Permalänk
Medlem

Hjälp att värdera datorn

Tänkte sälja min dator eftersom jag håller på att uppgradera. Vad tror ni skulle vara ett rättvist pris att ta för denna burk?
Cpu: intel 4790X
Motherboard: asus p9x79 Ivybridge
Ram: gskill 32gb
Grafikkort: Gigabyte gtx 980
Chassi: corsair
Hdd: ssd samsung 850 500gb och WD 640gb

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Avstängd

5000 kr? 🤔

Lägg ut den på Sweclockers marknad& låt marknaden bestämma. Tadaa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad ät det för CPU? 4960X? 5000 kr är i all fall för lite tycker jag om det är en 6C/12T CPU och 32GB RAM. 7000 kr?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Jo det e 6 kärnor och 12 trådar. Finns en gammal recention här ifrån sweclockers
https://www.sweclockers.com/test/17493-intel-core-i7-4960x-iv...

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

@r3mpuh: Nja en kompis e väldigt intresserad av ett köp möjligen. Beror på priset sa han. Vill att det ska vara ett "fair price" för båda eller om det nu blir så jag lägger ut den på annons, så vill jag oxo att ingen blir blåst liksom

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

5000 kr? 🤔

Lägg ut den på Sweclockers marknad& låt marknaden bestämma. Tadaa!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av fantomsmurfen:

Vad ät det för CPU? 4960X? 5000 kr är i all fall för lite tycker jag om det är en 6C/12T CPU och 32GB RAM. 7000 kr?

Kanske ni borde läsa på lite mer eller iaf googlat 3 sekunder innan ni svarat, 5000kr eller mer för en dator från 2013?

Till en kompis hade jag givit bort datorn mot en pizza och en platta öl.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

@r3mpuh: Nja en kompis e väldigt intresserad av ett köp möjligen. Beror på priset sa han. Vill att det ska vara ett "fair price" för båda eller om det nu blir så jag lägger ut den på annons, så vill jag oxo att ingen blir blåst liksom

Om det är en bra kompis, en platta öl (om ni nu är gamla nog) eller nåt annat gott och en bit käk vore skäligt, ingår skärm och sånt kanske en femhundring

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

6c/12t går för 2000 kr nytt idag, troligtvis då med högre IPC.

32 GB är mycket minne men DDR3 går inte att återanvända i nyare byggen.

Grafikkortet är fortfarande användbart, kanske värt en tusing?

Hårddiskar är som toapapper, värt 0 efter användning.

Chassit går inte att värdera utan att få produktnamnet på det. Det är annars en sak som inte åldras så värst. Även nätagget spelar roll imo, så det kan vara värt att ta reda på

Men mellan tummen och pekfingret hade jag sagt att det är värt c:a 3000 kr!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Processor och moderkort brukar gå på runt 1500-2000 på marknaden tillsammans, minnen kanske 500-1000 om du har riktig turr, chassi, nätagg, hårddiskar osv kanske 500-750 kr beroende på vilket det är, grafikkort, kanske en tusing? Så till en vän, 2500 - 3000 kr, på sweclockers marknad, något liknande, på blocket...5000? ish

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Kanske ni borde läsa på lite mer eller iaf googlat 3 sekunder innan ni svarat, 5000kr eller mer för en dator från 2013?

Till en kompis hade jag givit bort datorn mot en pizza och en platta öl.

Dyr pizza där du. Bor du i Norge eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Dyr pizza där du. Bor du i Norge eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, men jag anser att även om grejerna var bra för länge sen, det är inget fel på det i sig, men om moderkortet går sönder så blir det väldigt svårt att få fram ersättning och det är bara inte värt det

Säljer man grejerna på Tradera var för sig, så tror jag han kommer få ganska bra betalt (enligt den berömda devisen att den siste idioten är inte född ännu) , men ska man betala för vad det är värt med "riskerna" att det inte håller så är det egentligen inte mycket värt.

Jag vet att saker på blocket och tradera ofta går för fantasipriser, men att lura på en polare sakerna, nejdu, då är man inte en bra vän helt enkelt.

Och för tillägg, så köper du en jäkligt mer modern dator begagnat för de där priserna som föreslagits i de klassen du angav.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Jag tänker så här. Vad skulle motsvarande prestanda kosta nytt i butik idag? Om man jämför ungefär samma spelprestanda/kvalitet etc.

CPU med paket. Man kan argumentera mot att detta är gamla delar och saknar uppgraderingsmöjlighet etc. Men tar man en 1600X, mobo och 32 GB ram så är du fortfarande runt 3000 kr.

Chassi 500kr, nätagg 500kr, diskar 500kr.

980 är ungefär ett 1070 som är typ ett 1660 super/ti i prestanda. typ 2500kr.

Så räknar man ihop allt det där så kan man bygga nytt med liknande prestanda för 7000kr.

Självfallet bygger man ju hellre nytt med garantier etc, men jag kanske skulle säga att 5000kr som en del här över pratat om är ett rimligt pris begagnat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av godspeed:

Nej, men jag anser att även om grejerna var bra för länge sen, det är inget fel på det i sig, men om moderkortet går sönder så blir det väldigt svårt att få fram ersättning och det är bara inte värt det

Säljer man grejerna på Tradera var för sig, så tror jag han kommer få ganska bra betalt (enligt den berömda devisen att den siste idioten är inte född ännu) , men ska man betala för vad det är värt med "riskerna" att det inte håller så är det egentligen inte mycket värt.

Jag vet att saker på blocket och tradera ofta går för fantasipriser, men att lura på en polare sakerna, nejdu, då är man inte en bra vän helt enkelt.

Och för tillägg, så köper du en jäkligt mer modern dator begagnat för de där priserna som föreslagits i de klassen du angav.

Jag skrev ett frågetecken efter den angivma summan för at markera att det var en gissning. Marknaden sätter priset. Sweclockers budgivning alternativt Tradera.

Jag säljer aldrig något begagnat själv, gav bort mitt oanvända GTX 1060 till min storebror i Julklap för något år sedan. Känns konstigt att ta betalt för saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag tänker så här. Vad skulle motsvarande prestanda kosta nytt i butik idag? Om man jämför ungefär samma spelprestanda/kvalitet etc.

CPU med paket. Man kan argumentera mot att detta är gamla delar och saknar uppgraderingsmöjlighet etc. Men tar man en 1600X, mobo och 32 GB ram så är du fortfarande runt 3000 kr.

Chassi 500kr, nätagg 500kr, diskar 500kr.

980 är ungefär ett 1070 som är typ ett 1660 super/ti i prestanda. typ 2500kr.

Så räknar man ihop allt det där så kan man bygga nytt med liknande prestanda för 7000kr.

Självfallet bygger man ju hellre nytt med garantier etc, men jag kanske skulle säga att 5000kr som en del här över pratat om är ett rimligt pris begagnat.

ett 1070 är dock rätt mycket bättre än 980 (30-40%), och 980 har bara 4 GB minne. Det är på gränsen idag och lär inte bli bättre framöver

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Nej, men jag anser att även om grejerna var bra för länge sen, det är inget fel på det i sig, men om moderkortet går sönder så blir det väldigt svårt att få fram ersättning och det är bara inte värt det

Säljer man grejerna på Tradera var för sig, så tror jag han kommer få ganska bra betalt (enligt den berömda devisen att den siste idioten är inte född ännu) , men ska man betala för vad det är värt med "riskerna" att det inte håller så är det egentligen inte mycket värt.

Jag vet att saker på blocket och tradera ofta går för fantasipriser, men att lura på en polare sakerna, nejdu, då är man inte en bra vän helt enkelt.

Och för tillägg, så köper du en jäkligt mer modern dator begagnat för de där priserna som föreslagits i de klassen du angav.

Ptja då kanske folk ska sluta sälja sina 2600k-4770k för en massa pengar då och ge bort dem för en smörgås?
Sen ska man tänka att det kan gå sönder för att det är gammalt så ska man nog inte köpa begagnade delar alls.
Hade jag haft 6000kr i fickan så hade ju jag köpt grejerna för jag anser att dem är värda det för prestandan är inte alls dålig.
Men du kan ju annars bygga en helt ny burk med den prestandan för dem pengarna som folk värderat den till.
Har köpt flera i7or begagnade och de funkar riktigt bra än till och med datorn i sign lever och tuffar på varje dag.
Sen självklart kan allt gå sönder men vill folk betala 500000 för en begagnad dator för prestandan är bra så gör dem det inget andra kan göra något åt mer än att gilla läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag tänker så här. Vad skulle motsvarande prestanda kosta nytt i butik idag? Om man jämför ungefär samma spelprestanda/kvalitet etc.

CPU med paket. Man kan argumentera mot att detta är gamla delar och saknar uppgraderingsmöjlighet etc. Men tar man en 1600X, mobo och 32 GB ram så är du fortfarande runt 3000 kr.

Chassi 500kr, nätagg 500kr, diskar 500kr.

980 är ungefär ett 1070 som är typ ett 1660 super/ti i prestanda. typ 2500kr.

Så räknar man ihop allt det där så kan man bygga nytt med liknande prestanda för 7000kr.

Självfallet bygger man ju hellre nytt med garantier etc, men jag kanske skulle säga att 5000kr som en del här över pratat om är ett rimligt pris begagnat.

Tror du blandade ihop 980 och 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag skrev ett frågetecken efter den angivma summan för at markera att det var en gissning. Marknaden sätter priset. Sweclockers budgivning alternativt Tradera.

Jag säljer aldrig något begagnat själv, gav bort mitt oanvända GTX 1060 till min storebror i Julklap för något år sedan. Känns konstigt att ta betalt för saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Det anade jag men samtidigt så ville jag påpeka att det inte var ett särskilt rimligt pris

Skrivet av ExcZist:

Ptja då kanske folk ska sluta sälja sina 2600k-4770k för en massa pengar då och ge bort dem för en smörgås?
Sen ska man tänka att det kan gå sönder för att det är gammalt så ska man nog inte köpa begagnade delar alls.
Hade jag haft 6000kr i fickan så hade ju jag köpt grejerna för jag anser att dem är värda det för prestandan är inte alls dålig.
Men du kan ju annars bygga en helt ny burk med den prestandan för dem pengarna som folk värderat den till.
Har köpt flera i7or begagnade och de funkar riktigt bra än till och med datorn i sign lever och tuffar på varje dag.
Sen självklart kan allt gå sönder men vill folk betala 500000 för en begagnad dator för prestandan är bra så gör dem det inget andra kan göra något åt mer än att gilla läget.

Att ge bort är upp till var och en, och vad man anser är okej eller inte, men mot en kompis finns det bättre saker att göra än att försöka få ut pengar ur en dator som är runt 6-7 år gammal
Behöver man pengar, lägg ut på tradera

Det sa jag inte någonstans,trådskaparen får göra precis hur han vill, det går mig inte emot, bara att priset folk gissade på här var överdrivet och vansinnigt att ge för en dator från 2013, sen att det fungerat för dig mfl utesluter inte att grejerna går sönder eller att något sker utanför kontroll som gör att det går sönder

Som jag sa tidigare så är inte den siste idioten född, inte riktat till någon personligen, sen får man ju göra precis som man vill med det hela, men som sagt, jag anser att det är ett överpris och vill man betala för det så är det upp till en själv
Jag nyanserar bara hela diskussionen här, sen får man ta till sig det hela om man vill eller inte

Jag säljer en hel del begagnade saker (både datordelar och annat) och tjänar bra med pengar på det, just pga devisen att det är värt vad folk är villiga att lägga, lr som jag snarare tänker som jag skrev förut att många köper utan att tänka sig för vid framför allt auktioner eller där de som köper inte har en aning om vad de köper
Dessutom är det också extremt vanligt att vid auktioner trissas priser upp pga "tävlingskänslan" och det finns beskrivet lite här och var

Det låter t e x jättefint med alla dessa cores osv, men börjar man jämföra inser man fort, framför allt vid spelande att det finns så mycket bättre begagnat man kan få tag på med lite tålamod/påläsning

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

ett 1070 är dock rätt mycket bättre än 980 (30-40%), och 980 har bara 4 GB minne. Det är på gränsen idag och lär inte bli bättre framöver

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12612?key=d4eec3d4fdd68d1e0c0858aaf37a14b7

Skrivet av ExcZist:

Tror du blandade ihop 980 och 980Ti

Ni har helt rätt, jag mindes tydligen 980 som skarpare än det var. Lite orättvist att jämföra prestanda på 1440p dock då 4gb är lagom för 1080p. Men ja, man får nog sta ner mitt slutpris med någon 500 iaf.