Dustin Expo 2020 skjuts upp till hösten

Permalänk
Melding Plague

Dustin Expo 2020 skjuts upp till hösten

Till följd av oron runt coronaviruset flyttas teknikmässan Dustin Expo 2020 till hösten, och därmed även SweClockers planerade närvaro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj.

Hur ska alla events få plats på hösten?!

Lär väl vara en drös med ordinarie events redan inplanerade.

Permalänk
Medlem

Så ... det är Calle som ligger bakom allt. Han behöver uppenbarligen träna mer.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargas:

Så ... det är Calle som ligger bakom allt. Han behöver uppenbarligen träna mer.

Corona-Calle? 😀

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Avstängd

Lågoddsare på 0,6, gick back på spelkupongen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Klokt beslut. Det känns inte jättebra med tillställningar som klumpar ihop folk nu när vi även har smittspridning konstaterad här i Sverige och dödligheten ligger på ~3.3%. Då är det bättre att vänta tills faran är över. Surt, såklart. Men är inte värt att riskera att orsaka lidande och död bara för lite spex.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag fattar att folk (och arrangörer av mässor och dylikt) är försiktiga med Corona-viruset och att det är något högre dödlighet än tidigare vanliga influensor (eftersom det inte finns någon herd-immunity antar jag).

Samtidigt är det lite av en domedagskänsla som känns överdriven. Det är väl ändå inte digerdöden vi snackar om, eller? Någon medicinskt kunnig som kan informera om varför det är så farligt? Borde jag ha panik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Klokt beslut. Det känns inte jättebra med tillställningar som klumpar ihop folk nu när vi även har smittspridning konstaterad här i Sverige och dödligheten ligger på ~3.3%. Då är det bättre att vänta tills faran är över. Surt, såklart. Men är inte värt att riskera att orsaka lidande och död bara för lite spex.

Så vitt jag förstått det tror man väl snarare att dödligheten ligger på typ 0,5-1 %.

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situatio...

Håller dock med i sak om att nöjesmässor inte bör prioriteras just nu. Den typen av aktiviteter är inte direkt livsviktiga att de sker just nu.

Permalänk
Medlem

Det här med Corona är bara en ursäkt de som ligger bakom detta är FZ som skakar tänder och inte vågar möta Sweclockers så de har sett till att skjuta på eventet!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Det bästa med coronaviruset är väl om eurovison ställs in

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Så vitt jag förstått det tror man väl snarare att dödligheten ligger på typ 0,5-1 %.

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situatio...

Håller dock med i sak om att nöjesmässor inte bör prioriteras just nu. Den typen av aktiviteter är inte direkt livsviktiga att de sker just nu.

Jag har tagit antalet konstaterat smittade delat med antalet konstaterat avlidna till följd av infektionen och då blir det ~3.3%. Men det är ju mer en ögonblicksbild. Om man nu konstaterat att fler av de som smittats troligen inte kommer dö på grund av det så blir ju naturligtvis siffran lägre, och jag antar att det du refererar till då är en estimering av var man tror det kommer landa när smittspridning inte längre pågår.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag fattar att folk (och arrangörer av mässor och dylikt) är försiktiga med Corona-viruset och att det är något högre dödlighet än tidigare vanliga influensor (eftersom det inte finns någon herd-immunity antar jag).

Samtidigt är det lite av en domedagskänsla som känns överdriven. Det är väl ändå inte digerdöden vi snackar om, eller? Någon medicinskt kunnig som kan informera om varför det är så farligt? Borde jag ha panik?

Runt 80-85 % får inga eller enbart milda symtom, och dödligheten tycks ligga runt 1-2 %.

Det stora problemet är de 15-20 % som kräver intensivvård. Vid omfattande spridning, exempelvis i nivå med säsongsinfluensa, skulle vården snabbt bli kraftigt överbelastad, med omfattande negativa följder för vården i stort och alla vårdbehövande, inte minst de som skulle behövt vård även utan coronaviruset.

Då Sverige har omkring 500 intensivvårdsplatser, med en genomsnittlig ordinarie beläggningsgrad på runt 100 % även utan coronaviruset, förstår man snabbt vilket kaos det skulle bli om tiotusentals svenskar var samtidigt i behov av intensivvård. Då finns risken att många inte får det - och dör. I så fall skulle dödligheten snabbt skena iväg, långt bortom 1-2 %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Det bästa med coronaviruset är väl om eurovison ställs in

Instämmer helt och hållet.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd

Bra!
Man behöver ta de här på allvar. Många tycker de är trams. De tycker inte jag. För dom som tycker Corona är trams kan ju försöka övertyga mig att de är trams när hela världen står stilla för att alla är sjuka och precis ingenting i samhället fungerar.
Vi skall vara glada att Sars-Cov2 inte är farliga än vad den är.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av Vargas:

Så ... det är Calle som ligger bakom allt. Han behöver uppenbarligen träna mer.

Skrivet av Hugashaka:

Corona-Calle? 😀

Skrivet av Joakim Ågren:

Det här med Corona är bara en ursäkt de som ligger bakom detta är FZ som skakar tänder och inte vågar möta Sweclockers så de har sett till att skjuta på eventet!

https://media.giphy.com/media/3tda3JZduXj17BtWJQ/giphy.gif

Skrivet av HC-8315:

Bra!
Man behöver ta de här på allvar. Många tycker de är trams. De tycker inte jag. För dom som tycker Corona är trams kan ju försöka övertyga mig att de är trams när hela världen står stilla för att alla är sjuka och precis ingenting i samhället fungerar.
Vi skall vara glada att Sars-Cov2 inte är farliga än vad den är.

Haha, gulligt, synd bara att ni är sena på er hot take. Fem minuter innan Swec ens pubbade sin nyhet skrev jag:

Som samarbetspartner till Dustin Expo måste vi tyvärr meddela att mässan, som skulle gått av stapeln i slutet av mars, blir framskjuten till september. Den officiella linjen är att smittorisken för coronaviruset blev en alltför riskabel faktor men vi tror helt enkelt att lobbyister på Sweclockers ligger bakom beskedet.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Haha, gulligt, synd bara att ni är sena på er hot take. Fem minuter innan Swec ens pubbade sin nyhet skrev jag:

Som samarbetspartner till Dustin Expo måste vi tyvärr meddela att mässan, som skulle gått av stapeln i slutet av mars, blir framskjuten till september. Den officiella linjen är att smittorisken för coronaviruset blev en alltför riskabel faktor men vi tror helt enkelt att lobbyister på Sweclockers ligger bakom beskedet.

Det där låter EXAKT som något någon som ligger bakom en världsomspännande pandemikonspiration skulle skriva.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Så vitt jag förstått det tror man väl snarare att dödligheten ligger på typ 0,5-1 %.

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situatio...

Håller dock med i sak om att nöjesmässor inte bör prioriteras just nu. Den typen av aktiviteter är inte direkt livsviktiga att de sker just nu.

Hmm. Varför länkar du in en rapport från förra månaden?

3.4% är ju rapporterad dödlighet från WHO baserat på data för alla rapporterade fall från 3:e mars. Det är klart att många milda fall inte rapporteras men om man ska komma ner till 0.5-1% som du nämner så betyder det att det finns minst tre gånger så många smittade som är rapporterat! Siffrorna som Kina rapporterat den senaste veckan tyder på att man fångat in väldigt många. Tänk också på att sjukdomsförloppet för de som är svårt drabbade kan vara över en månad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Hmm. Varför länkar du in en rapport från förra månaden?

3.4% är ju rapporterad dödlighet från WHO baserat på data för alla rapporterade fall från 3:e mars. Det är klart att många milda fall inte rapporteras men om man ska komma ner till 0.5-1% som du nämner så betyder det att det finns minst tre gånger så många smittade som är rapporterat! Siffrorna som Kina rapporterat den senaste veckan tyder på att man fångat in väldigt många. Tänk också på att sjukdomsförloppet för de som är svårt drabbade kan vara över en månad!

Jag förstår det så tror man på dödlighet på 1% för att dom som har dött so far (cirka 3%) är dom sköraste. Det går ganska fort - sedan ska det tydligen mattas av i dödlighet enligt WHO och dessutom är det ett stort mörketal då många som drabbas få milda symptom som gör att dom inte uppsöker vård och blir aldrig en siffra i statistiken. Typ.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Runt 80-85 % får inga eller enbart milda symtom, och dödligheten tycks ligga runt 1-2 %.

Det stora problemet är de 15-20 % som kräver intensivvård. Vid omfattande spridning, exempelvis i nivå med säsongsinfluensa, skulle vården snabbt bli kraftigt överbelastad, med omfattande negativa följder för vården i stort och alla vårdbehövande, inte minst de som skulle behövt vård även utan coronaviruset.

Då Sverige har omkring 500 intensivvårdsplatser, med en genomsnittlig ordinarie beläggningsgrad på runt 100 % även utan coronaviruset, förstår man snabbt vilket kaos det skulle bli om tiotusentals svenskar var samtidigt i behov av intensivvård. Då finns risken att många inte får det - och dör. I så fall skulle dödligheten snabbt skena iväg, långt bortom 1-2 %.

Det var en bra förklaring. Tack!

Permalänk

Väntar bara på att dom meddelar att OS i Japan blir inställt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Noctua NH-U12A, ASRock X570 Taichi, G.Skill Trident Z Neo C 64 GB, Samsung 970 EVO Plus 1 TB, Phanteks P600S, KFA2 GeForce RTX 2070 Super WTF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HC-8315:

Bra!
Man behöver ta de här på allvar. Många tycker de är trams. De tycker inte jag. För dom som tycker Corona är trams kan ju försöka övertyga mig att de är trams när hela världen står stilla för att alla är sjuka och precis ingenting i samhället fungerar.
Vi skall vara glada att Sars-Cov2 inte är farliga än vad den är.

Corona är bara trams och smakar skit 😉🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Hmm. Varför länkar du in en rapport från förra månaden?

3.4% är ju rapporterad dödlighet från WHO baserat på data för alla rapporterade fall från 3:e mars. Det är klart att många milda fall inte rapporteras men om man ska komma ner till 0.5-1% som du nämner så betyder det att det finns minst tre gånger så många smittade som är rapporterat! Siffrorna som Kina rapporterat den senaste veckan tyder på att man fångat in väldigt många. Tänk också på att sjukdomsförloppet för de som är svårt drabbade kan vara över en månad!

Jepp, den är lite gammal. Det ska vara en prognos för hur de tror dödligheten i slutändan kommer vara utifrån statistiska skattningar av hur många som inte rapporterar/vet om att de är smittade. Jag är inte skolad i ämnet som berörs, så har ingen koll på vad som är rimliga estimat. Den som lever får se hur det blir till slut.

Jag har familj som är i riskgrupper (70+, nedsatt immunförsvar, nyligen genomgått cancerbehandling), så jag är medveten om att det finns höga risker för dessa personer (och andra som drabbas när vården under en period går på knäna). Det jag reagerar på är att det sprids panik, som om det är domedagen som är här.

Permalänk
Surdeg 🍞
Skrivet av Vargas:

Det där låter EXAKT som något någon som ligger bakom en världsomspännande pandemikonspiration skulle skriva.

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Medlem

http://opendatadpc.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.ht...

6,2% döda i Italien verkar det som. Samtidigt ska UD specialchartra via Barcelona för semestrande "flyktingar" från Iran ska kunna ta sig till Sverige. Supersmart, svenska myndigheter förbluffar mig ständigt :S

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Satan, såg verkligen fram emot det. Aja, får väl vänta till hösten bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Samtidigt ska UD specialchartra via Barcelona för semestrande "flyktingar" från Iran ska kunna ta sig till Sverige. Supersmart, svenska myndigheter förbluffar mig ständigt :S

Var har du läst detta? Ifrågasätter inte utan vill bara ha en källa för det verkar sällsynt korkat 😂

Jag lägger ingen värdering alls i om det är "flyktingar", flyktingar eller turister. Utan själva grejen att gå runt flygförbud, pga smittorisk, genom att låta de flyga genom ett annat land!

Dold text
Permalänk
Medlem

Jag såg i almanackan att det bara är lite över en vecka kvar, så jag kollade upp websidan.

Det blir visst bara digitalt i år, med live-streaming den 17:e och 18:e .. och bara av scen-presentationer.
Och de flesta tiderna i schemat är ändå inte ifyllda.

Det som är kvar är det som varit minst intressant med mässan, i min mening: de delarna som man gärna hoppade över. Jag brukade gå för att få känna på saker och prata med folk. Inte att lyssna på säljare som ändå inte kan något om produkterna, slipsnissar om värden som de inte delar eller en hipster som skryter om sin kärriär.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.