Vansinnig beslutsångest! HP eller Mac? Nytt eller begagnat?

Permalänk

Vansinnig beslutsångest! HP eller Mac? Nytt eller begagnat?

Hej!

Lite lång text, men ville få ner all info för att mitt problem kanske lättare då kan lösas..?

Ska börja studera. Först läsa in lite ämne på Komvux för att sen söka sjuksköterskeutbildning.
Vill ha en dator som håller i 3-5 år iaf. Min budget är max 10 000 kr, men helst 6 000 - 8 000 kr.
Kollat på begagnat. Köpt hem och provat två av de tre jag nämner. Alla tre är begagnade.

Först en HP EliteBook 840 (G3, 4, 5 eller 6). Nöjd, men vill helst ha en med svart chassi (är ljuskänslig p.g.a. migrän och är rädd att det ska störa med ljust chassi när jag sitter och arbetar). Men det kanske inte kommer störa mig alls?!
Möjligen oxå att 14” var lite för stor. 13” tum känns bättre.
Skärmen ingen glasskärm. Bra, dåligt eller spelar ingen roll? Men det får inte reflektera för mkt. Då blir det nog jobbigt i längden. Så då var HP-datorn kanske egentligen bra.

Sen hade butiken även Mac. Dom ser oxå trevliga ut. Mkt trevliga t.o.m.! Skönt tangentbord, precis som HP. Men ska jag ha en mörkare färg, då är det modell från 2016 som gäller, och det tangentbordet har jag inte hört gott om. Jag vill att det ska vara mjukt och behagligt att skriva. Och det verkar inte den nya generationens tangentbord vara. De hade även Mac Pro 2015 mellan 8 000 - 10 000 kr. Mac Air fanns, men 2012-2013. Tänker att ska jag ändå punga ut med en slant så känns inte något med så många år på nacken riktigt lönsamt.
Har iPhone, så det verkar vara smidigt att ha en Mac då.

Provade en Lenovo Yoga (Intel 7) oxå. Jätteplus för 2-1 och att den var svart, men fläkten gör mig nästan galen! Så den funkar bara inte. Tyvärr.

Alla tre har det jag mest behöver och vill ha: SSD, 8 GB RAM, Full HD, Intel 5, bakgrundsbelyst och skönt tangentbord, hyfsat låg vikt och okej batteritid.
Det jag helst vill ha utöver ovannämnda: svart/mörk, 2-1, antireflexbehandlad och 13”.

Men jag kan inte bestämma mig! Vet inte hur jag ska tänka?! Så jag börjar därför tänka att jag ska köpa en helt ny dator istället. Men vilken av alla hundratals ska jag då välja?? Min hjärna brinner snart upp.

Har någon något klokt att råda mig, hur jag ska resonera eller nästan bestämma åt mig, så vore jag galet tacksam!

Permalänk
Medlem

Är det några speciella programvaror du ska använda? Om det kvittar mellan Windows och MacOS kanske ChromeOS fungerar?

Permalänk

Om du inte ska utföra något prestandakrävande så borde det gå alldeles utmärkt med en mac.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

jag tror du ska börja med att resonera som så att du behöver tänka efter vad datorn skall användas till. Det avgör lite hur stor, hur bra batteritid, vilket OS som kan väljas osv. En tanke på hur mycket pengar du tänk lägga osv

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Helt ärligt så vet jag inte skillnaderna mellan Windows, MacOS och ChromeOS. Hur ska jag tänka där?

Mest skriva uppsatser och anteckningar. Och såklart surfa och kolla på film och sånt. Studentdator (inga tunga ritprogram och sånt) och allmänt hemmabruk.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle nog rekommendera en iPad Pro (alltså en iPad med USB C-kontakt). Kan kopplas till tangentbord, mus och extern skärm. Apple satsar hårt på att iPad skall ersätta billiga Mac:ar. Jag tror dom gör helt rätt och jag tror den lösningen skulle passa dig. Framtidssäkerr lösning när Apple så tydligt satsar på den.

Du har inga särskilda behov. Du kan du välja lite vad du vill. Vad som är billigt eller vad du bara tycker om.

Det enda kravet du verkar ha är ett bra tangentbord och med ett löst tangentbord kan du välja vilket Blåtands-tangentbord som helst.

Permalänk
Medlem

VÄNTA VÄNTA VÄNTA. Snart släpps Ryzen 4000 till bärbara då kommer du både få mer för pengarna + att det med intel blir billigare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

jag tror du ska börja med att resonera som så att du behöver tänka efter vad datorn skall användas till. Det avgör lite hur stor, hur bra batteritid, vilket OS som kan väljas osv. En tanke på hur mycket pengar du tänk lägga osv

Jag tycker ju att alla de jag nämt är precis samma på alla dom punkterna. Därav min omöjlighet att kunna välja. Vill ha en dator som kommer hålla i några år, är mångsidig och känns bra. Men så många är bra. Det är en djungel i denna datorvärlden! 😅

Permalänk
Inaktiv

Hmm... Jag tänker mig att du kan skaffa en begagnad retina 13" årsmodell late 2013 t.o.m. mid 2015 och sätta på ett dbrand-skin om du vill ha den i svart eller en annan mörk färg. Varför jag rekommenderar dessa årsmodeller är för att de är de senaste modellerna med det gamla tangentbordet, alla portar och magsafe. En väldigt bra beprövad modell utan kända fel (Bortsett från staingate på vissa skärmar, men det ser du enkelt före köp och kan undvika).

Du kan få en riktigt bra speccad retina 13 med 16GB ram (=Kommer att vara framtidssäker väldigt länge) för mellan 6000 - 8500kr, eller en med 8gb ram för 3500 - 6000kr.

RAM-minnet i dessa modeller är fastlött, därför rekommenderar jag att du går för 16GB om du vill att datorn ska hålla länge. SSD-diskarna går hyffsat enkelt att uppgradera i framtiden med rätt verktyg, så det är ingen fara att skaffa en med liten disk och uppgradera vid senare tillfälle vid behov.

Personligen kör jag med en maxad 15" retina uppgraderad till en 2TB SSD. Har kört dessa årsmodeller sedan jag köpte min första begagnad på blocket 2016, och de funkar hur bra som helst fortfarande. Har köpt och sålt lite när battericyklerna stigit för att slippa byta batteri, är inne på min 5e begagnade macbook nu tror jag

Jag vill påstå att skärmen, tangentbordet och pekplattan i dessa modeller är bland de bästa som finns bland bärbara datorer. Den nya 16" modellen har jag dock inte testat, så eventuellt så uppgraderar jag till den någon gång i framtiden.

Skulle inte rekommendera dig att köpa en ny macbook (Förutom den nya 16" modellen) då samtliga övriga modeller har problem med tangentborden. Dessutom ryktas det om att det snart kommer att släppas en 14", som ersätter 13" modellen (Och åtgärdar alla fel med tangentbord etc). Denna modell kommer troligen att vara väldigt lik den nuvarande 16" modellen, med tunna kanter runt skärmen och en storlek som är nästa identisk som den nuvarande 13" modellen, även fast skärmen är större (pga. de tunnare kanterna runt om).

Permalänk
Skrivet av anon265474:

Hmm... Jag tänker mig att du kan skaffa en begagnad retina 13" årsmodell late 2013 t.o.m. mid 2015 och sätta på ett dbrand-skin om du vill ha den i svart eller en annan mörk färg. Varför jag rekommenderar dessa årsmodeller är för att de är de senaste modellerna med det gamla tangentbordet, alla portar och magsafe. En väldigt bra beprövad modell utan kända fel (Bortsett från staingate på vissa skärmar, men det ser du enkelt före köp och kan undvika).

Du kan få en riktigt bra speccad retina 13 med 16GB ram (=Kommer att vara framtidssäker väldigt länge) för mellan 6000 - 8500kr, eller en med 8gb ram för 3500 - 6000kr.

RAM-minnet i dessa modeller är fastlött, därför rekommenderar jag att du går för 16GB om du vill att datorn ska hålla länge. SSD-diskarna går hyffsat enkelt att uppgradera i framtiden med rätt verktyg, så det är ingen fara att skaffa en med liten disk och uppgradera vid senare tillfälle vid behov.

Personligen kör jag med en maxad 15" retina uppgraderad till en 2TB SSD. Har kört dessa årsmodeller sedan jag köpte min första begagnad på blocket 2016, och de funkar hur bra som helst fortfarande. Har köpt och sålt lite när battericyklerna stigit för att slippa byta batteri, är inne på min 5e begagnade macbook nu tror jag

Jag vill påstå att skärmen, tangentbordet och pekplattan i dessa modeller är bland de bästa som finns bland bärbara datorer. Den nya 16" modellen har jag dock inte testat, så eventuellt så uppgraderar jag till den någon gång i framtiden.

Skulle inte rekommendera dig att köpa en ny macbook (Förutom den nya 16" modellen) då samtliga övriga modeller har problem med tangentborden. Dessutom ryktas det om att det snart kommer att släppas en 14", som ersätter 13" modellen (Och åtgärdar alla fel med tangentbord etc). Denna modell kommer troligen att vara väldigt lik den nuvarande 16" modellen, med tunna kanter runt skärmen och en storlek som är nästa identisk som den nuvarande 13" modellen, även fast skärmen är större (pga. de tunnare kanterna runt om).

Har aldrig ägt en Mac, men det borde väl inte vara så stor övergång..?
Menar du att Mac Pro 13” från 2015 är ett bra val? Och 8 000 - 10 000 kr, är det rimligt och bra?
Finns en i butiken med nytt tangentbord, chassi och batteri för 10 000 kr. Och en i A-skick med bara nytt batteri (tror jag) för 8 000 kr. Spelar det någon egentlig roll vilken av dom?
Tycker oxå att det bara verkar bökigt när det bara finns USB-C i de nya Macarna. Och som sagt, megagränsen är 10 000 kr! Men helst 8 000 kr.

Permalänk
Skrivet av anon214822:

Jag skulle nog rekommendera en iPad Pro (alltså en iPad med USB C-kontakt). Kan kopplas till tangentbord, mus och extern skärm. Apple satsar hårt på att iPad skall ersätta billiga Mac:ar. Jag tror dom gör helt rätt och jag tror den lösningen skulle passa dig. Framtidssäkerr lösning när Apple så tydligt satsar på den.

Du har inga särskilda behov. Du kan du välja lite vad du vill. Vad som är billigt eller vad du bara tycker om.

Det enda kravet du verkar ha är ett bra tangentbord och med ett löst tangentbord kan du välja vilket Blåtands-tangentbord som helst.

Tänkt på det oxå. Men kanske kommer tycka det är bökigt att släpa tangentbord och mus..? Usch för alla dessa val 😩😅

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Är det några speciella programvaror du ska använda? Om det kvittar mellan Windows och MacOS kanske ChromeOS fungerar?

Helt ärligt så vet jag inte skillnaderna mellan Windows, MacOS och ChromeOS. Hur ska jag tänka där? 😬

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

VÄNTA VÄNTA VÄNTA. Snart släpps Ryzen 4000 till bärbara då kommer du både få mer för pengarna + att det med intel blir billigare.

Vad är det för pjäs? Aldrig hört talas om. Men ska absolut kolla upp 👍🏻

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

Om du inte ska utföra något prestandakrävande så borde det gå alldeles utmärkt med en mac.

Mest skriva uppsatser och anteckningar. Och såklart surfa och kolla på film och sånt. Studentdator (inga tunga ritprogram och sånt) och allmänt hemmabruk 🙂

Permalänk
Medlem

@Bortbytingen69: Vad ska du göra på datorn, finns det krav på programvaror du måste ha installerade? Programvaror du vill ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

VÄNTA VÄNTA VÄNTA. Snart släpps Ryzen 4000 till bärbara då kommer du både få mer för pengarna + att det med intel blir billigare.

Vänta på något bättre? När Ryzen 4000 till bärbara släpps kommer vi få veta att Intel snart släpper 11:e generationen Core till laptops. Intel Gen 10 till laptops är grymma.

Permalänk
Medlem

Köp en chomebook eller en iPad PRO.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad är ofta svarta, robusta och pålitliga. Begagnat så är de prisvärda. Har själv en T450s hemma och T470s på jobbet och gillar dem båda. Egentligen gillar jag min T450s lite bättre då den har enkelt utbytbart batteri men den är ju några år gammal nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bortbytingen69:

Tänkt på det oxå. Men kanske kommer tycka det är bökigt att släpa tangentbord och mus..? Usch för alla dessa val 😩😅

En 11" iPad Pro väger 468 gram, det finns ett kombinerat fodral/tangentbord att köpa till som väger 297 gram, totalt 765 gram. Inte så farligt.

Du kan få den med inbyggt 4G-modem så att du alltid är uppkopplad. Kan vara en fördel gentemot traditionell bärbar.

Lite dyrt och lyxigt att köpa nytt men du slipper rota i begagnat-djungeln.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

@Bortbytingen69: Vad ska du göra på datorn, finns det krav på programvaror du måste ha installerade? Programvaror du vill ha?

Kommer skriva och söka upp mkt. Ska nämligen studera. Och sen allmänt surfa och titta på filmlyssna på musik.
Programvaror... inget jag tänkt på eller vet så mkt om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bortbytingen69:

Helt ärligt så vet jag inte skillnaderna mellan Windows, MacOS och ChromeOS. Hur ska jag tänka där? 😬

Börja med att skippa begagnat. Det kräver antingen kunskap eller någon som man litar på. Det luriga är om det blir något strul så kan det påverka relationen med den man litat på. Lugnast att undvika det spåret.

Nya Windows-dator är lätt att hitta. Du får mycket för pengarna men kvalitén är antagligen sisådär men den bör hålla 2-3 år. Det finns massor med program men du har också dragit på dig vårdnaden om en Windows-installation, något som kan fungera utmärkt eller vara ett h-e, se alla trådarna som finns här på forumet av folk som har problem. Beror lite på om du kan Windows sedan tidigare.

Ny ChromeBook kan vara något. Lättskötta och billiga men begränsningen är att allt görs via Chrome browser och att man är tänkt att alltid vara uppkopplad på nätet. Lite udda lösning, passar bäst för skolor och stora organisationer.

Ny Mac är bara för dyrt. Mac håller på att bli dyra datorer för proffs. Ersättaren för billiga Mac är iPad eller iPad Pro. Lättskötta och bra kvalitet. Använder touch-gränssnitt så om du skall anteckan så vill du antagligen ha ett tangentbord till den. Pro-varianten kan driva en extern skärm, och några andra finesser (dåligt påläst där) men det kanske du inte är intresserad av.

Kvar blir då en iPad 10.5" med dito Smart Keyboard, 4290 + 1790 kr, att hämtas på närmaste MediaMarkt/Elgigant/NetOnNet eller var nu känner för att handla.

Kan lägga till att i sjukvården (när det inte är stationärt) så är det väldigt mycket iPad och iPhone. Apple var tidigt ute och satsade hårt på det marknadssegmentet så dom är ledande där.

Permalänk
Skrivet av anon265474:

Hmm... Jag tänker mig att du kan skaffa en begagnad retina 13" årsmodell late 2013 t.o.m. mid 2015 och sätta på ett dbrand-skin om du vill ha den i svart eller en annan mörk färg. Varför jag rekommenderar dessa årsmodeller är för att de är de senaste modellerna med det gamla tangentbordet, alla portar och magsafe. En väldigt bra beprövad modell utan kända fel (Bortsett från staingate på vissa skärmar, men det ser du enkelt före köp och kan undvika).

Du kan få en riktigt bra speccad retina 13 med 16GB ram (=Kommer att vara framtidssäker väldigt länge) för mellan 6000 - 8500kr, eller en med 8gb ram för 3500 - 6000kr.

RAM-minnet i dessa modeller är fastlött, därför rekommenderar jag att du går för 16GB om du vill att datorn ska hålla länge. SSD-diskarna går hyffsat enkelt att uppgradera i framtiden med rätt verktyg, så det är ingen fara att skaffa en med liten disk och uppgradera vid senare tillfälle vid behov.

Personligen kör jag med en maxad 15" retina uppgraderad till en 2TB SSD. Har kört dessa årsmodeller sedan jag köpte min första begagnad på blocket 2016, och de funkar hur bra som helst fortfarande. Har köpt och sålt lite när battericyklerna stigit för att slippa byta batteri, är inne på min 5e begagnade macbook nu tror jag

Jag vill påstå att skärmen, tangentbordet och pekplattan i dessa modeller är bland de bästa som finns bland bärbara datorer. Den nya 16" modellen har jag dock inte testat, så eventuellt så uppgraderar jag till den någon gång i framtiden.

Skulle inte rekommendera dig att köpa en ny macbook (Förutom den nya 16" modellen) då samtliga övriga modeller har problem med tangentborden. Dessutom ryktas det om att det snart kommer att släppas en 14", som ersätter 13" modellen (Och åtgärdar alla fel med tangentbord etc). Denna modell kommer troligen att vara väldigt lik den nuvarande 16" modellen, med tunna kanter runt skärmen och en storlek som är nästa identisk som den nuvarande 13" modellen, även fast skärmen är större (pga. de tunnare kanterna runt om).

Även jag slår ett slag för 13" macbook 2013-2015 införskaffade mig en basmodell (8gb ram) för ca 4000 och den slår i princip alla "skrivmaskiner" jag har haft,

många butiker som reparerar och handskas med dessa datorer om batteriet blir gammalt / vatten splits på musplattan etc så kan de reparera det för en ganska rimlig peng.

Men det är en tung dator om man jämför med 2020 Ultrabooks och processorn är lite långsam med dagens standard.

Permalänk
Medlem

Jag håller med en tidigare talare om att en begagnad Thinkpad kan vara något. Helst i T- eller X-serien. De är väl inte de snyggaste eller har de mest högupplösta skärmarna, men tangentbordet slår typ alla andra tillverkare. Håller generellt hög kvalitet.

Lite snålt med disk på denna för priset kanske, men köper man här lämnar de garanti: https://shop.inrego.se/barbara/lenovo-thinkpad-t460s

Permalänk
Medlem

MacBook från 2015 och tidigare känns av någon anledning extremt uråldriga för mig. Kanske har det att göra med att jag sedan länge vant mig vid USB-C och att endast behöva en kabel till datorn för att få ström, bildskärm, nätverk och tangentbord/mus.

Har uppgraderat nästan alla på kontoret till maskiner med USB-C och har nu en trave av framförallt MacBook Pro 13" från 2015 som mest ligger och skräpar. Är det någon som är intresserad av sådant kan jag nog få loss en eller flera till bra mycket lägre priser än vad de verkar gå för hos butiker som dealar begagnat.

Även min MBP 15" från 2016 börjar dock kännas rätt trög, troligtvis pga att prestandan i Adobes program verkar blivit sämre i senaste årsmodell, men även att jag nyligen roffat åt mig ett par extra skärmar. Klena Radeon 450 verkar inte riktigt orka med att driva tre stycken 4K skärmar…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Administrativ avgift

@Bortbytingen69: Jag själv personligen hade satsat på detta isch:

https://nexdock.com/touch/

https://www.youtube.com/watch?v=PNCuEYF5uKk

Ev en begagnad ultrabook - köpte själv en Sony ultrabook i kolfiber nyskick förutom några smårepor för 1700:- ingen ide för dig att satsa på nytt som student bättre o köpa en ultrabook, skulle den strula med batteri eller liknande så byt batteriet bara ca 1000:- så kommer den hålla hela utbildning. Det mesta du ska göra är att skriva word/excel osv osv där är tangentbordet och kvaliten på laptopen något att lägga mer värde på än prestandan.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@Bortbytingen69: Vad för typ av anteckning ska du ta? Om du tänker göra mycket anteckningar med penna och papper så tycker jag du ska köpa en Surface Pro istället (Gen 5 eller senare). Smidigt och väldigt enkelt att hålla koll på anteckningar på det sättet i OneNote eller någon annan anteckningsapp.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Det finns mycket gott att välja mellan. Jag har ändrat mig kring Mac sen jag började arbeta med dom. Gillar starkt Mac. Ogillar bara Apple och priset.

Men det finns bra laptops från Dell,HP, Lenovo mm i kategorierna Ultrabook/Professionell. Gå och kläm lite på typ Mediamarkt/Elgiganten och se vilka som känns bäst för att sen se om du hittar den till bättre pris.

Annars rekommenderar jag starkt begagnat marknaden! Var inte rätt för den. En 3 år gammal dator som är återställd kan spara dig en hel del pengar och du kan få bättre modeller också. Laptops åldras ju som en bil nästan...

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera begagnade företagsdatorer från "Billig Teknik". De har t.ex Lenovo T450s för ca 3800-4500kr ink moms (beroende på spec).

http://www.billigteknik.se/950-begagnad-laptop-14-tum

Permalänk

Tack alla för era råd och tips 🙂

Det blev tillslut en Mac Pro, en tidig 2015 med ny skärm, nytt batteri och chassi från en fysisk reparationsbutik jag känner stort förtroende för. Ville bara få datorköpet avklarat 😅 Ge min in i djungeln med ny dator och var den isf skulle köpas eller hitta en annan butik med begagnat klarade jag inte av nu! Har alltid gått och småsuktat lite efter en Mac, så efter några av era tips här och andra recensioner på nätet så blev det en sådan. Tror nog att vi ska kunna bli kompisar, min Mac och jag... 😄

Supertack alla än en en gång 🙏🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag skulle nog rekommendera en iPad Pro (alltså en iPad med USB C-kontakt). Kan kopplas till tangentbord, mus och extern skärm. Apple satsar hårt på att iPad skall ersätta billiga Mac:ar. Jag tror dom gör helt rätt och jag tror den lösningen skulle passa dig. Framtidssäkerr lösning när Apple så tydligt satsar på den.

Nja. Jag har den senaste iPad Pro:n och det är en underbar maskin som ersatt nästan all min datoranvändning, däremot skulle jag inte rekommendera att man köper en iPad om man inte redan har en bärbar dator.

Jag är själv ssk-student (som TS tänker bli) och använder iPad + pennan på alla föreläsningar och mindre arbeten, jag kan inte minnas när jag sist hade ett block med mig till skolan. Men när jag vet att jag kommer skriva mycket eller när jag vet att det kommer bli ett pluggmoment som innebär t.ex. många flikar, lite pdf:er och skrivande så tar jag alltid med mig den bärbara. Att multitaska på en iPad pro är relativt smärtfritt men det är långt ifrån optimalt. Med en bärbar och någon halvtimmes nötande av kortkommandon så är det mycket, mycket enklare att multitaska.

Plus att det finns ett fåtal tillfällen då det faktiskt inte alls fungerar med en iPad utan att man måste ha en dator med OSX/Windows. De tillfällena är numera nästan försvinnande få men när de väl uppstår så är de väldigt märkbara.

Skrivet av Bortbytingen69:

Det blev tillslut en Mac Pro, en tidig 2015 med ny skärm, nytt batteri och chassi från en fysisk reparationsbutik jag känner stort förtroende för. Ville bara få datorköpet avklarat 😅 Ge min in i djungeln med ny dator och var den isf skulle köpas eller hitta en annan butik med begagnat klarade jag inte av nu! Har alltid gått och småsuktat lite efter en Mac, så efter några av era tips här och andra recensioner på nätet så blev det en sådan. Tror nog att vi ska kunna bli kompisar, min Mac och jag... 😄

Tror du kommer bli mycket nöjd. Jag är i alla fall löjligt nöjd med min MBP från 2012, den är fan snart åtta år gammal och duger fortfarande mer än väl till mina behov. Det "roliga" är att trots att jag bytte batteriet för ≈5 år sedan så har den märkbart bättre batteritid än vissa kurskamraters helt nya datorer.
Ska erkänna att jag inte använder datorn mer än någon timme per vecka i snitt de senaste 1-2 åren men innan dess användes den mycket flitigt och trots det är den i mycket bra skick. Det enda jag stör mig lite på är att 2-3 har blivit lite tröga att trycka ner, men om man spiller dricka på tangentbordet så får man nog skylla sig själv. Man kanske skulle ta och göra rent den någon gång.

Med det sagt så är jag osäker på om jag kommer köpa en ny MBP när denna väl dör. Dels p.g.a. att jag har en iPad Pro men kanske främst för att Apples nya bärbara är omöjligt att meka med. Byta SSD och RAM? Nä... omöjligt. Byta processor om den går sönder? Nä... omöjligt. o.s.v.