Mega-bit i Örebro inställt på grund av feldraget nätverk

Permalänk
Medlem

Mega-bit i Örebro inställt på grund av feldraget nätverk

Ja ni, hur kan det gå så här fel?
Många medlemmar här som får mer fritid i helgen nu?

https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/gamingevent-inst%C3...

Den här tråden är länkad till en artikel på framsidan: https://www.sweclockers.com/nyhet/29087-lan-installt-inga-meg...

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Wow vilken dunder tabbe. Någon lär få det rätt så hett om öronen pga detta kan man nog lungt säga. Att dra det till fel lokal är ju inget som justeras bara sådär.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Smidigt skött...

Permalänk
Moderator
Forumledare

Jiiiisses.... you had one job!

Fruktansvärt tråkigt för alla deltagare. Jag hoppas innerligt att detta inte påverkar LAN:et ekonomiskt i framtiden. Det hade varit oerhört tragiskt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det är alltid jobbigt när man "lägger en kabel i fel lokal".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Aha. Någon som kopplat internetsladden till fel hårddisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för de drabbade LANarna annars så tycker jag...

...Hahahaha! Vilken kalkon!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Men vad säger offerten/kontraktet? Ingen leverantör skulle ta ett jobb utan att speca DEMARC?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Haha, vilket fail!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nyfiken på vad för kabel och utrustning det rör sig om?
Och att dom inte kunde förlänga den och flytta utrustningen till rätt lokal?
Inte helt lätt att skarva en fiberkabel, men det borde ju vara inom ramarna av möjligt för leverantören tycker man?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser ut att vara en trist situation iaf.

Med tanke på att frågan om betalning för jobbet verkar ha kommit upp så funderar jag på om internetleverantören kanske gjort rätt enligt anvisning - och därför rimligen vill ha betalt. Möjligheten att de fått felaktiga instruktioner finns ju. Och då borde de rimligen få betalt eftersom de har utfört jobb enligt instruktion.

Inte säkert att det ligger på arrangören som förmedlat var dragningen ska göras heller.
Möjligt att det är någon tredjepart som bommat. Exempelvis fastighetsägare.
En part som inte beställt den temporära höghastighetslinan utan bara försett byggarna med platsinfo. Denna part kommer inte få fakturan så de är inte betalningsskyldiga heller.

Men det är bara gissningsar! Jag känner inte till situationen alls. Kan bara tänka mig att det finns försvårande omständigheter på vägen här - må något sätt. Just för att betalningsfrågan om internetdragningen kom upp direkt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag va tvungen att kolla så det inte va 1 April när jag läste orsaken .
Sen tycker man ju att om det är intilligande lokal så borde man väl kunna lösa det med någon fullösning.

Permalänk
Medlem

Wow.. vilken tabbe! Tråkigt förbåde arrangör och deltagare!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Om det är en ’intilligande’ lokal är det väl bara att skarva vidare med en fiberförlängare? Visst lite mer jobb med de har ju flera dagar på sig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Betyder inte LAN "Local Area Network"? Då behövs väl inget internet eller? Dagens ungdom är så bortskämd...

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det ser ut att vara en trist situation iaf.

Med tanke på att frågan om betalning för jobbet verkar ha kommit upp så funderar jag på om internetleverantören kanske gjort rätt enligt anvisning - och därför rimligen vill ha betalt. Möjligheten att de fått felaktiga instruktioner finns ju. Och då borde de rimligen få betalt eftersom de har utfört jobb enligt instruktion.

Inte säkert att det ligger på arrangören som förmedlat var dragningen ska göras heller.
Möjligt att det är någon tredjepart som bommat. Exempelvis fastighetsägare.
En part som inte beställt den temporära höghastighetslinan utan bara försett byggarna med platsinfo. Denna part kommer inte få fakturan så de är inte betalningsskyldiga heller.

Men det är bara gissningsar! Jag känner inte till situationen alls. Kan bara tänka mig att det finns försvårande omständigheter på vägen här - må något sätt. Just för att betalningsfrågan om internetdragningen kom upp direkt.

Jag har en del erfarenhet av lan-crew i större sammanhang och vi hade bara frivilliga och ingen som satt heltid. Väldigt lätt att en detalj kan missas då och först sista veckan innan partyt fick vi tillgång till lokalen och upptäckte och fick fixa alla dessa bajsmackor. Detta ser dock ut att vara mer allvarligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon får en väldigt dålig dag hos dom som drog kabeln, men tänker också på demarc punkten. Hur kunde dom dra så fel?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Betyder inte LAN "Local Area Network"? Då behövs väl inget internet eller? Dagens ungdom är så bortskämd...

Trist bara att 83% av alla moderna spel inte går att spela utan internet.

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Betyder inte LAN "Local Area Network"? Då behövs väl inget internet eller? Dagens ungdom är så bortskämd...

Ja det borde inte vara några problem att fixa spel som går köra offline. Och om man måste kika på nätet kan man använda sin telefonuppkoppling. Men har man betalt för internet så ska man ju få det också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det handlar om att Örebro har tre lokaler som heter detsamma dvs. Conventum. Dock för de som är insatta heter de Conventum Arena, Conventum Konferens eller Conventum Kongress. Jag gissar att de blandade ihop lokalerna. Otroligt dumt och onödigt.

Permalänk
Medlem

Fasen! Jag som skulle göra ett bra första arbete som Nätverkstekniker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Trist bara att 83% av alla moderna spel inte går att spela utan internet.

Ja men då får man väl som deltagare köpa biljetter till ett WAN och inte ett LAN, eller? Svårt att klaga på arrangören av ett LAN att det inte finns WAN.

(jag hoppas att den humoristiska tonen i mina inlägg går fram till alla som känner sig kränkta och sårade)

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se beställningen, undrar vems fel det var.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Riktigt Lanparti. Inget internet dragit. Störningssändare uppsatt för att se till så att ingen kan använda 3G, 4G eller 5G nätverk.
Spel på partyt = utkastad.

Och sedan 10 000st deltagare som sitter och grejar det ena och andra med datorn. Detta hade varit riktigt skoj..

Permalänk
Medlem

I lol'ed.

Permalänk
Avstängd

Ett LAN utan internet är svårt idag, förr satt vi och pressade counter-strike som Half-life mod, bara starta dc++ och dela hl & cstrike! Helt finemang när man inte körde mot internet, utan cdkey! (innan Steam)

Tycker arrangör kunde fixat någon parabol lösning mellan lokaler, upprätta steam cache dump, låta folk spela! Fast samtidigt, hade jag åkt till LAN med dålig ping mot internet idag? Tror inte det, bra gjort att ställa in!

Visa signatur

64mb | 32gb | 8gb | 1tb + 4tb

Permalänk
Skrivet av zorkis:

Jag gissar på att det handlar om att Örebro har tre lokaler som heter detsamma dvs. Conventum. Dock för de som är insatta heter de Conventum Arena, Conventum Konferens eller Conventum Kongress. Jag gissar att de blandade ihop lokalerna. Otroligt dumt och onödigt.

skulle också tippa på detta.

men återstår väl att se om de går ut med varför detta hände framöver när det lugnat sig lite.

mina gissningar är att de i kontraktet missat att ange vilken av byggnaderna på tomten fibern skulle in i och bara angett Conventum.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorkis:

Jag gissar på att det handlar om att Örebro har tre lokaler som heter detsamma dvs. Conventum. Dock för de som är insatta heter de Conventum Arena, Conventum Konferens eller Conventum Kongress. Jag gissar att de blandade ihop lokalerna. Otroligt dumt och onödigt.

Mig veterligen så hade alla lokaler indragen fiber redan för fem år sedan, så vad det är för något som nu har dragits till fel lokal är väldigt oklart.

Om en får spekulera så tror jag att eventet ställdes in snarare beroende på antalet sålda biljetter, om man skall tro på Omnis länkning: "150–200 biljetter har sålts – samtliga får pengarna tillbaka (betallänk) Nerikes Allehanda" (på sidan https://omni.se/gamingevent-i-orebro-stalls-in-saknas-interne.... Har tyvärr inte NA plus så jag kan inte dubbelkolla men det går i linje med vad jag har hört ryktesvägen.

Permalänk
Medlem

Trist att det blivit så.
Hoppas att de får igång det till nästa gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gelantious:

Nyfiken på vad för kabel och utrustning det rör sig om?
Och att dom inte kunde förlänga den och flytta utrustningen till rätt lokal?
Inte helt lätt att skarva en fiberkabel, men det borde ju vara inom ramarna av möjligt för leverantören tycker man?

Svetsa en fiberkabel är rätt lätt när du har verktygen för det. I vissa nödfall finns det tom muffar för att skarva.
Detta är helt klart något som borde kunna lösas.

Skickades från m.sweclockers.com