Svensk 5G-auktion går av stapeln i oktober – Huawei utesluts inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ericsson och Nokia är inte privatägda. Deras verksamhet i Kina är också delvis ägd av staten och kinas kommunistiska parti är integrerat i firmorna.

Var någonstans står det att Ericsson skulle ägas till del av kinesiska staten?

Enligt Ericsson själva så ägs hela företaget av aktieägare som finns lite varstans....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Var någonstans står det att Ericsson skulle ägas till del av kinesiska staten?

Enligt Ericsson själva så ägs hela företaget av aktieägare som finns lite varstans....

En del av Ericssons verksamhet i Kina sköts via ett samriskföretag. För Nokias del så är deras samriskpartner ett statligt bolag. Moderbolagen har jag inte pratat om. Alla deras dotterbolag i Kina är integrerade med Kinas kommunistiska parti.

Varken Nokia eller Ericsson är privatägda däremot då det betyder att de inte finns på börsen. Det är sen givetvis fritt fram för statliga aktörer att köpa aktier i publika bolag, men det är inget intresse Kina har här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Bra att man inte utesluter Huawei.

Det viktigaste är att man prövar företagen och utrustningen på lika vilkor.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl det som är problemet, Huawei spelar inte på samma villkor som andra. Och då menar jag inte det tekniska, för det är fullt rimligt att även Cisco och Qualcomm också har orent mjöl i påsen (eller snarare högst troligt). Det som skiljer är att de kinesiska företagen i princip styrs av den kinesiska staten som kan göra vad de önskar med företaget.

Kort sagt, om Kina identifierar ett lands mobilnät som strategiskt viktigt på något sätt, så kan du vara säker på att Huawei kommer att få kontraktet. Om det görs genom att stora summor plöjs ner i framtagning av tekniken, eller i dumpning av pris, spelar ingen roll.

Jag vet att om jag vore enväldig härskare av Kina skulle jag salivera okontrollerat vid tanken på att installera utrustning som är en mellanhand för gigantiska mängder data i NATO- och EU-länder.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En del av Ericssons verksamhet i Kina sköts via ett samriskföretag. För Nokias del så är deras samriskpartner ett statligt bolag. Moderbolagen har jag inte pratat om. Alla deras dotterbolag i Kina är integrerade med Kinas kommunistiska parti.

"Integrerade" är kanske att ta i, men visst är det så att deras dotterbolag i Kina är delvis kinesiskt ägda. Det gäller även alla andra icke-kinesiska bolag som har dotterbolag i Kina - dotterbolagen har delvis kinesiskt ägande. Det är lag i Kina på att det skall vara så.

Permalänk
Medlem

Får hoppas Telia inte anlitat Huawei.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaWolf:

Elefanten i rummet är inte teknik från öst vs teknik från väst. Utan 5g som helhet.
Vem har reproducerbara bevis på att 5g inte är skadligt för någon biologisk livsforn på
våran planet. Vänligen visa dom bevisen så att kan vi kan få en gemensam utgångspunkt
för vidare diskutioner om olika privata företag.

Du är välkommen ut från konspirationsrummet. Här finns ingen strålningselefant. Bara en längtan efter snabbare surf...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Känns verkligen som en "Ni får komma och fika, men förväntar er inget mer"

@gonace: Helt klart är det så, politikerna vågar inte ta i det så de låter försvaret säga det rent ut att det har med säkerheter att göra. då är det inte riktigt ett politiskt beslut.