Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Böjda pinnar på sprillans ny ryzen 7 3700X

Permalänk
Medlem

Böjda pinnar på sprillans ny ryzen 7 3700X

Tjena SweC.
Skulle precis bygga ihop nytt system åt en polare. Andra bygget med ryzen men byggt cirka 20 system totalt.
Skulle installera processorn och lägger den mjukt i socket i rätt orientering där de guldiga pilarna möts. Känner direkt att den går i normalt på ena sidan. Lyfter ur och ser nästan direkt att två av pinnarna är något böjda. Tillräckligt böjda för att ej gå i socket men egentligen mycket lite böjda om jag själv för bedömma. Avbryter direkt monteringen men börjar nu fundera på hur garantier fungerar kring CPUer och skador. Har aldrig varit med om att en processor har varit skadad från fabrik och känns väldigt underligt.

Allt är inhandlat hos inet och jag undrar om ni har någon erfarenhet eller tankar om hur möjligheterna ser ut att få en ny/hel?
Är det värt att försöka gå på själv och böja tillbaka dessa två pins?
Tack och trevlig helg

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem

Svårt o få det att gå på garanti tyvärr, men hör med dom innan du försöker böja tillbaks dem själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Möjligheterna att få den utbytt torde vara obefintliga, förutsatt att den var i obruten förpackning när du öppnade den. Problemet, som du själv är inne på, är att det är så ytterst osannolikt att den kommer med böjda ben från fabrik, medan det inte är särskilt ovanligt att en sådan skada uppstår av slutanvändare vid installation.

Ytterst tjorvigt i det fall skadan faktiskt skulle vara från fabrik.

Kan alltid vara värt att kolla med Inet innan ni ger er på den. Om inte annat så har Inet antagligen betydligt mer erfarenhet av att böja tillbaka pinnarna.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vad jag hört från liknande fall så är det extremt svårt att få rätt om det inte var en fyndvara eller liknande. Man får nästan ha filmat uppackningen av obruten förpackning i sådana fall.

Angående att börja tillbaka pinnarna så har jag inte gjort det personligen men har hört att det ska vara relativt lätt om de är inte är extremt böjda. Att använda en tom stiftpenna (0.5mm) är ett tips jag hört. Sedan böja extremt försiktigt och så absolut lite som möjligt eftersom materialet försvagas snabbt om man böjer fram och tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

Svårt o få det att gå på garanti tyvärr, men hör med dom innan du försöker böja tillbaks dem själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av twit:

Möjligheterna att få den utbytt torde vara obefintliga, förutsatt att den var i obruten förpackning när du öppnade den. Problemet, som du själv är inne på, är att det är så ytterst osannolikt att den kommer med böjda ben från fabrik, medan det inte är särskilt ovanligt att en sådan skada uppstår av slutanvändare vid installation.

Ytterst tjorvigt i det fall skadan faktiskt skulle vara från fabrik.

Kan alltid vara värt att kolla med Inet innan ni ger er påden. Om inte annat så har Inet antagligen betydligt mer erfarenhet av att böja tillbaka pinnarna.

Tack! Är lite detta jag misstänkt och känns väldigt surt då jag tagit på mig ansvaret att bygga ihop systemet åt en polare.
De böjda pinnarna är dock i mitten av andra och inga andra är böjda så känns inte heller som realistiskt att man råkat göra det själv men får väl se hur inet ser på saken innan jag ger mig på o böja tillbaka.

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Sötast

Jag har i ett liknande extremfall tagit kontakt med butiken och först blivit nekad, jag har då bett dem kontrollera om just den enhet jag fått ut varit ett exemplar som har skickats via postorder till någon annan kund för att sedan ha returnerats.

Deras svar var att ja, det har den. Då frågade jag om de packat upp och noggrannt kollat så att den inte på något vis varit skadad innan de skickat den till mig? Det hade de inte och jag fick ett nytt exemplar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Vad jag hört från liknande fall så är det extremt svårt att få rätt om det inte var en fyndvara eller liknande. Man får nästan ha filmat uppackningen av obruten förpackning i sådana fall.

Angående att börja tillbaka pinnarna så har jag inte gjort det personligen men har hört att det ska vara relativt lätt om de är inte är extremt böjda. Att använda en tom stiftpenna (0.5mm) är ett tips jag hört. Sedan böja extremt försiktigt och så absolut lite som möjligt eftersom materialet försvagas snabbt om man böjer fram och tillbaka.

Ja men tack för tipset. Känns som de blir o glo på lite tutorials om hur man böjer pinnar i helgen 🥺

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem

Bara att reklamera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag har i ett liknande extremfall tagit kontakt med butiken och först blivit nekad, jag har då bett dem kontrollera om just den enhet jag fått ut varit ett exemplar som har skickats via postorder till någon annan kund för att sedan ha returnerats.

Deras svar var att ja, det har den. Då frågade jag om de packat upp och noggrannt kollat så att den inte på något vis varit skadad innan de skickat den till mig? Det hade de inte och jag fick ett nytt exemplar!

Det där låter som ett drömscenario man får hoppas på

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag har i ett liknande extremfall tagit kontakt med butiken och först blivit nekad, jag har då bett dem kontrollera om just den enhet jag fått ut varit ett exemplar som har skickats via postorder till någon annan kund för att sedan ha returnerats.

Deras svar var att ja, det har den. Då frågade jag om de packat upp och noggrannt kollat så att den inte på något vis varit skadad innan de skickat den till mig? Det hade de inte och jag fick ett nytt exemplar!

Låter inte som en helt trolig historia, men tar en öl på den.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Sötast
Skrivet av Valonen:

Låter inte som en helt trolig historia, men tar en öl på den.

What, hur fan såg du igenom det?

Hela min plan var att spendera 16 år på swec utan att dra en lögn för att alla skulle tro mig oavsett vad jag säger när jag väl valde att ljuga
så jag la all krut på denna lögn som minst 1 person kommer att läsa och inte på något vis ger någon fördel för någon person någonsin.

Excellent deduction skills sir!
😂

Edit:
Vem den än var som hade ett gilla på Valonens inlägg, sedan tog bort den och placerade den på mitt.
I am your biggest fan! 💕

Permalänk

Vad lägligt att Linus tech tips la upp en video igår om hur du fixar trasiga pins! Så bara ge dig på ett försök att böja tillbaka den och misslyckas du så kan du titta på klippet.
Dock så skulle jag hört av mig till kundtjänst så fort det uppdagades.

Hoppas det löser sig för dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

What, hur fan såg du igenom det?

Hela min plan var att spendera 16 år på swec utan att dra en lögn för att alla skulle tro mig oavsett vad jag säger när jag väl valde att ljuga
så jag la all krut på denna lögn som minst 1 person kommer att läsa och inte på något vis ger någon fördel för någon person någonsin.

Excellent deduction skills sir!
😂

Edit:
Vem den än var som hade ett gilla på Valonens inlägg, sedan tog bort den och placerade den på mitt.
I am your biggest fan! 💕

Sluta läs in för mycket i alla inlägg. Sedan håller jag med, vem håller på att RETAS med likes/dislikes?! Nu fick jag editera min totala likes i excel!
Trevlig helg bästa Sweclockare.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Nå vad sa inet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk

Jag använde mig av ett kreditkort när jag lyckades att böja alla pins på en FX 8350. Den gick utmärkt sen iaf. Tog ett tag o göra😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

Tjena SweC.
Skulle precis bygga ihop nytt system åt en polare. Andra bygget med ryzen men byggt cirka 20 system totalt.
Skulle installera processorn och lägger den mjukt i socket i rätt orientering där de guldiga pilarna möts. Känner direkt att den går i normalt på ena sidan. Lyfter ur och ser nästan direkt att två av pinnarna är något böjda. Tillräckligt böjda för att ej gå i socket men egentligen mycket lite böjda om jag själv för bedömma. Avbryter direkt monteringen men börjar nu fundera på hur garantier fungerar kring CPUer och skador. Har aldrig varit med om att en processor har varit skadad från fabrik och känns väldigt underligt.

Allt är inhandlat hos inet och jag undrar om ni har någon erfarenhet eller tankar om hur möjligheterna ser ut att få en ny/hel?
Är det värt att försöka gå på själv och böja tillbaka dessa två pins?
Tack och trevlig helg

Jag hade samma upplevelse med en likadan processor från inet då jag byggde ihop hans dator för någon vecka sen, det var 3-4 böjda pins.
Jag böjde bara tillbaka dom med en exacto knife

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Nå vad sa inet?

Skickades från m.sweclockers.com

Inet support stänger 19:00 och detta hände cirka 19:50. Får ringa imorgon kl 11

Stav
Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

Jag använde mig av ett kreditkort när jag lyckades att böja alla pins på en FX 8350. Den gick utmärkt sen iaf. Tog ett tag o göra😅

Skrivet av Pelle:

Jag hade samma upplevelse med en likadan processor från inet då jag byggde ihop hans dator för någon vecka sen, det var 3-4 böjda pins.
Jag böjde bara tillbaka dom med en exacto knife

Mhm alright. Uppskattar alla tips, tack! Gäller väl att hålla sig lugn och inte komma åt någon annan pins eller böja dem för mycket.

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vad lägligt att Linus tech tips la upp en video igår om hur du fixar trasiga pins! Så bara ge dig på ett försök att böja tillbaka den och misslyckas du så kan du titta på klippet.
Dock så skulle jag hört av mig till kundtjänst så fort det uppdagades.

Hoppas det löser sig för dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Deras support stängde 19 och detta hände kl 19:50 så gick ej.
Lägligt att LTT la upp video om detta, får spana in det. Tack!

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem

Första 6 månaderna ligger bevisbördan på säljaren att bevisa att du som köpare har hanterat produkten felaktigt, är pinnarna böjda i mitten så skulle jag anse att det är svårt att påpeka som säljare att en köpare ska lyckas böja pinnarna i mitten genom misslyckad montering. Däremot om pinnarna är böjda i kanten är det väldigt lätt att hävda att köparen kan ha tappat processorn, tryckt ner den fel i monteringen eller motsvarande.

Skulle det dock inte lösa sig så köpte jag en Ryzen 2600X på Blocket som sen visade sig ha böjda pins, tog bara en pincett och rätade tillbaka de tillräckligt för att den skulle gå ner i socket. Behöver inte vara spikrakt utan bara så den kommer ner i socketen så är det check. Men kom ihåg isåfall, slow and steady wins the race!

Permalänk
Sötast
Skrivet av Valonen:

Sluta läs in för mycket i alla inlägg. Sedan håller jag med, vem håller på att RETAS med likes/dislikes?! Nu fick jag editera min totala likes i excel!
Trevlig helg bästa Sweclockare.

😋Detsamma, trevlig heeelg!💕

Permalänk
Medlem

Precis pratat med inet. Fått skicka in bilder till deras service avdelning så ska de bedöma om de tar tillbaka processorn. Bifogar lite bilder på hur det ser ut.

foton

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

Precis pratat med inet. Fått skicka in bilder till deras service avdelning så ska de bedöma om de tar tillbaka processorn. Bifogar lite bilder på hur det ser ut.

foton

Det där ska du kunna fixa med ett kreditkort.
För in kortet och böj försiktigt, så ska det vara lugnt.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juus1:

Det där ska du kunna fixa med ett kreditkort.
För in kortet och böj försiktigt, så ska det vara lugnt.

Fast eftersom nu har TS varit i kontakt med Inet om det, så innan de har sagt om de godkänner eller nekar att ta tillbaka den, så bör TS inte ge sig på att försöka rätta till dem.
Blir det fel så kommer Inet definitivt inte ta tillbaka den

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Fast eftersom nu har TS varit i kontakt med Inet om det, så innan de har sagt om de godkänner eller nekar att ta tillbaka den, så bör TS inte ge sig på att försöka rätta till dem.
Blir det fel så kommer Inet definitivt inte ta tillbaka den

Självklart! Dock är det ju inte så att pinsen är brutalt böjda. Något man bör kunna lösa själv.
Förstår dock vad du menar, och håller med dig!

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Scerio:

Precis pratat med inet. Fått skicka in bilder till deras service avdelning så ska de bedöma om de tar tillbaka processorn. Bifogar lite bilder på hur det ser ut.

foton

De böjda pinnarna ligger alltså inte i yttre raden.
Väldigt underligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Min ryzen 3700x fastnade på originalkylaren när jag skulle byta kylare och slets upp ur sockeln. Några pins böjdes men lyckades böja tillbaka dom med ett kort/rakblad.

Skulle du inte gå igenom reklamationen så är det inte så svårt att böja tillbaka dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem

Böjda pins är ofta inget problem, bara ett försiktigt böja tillbaka dem. Om du nu inte får skicka tillbaka den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

1. Kolla med återförsäljare om de kan avhjälpa problemet. Garanti är nog inte troligt om du orsakat skadan själv men det finns ju mirakel.

2. Bänd rätt de pins som tog skada och där det blev snett. Det är ingen stor sak att bända rätt pinnarna om de blivit lite sneda. Tråkigt första gången man är borta i det men brukar funka helt galant om man tar det lugnt och försiktigt.

3. Skapar du större problem så försök med en alternativ lösning t.ex.

4. Ring försäkringsbolaget och ta det på allrisk/drulleförsäkringen.

Permalänk

Kan inte AMD skippa sina Pins, och köra ala Intel istället, skulle ju underlätta och sånna här problem skulle vara borta.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|