Apple släpper datorer med ARM-processor under 2021

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mordekai:

Min poäng var ju att konsoltillverkarna inte drar sig för att dramatiskt ändra arkitektur och trots detta så väljer både Microsoft och Sony x86_64 över Aarch64, borgar för att Aarch64 inte är så överlägsen som du vill göra gällande, speciellt inte i mer processorintensiva applikationer.

Eller så är det långt mer ett affärsmässigt beslut än ett tekniskt. Och finns ju gott om beslut kring konsoldesign som visat sig mindre bra i efterhand, t.ex. Cell CPUn i PS3 och eDRAM + DDR3 i XBO i stället för GDDR5 som Sony valde till PS4. Poäng: val vid HW-design är absolut inget facit på vad som är optimalt!

Gällande det fetmarkerade: du hävdar alltså att värdes största molnleverantör inte har en aning om vad de håller på med? Amazon hävdar detta

Citat:

All of these performance enhancements come together to give these new instances a significant performance benefit over the 5th generation (M5, C5, R5) of EC2 instances. Our initial benchmarks show the following per-vCPU performance improvements over the M5 instances:

  • HTTPS load balancing with Nginx: +24%

  • Memcached: +43% performance, at lower latency

  • X.264 video encoding: +26%

  • EDA simulation with Cadence Xcellium: +54%

Så vad är då M5-instanser då utrustande med, måste vara Atom/Jaguar-kärnor, eller? Nej, det är Intel Xeon® Platinum 8175M.

Det är definitivt möjligt att skala upp Aarch64. Glöm hur det sett ut historisk, för 32-bitars ARM har en design som långt mer kommer till sin rätt när man skalar nedåt och men det gör också att den har fundamentala problem att skala uppåt. Och om förhandssnacket kring kretsytan för 64-kärnors Graviton2 CPUer stämmer tar dessa endast 400-500 mm² på TSMC 7 nm, det inkluderar 64 st PCIe 4.0 kanaler.

64 st Zen2 kärnor i Rome har en aggregerad kretsytan på >1000 mm². Det för, om inte Amazon pratar ur ändalykten, ge lägre aggregerad prestanda. x86 har absolut en poäng på desktop än då man kan klocka Zen/Core högre, men för servers, bärbara och konsoler där man inte fixar att hålla mer än ~3 GHz under last givet tillgänglig effekt per kärna är man nu omkörd av Aarch64 då dessa har högre IPC.

Läckta resultat för Snapdragon 865 (Cortex A77) skvallrar om att det verkligen är >20 % högre IPC där jämfört med Cortex A76 (som bl.a. sitter i SQ1). Det är alltså en CPU som skulle ha kunnat sitta i konsolerna. Det kommer bli lysande med Zen2, enormt steg framåt över Jaguar, men tycker personligen att det är trist att man inte valde Cortex A77 för då hade det varit ännu bättre. Prestanda per kärna skulle då hamnat i nivå med stationära Ryzen 3000, i stället för att (om ryktena om frekvens stämmer) hamna på mer laptopnivå, 3,2 GHz.

Med tanke på att jag håller patent på synkroniseringsmetoder som kommer runt vissa av egenheterna i x86 illa valda minneskonsistens modell borde jag verkligen hoppas Aarch64 aldrig tar fart (vilket redan är för sent då det säljs ungefär 9 st Aarch64 CPUer per x86 CPU redan idag). Men ser långt hellre att tekniken går mot något bättre!

Skrivet av DasIch:

Sen kan man också titta på vad lite fler transistorer gör.
Surface Pro X:
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/1310217

Ipad Pro (2018):
https://browser.geekbench.com/v5/cpu/1311906

Bara en litet påpekade, kolla vilken CPU Surface Pro X rapporteras ha: "Intel Pentium II/III"
Rätt säker att det saknas en Aarch64 av GB5 för Windows för tillfället, så det där är resultatet vid emulering. Just emuleringsbiten verkar MS fått till helt OK givet resultatet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nästa Nintendo Switch kommer väl rätt säkert att basera sig på en mobil-SOC, kanske med lite bättre kylning och specialare, och få ganska bra kräm.

Skrivet av anon214822:

Om iPad drar ifrån Mac i prestanda vad händer då?

Ett scenario är att Mac aldrig går över till ARM, att man bara låter Mac långsamt minska för att till slut självdö medan iPad gradvis utvecklas till ersättaren för Mac, komplett med stöd för mus och tangentbord och extern skärm.

Skiftet till ARM görs långsamt och helt naturligt. Inget strul någonstans, man bara låter den inbördes konkurrensen göra jobbet.

En iPad paketerad som en Apple TV skulle vara en intressant ersättare till Mac mini (och borde fungera som spelkonsol).

Jag har varit inne på samma tankegångar, men det behövs egentligen inte någon tablet. Borde räcka med en rejält bra mobil som dockas så den kan både laddas och skicka bild via tråd eller trådlöst. Sen kan man ju ha spelkontroller, tangentbord, osv, trådlöst. Samt usb-uttag i en docka, om man så vill. Behöver inte just vara Apple som gör det först, Samsung har ju nosat på det med Dex, men det vore ju inte orimligt med en mobil som kör ett komplett Linux-desktop-OS när man dockat den. Eller ett komplett AppleOS, den dag MacOS och IOS smält samman tillräckligt.

Då 2 spelare tycks för lite (IOS, Android) tycker jag det behövs en tredje, och jag hoppas mer på MS än att Samsung etc ska försöka skapa något eget. MS har som sagt inte direkt lyckats med tablets eller ARM-windows, trots att de varit tidigt ute, får se om de gett upp helt - men det verkar konstigt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Bara en litet påpekade, kolla vilken CPU Surface Pro X rapporteras ha: "Intel Pentium II/III"
Rätt säker att det saknas en Aarch64 av GB5 för Windows för tillfället, så det där är resultatet vid emulering. Just emuleringsbiten verkar MS fått till helt OK givet resultatet.

Ah, tyckte det såg konstigt ut men tänkte inte på emulering.

Om du fick spekulera lite, hur tror förutsättningarna skulle se ut om Apple bestämde sig för att bygga en CPU för arbetsstationer? Tänk något som skulle passa i en högpresterande iMac. Skulle det kunna ge konkurrenskraftig absolut prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Eller så är det långt mer ett affärsmässigt beslut än ett tekniskt. Och finns ju gott om beslut kring konsoldesign som visat sig mindre bra i efterhand, t.ex. Cell CPUn i PS3 och eDRAM + DDR3 i XBO i stället för GDDR5 som Sony valde till PS4. Poäng: val vid HW-design är absolut inget facit på vad som är optimalt!

Gällande det fetmarkerade: du hävdar alltså att värdes största molnleverantör inte har en aning om vad de håller på med? Amazon hävdar detta

Så vad är då M5-instanser då utrustande med, måste vara Atom/Jaguar-kärnor, eller? Nej, det är Intel Xeon® Platinum 8175M.

Det är definitivt möjligt att skala upp Aarch64. Glöm hur det sett ut historisk, för 32-bitars ARM har en design som långt mer kommer till sin rätt när man skalar nedåt och men det gör också att den har fundamentala problem att skala uppåt. Och om förhandssnacket kring kretsytan för 64-kärnors Graviton2 CPUer stämmer tar dessa endast 400-500 mm² på TSMC 7 nm, det inkluderar 64 st PCIe 4.0 kanaler.

64 st Zen2 kärnor i Rome har en aggregerad kretsytan på >1000 mm². Det för, om inte Amazon pratar ur ändalykten, ge lägre aggregerad prestanda. x86 har absolut en poäng på desktop än då man kan klocka Zen/Core högre, men för servers, bärbara och konsoler där man inte fixar att hålla mer än ~3 GHz under last givet tillgänglig effekt per kärna är man nu omkörd av Aarch64 då dessa har högre IPC.

Läckta resultat för Snapdragon 865 (Cortex A77) skvallrar om att det verkligen är >20 % högre IPC där jämfört med Cortex A76 (som bl.a. sitter i SQ1). Det är alltså en CPU som skulle ha kunnat sitta i konsolerna. Det kommer bli lysande med Zen2, enormt steg framåt över Jaguar, men tycker personligen att det är trist att man inte valde Cortex A77 för då hade det varit ännu bättre. Prestanda per kärna skulle då hamnat i nivå med stationära Ryzen 3000, i stället för att (om ryktena om frekvens stämmer) hamna på mer laptopnivå, 3,2 GHz.

Med tanke på att jag håller patent på synkroniseringsmetoder som kommer runt vissa av egenheterna i x86 illa valda minneskonsistens modell borde jag verkligen hoppas Aarch64 aldrig tar fart (vilket redan är för sent då det säljs ungefär 9 st Aarch64 CPUer per x86 CPU redan idag). Men ser långt hellre att tekniken går mot något bättre!

Bara en litet påpekade, kolla vilken CPU Surface Pro X rapporteras ha: "Intel Pentium II/III"
Rätt säker att det saknas en Aarch64 av GB5 för Windows för tillfället, så det där är resultatet vid emulering. Just emuleringsbiten verkar MS fått till helt OK givet resultatet.

Jag menar ju att det helt klart går att hitta metrics för där Aarch64 är bättre men det betyder inte bättre på allt, du hade väl inte switchen varit CPU-begränsad i så hög utsträckning. Den får ju storsmörj av lastgamla PS4s CPU i exempelvis Dragon Quest Builders.

Kan ett problem vara bandbredd på de ARM-baserade CPUer som finns?

Ja drömmen är ju att Apple eller nVidia (eller tom Intel) ger sig in i konsollkriget med någon övermänskligt kraftfull hårdvara, idag sitter väl varenda större IT-bolag på en licens på Aarch64. Så tills jag ser en plattform som kan erbjuda mer prestanda och funktionalitet än iPad är jag tveksam till övergång till Aarch64 för exempelvis MacOS. Eller varför inte en ATX-bräda för Aarch64 baserad linux? Misstänker att för mycket saknas i form av IO och interconnects.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Sedan undrar jag varför Civ 6 är så sjukt långsamt på min iPad pro om den har samma prestanda som en 9900K. Civ 6 känns betydligt rappare på vilken skruttwindowsburk som helst än min iPad.

Permalänk
Medlem

@Mordekai:
Högre upplösning på ipaden?

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se något påstående om att A12X har samma absoluta prestanda som 9900K. Det har den inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Jag kan inte se något påstående om att A12X har samma absoluta prestanda som 9900K. Det har den inte.

Enkeltrådat är 9900K ungefär 20% snabbare, flertrådat ungefär 100% snabbare än en A12X. A13 ligger lika med 9900K för enkeltrådat. Kolla på Geekbench hemsida.

Visst kan Apple bygga en Axx för en Mac som kör skiten ur en ynka 9900K. Därav att en del tror att dom kommer att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

x86_64 mot Aarch64 är väldigt mycket Dodge Demon vs Tesla på kvartsmilen: det är fortfarande match i absolut prestanda men dinosaurien hänger bara med för man skruvat alla reglage till 11 med helt löjlig bränsleförbrukning som resultat.
https://youtu.be/OFmFr5boXvw

Jag förstår varför många testar dragrace med bilar.
Det är repeterbart med relativt konsistenta resultat.
Det krävs inte så mycket körskicklighet att köra fort rakt fram.

Elbilars styrka är framförallt acceleration från stillastående och upp till någonstans runt 50-100km/h.
Sett en del klipp när de även provar rullande start från 50mph (80km/h) och då står sig motorstarka bensinare bättre än vad de gör från stillastående.

Om man talar om rolig körning så är det mer köra bana eller kurvig väg som jag tycker är roligt.
Hade jag haft råd hade jag hellre haft en McLaren 720S, nya Corvette C8 eller något åt det hållet än varken Demon eller P100D.

Kör man bana så stannar man inte till stillastående i varje kurva och kan man hålla sig rullande över 50km/h så blir inte elbilars styrka lika framträdande.

Jag har en bil som är relativt liten och lätt.
Det har hänt att andra bilar legat uppe i häcken på rakor och sen när det kommer kurvor så försvinner de i backspegeln.

Var t.o.m. en gång jag såg några sporthojar längre bak i backspegeln på en längre raka på Nürburgring.
Tänkte att det inte dröjer länge innan de blåser om.
Sen kom kurvor och jag fick fokusera på vad som händer framåt istället för bakåt.
Hojarna blåste aldrig om... blev lite förvånad.

Om vi ska återkoppla till datorer så är dragrace med bilar lite som att köra Cinebench eller Super Pi.
Snabbast "rakt fram" vinner.

Men om man spelar annat så spelar även grafikkort, ram, mm roll.
Lite som att väghållning/kurvtagning, bromsar, förare, mm spelar roll om man vill köra fort runt en bana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Sedan undrar jag varför Civ 6 är så sjukt långsamt på min iPad pro om den har samma prestanda som en 9900K. Civ 6 känns betydligt rappare på vilken skruttwindowsburk som helst än min iPad.

Kan bero på att det är rätt så lite ram på Ipaden kanske? Små kartor fungerar rätt så ok på ipaden tycker jag.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror inte att Mac någonsin kommer att gå över till ARM.

Behövs inte. iPad tar över istället. iPad Pro har en USB C-kontakt och kan driva extern skärm, likaså använda Magic Keyboard och Magic Mouse 2. Hårdvarumässigt kan iPad redan nu ersätta både MacBook och iMac. För mig fattas bara att Xcode kommer på iPad.

Ryktet att Mac:ens övergång till ARM sker 2021 är alltså fel, övergången har pågått sedan 2010 (då iPad lanserades).

Mac kommer köra Intel eller AMD i många år till, för den som behöver det.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

@Yoshman: Sedan undrar jag varför Civ 6 är så sjukt långsamt på min iPad pro om den har samma prestanda som en 9900K. Civ 6 känns betydligt rappare på vilken skruttwindowsburk som helst än min iPad.

Samma grafikkort?
Om Apples GPU drar typ 2W så är det väl inte i klass med ett som drar 20 eller 200W?

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Jag tror inte att Mac någonsin kommer att gå över till ARM.

Behövs inte. iPad tar över istället. iPad Pro har en USB C-kontakt och kan driva extern skärm, likaså använda Magic Keyboard och Magic Mouse 2. Hårdvarumässigt kan iPad redan nu ersätta både MacBook och iMac. För mig fattas bara att Xcode kommer på iPad.

Ryktet att Mac:ens övergång till ARM sker 2021 är alltså fel, övergången har pågått sedan 2010 (då iPad lanserades).

Mac kommer köra Intel eller AMD i många år till, för den som behöver det.

Det borde handla om 100% passiv kylning. Ingen fläkt- vad har Intel då att komma med?
Snart övergår Apple till 5 nm och Intel kämpar med 10.