Intel Core i9-10900K med 10 kärnor i 5,1 GHz hittar ut i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-10900K med 10 kärnor i 5,1 GHz hittar ut i prestandatest

Nya uppgifter stärker att Intels Core i9-10900K bestyckas med 10 kärnor och 20 trådar, med en frekvens på upp till 5,1 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Är 400 styrkretsarna nya eller är de en refresh av z390 var en uppad USB refresh av z370 som var en rak kopia av z270?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Är det verkligen 3950X den ska konkurrera mot? Inte 3900X? 3950X går ju på över 9 papp...

Ska bli skoj att se max prestanda på denna dock. Inkl. minnesöverklockning och lösa tyglar på effektsidan. Hur snabbt slår den i taket tro?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Denna CPU kommer vara relevant i någon månad och zen kommer Zen 3. Märkligt att inte släppa den tidigare må jag tycka för den är ju definitivt jämförbar med Ryzen 3000, såvida man inte bryr sig om elräkningen och värmen.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Inaktiv

Säg vad man vill men denna kommer garanterat vara det absolut bästa i spelväg för oss som spelar FPS i 1080p
Edit: Hade blivit förvånad om nästa AMD slår Intel i spel även detta år men kanske bäst att vänta och se

Permalänk
Medlem

"Intel väntas lansera Core 10000-serien tidigt under år 2020"

Jaså? Det är inte vad jag har hört, den ska tydligen släppas runt april-maj som tidigast.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Säg vad man vill men denna kommer garanterat vara det absolut bästa i spelväg

Yes absolut, intel kommer ha högre fps tills AMD fixat ner latenserna och ökat frekvenserna vilket vi kommer nog se förbättringar på med Zen 3. Men jag ser inte hur denna kommer vara något bättre än 9900KS som för övrigt är ungefär lika bra som lillebror 9700K utan förmodligen endast marginella skillnader, särskilt om man klockar.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

@Philip320:
Samtliga du nämner sopar mattan med hela Ryzen lineupen i spelprestanda dock. En förbättring är väl inget fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Philip320:
Samtliga du nämner sopar mattan med hela Ryzen lineupen i spelprestanda dock. En förbättring är väl inget fel?

Absolut inte, det är jättebra att Intel förbättrar och det kommer givetvis vara en förbättring (även i spelprestanda). Det jag menade var att vi kommer nog få se väldigt marginell förbättring på spelfronten om inte identisk med 10900k jmf med 9900ks.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

skönt att de för säkerhets skull också byter sockel

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Hur snabb kommer den att vara med pluggade säkerhetshål?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

skönt att de för säkerhets skull också byter sockel

Ja. Intel borde byta sockel oftare.

😁

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Philip320:

Absolut inte, det är jättebra att Intel förbättrar och det kommer givetvis vara en förbättring (även i spelprestanda). Det jag menade var att vi kommer nog få se väldigt marginell förbättring på spelfronten om inte identisk med 10900k jmf med 9900ks.

Du har nog rätt, men ska man vara helt ärlig så är det ganska marginella förbättringar i många år nu. Ta 6th,7th,8th och 9th gen Intel som exempel. Fast där kan vi ju hoppas AMD lägger fart på det hela nu, tyvärr så är nog majoriteten av "gamers" snarare tillbakahållen av GPU än CPU. Tyvärr finns det folk som envisas med 4k och skit (min åsikt, förstår nog delvis att folk som spelar casual adventure och springer runt i skogen och letar svampar föredrar fina växter och solsken och sånt)

Permalänk
Medlem

@Philip320:
Ger AMD mer tid att fixa alla barnsjukdomar Ryzen fortfarande lider av

Sitter på en R5 3600 med ett B450 moderkort och 2070 Super just nu. Har hittills identifierat två buggar mest troligen relaterad till AGESA koden som kraschar grafikkorts drivrutiner från båda lagen oavsett moderkort och lite annat skoj. AMD behöver verkligen fokusera på att förfina Ryzen snarare än att trycka på framåt utan att fixa dessa buggar i sin kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Philip320:
Ger AMD mer tid att fixa alla barnsjukdomar Ryzen fortfarande lider av

Sitter på en R5 3600 med ett B450 moderkort och 2070 Super just nu. Har hittills identifierat två buggar mest troligen relaterad till AGESA koden som kraschar grafikkorts drivrutiner från båda lagen oavsett moderkort och lite annat skoj. AMD behöver verkligen fokusera på att förfina Ryzen snarare än att trycka på framåt utan att fixa dessa buggar i sin kod.

Hmm det var väldigt konstigt, jag sitter själv på en 3900X med X570-F, har haft flera olika X570 och har aldrig hänt men ja AMD borde fokusera på detta och borde varit mer noggranna innan de släppte 3rd gen, vi får helt enkelt hoppas att vi får en stabil launch med 4rd gen, intel lyckas ju bättre med detta.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Philip320:

Denna CPU kommer vara relevant i någon månad och zen kommer Zen 3. Märkligt att inte släppa den tidigare må jag tycka för den är ju definitivt jämförbar med Ryzen 3000, såvida man inte bryr sig om elräkningen och värmen.

Man kan undra hur många watt denna 125w cpu från intel drar

Hoppas inte zen3 tar slut överallt o säljs för ockerpriser ifall AMD lyckas att spöa skiten ur intel denna gången.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara viktigare för Intel nuförtiden att öka på produktserienummret än själva prestandan 14nm... De fortsätter trimma sin järnspis...

Permalänk
Avstängd

But at what cost!, men till vilket pris ? var ligger försäljnings priset och hur är energibudgeten verkligen ? 125 W TDP på 14nm är önsketänkande av Intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Okey okey.. här kommer ett sidospår.

Det kommer snabbare processorer med fler och fler kärnor. Vilket är nice.

Så, ett konstaterande.

Nu, en undran.

Finns det någon indikation på att spelindustrin lägger sig på latsidan vad gäller optimering av koden p g a dessa nya snabba processorer??
Jag menar att snart går det att köpa en cpu som är idag motsvarande i pris och prestanda vad en I3 brukade vara och ändå rocka fett med fps om koden är välskriven. Kommer koden bli slarvig eller kommer det optimeras fortfarande?*

*Ja jag vet att vi kan skämta i flera timmar om spel och optimering eller snarare avsaknaden därav, men ni fattar

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ny socket trots refresh igen !! snacka om att mjölka till max ...
Priset hade varit intressant med

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Denna kan bli en bra allround cpu. Men priset är ett stort frågetecken.

Om den konkurrerar med 3900x prismässigt så är den ett grymt alternativ. Men mot 3950x?? Njaa... Inte för 9000:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Allt handlar väl om perspektiv, är man för färgad så blir man fanboy.

Man kan också se det såhär. Intel konkurrerar med AMD med 14nm medans AMD har 7nm. I spel så är Intel betydligt starkare och de som säger "vem spelar ändå i 1080p", ni har ju missat poängen totalt till varför man testar i 1080p och det är en separat diskussion.

Är det inte imponerande att Intel med dubbla storleken (14nm) mot AMDs (7nm) är så pass bra?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Philip320:
Om jag gissar rätt har det med den artificiella nedlåsningen av PCI-E 4.0 på 4** seriens moderkort i Agesa 1.0.0.4B koden att göra, när kortet ska skifta PCI-E hastighet fram och tillbaka. Den enkla lösningen är att aldrig låta kortet gå ned till idle, enkelt med Nvidia, bara att ansluta en sekundär skärm.

Permalänk

Den är inte fel. 10 kärnor till skillnad från 4st gör att de flesta även nördar klarar sig på denna för det de gör lokalt. Så intressant cpu och det blir lika intressant att se AMD svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Allt handlar väl om perspektiv, är man för färgad så blir man fanboy.

Man kan också se det såhär. Intel konkurrerar med AMD med 14nm medans AMD har 7nm. I spel så är Intel betydligt starkare och de som säger "vem spelar ändå i 1080p", ni har ju missat poängen totalt till varför man testar i 1080p och det är en separat diskussion.

Är det inte imponerande att Intel med dubbla storleken (14nm) mot AMDs (7nm) är så pass bra?

Nja, mest "imponerande" är hur Skylake arkitekturen fortfarande är relevant tack vare all frekvenslyft som man får varje generation + ökad antal kärnor. Den förre tack vare deras suveräna 14 nm nod den senare tack vare AMD då Intel själva förvägrade konsumenter fler kärnor till överkomlig pris tills AMD började flåsa efter de (och som nu har gått om förutom möjligtvis gaming).
Hade det här gjorts från början (2015-2017) hade de inte något att komma med då 10 nm är kaputt. Så antar att det jag vill säga är hur imponerande AMD har lyckats ta sig fram från att ha varit hopplöst efter, för Skylake är inte så speciell jämfört med tidigare Core-arkitektur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philip320:

Yes absolut, intel kommer ha högre fps tills AMD fixat ner latenserna och ökat frekvenserna vilket vi kommer nog se förbättringar på med Zen 3. Men jag ser inte hur denna kommer vara något bättre än 9900KS som för övrigt är ungefär lika bra som lillebror 9700K utan förmodligen endast marginella skillnader, särskilt om man klockar.

Skulle nog kunna sticka ut tungan och säga att AMD inte kommer komma ikapp Intel i ren gaming prestanda förrns lagom till Intel släpper sina 10nm variant. Vad som händer då är lite intressant. Är inte helt övertygad om att det kommer ge något större prestandahopp i ren kärnprestanda då det inte skulle förvåna mig om max frekvensen kommer att gå ner något. Iafall den första lanseringen.
Snarare blir det väl som så många verkar vilja ha det idag. Mer kärnor, mer kärnor på samma plats och med samma effektåtgång.

Lite som vi vant oss med att det varit de senaste 2-3 åren alltså. Prestanda som skalar teoretiskt parallellt bra men har svårare att visa upp det i verkligheten.
Tycker ändå att kådarvärlden lyckats att anpassa sig bättre och snabbare än vad jag själv trodde för några år sedan även om det ofta inte ens är lönt att ha mer än 4C8T cpuer i spel om det nu skall vara den världen vi håller oss till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Nja, mest "imponerande" är hur Skylake arkitekturen fortfarande är relevant tack vare all frekvenslyft som man får varje generation + ökad antal kärnor. Den förre tack vare deras suveräna 14 nm nod den senare tack vare AMD då Intel själva förvägrade konsumenter fler kärnor till överkomlig pris tills AMD började flåsa efter de (och som nu har gått om förutom möjligtvis gaming).
Hade det här gjorts från början (2015-2017) hade de inte något att komma med då 10 nm är kaputt. Så antar att det jag vill säga är hur imponerande AMD har lyckats ta sig fram från att ha varit hopplöst efter, för Skylake är inte så speciell jämfört med tidigare Core-arkitektur.

Hur dom gör är väl inte så relevant vare sig det är med frekvens eller antalet kärnor, om resultatet är att de presterar bättre i t.ex. spel med en arkitektur som är den dubbla i storlek och därmed får plats med färre transistorer och går varmare så tycker jag det är imponerande.

Ingen av oss har en spåkula såklart men säg att Intel inte hade haft problem med 7nm, då är sannolikheten rätt stor att de hade gått förbi det röda laget.

AMD har ett försprång nu och de gör ett ypperligt jobb men frågan är om det räcker för att komma ikapp i det längre loppet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@Philip320:
Samtliga du nämner sopar mattan med hela Ryzen lineupen i spelprestanda dock. En förbättring är väl inget fel?

Måste säga att Intel inte alls sopar banan med Ryzen lineupen. Bättre ja men inte i närheten av att sopa banan. Beror på last och på titel framförallt. I vissa titlar presterar inte Intel ens bättre än AMD.

Skrivet av gabriel15:

Man kan undra hur många watt denna 125w cpu från intel drar

Hoppas inte zen3 tar slut överallt o säljs för ockerpriser ifall AMD lyckas att spöa skiten ur intel denna gången.

Med tanke på att deras 9900KS drar nästan det dubbla över specificerad watt vid full last så borde denna dra ännu mer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Är det 5,3Ghz över alla kärnor när det boostar? Isf verkar det ju ganska fett!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Är det 5,3Ghz över alla kärnor när det boostar? Isf verkar det ju ganska fett!

Står i att den bara boostar 5,3 på enskilda kärnor. Samt klockar ned sig till 4,9 vid full belastning på alla kärnor. Om man ska tro Sweclockers siffror dvs.

Turbofrekvens
(enskilda kärnor)

5,1 GHz
(5,3 GHz)*

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |