Permalänk
Medlem

Program för att rita i 3D

Hej!
Som rubriken lyder så är jag ute efter ett program för att skapa i 3d, det jag vill göra är att skapa ett skrivbord som jag tänkte bygga in datorn i.

Har ni några tips?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har kvar desktopversionen av sketchup som jag använder till sådant.

Nu för tiden ges den inte ut gratis längre. De har istället verktyget i webläsaren. Hur bra/dåilgt det är nu för tiden vet jag inte.

Sketchup var ju iaf fantastiskt användarvänligt och lättanvänt för det här ändamålet tidigare

Men värt att testa iaf?
https://www.sketchup.com/sv/products/sketchup-for-web

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av TioTum95:

Som rubriken lyder så är jag ute efter ett program för att skapa i 3d, det jag vill göra är att skapa ett skrivbord som jag tänkte bygga in datorn i.

Min favorit är Autodesk Inventor:
Autodesk Inventor Free 30 Day Trial
CATIA V5 är trevligt också, om en lite svårare att fatta, men saknar gratis testversion.
Om det måste vara helt gratis är väl Sketchup enda vettiga alternativet.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bra Fusion 360 är på så pass stora grejor som möbler men det är gratis i 1 år för privat bruk: https://www.autodesk.com/campaigns/fusion-360-for-hobbyists

Permalänk
Medlem
Skrivet av TioTum95:

Hej!
Som rubriken lyder så är jag ute efter ett program för att skapa i 3d, det jag vill göra är att skapa ett skrivbord som jag tänkte bygga in datorn i.

Har ni några tips?

Antar att du söker efter ett windows program, men kanske har du en Ipad och en Apple pencil?
Använder själv shapr3d vid bygge av baslådor och annat kul. https://apps.apple.com/us/app/shapr-3d-cad-modeling/id1091675...
Fullt fungerade och gratis upp till 2 projekt, ett riktigt kanon-program.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av b1ghen:

Vet inte hur bra Fusion 360 är på så pass stora grejor som möbler men det är gratis i 1 år för privat bruk: https://www.autodesk.com/campaigns/fusion-360-for-hobbyists

Fushion 360 funkar utmärkt med bra mycket större grejer.
Har en kompis som modellerat sitt skrivbord där och en annan som modellerade en stege där i vårt gymnasiearbete.
Lite begränsat jämfört med Inventor, men ändå väldigt bra!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Vet inte hur bra Fusion 360 är på så pass stora grejor som möbler men det är gratis i 1 år för privat bruk: https://www.autodesk.com/campaigns/fusion-360-for-hobbyists

Jag tror inte Autodesk har någon tidsbegränsning för privatpersoner längre, de verkar däremot ha tagit bort en del funktioner på gratislicensen. Har själv inte märkt vad som saknas men jag ritar enbart enkla reservdelar om något skulle gå sönder här hemma och då saknar jag inget från tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TioTum95:

Hej!
Som rubriken lyder så är jag ute efter ett program för att skapa i 3d, det jag vill göra är att skapa ett skrivbord som jag tänkte bygga in datorn i.

Har ni några tips?

Fusion 360 är perfekt för ändamålet, kräver att registrerar sig och fyller i lite grejer men klart bättre än sketchup om man vill kunna styra parametrar i sin design som skivans tjocklek, benens höjd etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordekai:

Fusion 360 är perfekt för ändamålet, kräver att registrerar sig och fyller i lite grejer men klart bättre än sketchup om man vill kunna styra parametrar i sin design som skivans tjocklek, benens höjd etc.

Styra parametrar går utmärkt även i sketchup.
Givetvis skriver man in de värdena man önskar använda istället för att höfta fram dem med musen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Styra parametrar går utmärkt även i sketchup.
Givetvis skriver man in de värdena man önskar använda istället för att höfta fram dem med musen

Går inte att ändra i efterhand som det går i Fusion360.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Styra parametrar går utmärkt även i sketchup.
Givetvis skriver man in de värdena man önskar använda istället för att höfta fram dem med musen

Se den här exempelvis, oerhört kraftfullt jämfört med Sketchup.
https://www.youtube.com/watch?v=Uel_NmlwdoA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordekai:

Går inte att ändra i efterhand som det går i Fusion360.

Nog går det fint att ändra mått i efterhand i Sketchup alltid. Det går galant att göra även detta med inskrivna siffervärden.

Däremot vet jag inte om man kan ändra "som det går i Fusion360". Högst möjligt att programmen skiljer sig åt i utförandemetod på något mer specifikt sätt.
Men svaret är att jo - det går att skriva in exakta värden även för ändringar i Sketchup.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordekai:

Se den här exempelvis, oerhört kraftfullt jämfört med Sketchup.
https://www.youtube.com/watch?v=Uel_NmlwdoA

Aha. Ja det finns säkerligen fördelar med fusion 360 på den fronten ja. Nu är jag med på vad du vill få fram.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag stod i valet mellan Sketchup och Fusion 360 i juni förra året. Då provade jag båda och fastnade mer för Fusion 360.

Ritar själv saker nästan dagligen och exporter till STL för 3D-print hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag använder Fusion 360 för allt som ska tillverkas (laserskäras, stansas, 3D-printas osv.) och Sketchup för att snabbt rita upp något för att exempelvis visa en kund.

Tidigare använde jag Sketchup även för laserskärning, men det var en mardröm att försöka exportera polygonbaserade modeller till ett ritningsformat som maskiner kan hantera. I en fläns med 20st runda hål kunde 18 av dessa bli runda på riktigt medan de två sista av någon obegriplig anledning fortfarande var uppbyggda av segment.

I en övergångsperiod ritade jag alla Sketchup-cirklar som sexsidiga för att lätt kunna avgöra om exporterna fungerade, men nu har jag helt gått över till Fusion 360, som är NURBS-baserat (typ, i alla fall), för tillverkningsritningar.

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag! Tar och testar Fusion 360, ska dock inte 3d printa något, utan mer bara få ut en skiss med alla mått för att kunna rita ut hur jag vill ha allting med vinklar! Uppskattar alla svar!

Permalänk
Medlem

@TioTum95: Fusion 360 är lite mer invecklat att lära sig, men att kunna det är mer värdefullt än att kunna Sketchup. Ett tips är att börja med Lars Christensens lektioner för nybörjare: