Google Stadia får stöd för 4K i webbläsaren

Permalänk
Melding Plague

Google Stadia får stöd för 4K i webbläsaren

Att spela Google Stadia i 4K har hittills varit begränsat till Chromecast Ultra, något som nu expanderas till webbläsaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är det några Stadia-användare här? Tycker det verkar som det floppade.

Permalänk
Medlem

Dead man walking...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookgrip:

Är det några Stadia-användare här? Tycker det verkar som det floppade.

Reporting Jag har inte haft lust/råd att köpa en speldator innan jag ska flytta i sommar, så det har varit perfekt för mig. Det flyter på riktigt bra, och nu kan jag ligga i sängen och spela AC:O i 4k på min laptop.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant och se om det funkar med 4K på Nvidia Shielden.

Permalänk
Medlem

Vad jag tycker verkar konstigt med stadia är att man ska betala månadsavgift + att man ska köpa spelen?
Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov: För 4K, 5.1-ljud så kostar det. Nöjer du dig med 1080p så får du en "konsol" som du sen kan köpa spel till. (när nu det släps)

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Molotov: det stämmer, det är både en spelplattform (dvs att du köper spelen) och dels en prenumerationstjänst där du får ett visst antal spel i månaden om du prenumererar på Pro-abonnemanget. Pro ger också tillgång till 4K-upplösning, vilket Base-abonnemanget inte kommer innehålla när det lanseras.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Molotov: det stämmer, det är både en spelplattform (dvs att du köper spelen) och dels en prenumerationstjänst där du får ett visst antal spel i månaden om du prenumererar på Pro-abonnemanget. Pro ger också tillgång till 4K-upplösning, vilket Base-abonnemanget inte kommer innehålla när det lanseras.

Ok så idag är det en prenumeration endast som gäller + att man ska köpa spelen?
Kommer det komma enbart köp av spel senare?
Man skulle ju gärna vilja prova prenumation med "gratis" spel annars

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookgrip:

Är det några Stadia-användare här? Tycker det verkar som det floppade.

Absolut! Det fungerar riktigt bra!

Hittills har jag kört RDR2, Metro Exodus samt Gylt. Säkert 200 h spelade. Inget lagg eller andra problem, förutom att RDR2 kraschade vid ett tillfälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookgrip:

Är det några Stadia-användare här? Tycker det verkar som det floppade.

Absolut, jag lirar för fullt. Har inte tid att spela så ofta så det är skönt att slippa nerladdningar, uppdateringar och annat när jag väl får tid. Allt har funkat klockrent, det är väl främst spelutbudet som kan bli bättre även om det som finns har räckt gott och väl för att hålla mig sysselsatt. Och många spel ska komma under året. Så någon flopp tycker jag absolut inte att det är.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Molotov: ja du kan bara prenumerera på Pro-abonnemanget just nu, Base-abonnemanget som är kostnadsfritt släpps i år (Google har inte meddelat något konkret lanseringsdatum än). Med Base kan du använda Stadia som en speldator/konsol i molnet och köpa spel till den precis som du skulle göra med andra plattformar.

Med Pro får du några spel varje månad som en del av abonnemangsavgiften, plus rabatter på spel. Men det handlar fortfarande om en speltjänst där du kan köpa spel, enda skillnaden mot gratisabonnemanget sett till spel är att några gratisspel ingår i abonnemanget. Med Pro får du också 4K, 5.1-ljud och lite annat som Base inte kommer innehålla.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@M-1: tror han syftar på ekonomisk flopp, vilket bör visa sig inom kort im så är fallet då google är extremt snabba på att stänga ner tjänster som inte är gynsamma

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookgrip:

Är det några Stadia-användare här? Tycker det verkar som det floppade.

Sålde min speldator i somras då den började bli utdaterad och jag började tappa intresset lite...
Men avnjuter sedan cirka en månad tillbaka spel som Metro exodus, Borderlands 3, Destiny 2 och Grid i 4k på vår 55 tums tv och laptop.
Är jätte nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

@M-1: tror han syftar på ekonomisk flopp, vilket bör visa sig inom kort im så är fallet då google är extremt snabba på att stänga ner tjänster som inte är gynsamma

Google säger själva att de satsar helhjärtat på Stadia och har en långsiktig plan som sträcker sig flera år framåt.

Ett exempel är att de hittills har startat två spelstudios som ska utveckla spel exklusivt till Stadia. Se tex:
https://blog.google/products/stadia/games-entertainment-studi...

Dessutom kommer Stadia att integreras, eller redan har integrerats, i Googles övriga produkter som Assistant och android tv.

Så att Google skulle lägga ner Stadia inom de närmsta åren är inte troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Google säger själva att de satsar helhjärtat på Stadia och har en långsiktig plan som sträcker sig flera år framåt.

Ett exempel är att de hittills har startat två spelstudios som ska utveckla spel exklusivt till Stadia. Se tex:
https://blog.google/products/stadia/games-entertainment-studi...

Dessutom kommer Stadia att integreras, eller redan har integrerats, i Googles övriga produkter som Assistant och android tv.

Så att Google skulle lägga ner Stadia inom de närmsta åren är inte troligt.

Vad ska de annars säga?
Microsoft köpte Nokias mobilavdelning för 50 miljarder och ett år senare skrev de av WP på 80 miljarder rakt av.
Floppar Stadia kommer Google att lägga ner det, Stadia har inget större strategiskt syfte för Google.

Permalänk
Medlem

Har personligen Stadia Pro och gett det några tappra försök, men spelupplevelsen är markant sämre än på både konsol och PC för mig.

Är man okänslig för videokompression och latens så kan man säkert njuta av upplevelsen, men det är ändå ett rejält steg i fel riktning kvalitetsmässigt. Det finns ju en stor risk att historien upprepar sig och att utvecklingen kommer gå mot tillgänglighet/enkelhet som det gjorde i musikbranschen där steget från CD inte blev DVD-Audio eller SACD utan istället MP3.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad jag tycker verkar konstigt med stadia är att man ska betala månadsavgift + att man ska köpa spelen?
Rätta mig om jag har fel

Precis. Testa Geforce now så slipper du köpa spelen om du redan har dom på steam eller EGS.
Kört Metro Exodus och Wolcen bara för att testa och det funkade, förmodligen lika bra som stadia.
Men jag slapp köpa om spel jag redan ägde.
Men detta är så klart bara min åsikt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv

Stadia funkar riktigt bra

Permalänk
Medlem

Kör just nu GRID på Stadia. Jag ser prenumerationen så här, jag betalar 99kr i månaden för två gratis spel i månaden. Har varit ett spel per månad som jag har utnyttjat och spelat. Förra månaden var det GYLT och nu är det GRID. Klart värt det.

Permalänk
Vägledare
Skrivet av twk:

Ett exempel är att de hittills har startat två spelstudios som ska utveckla spel exklusivt till Stadia. Se tex:
https://blog.google/products/stadia/games-entertainment-studi...

Skräckscenariot med det är att i takt som dessa typer av tjänster/plattformar blir vanligare att vi tillslut får en liknande situation som den med streaming-tjänster för filmer och serier, alltså att man kommer behöva ha 3653 olika abonnemang för att få tillgång till alla spel. Hittills har vi haft enbart 3, 4 olika konsoler med exklusiva spel och precis när Playstation och Xbox börjar röra sig i rätt riktning med att flera av deras spel även går att spela på PC kommer Stadia att starta en ny trend som påminner om konsolexklusiviteterna.

Permalänk
Medlem

Stadia har obefintiliga försäljningssiffror. 0.01% Lååååång väg för att lyckas, milimeter från att stängas ner för gott liksom 99,9% av Googles påhitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookgrip:

Är det några Stadia-användare här? Tycker det verkar som det floppade.

Yes, mycket nöjd.

Skrivet av Teval:

Har personligen Stadia Pro och gett det några tappra försök, men spelupplevelsen är markant sämre än på både konsol och PC för mig.

Är man okänslig för videokompression och latens så kan man säkert njuta av upplevelsen, men det är ändå ett rejält steg i fel riktning kvalitetsmässigt. Det finns ju en stor risk att historien upprepar sig och att utvecklingen kommer gå mot tillgänglighet/enkelhet som det gjorde i musikbranschen där steget från CD inte blev DVD-Audio eller SACD utan istället MP3.

Jag håller inte alls med Jag har spelat igenom Metro Exodus, Gylt, Tombraider, Rise of the Tomb Raider, Shadow of the Tomb Raider och ett gäng timmar i Trials Rising och har inte upplevt några videokomperssioner förutom vid enstaka tillfällen då mitt internet eller wifi dippat kort. Spelar på 4k Sony Oled 65" TV. Flera kompisar som spelar mycket på PC och kosnol som kollat och testat hemma hos mig har varit imponerade. Jag spelar på PC 1440p och PS4 och ser ingen komprimering eller försämring av bilden jämfört med dessa plattformar. Frågan är om du kanske har lite svajjigt internet eller wifi? Med det sagt så är vi alla olika, tycker själv spontant att jag är känslig för sådant.

Vad gäller latens så ja, det är en liten latens men den är inte stor alls. Jag tror de flesta spelare inte märker av den över huvudtaget. Exempelvis i Trials Rising så är det viktigt med låg latens och det fungerar bra. Spelar mycket PUBG, tidigare CS:GO, Battlefield-serien på PC och tycker ändå att Stadia fungerar fint.

Skrivet av Defender:

Precis. Testa Geforce now så slipper du köpa spelen om du redan har dom på steam eller EGS.
Kört Metro Exodus och Wolcen bara för att testa och det funkade, förmodligen lika bra som stadia.
Men jag slapp köpa om spel jag redan ägde.
Men detta är så klart bara min åsikt.

Jag har provat Geforce Now och det funkar, men det är inte lika bra som Stadia (enligt min åsikt ). Du får inte 4k och smidigheten är inte där, det är omständigt att "installera" och köra igång spel. Begränsad speltid dessutom - funkar inte för mig Sen är det så klart en mycket stor fördel att du har hela din Steamkatalog där.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Jag håller inte alls med Jag har spelat igenom Metro Exodus, Gylt, Tombraider, Rise of the Tomb Raider, Shadow of the Tomb Raider och ett gäng timmar i Trials Rising och har inte upplevt några videokomperssioner förutom vid enstaka tillfällen då mitt internet eller wifi dippat kort. Spelar på 4k Sony Oled 65" TV. Flera kompisar som spelar mycket på PC och kosnol som kollat och testat hemma hos mig har varit imponerade. Jag spelar på PC 1440p och PS4 och ser ingen komprimering eller försämring av bilden jämfört med dessa plattformar. Frågan är om du kanske har lite svajjigt internet eller wifi? Med det sagt så är vi alla olika, tycker själv spontant att jag är känslig för sådant.

Härligt att du är nöjd med upplevelsen. Har 100/100 fiber med rätt påkostat nät med enbart Ubiquiti-prylar så det är inte anledningen till min upplevelse.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Härligt att du är nöjd med upplevelsen. Har 100/100 fiber med rätt påkostat nät med enbart Ubiquiti-prylar så det är inte anledningen till min upplevelse.

Ja då borde det ju vara lugnt. Körde du på PC eller med Chromecast på 4k tv? Upplever det som sämre kvalitet på PC i 1080 än exempelvis ett Youtube klipp i 1080, så på PC håller jag med dig.

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk

Jag har Stadia Pro sedan start och är mycket nöjd. Det funkar verkligen kanon. Att köra det på en 65" OLED med 5.1 ljud är grymt. Jag har fått någon enstaka glitch någon gång men i 99% av fallen funkar det klockrent. Som någon ovan skriver kan jag hålla med om att kvalitén på PC i Chrome inte går att jämföra med kvaliteten med Chromecast Ultra på en TV

Skillnad mellan och och tv
Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Ja då borde det ju vara lugnt. Körde du på PC eller med Chromecast på 4k tv? Upplever det som sämre kvalitet på PC i 1080 än exempelvis ett Youtube klipp i 1080, så på PC håller jag med dig.

Både och, men kan också hålla med om att det blir bättre med en chromecast i "4k", men fortfarande en klar kvalitetsförsämring både i bild och latens.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Både och, men kan också hålla med om att det blir bättre med en chromecast i "4k", men fortfarande en klar kvalitetsförsämring både i bild och latens.

Så kan det säkert vara, men det bygger på att du i dagsläget har PC och konsol att jämföra med. Som jag ser det är Stadia ett bra alternativ för den som saknar både gaming-PC och konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Både och, men kan också hålla med om att det blir bättre med en chromecast i "4k", men fortfarande en klar kvalitetsförsämring både i bild och latens.

Skrivet av twk:

Så kan det säkert vara, men det bygger på att du i dagsläget har PC och konsol att jämföra med. Som jag ser det är Stadia ett bra alternativ för den som saknar både gaming-PC och konsol.

Okej nu i helgen har jag provat lite mer på PC. Körde även ett tillägg som tvingar 4k-upplösning:
https://www.reddit.com/r/Stadia/comments/ffj9ae/stadia_v14_mo...

Det är definitivt sämre på PC jämfört med 4k TV med Chromecast Ultra (nu har jag en 2540x1440 skärm så 4k är inte native resolution så blir inte ett perfekt test, men ändå), mer pixligt och har mer artefakter.

Tidigare har jag bara provat nån timme på PC med mus och tangentbord i ett spel - Destiny 2 och tyckte det var sådär (1080p).

Så efter att nu i helgen provat lite Tomb Raider med mus och tangentbord kan jag hålla med om att latensen är där och lite mer än vad jag tidigare tyckt. Den döljs ganska väl när man kör med handkontrollen. Spontant håller jag med twk och skulle nog säga att Stadia är en bra produkt för att ersätta en konsoll och spelande med handkontroll, men inte för att ersätta mus och tangentbord och spela på PC.

Slutkläm mitt eget intryck:
Bra produkt för ersätta konsol för spelande på TV. Som produkten är nu är den byggd för och fungerar bäst på Chromecast Ultra + 4k TV. Inte tillfredställande upplevelse på PC med mus och tangentbord.

Jag har ju inte kört några spel i riktig 4k hemma hos mig bara hos kompisar, ska nog testa koppla in min PC med HDMI till TVn för att se hur skarpt det är på riktigt så att säga. Det kan mycket väl vara så att jag inte ser bristerna. Men det kanske är dumt då, lite som när man första gången testade 100+ Hz och FPS istället för 60, det skapade ett gäng dyra köp

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av hookgrip:

Är det några Stadia-användare här? Tycker det verkar som det floppade.

Skrivet av TuHack:

Dead man walking...

Google har helt klart misslyckats totalt. Iaf med sin lansering (och tror de kommer få fortsatt kämpigt).

Skrivet av Peterboxy:

Ska bli intressant och se om det funkar med 4K på Nvidia Shielden.

Är lite tveksam till om Google vill stödja en konkurrent på området (men det kanske de gör).

Skrivet av Molotov:

Vad jag tycker verkar konstigt med stadia är att man ska betala månadsavgift + att man ska köpa spelen?
Rätta mig om jag har fel

Jo. Lite av det sämsta ifrån två världar. Både att vara tvungen att prenumera och köpa.

Är lite som att vara tvungen att betala för Spotify och sedan betala a la iTunes för varje låt. Eller att betala för Netflix och sedan tvingas betala för motsvarande en DVD/BD-skiva för varje film.

Inte undra på att Google misslyckats så långt, genom att dirket ifrån början satt sin tjänst i största motvind.

Hade de varit smarta så hade de bjudit på månadsavgiften, eller att alla som betalade månadsavgiften fick tillgång till alla spel utan kostnad. Det är riskerar att döda babyn redan från början.

Skrivet av phanto:

@M-1: tror han syftar på ekonomisk flopp, vilket bör visa sig inom kort im så är fallet då google är extremt snabba på att stänga ner tjänster som inte är gynsamma

Skrivet av twk:

Google säger själva att de satsar helhjärtat på Stadia och har en långsiktig plan som sträcker sig flera år framåt.

Minns att Google sa exakt samma sak om Wave.

Osäker på vad den typen av uttalanden (från de som själva säljer tjänsten) är värda.

Skrivet av twk:

Så att Google skulle lägga ner Stadia inom de närmsta åren är inte troligt.

Vi får komma tillbaka till tråden 2023 och se hur statusen ser ut, och om du har rätt (eller inte).

Skrivet av A1200:

Stadia har obefintiliga försäljningssiffror. 0.01% Lååååång väg för att lyckas, milimeter från att stängas ner för gott liksom 99,9% av Googles påhitt.

https://killedbygoogle.com/

Skrivet av Teval:

Har personligen Stadia Pro och gett det några tappra försök, men spelupplevelsen är markant sämre än på både konsol och PC för mig.

Är man okänslig för videokompression och latens så kan man säkert njuta av upplevelsen, men det är ändå ett rejält steg i fel riktning kvalitetsmässigt. Det finns ju en stor risk att historien upprepar sig och att utvecklingen kommer gå mot tillgänglighet/enkelhet som det gjorde i musikbranschen där steget från CD inte blev DVD-Audio eller SACD utan istället MP3.

Skrivet av twk:

Så kan det säkert vara, men det bygger på att du i dagsläget har PC och konsol att jämföra med. Som jag ser det är Stadia ett bra alternativ för den som saknar både gaming-PC och konsol.

Jo, det är säkert bättre än inget spel alls. Absolut.

Problemet (för Google) är att de inte är, och inte kommer vara, ensamma på marknaden för streamingtjänster av spel. Google är ett stort företag, men de har konkurrens på denna marknaden från andra icke blygsamma (och etablerade) aktörer som Sony, Microsoft, Nvidia och så småningom kanske även Apple (som kommer allt mer in på området) och Nintendo.

Skrivet av Defender:

Precis. Testa Geforce now så slipper du köpa spelen om du redan har dom på steam eller EGS.
Kört Metro Exodus och Wolcen bara för att testa och det funkade, förmodligen lika bra som stadia.
Men jag slapp köpa om spel jag redan ägde.
Men detta är så klart bara min åsikt.

De verkar (för konsumenten) helt klart ha en mindre jobbig betalmodell, och med mycket lägre risk för dig som kund (de som köper spel på Stadia riskerar att slängt pengarna i sjön den dagen Google lägger ner tjänsten).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/