Permalänk
Medlem

Snusfri dag 8

Vet ni vad det allra bästa med idag är?
Nej, inte för att det är fredag.
Nej inte för att det ligger snö ute och solen skiner och det är ljust och vackert.

Idag har jag min tid i tvättstugan!!!!!
En vecka av svettiga nätter. 4 uppsättningar av sängkläder. 10 dyngsura tshirts. Och att badrummet luktar gubbsvett och röv!
Allt detta ska lösas idag tack vare min underbara tvätt tid!
Åh vad härligt!

Hade extremt sug igår kväll. när jag drack svart té.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du tolkar det lite fel, säger inte att allt var guld och gröna skogar, men sitter man och funderar på det hela tiden så kommer det påverka dig både mentalt och fysiskt.

Flera veckor är ett bra tecken på det, tar inte så lång tid för att fysiska nikotinbegäret slutar eller så blev du sjuk samtidigt.

Definitivt inte sjuk. Är inte så autistisk att jag inte vet skillnaden.

Det är inte jag som sitter och funderar på det, det är ett kraftigt sug som tränger sig på vare sig jag vill eller inte t.ex efter en kopp kaffe.
Munnen verkligen drar ihop sig och bönar och ber om en snus.
Det går timmar utan besvär sedan BOOM kommer suget.

Som sagt kul för DIG att det gick så lätt. För vissa av oss är det fortfarande skitjobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Definitivt inte sjuk. Är inte så autistisk att jag inte vet skillnaden.

Det är inte jag som sitter och funderar på det, det är ett kraftigt sug som tränger sig på vare sig jag vill eller inte t.ex efter en kopp kaffe.
Munnen verkligen drar ihop sig och bönar och ber om en snus.
Det går timmar utan besvär sedan BOOM kommer suget.

Som sagt kul för DIG att det gick så lätt. För vissa av oss är det fortfarande skitjobbigt.

Bada bastu.. bryter ner molekylerna som orsakar sug/absinens snabbare än vad din kropp gör naturligt.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Snusfri dag 9

Oj vad skönt det var att få nytvättade sängkläder. Vilken extremt härlig känsla det var att kliva in i sängen.
Vaknade endast 3 gånger i natt.

Handen på hjärtat så har jag haft en soltorkad tomat under läppen hela kvällen igår.
Suget, ja, den finns kvar och någonstans så förhandlar jag med mig själv och intalar mig att detta med sömnen är extremt viktigt, och om jag fortsätter ha sömnlösa nätter med extrema svettningar så är det kanske bäst att fortsätta snusa tills jag dör.

Jätte trist att jag får dessa tankar. Måste vara stark nu. Första veckan var ju väldigt jobbig. Helt klart det jobbigaste jag har någonsin upplevt. Det är väl ganska dumt att se dessa plågor som helt onödiga genom att börja snusa på nytt..

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Just nu klev man in på dag 3 utan en rejäl paj under läppen, kändes som att de va dags för ett nytt försök igen efter att ha fallit tillbaka i träsket. Och kör man 1½-2 dosa lös om dagen springer det iväg vilket man kan ha roligare för. Har väl snusat i säkert minst 25år.

Tankarna går ju hela tiden att man ska ta och köpa sig en dosa, men kämpar emot och försöker tänka på annat. Sen tycker jag i alla fall att man känner sig lite tröttare då och då, eller ögonen åtminstone

Näh, bara och kämpa på. Lycka till ni som försöker !!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Har slutat att röka 2 ggr.
Första gången hade jag inte rökt så många år och det gick bra att sluta tvärt och höll upp i drygt ett halvår.

Nästa gång hade jag rökt i ca 30 år och slutade tvärt men fick då känna av abstinensen som en del beskrivit här. Så kunde jag inte gå och tog reda lite på hur nikotinet fungerar och den stora abstinensen försvinner efter ca 2 veckor.

Så jag drog ner ca 10% varannan vecka och livet fortsatte som normalt. Rökte ca 22 cigaretter om dagen i början och efter ca 4 månader var jag nere på 2 per dag. Rökte ofta typ 1/4 cigarett åt gången. Efter en stund så tyckte jag att det var lite onödigt att gå ut och röka 1/4 cigg 8 ggr om dagen så avslutade det hela. Hade ingen abstinens alls.

Men man ska inte sluta om man inte är motiverad till att avsluta tobakskonsumtionen. Har varit rökfri nu i drygt 10 år och har inte känt något behov av att börja igen.

Permalänk
Medlem

La av med snus för 5 år sedan och förutom att man känner sig fräschare i munnen och inte spenderar pengar på tobak så sover jag så otroligt mycket bättre.
Att sluta snusa löste de flesta problem med sömnen som jag hade.

Så varje gång jag är sugen på att börja igen så tänker jag bara på hur skönt det är att kunna sova, det är min motivation till att inte börja igen.

Kul att läsa om Er som kämpar på, det är verkligen supersvårt men det går.

Permalänk
Medlem

Snusfri dag 10

Vaknade endast 3 gånger i natt, men var inte svettig och behövde varken byta om eller byta sängkläder.
Wow. Sov mycket bra i jämförelse med de tidigare nätter.
Jätteskönt. Sov från 1 till ca 8. Vilken förbättring.

Märker att jag har ett stort snus sug efter en redig måltid, och sent på kvällarna när jag sätter mig ner vid datorn/tvn.
Snus suget försvinner alltså när jag gör något aktivt och inte sitter still.
Bra att veta tycker jag. Ska försöka röra på mig lite mer när suget kommer tillbaka.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Avstängd

Började röka 2014 när jag var 18, har slutat många ggr, som längst ett halvår, snusat Odens extrem nu i ett år, lite tufft första dagarna men går bra nu. Tror det är värst för de som började tidigt.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ser verkligen att jag inte är ensam.
Flera kämpar för sin (nikotin)frihet as we speak!
Kul!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Snusfri dag 9

Oj vad skönt det var att få nytvättade sängkläder. Vilken extremt härlig känsla det var att kliva in i sängen.
Vaknade endast 3 gånger i natt.

Handen på hjärtat så har jag haft en soltorkad tomat under läppen hela kvällen igår.
Suget, ja, den finns kvar och någonstans så förhandlar jag med mig själv och intalar mig att detta med sömnen är extremt viktigt, och om jag fortsätter ha sömnlösa nätter med extrema svettningar så är det kanske bäst att fortsätta snusa tills jag dör.

Jätte trist att jag får dessa tankar. Måste vara stark nu. Första veckan var ju väldigt jobbig. Helt klart det jobbigaste jag har någonsin upplevt. Det är väl ganska dumt att se dessa plågor som helt onödiga genom att börja snusa på nytt..

Undvik helst saker som innehåller socker/stärkelse (som soltorkad tomat) under läppen, ger snabbt kraftiga kariesangrepp. Mitt tips är små kompresser ("nonwoven") med lite tandkräm eller munvatten om man vill ha smak/fukt.

Permalänk
Medlem

alla fungerar olika, på vissa fungerar det bra med nedtrappning för andra funkar det inte alls. jag är uppvuxen med narkomaner(halva släkten more or less). tablett missbruk är det svåraste att sluta med enligt många och beror på lättheten och tillgängligheten, enligt dom.
kan nog vara lite lika med tobak då det egentligen finns överallt om inte i en affär så är det säkert någon granne eller killen du möter på väg till jobbet som har. dessutom är det mer accepterat att du tar en snus på väg till jobbet än att du drar en lina, eller skjuter på bussen på väg till jobbet.

dagens tobak är full med ämnen som ska göra beroendet värre så att man ska fastna.

jätte bra att du försöker sluta, jag såg mina föräldrar och syskon dö så det värsta jag kan göra är att ta en utekväll med några polare någon gång varannan månad.

det som var lite "ironiskt" om man så vill så var det tobaken som tog båda mina föräldrar. pajade lungorna på dom totalt. jag trodde tobaken var deras minsta problem.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray
Efter första månaden blir det markant bättre.

Det går i vågor med bra och dåliga dagar, du kommer ha tuffare dagar än nu snart igen.

Jag har slutat helt två gånger, förra gången höll jag mig borta i ett och ett halvt år innan jag kände för att börja igen, andra gången var det rent ekonomiskt och lättare för att jag redan visste vad det var att vänta.

Tyvärr går det aldrig över, man måste hela tiden bromsa sig när kollegorna drar fram dosan efter lunchen, suget varierar och blir inte särskiljt starkt, men försvinner aldrig helt för min del.

Så länge man bestämt sig och klarat första veckan är det bara att stå fast och inte börja ljuga för sig själv.

Du klarar dig riktigt bra än så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Savage_Gray
Efter första månaden blir det markant bättre.

Det går i vågor med bra och dåliga dagar, du kommer ha tuffare dagar än nu snart igen.

Jag har slutat helt två gånger, förra gången höll jag mig borta i ett och ett halvt år innan jag kände för att börja igen, andra gången var det rent ekonomiskt och lättare för att jag redan visste vad det var att vänta.

Tyvärr går det aldrig över, man måste hela tiden bromsa sig när kollegorna drar fram dosan efter lunchen, suget varierar och blir inte särskiljt starkt, men försvinner aldrig helt för min del.

Så länge man bestämt sig och klarat första veckan är det bara att stå fast och inte börja ljuga för sig själv.

Du klarar dig riktigt bra än så länge

Tack för fina ord.
Har slutat med alkohol - inga problem då folk inte super på dagarna och det är ganska enkelt att medvetet undvika scenarion där folk dricker. Dessutom inser man fort hur illa fulla människor beter sig, och det blir inte roligt att umgås med fulla människor. Jag är inte 20 år längre.

Har slutat med cigg - inga problem. Känner jag rök så mår jag illa och blir äcklad. Försöker gå iväg och håller för andan när jag möter en rökare på gatan.

Snus däremot... Den tycker jag är god. Den har inga äckliga lukter, kanske till och med tvärtom. Dosan läggs fram på bordet även under viktiga möten eller förhandlingar. Vissa anställda har en dosa konstant på bordet, vid sin arbetsplats. Kan tycka att det är svårare att sluta snusa just för att jag inte är äcklad av snus på samma sätt som med alkohol och cigg, samt att snus är betydligt mer accepterad på arbetsplatser, i skolor, i sjukhus, ja överallt kan det finnas personer med en prilla under läppen och en dosa i fickan/på bordet.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tack för fina ord.
Har slutat med alkohol - inga problem då folk inte super på dagarna och det är ganska enkelt att medvetet undvika scenarion där folk dricker. Dessutom inser man fort hur illa fulla människor beter sig, och det blir inte roligt att umgås med fulla människor. Jag är inte 20 år längre.

Har slutat med cigg - inga problem. Känner jag rök så mår jag illa och blir äcklad. Försöker gå iväg och håller för andan när jag möter en rökare på gatan.

Snus däremot... Den tycker jag är god. Den har inga äckliga lukter, kanske till och med tvärtom. Dosan läggs fram på bordet även under viktiga möten eller förhandlingar. Vissa anställda har en dosa konstant på bordet, vid sin arbetsplats. Kan tycka att det är svårare att sluta snusa just för att jag inte är äcklad av snus på samma sätt som med alkohol och cigg, samt att snus är betydligt mer accepterad på arbetsplatser, i skolor, i sjukhus, ja överallt kan det finnas personer med en prilla under läppen och en dosa i fickan/på bordet.

Håller helt med! Det är just tillgängligheten och den konstanta påminnelsen som gör att det blir lite svårare. Varje gång man handlar är den där kylen precis vid kassan etc. Men man kan se det som en seger varje gång man undviker det och ge sig själv beröm. Gör man det på ett bra sätt blir det ju många tillfällen till att stärka sig, sin självkänsla och sitt beslut. Kommer vara en kamp, så släpp inte taget!

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg i tråden men tänk på att ge Er själv lite cred när ni uppnår mål. Det tycker jag är viktigt.
Jag köpte mig en cykel och gav mig ut och cyklade när suget blev för mkt, förutom att man gjorde något så fick man frisk luft, bättre flås och såg lite natur.
Så glöm inte bort att ge er själv cred, unna dig det där spelet på Steam nu istället för att vänta på rean.
Sätt ett sparmål och ha som mål att boka in en resa när det är uppnått osv.

Permalänk
Medlem

Jag slutade snusa 3 september 2015. Jag hade då snusat ungefär 17 år, som mest kanske 2 dosor portion per 3 dagar. Jag hade nästan alltid en snus inne förutom när jag åt eller när jag tränade, ibland somnade jag med snus och vaknade med brun kudde
Jag hade gjort ett par riktigt halvhjärtade försök innan dess.

Vid detta tillfälle var jag riktigt nere med hög feber och att åka en mil till stan och köpa snus fanns inte på kartan, så jag bestämde mig för att låta bli och att inte heller be någon annan.
De första tre dagarna var riktigt hemska men eftersom jag också hade feber vet jag inte riktigt vad som gav vad. Tredje eller fjärde dagen åkte jag och handlade. Jag minns att jag kallsvettades, var yr och hade nästan overklighetskänslor fastän febern var över, garanterat abstinensen och jag tänkte att jag nästan inte borde köra bil i det skicket. Jag hade ett enormt sug att be om en dosa rapé vid kassan, jag måste svettats synbart. Hade kassörskan frågat om jag inte skulle ha snus också eftersom jag väl brukade köpa det hade jag nog fått med mig en dosa, men nu klarade jag det. Det blev vändpunkten.

Jag var dock sjukt mycket grinigare än vanligt första veckorna. Jag kunde riktigt känna ibland hur "sinnet rann till" och jag blev helt oproportionerligt irriterad ibland och visste om det själv också. Så hade jag aldrig varit innan. Nu är jag gubbe, så nu är det permanent

Efter första veckan kände jag inte av någon fysisk abstinens längre. Jag kan fortfarande bli sjukt sugen på snus ibland men har lyckats hålla mig hittills. Skulle jag köpa en enda dosa tror jag risken är typ 50/50 att jag börjar igen.

Jag har inte märkt några direkta fördelar mer än att jag sparar pengar och slipper vara beroende av att hela tiden ha snus. Det underlättar t ex utlandsresor. Inga hälsomässiga fördelar. Tandköttet har inte blivit bättre, tänderna har inte blivit sämre, blodtrycket är ungefär samma (dvs ganska lågt), vilopulsen ungefär samma etc. Men jag tränade och tränar fortfarande 4-7 dagar i veckan, mycket av det konditionsträning.

Mitt tips är att stå på dig, jag tror inte på några genvägar när det gäller att sluta med nikotin. Man måste verkligen vilja, annars går det inte. För mig var nog första gången jag handlade efter de första dagarnas avhållsamhet den viktigaste milstolpen, att jag kunde avstå då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacomix:

Slutade för ett par år sedan, efter 15 års snusande. Det uppmuntrande är väl att det blir lite lättare efter några veckor. Tror det hjälpte mig att typ ingen av kollegorna snusade, slapp känna lukten osv.

Tråkiga är att bara av att tex se denna tråden så blir man så jävla sugen, fortfarande.
När jag snusade upplevde jag att jag hade näst intill oändligt med tålamod, det är borta, hela tålamodet är borta.
Upplever också att en del av den grinigheten, det sura, från slutandets första vecka är kvar

Kämpa på

Permalänk
Medlem

@Nils-Göte:

En utav anledningarna att jag bestämde mig för att sluta var konstanta huvudvärk jag hade pga snus.
Konstant tillförsel av nikotin och att prillorna byttes var 30-45 min under hela dagen + 5-7 koppar kaffe gav ju en extrem blodtryck mot slutet av dagen. Ibland hade jag så ont i huvudet med pulserande ådror att jag inte kunde somna.

Påstår inte att jag sover bättre nu men resan är påbörjad. Snart så¨blir det mycket bättre.
Har känt mig ganska trött nu, utan snus. Men inga huvudvärk har jag haft.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag verkar inte vara som alla andra här. Lite förvånande.
För egen del är det inga problem de första 6 månaderna, det är ju bara att ge sig fan på att sluta.

Det jobbiga för mig är att jag blir deprimerad efter 6+månader utan snus. Finns inte något som gör mig glad, allt är bara.. Grått.

Har testat att hålla uppe längre och tänkt att de går över. Men när barn och sambo blir oroliga för ens välmående så har jag börjat igen.
Har varit utan snus två gånger sedan jag var 14 (34 nu) i drygt 1.5 år per gång.

Permalänk
Medlem

Efter att snusat i 5 år nu ungefär så har jag blivit lite sugen på att sluta, har tänkt tanken diverse gånger men aldrig riktigt blivit av. Nu när jag sitter i bilen påväg hem från Norge och slapp-läser igenom diverse trådar här på forumet och faktiskt fastnade vid den här så har jag bestämt mig för att försöka.

Framförallt vill jag kunna fokusera bättre och förhoppningsvis får jag lättare att somna, det räckte med att Benny skrev att han har lättare för att somna för att jag skall få tillräckligt med motivation för att sluta.

Skrivet av reverend benny:

Att sluta snusa löste de flesta problem med sömnen som jag hade.

Nu har jag ingen plan än på att slänga alla dosor i kylen, men, jag tänker ge det ett par dagar och försöka sälja dem till någon kollega på jobbet och se ifall jag kan sluta.
Jag tror inte att problemet för mig kommer att vara utan nikotinet, utan snarare ha någonting under läppen.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

@Wipen:
Tro mig nikotinet är problemet.
Vill du ha nåt under läppen ta en bit ingefära, eller en Pukka te påse.

Nikotinfri snus skulle jag nog undvika - man måste lära kroppen att snus = dåligt = förbjudet = icke åtråvärd.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Jag körde Qvitt eller Kickup när det krisade dom mest, det och en promenad lugnade mig.
Men det där är ju väldigt individuellt.
Kan jag fortfarande komma på mig själv att stoppa upp ett vanligt tuggummi under läppen ibland.

@Wipen
Just sömnen var något som var en oväntad men välkommen bieffekt.
Jag hade snusat sedan jag var tonåring och alltid haft problem att sömnen sålänge jag kan minnas.
En läkare sa en gång när han skrev ut lättare sömntabletter att "sluta snusa, det hjälper garanterat". Men avskrev hans kommentar som att han säkert svamlade strunt på samma sätt som att jag alltid talat om för alla att snus är supersafe och inte ger upphov till cancer.

Men, han hade rätt.

Säger dock inte att det är så för alla men det är mitt eviga skäl att inte börja, jag fick sömnen tillbaka efter ca 20 års snusande.

Permalänk
Medlem

Snusfri i 12 år

Jag har varit snusfri i 12 år och att jag lyckades sluta är något av det bästa jag gjort. FY fagerlund vilket enormt beroende snus ger. Jag hjälpte mig själv med en papperstuss under läppen. Jodå det hjälper faktiskt för det är det psykologiska beroendet som är värst. Men jag måste tyvärr säga att det tar 5-6 år innan suget efter snus har försvunnit helt och hållet.

Permalänk
Medlem

edit

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Hej, Din kommentar i just detta sammanhang och i denna tråd är ju en ordentlig retsticka. Vi som försöker hålla oss borta, men har kvar ett enormt sug mår inte särskilt mycket bättre av att läsa/tänka på din General....
Just saying.

Det har du helt rätt i så jag tog bort det.
Kämpa på , starkt jobbat.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Det har du helt rätt i så jag tog bort det.
Kämpa på , starkt jobbat.

Snygg reaktion! Det uppskattas!

Permalänk

jag rökte i 4 år innan, kanske ett paket / dagen , bytte jobb och där var det hårdare krav.
Jag köpte ett helt nytt paket och la det hemma oöppnat, efter ca 2 månader slängde jag det och var fri från det utan större besvär.

sen skulle jag testa en snus på en fest, slutade med att jag hade en dosa på morgonen när jag vaknade, fan med!

sedan 6 år tillbaka har det nästan enbart varit 25mg nikotin snus och dem senaste 2 åren upp till 43mg (Siberia), funderar på hur detta skulle gå haha, Bra jobbat ni andra!

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Medlem

Bra kämpat! Jag slutade röka för snart 10 år sedan. Det var även ett helvette i början, men det blir bättre!

Var nog uppe i 10pkt om veckan, och hade precis hittat kärleken som avskydde rök. Så en dag tog jag mig i kragen och gjorde slag i mitt gamla mantra, "jag kan sluta när jag vill"

Jag gick länge runt med ett halvt paket i fickan eftersom det kändes viktigt för mitt ego att ständigt bli påmind att jag slutar för att jag vill sluta, inte för att paketet är slut. Som en liten konstig trofe.

Humöret var tungt en tid och abstinensen gjorde sig ofta påmind. Der blev många många koppar kaffe för att hålla händerna sysselsatta.
Men efter en tid när jag var ute och gick och kunde känna lukten från en blombuske och förstod att luktsinnet kommit tillbaka så kändes det som att jag äntligen vunnit över ciggen.
Livet utan nicotin är bättre!

Jag kan nog inte rekomendera att dricka obscena mängder kaffe när begäret sätter in. Men försök hitta en "decoy" som sysselsätter kroppen och distraherar sinnet, gärna en hälsosam sådan. Det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Mitt sug försvann tämligen snabbt - typ ett par månader, sedan återkom det då och då. Nu, sådär en tio år sedan man snusade sist inte ett smack sugen. Fortfarande kan jag dock känna för en cigg efter en riktigt lång och god middag... Och då var det drygt tjugo år sedan jag slutade att röka....
Rackarns nmikotin.

Till TS - lycka till och se till att hålla motivationen uppe. Byt ut begäret mot något bra. Jag tok tränade kampsport och pumpade armhävningar när jag blev sugen - samt drog i mig djungelvrål som en tok och tryckte Läkerol under läppen de värsta dagarna alla desperata tilltåg.

Gud ja! Cigaretten efter en god middag. Himmelen. Det verkligen krönte middagen med lite god rostad tobak.