Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Det var en minst sagt jobbig helg, upptäckte att det som främst var jobbigt att när man körde ”byxkollen” (mobil, nycklar , plånbok, snus) så infann sig en liten panik när dosan saknades och man blev påminnd om hur jobbigt det var att vara utan.

Handen fortsatte omedvetet "leta" efter snusdosan under 8-9 månader, vid byxkollen men även på bordsskivan efter måltider/kaffe och liknande tillfällen när det traditionellt varit snustime.

Permalänk
Medlem

Jag har en lite dum fråga. Vad händer med kroppen efter att man har slutat snusa?

Jag sitter nämligen och funderar på anledningar till varför jag borde sluta. Den enda anledningen jag kan komma på, är att jag inte vill vara beroende av något. Det ekonomiska är inget jag bryr mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sompe:

Jag har en lite dum fråga. Vad händer med kroppen efter att man har slutat snusa?

Jag sitter nämligen och funderar på anledningar till varför jag borde sluta. Den enda anledningen jag kan komma på, är att jag inte vill vara beroende av något. Det ekonomiska är inget jag bryr mig

finns massa info på nätet som beskriver vad som händer med kroppen efter att man har slutat snusa.
tandköttet börjar återhämta sig, risken för tandbortfall och tandsten minskar kraftigt.
du sluta stinka rutten apa ur munnen.
magen börjar återhämta sig. snussaft är en vanlig orsak till magsår.
Ja, jusste, du löper ju mindre risk att dö av cancer.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

finns massa info på nätet som beskriver vad som händer med kroppen efter att man har slutat snusa.
tandköttet börjar återhämta sig, risken för tandbortfall och tandsten minskar kraftigt.
du sluta stinka rutten apa ur munnen.
magen börjar återhämta sig. snussaft är en vanlig orsak till magsår.
Ja, jusste, du löper ju mindre risk att dö av cancer.

Därav att det var en "dum" fråga. Tänkte att någon här hade en personlig anekdot

Finns förövrigt inte någon entydig forskning som visar på att risken att få eller dö av cancer ökar av att man snusar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sompe:

Därav att det var en "dum" fråga. Tänkte att någon här hade en personlig anekdot

Finns förövrigt inte någon entydig forskning som visar på att risken att få eller dö av cancer ökar av att man snusar

Så vitt jag vet så ökas väl risken att få typ 2 diabetes med 70% av snusning, fick upp massa källor när jag googlade på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sompe:

Därav att det var en "dum" fråga. Tänkte att någon här hade en personlig anekdot

Finns förövrigt inte någon entydig forskning som visar på att risken att få eller dö av cancer ökar av att man snusar

Jodå. Tror du att snustillverkarna skriver varningstexter på sina dosor för att de vill?
Nej, det finns forskning som styrker att risken för vissa typer av cancer ökar pga snus.

"Några studier visar en ökad risk för enskilda cancerformer, som t. ex. cancer i matstrupe, magsäck och ändtarm."
(c) Folkhälsomyndigheten.

PS hela tobaksindustrin genomförde EGNA studier där de inte har sett några samband mellan rökning och cancer. Detta hade pågått i 40 år. Tack vare lobbying m.m. Men nu i efterhand vet man.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sompe:

Jag har en lite dum fråga. Vad händer med kroppen efter att man har slutat snusa?

Jag sitter nämligen och funderar på anledningar till varför jag borde sluta. Den enda anledningen jag kan komma på, är att jag inte vill vara beroende av något. Det ekonomiska är inget jag bryr mig

Finns inga eller väldigt få evidens för snus och cancer (munhåla, svalg, bukspottkörtel, tarm). Är så trött på att det finns besserwissrar som fortfarande häver ur sig det utan att ha några riktiga belägg.

Däremot finns risk för diabetes typ 2 om du är en storsnusare som jag var. Diabetes typ 2 är inget jag är rädd för ska jag ärligt säga - vanlig sjukdom som går att göra något åt (sluta snusa, äta bättre, motionera).

Tycker det är väldigt få nackdelar med snus annat än ekonomiska - 25-30 000 om året.

Snuset är ju dessutom rena rama bantningskuren i och med att det ökar ämnesomsättningen med 10%. Alltså får man mindre sug efter mat och dessutom ökad förbränning.

Allt jag skriver ska dock tas med en nypa salt. Är 1,5 vecka in i snusfria livet och är i romantiseringstadiet nu

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sompe:

Därav att det var en "dum" fråga. Tänkte att någon här hade en personlig anekdot

Själv slutade jag för att jag fick halsbränna av skiten. Nu verkar jag ha anlag för det oavsett - men snus förvärrade läget markant. Utan snus har jag halsbränna... ja några gånger om året. Med snus var det ett gäng gånger i månaden eller ja, flera i veckan.

Ja och så slipper man ha gulnade tänder och missfärgad tunga. Jag märkte också av att det gav en hel del högre vilopuls när jag snusade. Kaffe och snus ökar båda två på det där så det har hjälpt att ta bort iaf snuset.
Snällare mot hjärtat i längden - och kaffet vill jag verkligen inte offra.

Annars vete katten. Jag saknar det som alternativ till socker när man är lite sugen på något. Men det är inte värt det för min del. Kanske om det varit gratis hehe. Men att betala för att må sämre i hals och hjärta... näe det låter som en dålig deal. Iaf för mig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memphs:

Tycker det är väldigt få nackdelar med snus annat än ekonomiska - 25-30 000 om året.

Jag betraktar det som att jag kan uppgradera min dator gratis för pengarna jag tidigare snusade upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag betraktar det som att jag kan uppgradera min dator gratis för pengarna jag tidigare snusade upp.

Exakt. Mycket bättre att lägga pengarna på

Hur mycket gick ni upp vid snusstoppet?

Har gått upp 3-4 kg helt ärligt alltså.

1. Ämnesomsättningen hos en snusare ligger 10% högre vilket innebär en gratis (kalorimässigt) cheeseburgare om dagen.

2. Suget efter att ha snus i munnen dämpas med snacks.

3. Nikotin frigör socker i blodet vilket dämpar hungerkänslorna.

Går något av detta över? Kan ju tänka mig att 2 och 3 båda stabiliseras med tiden. Den minskade ämnesomsättningen är inget att göra något åt, annat än att äta mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memphs:

Hur mycket gick ni upp vid snusstoppet?

Jag var fet både före och efter.

Förvärrande inte fetman, men det var nog tack vare att jag var medveten om fällan med att ersätta snuset med någon annan "belöning".

Permalänk
Medlem

Jag har ändrat mig nu och faktiskt bestämt mig att börja snusa igen. Fan vad enkelt det då blev att inte snusa helt plötsligt...det tog bort hela den onda tankeverksamhet jag hade och har faktiskt glömt bort snuset lite under dagen.

Låter det vara lite daybyday nu. Blir suget för stort åker jag o handlar en dosa. Men vem vet, kanske kommer jag in hit om 5 år och berättar att jag aldrig mer rörde snus.

Permalänk
Medlem

Ska också göra ett tappert försök att sluta snart. Vet inte vilken taktik man ska använda? Sluta tvärt är jobbigt, nedtrappning med nikotintuggummi kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Ska också göra ett tappert försök att sluta snart. Vet inte vilken taktik man ska använda? Sluta tvärt är jobbigt, nedtrappning med nikotintuggummi kanske?

Har lyckats sluta några gånger :). Sist gång höll jag upp några år till och med, föll tillbaka när man börja nytt stressigt jobb...
Bästa sättet enligt mig är att trappa ner och räkna antal prillor per dag (finns nån app för det). Sedan köra nikotinplåster som man sedan trappar ner. Ska göra ett försök här inom kort jag med...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Ska också göra ett tappert försök att sluta snart. Vet inte vilken taktik man ska använda? Sluta tvärt är jobbigt, nedtrappning med nikotintuggummi kanske?

Jag trappade ner med nikotin tuggummin. Har kört utan tuggemmin och utan något nikotin nu i 3-4 dagar. Abstinensen är lite mindrare efter nedtrappningen. Har dock intagigt lite väl mycket socker och ätit lite mer än vanligt. Tror det är omedvetet för att minska suget och saknandet av snus/nikotin.

Har stor lust att springa till affären och köpa nikotin, spelar inte så stor roll om det är snus, cigaretter eller vad som helst men jag ska försöka hålla mig. Tuggemi utan nikotin kanske skulle fungera eftersom jag trappade ner med nikotin tuggummi.
Tuggummin ligger desutom rätt så bra under läppen.

Vill ni verkligen trappa ner, köp äckligt snus eller den nikotin form ni gillar minst. Då kommer ni automatiskt dra er lite längre mellan intagen av nikotin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Ska också göra ett tappert försök att sluta snart. Vet inte vilken taktik man ska använda? Sluta tvärt är jobbigt, nedtrappning med nikotintuggummi kanske?

Trappa ner, sluta köra dygnet runt, börja köra någon sort som du inte tycker om, sen när du är nere på rimliga nivåer är det bara att stänga ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vill ni verkligen trappa ner, köp äckligt snus eller den nikotin form ni gillar minst. Då kommer ni automatiskt dra er lite längre mellan intagen av nikotin.

Oj, detta är ju avancerade former av självbedrägeri.

Nikotinberoendet regleras knappast av hur användaren upplever smaken. Det enda sättet att sluta är att sluta, inte hitta på genvägar för att fortsätta mata kroppen med nikotin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Oj, detta är ju avancerade former av självbedrägeri.

Nikotinberoendet regleras knappast av hur användaren upplever smaken. Det enda sättet att sluta är att sluta, inte hitta på genvägar för att fortsätta mata kroppen med nikotin.

Ja man kan sluta tvärt men man kan också trappa ner. Det är olika sätt.

"Nikotinberoendet regleras knappast av hur användaren upplever smaken"
Detta tror jag är ett falskt påstående. Kanske gäller det momentant men ett beroende är knappast något statiskt. Har själv köpt extra gott snus ibland och då snusar jag mer, då trappas beroendet upp. Detsamma om man köpt hem riktigt gott kaffe då dricker jag mer och då trappas beroendet upp.

När jag snusade så la jag ofta in en snus av ren vana inte alltid för att jag kände ett större sug efter nikotin. Håller man igen några timmar så börjar man känna abstinensen av snuset.

Permalänk
Medlem

Det är bara mentalt föreställa sej att snusdosan är fylld med ”konkelbär” 🤮

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Har lyckats sluta några gånger :). Sist gång höll jag upp några år till och med, föll tillbaka när man börja nytt stressigt jobb...
Bästa sättet enligt mig är att trappa ner och räkna antal prillor per dag (finns nån app för det). Sedan köra nikotinplåster som man sedan trappar ner. Ska göra ett försök här inom kort jag med...

Lycka till!

Började faktiskt min nedtrappning redan igår eftermiddag lite spontant.

Tog ingen snus mellan igår kl 16.00 till imorse kl 08.00. Körde dock med ett par nikotintuggummin där emellan.

Insåg rätt snabbt att jag inte är beredd på chocken av att sluta tvärt. 2mg nikotintuggummin har noll effekt för mig också. Så det får bli en liten nedtrappning första veckan. ca 30% av vanlig konsumtion siktar jag på, så får vi se om utgångsläget är bättre nästkommande vecka.

Skrivet av Elektron:

Jag trappade ner med nikotin tuggummin. Har kört utan tuggemmin och utan något nikotin nu i 3-4 dagar. Abstinensen är lite mindrare efter nedtrappningen. Har dock intagigt lite väl mycket socker och ätit lite mer än vanligt. Tror det är omedvetet för att minska suget och saknandet av snus/nikotin.

Har stor lust att springa till affären och köpa nikotin, spelar inte så stor roll om det är snus, cigaretter eller vad som helst men jag ska försöka hålla mig. Tuggemi utan nikotin kanske skulle fungera eftersom jag trappade ner med nikotin tuggummi.
Tuggummin ligger desutom rätt så bra under läppen.

Vill ni verkligen trappa ner, köp äckligt snus eller den nikotin form ni gillar minst. Då kommer ni automatiskt dra er lite längre mellan intagen av nikotin.

Vilken styrka kör du på tuggummin? Har också förhoppning om att det ska bli lättare efter nedtrappning. Nackdelen med nedtrappning är att det känns som ett utdraget "slutande" men en abstinens som finns närvarande hela tiden. Känns sjukt dimmigt och konstigt. Var taggad till 110% igår efter att ha läst denna tråd, och roligare att göra något annat med pengarna, eller varför inte slänga in dom på ett eget sparande varje månad. Men allt som fått mig taggad bara försvann helt plötsligt. Försöker påminna mig genom att läsa igenom denna tråd då och då.

Skrivet av medbor:

Trappa ner, sluta köra dygnet runt, börja köra någon sort som du inte tycker om, sen när du är nere på rimliga nivåer är det bara att stänga ner

Kör på det spåret. Har några dosor kvar. Blir nog att jag kör slut på dom, sen får det vara slut helt enkelt

Om man får fråga just för att påminna sig själv, vilka rent fysiska positiva ting har ni upplevt av att sluta snusa? Jag har förhoppning om att få ner mitt något höga blodtryck, kanske lite lägre vilopuls men framförallt bättre sömn, och vakna lite piggare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En kompis använder en app som är gjord för att räkna ut hur mycket pengar han sparar sedan han slutat snusa. Den visar antalet dagar utan snus samt intjänad summa. Han använder sedan dessa pengar på andra nöjen som belöning. Ett sätt är ju att helt enkelt skapa ett konto på banken och sätta automatisk överföring varje månad och sedan unna sig det man vill ha. Mål och belöning är otroligt underskattat i alla delar av livet. Har man inget att se fram emot eller jobba för så presterar man i regel betydligt sämre.

En annan kompis slutade snusa för att finansiera en snöskoter. Han köpte skotern på avbetalning och priset var snarlikt snuskostnaden. En månad senare började han om att snusa och skotern behåll han i många år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Vilken styrka kör du på tuggummin? Har också förhoppning om att det ska bli lättare efter nedtrappning. Nackdelen med nedtrappning är att det känns som ett utdraget "slutande" men en abstinens som finns närvarande hela tiden. Känns sjukt dimmigt och konstigt. Var taggad till 110% igår efter att ha läst denna tråd, och roligare att göra något annat med pengarna, eller varför inte slänga in dom på ett eget sparande varje månad. Men allt som fått mig taggad bara försvann helt plötsligt. Försöker påminna mig genom att läsa igenom denna tråd då och då.

Det var 2mg på tuggummina. Jag snusade vit granit innan jag slutade så det kanske inte är det starkaste snuset. Jag hade väldigt abistens första tuggummina men då hade jag inte snusat på rätt många timmar så då var styrkan lite låg. Men jag vande mig sen och då var det ingen mer abstinens med tuggummina. Nu har jag dock slutat med båda. Har lite abstinens vilket gör att jag småäter en del. Men jag slipper iaf den värsta abstinensen som kan bli om man slutar tvärt, när det är så man nästan känner ren smärta i kroppen och nästan ser dubbelt.

Vad snusade du? Alltså som du säger hålla upp mellan 16.00 till imorse kl 08.00, hade jag hållt upp så länge och taggigt vanlig snus efter så hade det knappt kunnat dämpa abstinensen. Det blir lite ur balans när man håller upp länge. Jag minns att jag brukade försöka ta dubbla snus eller en stor fet lös ifall jag hade hållit upp flera timmar för att kunna tvinga tillbaka abstinensen.

Permalänk
Medlem

Jag har klarat mig 1 vecka utan snus idag, gått mycket bättre än jag trodde vilket är skönt.
Jag var iförsig inte någon storssnusare om man jämför med andra, körde vit portion på vanlig styrka och 1 dosa brukade räcka i nästan 3 dagar. Snusade i 6 år.

Trappade ner i några dagar sen slutade jag tvärt, inte känt några påtagliga fysiska abstinensbesvär förutom en lätt huvudvärk och lite yrsel dom 2 första dagarna. Jag gjorde ett försök till att sluta för 1 år sen men då gav jag upp efter bara någon dag. Tror anledningen till att det gick så dåligt den gången var att jag innerst inne inte ville sluta, jag bara tyckte att jag borde göra det.

Klart man blir sugen någon gång per dag, men det går över efter man påminner sig själv om anledningarna till varför man sluta.
Positiva effekter jag märkt av är framförallt lägre vilopuls och blodtryck. Jag har mycket lättare för att somna nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meenaze:

Jag har klarat mig 1 vecka utan snus idag, gått mycket bättre än jag trodde vilket är skönt.
Jag var iförsig inte någon storssnusare om man jämför med andra, körde vit portion på vanlig styrka och 1 dosa brukade räcka i nästan 3 dagar. Snusade i 6 år.

Trappade ner i några dagar sen slutade jag tvärt, inte känt några påtagliga fysiska abstinensbesvär förutom en lätt huvudvärk och lite yrsel dom 2 första dagarna. Jag gjorde ett försök till att sluta för 1 år sen men då gav jag upp efter bara någon dag. Tror anledningen till att det gick så dåligt den gången var att jag innerst inne inte ville sluta, jag bara tyckte att jag borde göra det.

Klart man blir sugen någon gång per dag, men det går över efter man påminner sig själv om anledningarna till varför man sluta.
Positiva effekter jag märkt av är framförallt lägre vilopuls och blodtryck. Jag har mycket lättare för att somna nu också.

Grattis 😀👍 bra jobbat.

Lägre vilopuls och blodtryck var faktiskt inget jag uppskattade. Det låga blodtrycket skapade yrsel... O har en vilopuls på runt 40 och gillade inte första dagarna efter stoppet för då blev pulsen blev obehagligt låg. Tack och lov är den låga pulsen bara tillfällig, den återgår sen till normalläge, samma sak med blodtryck.

Är sjukligt trött just nu, sover inte så värst bra på nätterna (20 dgr snusfri) men kan på dagen ä fanimej somna var som helst. På kontoret, i trädgården osv....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meenaze:

Jag har klarat mig 1 vecka utan snus idag,

Skrivet av Memphs:

Grattis 😀👍 bra jobbat.

Håll ut pojkar, det var en riktig jäkla plåga första månaden för mig, just detta med sömnen var helt förstörd. Men nu, 15 månader senare mår jag hur bra som helst. Det är det värt och era kroppar kommer tacka er sen!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memphs:

Lägre vilopuls och blodtryck var faktiskt inget jag uppskattade. Det låga blodtrycket skapade yrsel... O har en vilopuls på runt 40 och gillade inte första dagarna efter stoppet för då blev pulsen blev obehagligt låg. Tack och lov är den låga pulsen bara tillfällig, den återgår sen till normalläge, samma sak med blodtryck.

Är sjukligt trött just nu, sover inte så värst bra på nätterna (20 dgr snusfri) men kan på dagen ä fanimej somna var som helst. På kontoret, i trädgården osv....

Om du har en vilopuls på 40 slag/min så råder jag dig att omgående söka vård för dina symptom eftersom det låter som att du lider av bradykardi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om du har en vilopuls på 40 slag/min så råder jag dig att omgående söka vård för dina symptom eftersom det låter som att du lider av bradykardi.

Eller GundeSvanism

Väldigt sällsynt, håller med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Eller GundeSvanism

Väldigt sällsynt, håller med!

Under 50 slag/minut i vaket tillstånd betecknas som onormalt, och med tanke på de andra symptomen med yrsel och trötthet så verkar det snarare handla om någon hjärtarytmi än att han är elitidrottare.

Jag är ingen läkare, men när någon har potentiellt livshotande symptom så är det en plikt att rekommendera dem att söka vård omgående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Under 50 slag/minut i vaket tillstånd betecknas som onormalt, och med tanke på de andra symptomen med yrsel och trötthet så verkar det snarare handla om någon hjärtarytmi än att han är elitidrottare.

Jag är ingen läkare, men när någon har potentiellt livshotande symptom så är det en plikt att rekommendera dem att söka vård omgående.

Japp, jag bara mindes en intervju jag såg om just Gunde. Tror du har rätt i din hypotes, och låter som en tillräckligt rimlig slutsats

Permalänk
Medlem

Läst den här tråden lite av och till, men nu i lördags tog snuset slut på förmiddagen.
Har slutat en gång tidigare för många år sedan och höll upp ca 1 år. Så jag vet att det är bara viljan som saknas.

Nu har det gått 4 dygn utan snus, och det går över förväntan. Känner mig redan piggare och kanske liiiite grinigare
Suget kommer aldrig försvinna och leta efter dosan gör jag hela tiden.
Men nu har jag bestämt mig, så nu är det slut snusat!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)