Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC88U 5ghz wifi upp å ner.

Hejsan gott folk!

Har sökt runt massor på nätet och försökt blivit klokare på det här.

Jag köpte mig en RT-AC88U ihopp om att jag skulle kunna få mig ett bättre och stabilare wifi nätverk, jag behöll min gamla RT-AC68U för att utnyttja som en mesh nod.

Jag kopplar in allt som man ska, sätter min nya router på bottenvåning och den gamla på övervåningen allt går lätt å smidigt å installera och även hitta gamla routern för konvertering till mesh nod.

Nu till min stora förvåning så har jag långt ifrån ett stabilt wifi nätverk varken 5 eller 2.4ghz, båda två går upp nå ner stup i ett, så efter mycket letande så fick jag råd om att installera asus merlin firmware och då använda deras senaste "stable version".

Sagt och gjort, uppgraderade båda routrarna men utan någon större förändring.

Så det jag har testat hittills utan någon framgång är:

Uppgraderat firmware på båda routrarna
Gått tillbaka i firmware för att se om det blev bättre, icke.
Aktiverat QoS - Avaktiverat QoS
Aktiverat MU-MIMO - Avaktiverat MU-MIMO
Testat välja 5ghz och välja en fast kanal, testat alla möjliga olika utan stabil wifi uppkoppling.

Jag får det helt enkelt inte och fungera som jag vill.

När man söker å läser runt så verkar dock detta vara ett vanligt problem med ASUS, är det lättare att bara byta router helt å hållet och hoppa över asus mesh?

Jag har Bahnhof som leverantör med om det kan ha någon påverkan?

Aja hoppas på att ni som är mer kunniga kan komma med lite ideér!

Tack på förhand

MVH

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Satan2k: Fungerar aimesh med Merlin?
Hur som så beror det lite på vad du har för enheter inkopplade (såklart).
En grej som är väldigt viktigt med asus firmwareuppdateringar och ännu viktigare med Merlin: När du uppdaterat så gör en reset. Annars kan man få märkliga fel

Det jag gör är att stänga av qos, låsa kanal på en fri, avaktivera b/g, låsa frekvensbandet (?) till ett lämpligt (borde vara 40 för de flesta).

En relativt låg kanal på 5ghz kör jag med (42?).

Edit: disclaimer, sen om detta är rätt eller fel vette f*n men det fungerar för min trådlösa miljö och behov

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Satan2k: Fungerar aimesh med Merlin?
Hur som så beror det lite på vad du har för enheter inkopplade (såklart).
En grej som är väldigt viktigt med asus firmwareuppdateringar och ännu viktigare med Merlin: När du uppdaterat så gör en reset. Annars kan man få märkliga fel

Det jag gör är att stänga av qos, låsa kanal på en fri, avaktivera b/g, låsa frekvensbandet (?) till ett lämpligt (borde vara 40 för de flesta).

En relativt låg kanal på 5ghz kör jag med (42?).

Jaa det tror jag iallafall? Hitta ju routern och kunde göra den till en nod. Körde först 88U som huvudrouter och 68U som nod. Sen när jag inte fick wifiet å fungera skifta jag till 68U som huvudrouter å 88U som nod och det gick och göra båda till nodar utan problem med senaste merlin firmwaren.

Jag har allt möjligt inkopplat, tv, chromecast, iptv, datorer, ip kameror, telefoner.

Det har jag med gjort, säkert 3-4 gånger, inkl en hard factory reset med.

Har testat på låga kanaler med men utan någon större framgång. :/

Känns som det här är ett vanligt problem med ASUS routrar enligt många, funderar om det skulle vara enklare å bara skicka tillbaka å byta mot en
https://www.inet.se/produkt/5406423/netgear-xr500-nighthawk-p...

Sen köpa någon mesh liknande produkt för att slänga upp på övervåning för stabilare wifi.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Satan2k: Hmmm, då vette kattsingen. Kan ju vara som du säger att asus är asus

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem tills jag hittade en sida som förklarade skillnaden på olika kanaler och frekvenser och vad som påverkar. Jag provade mig fram på både channel bandwidth och control channel. När du hittar det som fungerar så låter du den vara där så ska det fungera. Sätt den inte på auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Satan2k: Hmmm, då vette kattsingen. Kan ju vara som du säger att asus är asus

Ja det är verkligen jätte märkligt, men dem allra flesta är ju jätte nöjd med asus rent generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znalen:

Hade precis samma problem tills jag hittade en sida som förklarade skillnaden på olika kanaler och frekvenser och vad som påverkar. Jag provade mig fram på både channel bandwidth och control channel. När du hittar det som fungerar så låter du den vara där så ska det fungera. Sätt den inte på auto.

Åfan! Det lät ju intressant, är som sagt halv desperat å få det å fungera!
Har du några tips /riktlinjer att gå efter?
Har du möjligtvis kvar sidan du hitta?
Har ju testat kanaler å frekvenser men är som sagt dåligt insatt på vad man satsa på :/

Permalänk
Medlem

Jag kör Merlin på min, tycker det är bäst så med tanke på vissa updateringar etc.
Har hört ryckte att kretsen degenererar på en del routrar men vet inte om det ligger någon sanning bakom det.

Jag skulle dock vilja ha en mer avancerad router nu.
(rekommendationer uppskattas)

Permalänk
Medlem

Sätt kanalbredd på 80 och kanal på 100 eller uppåt. Fungerar inte det så går du ner på 40 och 100 eller uppåt. Jobba dig ner om det inte fungerar och återkom.

Permalänk
Medlem

Som vanligt rekommenderas en fabriksåterställning.
Har hjälpt i många fall när det gäller konstiga problem med Asus routrar.

En fabriksåterställning nollställer alla dina egna inställningar så du måste skriva in dem igen.
Vad den också gör är att den rensar i NVRAM.
Merlin har förklarat det här:
https://www.snbforums.com/threads/faq-nvram-and-factory-defau...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av riche:

Jag kör Merlin på min, tycker det är bäst så med tanke på vissa updateringar etc.
Har hört ryckte att kretsen degenererar på en del routrar men vet inte om det ligger någon sanning bakom det.

Jag skulle dock vilja ha en mer avancerad router nu.
(rekommendationer uppskattas)

Det som ska tilläggas är att denna router är ny inköpt för ca 2 månader sedan :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znalen:

Sätt kanalbredd på 80 och kanal på 100 eller uppåt. Fungerar inte det så går du ner på 40 och 100 eller uppåt. Jobba dig ner om det inte fungerar och återkom.

Ska sätta igång å göra ett ryck på fredag när jag är ledig och har tid å kolla alla olika frekvenser med olika kanaler under en längre period!

Det ska jag absolut göra, återkommer!

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Som vanligt rekommenderas en fabriksåterställning.
Har hjälpt i många fall när det gäller konstiga problem med Asus routrar.

En fabriksåterställning nollställer alla dina egna inställningar så du måste skriva in dem igen.
Vad den också gör är att den rensar i NVRAM.
Merlin har förklarat det här:
https://www.snbforums.com/threads/faq-nvram-and-factory-defau...

Har säkert gjort 5-6 fabriksåterställningar, inkl 2 st "hard factory reset".
Ingen förändring alls i 5ghz wifi downtime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satan2k:

Ska sätta igång å göra ett ryck på fredag när jag är ledig och har tid å kolla alla olika frekvenser med olika kanaler under en längre period!

Det ska jag absolut göra, återkommer!

Tack

Det där med kanalerna har stält till det hos mig på 5ghz. Har den asus 68 bla bla bara så inget maich.

Jag fick inte grejerna att hitta 5ghz eller beholla de om de hittade den. Hitade en vidio (efter mycket letande) om appel som inte kunde se 5ghz och förklaringen han hadde var att rautern har stöd för fler kanaler än appel har vilket gör att rautern kan väja en som inte stöds.

Så jag tästade att sätta en manuell kanal och de har fungerat bra sedan des

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.