Vilka delar uppgradera för en högpresterande kontorsdator?

Permalänk

Vilka delar uppgradera för en högpresterande kontorsdator?

Kan någon definiera när respektive del i en dator gör stor skillnad i användandet av en dator.

Vi får datorer på arbetet. Men jag tycker de är för "långsamma".
Upplever lagg och långa laddtider som gör att jag arbetar långsamt vilket blir frustrerande.

Vad i en dator ska jag titta på, om jag skulle titta ut en ny till mig själv?
Använder datorn till Officepaketet, jag har ofta många fönster uppe på en gång. Jag kör ofta alla webbläsare öppna med flertal flikar öppna. Jag kör olika system i webbläsare och som installerade klienter som kan vara lite tyngre.
Ofta är det igång någon film i videospelare eller webbläsare.
Musik körs ofta i bakgrunden.
Så det jag gör är att ha allt igång på en gång mer eller mindre.... vilket jag upplever nödvändigt i mitt arbete

Vad i en ny dator ska jag satsa på för att bli "nöjd"...
Idag har jag en Dell XPS13 i7 processor, 8gb minne.
Det är ju inga dåliga spec för en kontorsdator... men ändå upplever jag denna som trög och seg när program ska öppnas. det laggar när jag flyttar fönster och ska starta program.

Då jag har minne och processor som borde räckea... är det datorns grafikkort som är flaskhalsen?

Permalänk
Medlem

Garanterat för lite minne. Ta en titt i aktivietshanteraren och resursövervakaren (task manager/resource monitor) och titta på hur mycket minne som används. I resursövervakaren kan du titta på hur många hårda fel du får på fliken för minnesanvändningen, ett hårt fel innebär att informationen en process vill läsa ur minnet har swappats ut på disk. Många hårda fel innebär att du definitivt har för lite minne. Upplevs ofta som hack/lagg då disk är långsammare än internminne.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Detta är ju en lurig fråga men ska försöka ett enkelt svar.

CPUn är lite som du. Den gör lite allt möjligt och är inblandad i de flesta saker på olika nivåer. Idag så är processorn dock tillräckligt snabb i de flesta fall för att inte hålla tillbaka någon i "kontorsanvändande". Dock är du ber den att göra tunga beräkningar (Code compiler, stora excel filer, video redigering, cad? etc) samtidigt som den gör allt annat så kan den absolut gå på knäna.

Ram: Här hamnar ju all information som datorn behöver kommer ihåg just nu. Alla program som är öppna och alla filer du använder ligger ju i RAM. Som du beskriver det så har du mycket igång samtidigt och det kan absolut vara så att ditt RAM blir fullt. Då behöver den istället använda disken som minne vilket är mycket långsammare. Låter troligt att för lite RAM är ditt problem.

Disk: Första gången du vill hämta/ladda en fil/program så hämtas det från disken till RAM. Arbetar man inte med väldigt stora filer (video redigering t.ex) så är det sällan en SSD orsakar problem för en kontorsanvändare, men det kan hända. SSD ska aldrig vara mer än 80% full, för då kan den bli seg som gummi och absolut orsaka dina problem.

Nätverk: Ligger det du använder lokalt på datorn eller externt på en Server? Arbetar man med stora filer och de ska hämtas över nätverket så kan ju detta vara boven i dramat.

Permalänk
Skrivet av hjarterkung:

Kan någon definiera när respektive del i en dator gör stor skillnad i användandet av en dator.

Vi får datorer på arbetet. Men jag tycker de är för "långsamma".
Upplever lagg och långa laddtider som gör att jag arbetar långsamt vilket blir frustrerande.

Vad i en dator ska jag titta på, om jag skulle titta ut en ny till mig själv?
Använder datorn till Officepaketet, jag har ofta många fönster uppe på en gång. Jag kör ofta alla webbläsare öppna med flertal flikar öppna. Jag kör olika system i webbläsare och som installerade klienter som kan vara lite tyngre.
Ofta är det igång någon film i videospelare eller webbläsare.
Musik körs ofta i bakgrunden.
Så det jag gör är att ha allt igång på en gång mer eller mindre.... vilket jag upplever nödvändigt i mitt arbete

Vad i en ny dator ska jag satsa på för att bli "nöjd"...
Idag har jag en Dell XPS13 i7 processor, 8gb minne.
Det är ju inga dåliga spec för en kontorsdator... men ändå upplever jag denna som trög och seg när program ska öppnas. det laggar när jag flyttar fönster och ska starta program.

Då jag har minne och processor som borde räckea... är det datorns grafikkort som är flaskhalsen?

Har den SSD eller mekanisk HD?
Det brukar vara tydlig skillnad.
Hur är det med antivirus-program. Vissa är rätt belastande.