Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

En vecka? Fick svaret att de inte vet när de kan testa, slut på prover?

Samt, skrämmande hur man bollas runt, ingen kan direkt svara på något, man får inte gå till distrikten eller akuten dock, vilket jag kan förstå, men, herregud, verkar som man fångats med byxorna nere, fast man sett hur det gick i Kina.

Sitter med asont, djupt ner i halsen, feber toppar på 40+, svårt att andas, nästan som att automatiken slutat att fungera, måste själv "komma ihåg" att andas. Sen, värken.. värker in i benmärgen. Hoppas det är flunsan, men aldrig mått så här. Att tala med 1177 i det här tillståndet är inte lätt, har själv vart på resande fot för 3 veckor sen, igenom Barcelona och Frankfurt, så man är lite lätt skrämd.

"Ta en Ipren och två Alvedon" är ta mig fanken standard svaret, även vid normala dagar på sjukhusen i Sverige. Hoppas detta får folk att inse att vi behöver en överkapacitet, vad som helst kan ju hända, pandemi, naturkatastrof, krig, och vi klarar knappt hålla igång efter ett par extra bilolyckor..

Sitter hemma, tur att jag alltid har ett litet förråd så jag klarar mig med mat, en frysbox med älg samt massor med annat. Även massvis med vanliga förkylningsmedeciner, samt, NyQuil, DayQuil, D-vitamin, C-Vitamin, Vitlökstillskott.. mumsar på i väntan på att få hjälp känns det som.

Sugen på att beställa antibiotika på Darkweb, om man nu har lunginflammation..

Sådär mådde jag förra sommaren när jag åkte på nåt virus eller bakterie av nåt slag. Feber i två veckor, och jobbigt att andas. Inget kul alls. Tog många veckor innan jag kände mig helt ok igen, och inte blev anfådd av en långsam promenad. Första gången i mitt liv som jag försökte ta kontakt med vården. Fick dock aldrig komma dit. De sa samma; ät alvedon, återkom om du inte kan ta dig till toaletten själv. Iofs hade de rätt, jag klarade mig och blev bra av mig själv till slut. Men vill fan inte ha den igen, om det var influensan eller vad det nu var.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

https://i.imgur.com/3Wag1GG.png

Åldersgrupper över de som avlidit i Italien av coronaviruset fram tom 2020-03-04, i procent av alla som avlidit.
2,8 procent av de som avlidit var mellan 50-59 år, 8,4% var mellan 60-69 år, osv.
(Dvs inte sannolikheten att man dör om man har blivit smittad.)

Värt att notera, antalet avlidna i Italien har nästan fördubblats sedan 4 mars.

Har du källa på det där, intressant läsning.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

https://sv.wikipedia.org/wiki/Riskornen_p%C3%A5_schackbr%C3%A...

Vilken ruta är vi på nu? 6? Situationen är illa. När man tar med Sveriges "ledning" i beräkningarna så ser det katastrofalt ut. Ett gäng inkvoterade tyckare som skulle behöva en vecka vardera för att hitta båda skinkorna i ett mörkt rum ska hantera vår tids spanska sjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schten:

Har du källa på det där, intressant läsning.

Här, på italienska.

Via r/Coronavirus på reddit där det även finns en engelsk översättning.

Permalänk
Medlem

varför har rubriken ett felaktigt namn på viruset (ska vara covid-19)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Det är det korrekta namnet, covid-19 är ett tidigare, provisoriskt, namn på det.
.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Vilken ruta är vi på nu? 6? Situationen är illa. När man tar med Sveriges "ledning" i beräkningarna så ser det katastrofalt ut. Ett gäng inkvoterade tyckare som skulle behöva en vecka vardera för att hitta båda skinkorna i ett mörkt rum ska hantera vår tids spanska sjuka.

bekräftat att Sweclokers närmar sej Flashback nivå i trådarna alltmer....tvi vale för den obefintliga modereringen här.....

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedman18:

Skrivet av filbunke:

Det är det korrekta namnet, covid-19 är ett tidigare namn på det.

COVID-19 (Coronavirus Disease 2019) är namnet på sjukdomen som viruset orsakar, det finns fortfarande kvar.

Själva viruset hade från början temporära namnet 2019-nCoV (2019 Novel Coronavirus), men fick sedan permanenta SARS-CoV-2 (Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tacoman:

Är det bara jag som tycker Anders Tegnell är opålitlig och allmänt dum i huvet?

Skrivet av Mateush:

Jag håller med ja.

Seriöst, vad är det som är så svårt med att försöka hålla det sakligt? Om ni nu måste ta till personangrepp så ta för sjutton åtminstone upp VAD det är som gör att ni tycker att han är "opålitlig och dum i huvudet". Annars är det bara allmänt tyckande från personer som garanterat inte har någon som helst koll på vilka kunskaper han sitter på, vilka befogenheter han har eller vad han gör för att hantera situationen på det sätt han tycker är bäst.

Personligen håller jag inte med, han är kanske inte den person som är bäst lämpad att stå framför en kamera, men det bör rimligen inte vara ett krav för en person som sitter på den posten. Jag tycker däremot att han till skillnad från många andra verkar försöka basera vad man gör på tillgänglig information och balansera det mot vilka resurser man har och vilka effekter det har på samhället i övrigt. Det är vad jag förväntar mig av en honom och FHM i övrigt. Sedan skulle jag inte bli speciellt förvånad om viruset förr eller senare sprids okontrollerat i landet ändå, men det är knappast deras fel. Det är liksom inte så att Sverige sticker ut som extremt oförberett jämfört med alla andra länder. Jag det är starkt att så emot alla som skriker "KARANTÄN!!!" och "STÄNG GRÄNSERNA!!!" utan att ha någon som helst insikt i hur eller det ens om skulle fungera samt vilka effekter det får på samhället i övrigt. Där litar jag mer på FHM än på tyckare på diverse forum...

Skrivet av nukethenick:

Du inser att du med detta inlägg själv är en tyckare utan att ens vara inkvoterad? Och inte bara det, du är en tyckare som förringar och förminskar de som inte gör som du tycker de borde göra, troligen utan att egentligen ha någon koll? Men du kanske borde satsa på att bli politiker så du kan styra upp det hela? Det behövs alltid folk som helst är både kompetenta och kapabla att ta enorma mängder skit när man fattar beslut som inte alla håller med om. Vilket lär inträffa varje gång man fattar ett beslut...eller låter bli att fatta ett beslut.

Men på ett seriösare plan, vad anser du att man borde gjort istället? Hur vet du att man inte gör saker du inte vet om, exempelvis de saker som du efterfrågar? Har du någon insikt i hur kommun/region/stat och deras krishantering fungerar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

COVID-19 (Coronavirus Disease 2019) är namnet på sjukdomen som viruset orsakar, det finns fortfarande kvar.

Själva viruset hade från början temporära namnet 2019-nCoV (2019 Novel Coronavirus), men fick sedan permanenta SARS-CoV-2 (Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2).

Jo och källorna för det här är då WHO samt Folkhälsomyndighetens sida.

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Mycket viktigt med källhänvisnigar i allt som skrivs!!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Vi behöver inte överdriva, inlägget förtydligade bara vad saker och ting heter. Inget kontroversiellt med det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av torbjorn_75:

Vi behöver inte överdriva, inlägget förtydligade bara vad saker och ting heter. Inget kontroversiellt med det.

Överdriva? Menar du att alla ska kunna skriva vad som helst som nu sker inom sociala medier utan att ha en källhänvisning?

Såg att WHO har en ny sida om Myth-Busters

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

Visa signatur

HTC 10
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Nej, det menar jag inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Är väl rätt bra bild av hur mycket det är, det är 1+ miljon människor i luften varenda sekund på dygnet, året om och ändå är det krigsrubriker när en flygmaskin dimper ner. Det är en så ofantligt liten andel och risken är ofantligt liten, ändå dras vi människor som flugor till det och förfasas när något händer och sen sitter vi där skräckslagna i vårt säte nästa gång vi flyger.

Dra en parallell till detta virusutbrott och den mediarapportering vi ser...

Jag måste ändå säga att min rädsla ligger i att när det väl skiter sig i ett flygplan så är du körd för du har ingen egen fallskärm. När jag åkte glidflyg så kände jag mig extremt trygg trots att det saknar motorer och bara glider, för jag hade en fallskärm med tydliga instruktioner, så skulle det skita sig där så har jag åtminstone en chans till.

I vanliga flygplan har du noll backup när det väl skiter sig vilket är varför jag avskyr att åka flygplan. Det känns "orättvist" att man inte får ha en fallskärm. Och ja, nog fan är det skillnad att hoppa fallskärm från en 280 km/h dykande flygplan än från ett glidflyg på bara ett par tusentals meter.

Men visst, jag åker buss och då känner jag mig tryggare genom att bussen troligen krossar andra fordon än att bli krossad själv. Ska vara en lastbil som kommer från sidan precis där man sitter. Samtidigt kan jag nästan närsomhelst få bussen att stanna om jag känner att chauffören kör som en blind person. Hur skall jag stanna ett flygplan om jag känner att piloten inte kan styra planet i rådande väder?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av M_X_E_Q:

bekräftat att Sweclokers närmar sej Flashback nivå i trådarna alltmer....tvi vale för den obefintliga modereringen här.....

Hejsan

Märkligt, jag kan inte hitta att du har skickat in någon rapport på de inlägg du anser vara olämpliga. 🤔

Ingen fara, det är säkert något tillfälligt systemfel.
Det hoppas jag iaf då vi moderatorer som sysslar med detta oavlönat på fritiden såklart inte har möjlighet att läsa genom alla inlägg som görs på forumet utan är väldigt beroende av att medlemmar använder ”anmäl”-funktionen för regelbrott.

Jag ber de lokala it-bävrarna att kolla på detta märkliga systemfel direkt! Tack för att du uppmärksammade händelsen ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon173292:

1177..

De ignorerar inte, de bara bollar runt, sista svaret var, att de inte kan testa just nu, för de har inga fler prover att använda, så de vet inte när de kan testa.

Därför reaktionen på att en person fick svar att de kan testa om en vecka, till mig har de sagt att de vet inte när de kan testa.

Får väl åka in när man börjar hosta blod, då vet man ju iaf att man har lunginflammation, sätta sig på akuten, och antagligen smitta ner varje person därinne.

Ska du köra den attityden kan du lika gärna åka ner till Iran istället. Det bästa Du kan göra när du är sjuk är att äta långsamma kolhydrater, ta D-vitamin tillskott pga. bristande solljus och sedan SOVA. Upprepar. SOVA. Bara SOVA hur jobbigt det än är. Vakna och äta, pissa & skita, gå och SOVA igen, och upprepa. Ditt immunförsvar arbetar effektivare under sömn. Det är ingen idé att vara vaken, inte ens för att skriva av dig här.

SÖMN, D-VITAMIN och VANLIG KOST är ditt bästa "antivirusmedel". D-vitaminet kan bidra till att minska den inflammatoriska responsen från ditt immunförsvar vilket är vad som gör att du drabbas svårare lunginflammation. Det är inget "botemedel" dock (duh). Det enda botemedlet är SÖMN och TID.

Se detta som ditt livs jobbigaste Jägarsoldatprov!!! Mentalt & fysiskt jobbigt. Men du kmr klara det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för c-vitamin också, jag tar 10 gram om dagen. Det ger faktiskt en märkbar effekt, otroligt ren näsa och bihålor.

Skrivet av AplAy:

Ska du köra den attityden kan du lika gärna åka ner till Iran istället. Det bästa Du kan göra när du är sjuk är att äta långsamma kolhydrater, ta D-vitamin tillskott pga. bristande solljus och sedan SOVA. Upprepar. SOVA. Bara SOVA hur jobbigt det än är. Vakna och äta, pissa & skita, gå och SOVA igen, och upprepa. Ditt immunförsvar arbetar effektivare under sömn. Det är ingen idé att vara vaken, inte ens för att skriva av dig här.

SÖMN, D-VITAMIN och VANLIG KOST är ditt bästa "antivirusmedel". D-vitaminet kan bidra till att minska den inflammatoriska responsen från ditt immunförsvar vilket är vad som gör att du drabbas svårare lunginflammation. Det är inget "botemedel" dock (duh). Det enda botemedlet är SÖMN och TID.

Se detta som ditt livs jobbigaste Jägarsoldatprov!!! Mentalt & fysiskt jobbigt. Men du kmr klara det.

Permalänk
Avstängd

Om falska påståenden i sociala medier.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/falska-pastaenden-om-det-ny...

Vietnam har en klart bra syn...

Om:
https://www.billboard.com/articles/news/international/9329174...

Visa signatur

HTC 10

Permalänk
Skrivet av Dimetikon:

Efter att ha läst/följt tråden när man velat ha sig ett gott skratt så undrar jag om nån har lust och förklara (gärna i punktform) varför covid-19 skulle kunna leda till en mindre apokalyps medan den vanliga säsongsinfluensan går i stort obemärkt förbi varje år?

Det kan den säkerligen inte, men vi kanske får en del onödiga dödsfall. Att låta ett virus som ingen har motståndskraft till och som vi inte har någon medicin för härja fritt är en mycket dålig idé.

Permalänk
Medlem

Jag kan förklara i punktform med risk för att bli kallad nazist.

1
2
4
8 <- Du är här
16
32
64
128
256
512
1024
2048
4096
....

Men det händer säkert inte och även om det händer så har vi ju Stefan. Nu tar vi mello tycker jag och glömmer allt det här tråkiga.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Omöjligt. Väldigt få, om något land alls, kan stoppa en sjukdomsspridning lika effektivt som Kina.

Man inte bryr sig om hur nästa val slutar eftersom man redan har kontroll, så då bryr man sig inte om att följa demokratiska värderingar, eller bryr sig ens om ifall folket i de drabbade områdena har det bra eller inte.

Tvivlar starkt på att vi kommer se tvångsdesinfekteringar, tvångsdeporteringar (och om man ska tro på vissa videos, regelrätta mord på svårt sjuka) i något västerländskt land inom kort.

Kina må ha stoppat spridningen, men dom har gjort det för att skydda sin ekonomi, och på bekostnad av (ytterliggare) mänskligt lidande, genom att ta till metoder som vi aldrig frivilligt skulle acceptera här.

TLDR: Kina är bäst i klassen på att stoppa spridningen eftersom de använder sig av metoder som inga andra skulle få för sig att göra.

Så om det någon gång sker ett äkta zombieutbrott, be att det sker i Kina, för de kommer göra vad som krävs för att stoppa det oavsett kostnaderna.

Varför skulle Kina göra detta för att skydda sin ekonomi? för de flesta är detta bara som en vanlig influensa, det är bara att köra på som vanligt. Dör gör pensionärer och det är inte de som står i kinas fabriker. Tror du Kina tjänar pengar på att stänga ner i stort sett hela apparaten?

Är det en demokratisk rättighet att få smitta ner andra, skulle inte tro det. Även i Sverige kan man ta till tvångsisoleringar. Mord på sjuka kan du ju gärna få visa källa på också.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

@plunn: meanwhile in Son Loi Vietnam

https://www.youtube.com/watch?v=M8oqTf5UIEQ

edit : (här dansar man inte för att få folk friska)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nukethenick:

Jag slår ett slag för c-vitamin också, jag tar 10 gram om dagen. Det ger faktiskt en märkbar effekt, otroligt ren näsa och bihålor.

Det låter inte riktigt vetenskapligt att trycka i sig etthudrafyrtio gång högre dos av C-vitamin per dag än vad som är rekommenderat dagligt intag (ca 75mg).
Alltså det gör väl inget. Men det finns inte mycket mening med det heller. Du behöver inte en halvårsdos per dygn

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naring...

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det låter inte riktigt vetenskapligt att trycka i sig etthudrafyrtio gång högre dos av C-vitamin per dag än vad som är rekommenderat dagligt intag (ca 75mg).
Alltså det gör väl inget. Men det finns inte mycket mening med det heller. Du behöver inte en halvårsdos per dygn

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naring...

Behöver och behöver, jag kan bara konstatera att skillnaden är markant. Det så kallade rekomenderade intaget är för litet för att se skillnad. Det ser jag snarare som en lägstanivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Behöver och behöver, jag kan bara konstatera att skillnaden är markant. Det så kallade rekomenderade intaget är för litet för att se skillnad. Det ser jag snarare som en lägstanivå.

Hur vet du att det är någon skillnad?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Hur vet du att det är någon skillnad?

Placebo kan göra mycket.

Själv tror jag på Jim Bakker och hans silver lösning, den fungerar nog minst lika bra som C-vitamin!

Permalänk
Medlem

Sjukaste är att USA som har över 30x större befolkning bara har enligt statistiken just nu 338 smittade och Sverige så mycket mindre land bara har 161 smittade.

338 fall USA - 319 Miljoner

161 fall Sverige - 10 Miljoner

För delar man av 338 fall i 31 så borde Sverige just ha 10 smittade.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Läget sedan den 26 februari

E: I Sverige alltså

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Jag hoppas dom byter namn till XSARS-CoV-2X. Det låter mer modernt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n4ight:

Placebo kan göra mycket.

Själv tror jag på Jim Bakker och hans silver lösning, den fungerar nog minst lika bra som C-vitamin!

Jag dricker öl och hänger här, det funkar prima det ochså 🥴

Ja det är läskigt vad detta virus sprider sig.