Hemlig dataavläsning tillåts från 1 april

Permalänk
Melding Plague

Hemlig dataavläsning tillåts från 1 april

I fem år kommer brottsbekämpande myndigheter att ha möjlighet till hemlig dataavläsning vid misstankar om särskilt grov brottslighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer funka som datalagringsdirektivet. Polisen kommer missbruka de till fullo o använda till alla småbrott.
O hur hade dem tänkt att knäcka alla kryptering? Fråga en kriminell om dem får låna telefonen o lägga in spio program?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mullvaden83:

Kommer funka som datalagringsdirektivet. Polisen kommer missbruka de till fullo o använda till alla småbrott.
O hur hade dem tänkt att knäcka alla kryptering? Fråga en kriminell om dem får låna telefonen o lägga in spio program?

Skickades från m.sweclockers.com

Då kontrar jag med att påstå motsatsen.
Datalagringen handlar om att övervaka alla. Utan misstanke till brott.
'
Här handlar det istället om riktad spaning vid brottsmisstanke. Och man måste få tillstånd från domstol för att använda verktyget vid varje enskilt fall. En bättre liknelse kring integritet är i så fall husrannsakan. Det kommer säkert missbrukas i samma utsträckning som husrannsakan kan jag tänka mig. Vilket jag inte ser som någort reellt problem.

Hur man för in trojanerna vet jag däremot inte. Det lär kanske inte vara helt öppet framöver heller ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: bankid säkert. Fånga majoriteten av befolknignen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

It’s a slippery slope from here on and on...
I grund så stödjer jag det, problemet är att ingen kommer ha insyn i hur de faktiskt använder detta, samt att det känns som grov brottslighet känns lite diffust.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har inget emot det så länge det används vid spaning av misstänkt grov brottslighet. Men vilka garantier finns för att det förblir så och att det inte missbrukas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hur man för in trojanerna vet jag däremot inte.

kanske "lottar" ut hårddiskar till misstänkta brottslingar?

Permalänk

Känns lite sådär att gå ut med ett skämt i förtid.

Nu vet vi ju redan om det.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kan polisen inte själv besluta om denna övervakning, utan det kommer krävas ett beslut av åklagare i varje specifikt fall, och att det är just grova brått vilket redan är definierat i lagen.
Så det lär knappas leda till någon övervakning av vanliga svenssons, det har vi redan google och facebook till.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Kommer säkert gå jättebra det här. För här i Sverige så har vi ju aldrig haft problem med ändamålsglidning vid liknande tillämpningar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De är väl bra och tyvärr så behövs det också, de hade aldrig behövts om människor kunde sköta sig. Så jag ser det positivt även om man inte gillar det.

Hade velat se så de som fuskar i multiplay åker fast hårt på de, för de är ju typ brottsligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Musikälskare

Det här kommer säkert fungera utmärkt! *tar sig för pannan*

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Det har nog redan börjat... OUCH!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Då kontrar jag med att påstå motsatsen.
Datalagringen handlar om att övervaka alla. Utan misstanke till brott.
'
Här handlar det istället om riktad spaning vid brottsmisstanke. Och man måste få tillstånd från domstol för att använda verktyget vid varje enskilt fall. En bättre liknelse kring integritet är i så fall husrannsakan. Det kommer säkert missbrukas i samma utsträckning som husrannsakan kan jag tänka mig. Vilket jag inte ser som någort reellt problem.

Hur man för in trojanerna vet jag däremot inte. Det lär kanske inte vara helt öppet framöver heller ;).

I samma veva försöker polisen igenom att inte behöva tillstånd. Det är den läskiga delen. Hoppas det aldrig klubbas igenom!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge inte kryptering blir förbjuden så.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

samt att det känns som grov brottslighet känns lite diffust.

"Grovt brott" är inte något godtyckligt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Grovt_brott_enligt_svensk_lag

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Lysande. Polisen behöver effektiva medel att avlyssna kriminella & samla bevis.
Men spontant kan man ju tycka att lite kontroll på gränserna & vilka som korsar landets gränser hade varit mer effektivt/avskräckande än att övervaka några de redan har starka misstankar mot.
Men antar att denna lagen har som syfte att ge polisen ett verktyg att hantera ”brottslingar” av lite mer explosiv karaktär

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men vad är "särskilt grov brottslighet" i dagens Sverige... allt vi har är ju lite vardagsbrottslighet och bus från större barn.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Säger bara; Perfekt och välkommen.
Personlig integritet måste kliva åt sidan i dagens samhälle!

De som har något att dölja får det svårare. Bra.
Vi som är lagliga och inte gör något brottsligt, tråkigt. Men ingen fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Vad jag vet så kan polisen inte själv besluta om denna övervakning, utan det kommer krävas ett beslut av åklagare i varje specifikt fall, och att det är just grova brått vilket redan är definierat i lagen.
Så det lär knappas leda till någon övervakning av vanliga svenssons, det har vi redan google och facebook till.

Brått, brott.

Permalänk
Medlem

För den som är intresserad av att läsa på djupet:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/...

Noterbart är att en del system och platser är särskilt undantagna:

Citat:

Regeringen föreslår att ett tillstånd till hemlig dataavläsning inte ska få avse ett avläsningsbart informationssystem som stadigvarande används eller är särskilt avsett att användas:

1. i verksamhet där tystnadsplikt gäller enligt 3 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen och 2 kap. 3 § yttrandefrihetsgrundlagen
2. i verksamhet som bedrivs av advokater, läkare, tandläkare, barnmorskor, sjuksköterskor, psykologer, psykoterapeuter eller familjerådgivare
3. av präster inom trossamfund eller av dem som har motsvarande ställning inom sådana samfund, i verksamhet för bikt eller enskild själavård.

Hemlig dataavläsning som gäller rumsavlyssningsuppgifter ska inte få avse en plats som stadigvarande används eller är särskilt avsedd att användas för sådan verksamhet som avses ovan.

Permalänk
Medlem

@Falcon: Fast har du inget att döja kommer du ändå råka illa ut när det kommer till denna idiotiska massövervakning som inte kommer leda till något alls. Det ända som kommer att hända är att grovt kriminella skaffar telefoner som de inte kan avlyssna så om Linux telefoner för sin brottsliga verksamhet. Sedan är lagen helt tandlös emot de som man skall använda den emot.

I slutändan betyder det bara leda till mer och mer övervakning och om du tror att det bara är de som inte har "rent" mjöl i påsen som kommer att vara de ända som drabbas så är du ute och cyklar. Det var sådan Stasi och KGB också sa.

Permalänk
Medlem

@smkr: Ja det var det som var meningen med saker som iPred, datalagrings direktivet med mera men det har inte blivit använt på det sättet. Detta kommer att missbrukas om inte annat bara för principen att det går att missbruka.

Med regler och lagar som detta är det lättare att sprida korruption, och det finns stora risker att detta kommer medföra bättre vägar till utpressningar med mera. När man aktiverar dessa bakdörrar som finns i telefonnätverket skall man inte tro att det bara är polisen som kommer att använda detta. Det trojaner med mera de också kommer att installera på folk datorer kommer att komma ut till allmänheten och brottslingarna för eller senare. Detta kan även användas av en tredje makt för att spioner på svenska medborgare.

Kan inte finnas någon som tror på fullaste allvar att svenska polisen har den cybersäkerheten för att hålla dessa verktyg borta från brottslingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@Falcon: Fast har du inget att döja kommer du ändå råka illa ut när det kommer till denna idiotiska massövervakning

Hur då? Utveckla?

Permalänk
Medlem

Myndigheter passar på, det här kommer inte användas mot brottslighet. Det kommer användas för att kontrollera befolkningen.

Vi har redan massor av övervakning, ändå sprängs det ofattbart mycket i Sverige och polisen kastar utredningar i papperskorgen medan de jagar småbrott för att få upp statistiken

Permalänk
Medlem

Alla hardcore gangsters röker väl, en hi-tech cam I alla tobaksbutiker som läser av ansiktet?
Alla som tagit ID-kort I Sverige borde väl finnas I data-molnet?
Rökfria bostäder tack! (fick jag det sagt)

--

Ohh yes, ta bort tobaken helt från finkan, det borde skrämma skiten ur dem. ';)

Permalänk
Medlem

@Falcon: När verktygen för övervakningen hamnar i kriminellas händer och det läser av allt du göra på telefonen. Polisen har inte kompetensen för att skydda sin verksamhet på tillräckligt bra sätt.

Om det går att missbruka så kommer det att missbrukas, så enkelt är det. Inte ens CIA kunde skydda sina verktyg med bakdörrar, vad får dig att tro att polisen kommer att kunna göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Frågan är bara vad som är värst. Bli utsatt för vad avskrapet håller på med eller att polisen vet om att jag kanske körde 15km/h för fort på motorvägen igår och rent tekniskt då riskera att bli dömd för det.

Det är ju inte det detta handlar om att straffa en fortkörare, "retroaktivt".

Detta är mot grova brott, åla Rimfrost.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/december/lagesbild-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

@Falcon: När verktygen för övervakningen hamnar i kriminellas händer och det läser av allt du göra på telefonen. Polisen har inte kompetensen för att skydda sin verksamhet på tillräckligt bra sätt.

Där har du en riktigt bra poäng!
Men vi måste göra något, nu, i detta samhälle. Just nu görs ingenting...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Falcon:

Där har du en riktigt bra poäng!
Men vi måste göra något, nu, i detta samhälle. Just nu görs ingenting...

Bara för att man måste göra något, betyder det inte att det är lämpligt att göra just det här.