Solid-State Drive 660p Series 1024GB M.2 2280 PCI Express 3.0 x4 (NVMe)
AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz Socket AM4
ASUS ROG Strix B450-F Gaming
550w corsair nätagg sedan tidigare.
.....................
Jag får fel indikering (gul lampa lyser konstant) vilket enligt asus betyder något med ramen att göra. Jag har tagit ut och monterat tillbaka delarna, provat alla kombos men utan resultat.

två saker jag misstänker:
1-minnet är inte kompatibel.
moderkortet är inte uppdaterad till senaste cpu från fabriken, om detta stämmer enligt punkt två. hur kan jag märka det ? jag har ingen gammal cpu liggande så det är lite knas för min del just nu.

Dold text

Jag köpte samma moderkort som dig och det fungerade direkt ur kartong med en 3800X. Så här ska lådan se ut om den är uppdaterad direkt i fabrik.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade datorn till webhallen, gick jätte bra att fixa det. Nu funkar allt som det ska

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ARICE:

Jag lämnade datorn till webhallen, gick jätte bra att fixa det. Nu funkar allt som det ska

Skickades från m.sweclockers.com

Det var alltså en biosuppdatering som behövdes ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var alltså en biosuppdatering som behövdes ?

Ja precis, jag misstänkte det då jag såg inget märket på paketet som tyder på att den är ryzen 3 ready

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف