Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det bästa beslutet för denna tråd vore att admin karantänsätter din möjlighet att skriva i den...

Man bör vara lite försiktigt med att önska att oliktänkande ska tas bort från diskussionen, förr eller senare riskerar man man själv att vara den som är motvalls och blir bortplockad.

Med det sagt så skulle jag önska lite högre kvalitet på vissa inlägg...gärna tycka och spekulera oavsett infallsvinkel, men samtidigt förklara varför man tycker som man gör och gärna ta med källor så att alla andra kan bilda sig en egen uppfattning.

Färdigtuggade inlägg helt utan motivering, i stil med "FHM är dumma!" eller för den delen "FHM är hjältar!" bidrar inte på något sätt till en vettig och konstruktiv diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Läser inte Twitter, Facebook, Instagram eller Reddit så någon sådan källa kan jag tyvärr inte bjuda på. Minns inte vart det var jag läste det. Men jag kan bjuda på en svårhittad källa. Om du vill lita på källan får du göra det, verkar vara i tidigt stadium av upptäckt om man ska tro sidan.

Så det alla har väntat på Källan

Rätt intressant artikel, men jag blir lite fundersam...

Bl.a. kan man läsa; "COVID-19 can be spread before it causes symptoms, when it produces symptoms like those of the common cold, and as many as 12 days after recovery, according to a virologic analysis ..." (fetstil av mig) och hänvisar till denna studie. Man hänvisar också lite generellt till en annan studie om hur lång inkubationstiden är.

Dock kan jag inte se att någon av dessa studier stöder en slutsats om att Covid-19 kan spridas under inkubationstiden; en första studien mäter hur mycket virus man har har under själva sjukdomsförloppet, dvs efter inkubationstiden och den andra studien mäter längden av inkubationstiden.

Ett annat påstående som gör i artikeln är; "The findings confirm that COVID-19 is spread simply through breathing, even without coughing, he said.". Detta påstående är enligt artikeln ett uttalande av "Michael Osterholm, PhD, MPH, director of the Center for Infectious Disease Research and Policy at the University of Minnesota". Jag tror att dom "findings" som menas är det som sägs i den första studien som hänvisades till, men jag förstår inte riktigt hur den studien backar upp detta.

Har vi månne någon medicinskt kunnig här på forumet som kan sprida lite ljus över detta?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

En grejj är lite oroväckande och suger. Idag stötte man på en jädrans massa hostiga människor på stan. Detta betyder att uppmaningen att stanna hemma inte funkar. Alls.

Behöver lagstadgad karantän med lagpåföljd.

Ja, det är ett påtagligt dilemma, ska detta fungera så krävs det att alla tar ansvar på individnivå. Med det sagt så kan man hosta av flera anledningar. Har en nära släkting som har rethosta som biverkning av sin blodtrycksmedicin. Hen skulle inte kunna ta sig utanför dörren om det vore förbud mot att hosta alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Skulle säga att det är en bra rekommendation och hoppas att svenska folket tar sitt satans förnuft till fånga och stannar hemma.

Jag är benägen att hålla med dig. Rekommendationen är dessutom lite som att ta bort karensdagen, iom att fler personer nu har möjlighet att ställa in resan utan (eller med mindre) ekonomisk påföljd (dvs kan få pengar tillbaka via resebolaget eller reseförsäkring). Jag tror att det gör att fler kommer att stanna hemma.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det här börjar kännas lite som Pandemic/Plague Inc. Undrar vad procenten är i vaccinframställningen, 3%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Trolla, det är ni som fortfarande har skygglappar på för vad som är på väg att inträffa i Sverige. Italien 2.0, Sjukvården skickar redan signaler om att de börjar gå på knäna och redan har brist på skyddsutrustning.

Jag vill inte göra det här för personligt, men jag tror inte att du trollar. Du är nog bara orolig i största allmänhet, och förmodligen konspiratoriskt lagd, litar uppenbarligen inte på myndigheter etc. Det skulle inte förvåna mig om du innan covid-19 var emot massvaccineringar och kanske skeptisk till att människan landat på månen. Jag säger inte att det är så, men med tanke på allt du fått om bakfoten i denna tråd skulle det inte förvåna mig.

Men en sak tror jag du har rätt i - jag tror också vi kommer få det som Italien har det nu. Så småningom, kanske redan inom april. Förhoppningsvis kan vi använda erfarenheten från Italien och annorstädes samt den extra tiden vi köpt oss genom tidig smittspårning för att göra övergången mildare, men ja, det kommer bli jobbigt. Till skillnad från du så tror jag det är oundvikligt. Norge och Danmark kommer också drabbas, kanske värre eftersom de inte verkar förbereda sig lika bra. Faran är heller inte över för dina ögonstenar Sydkorea och Kina, men värst kommer det nog gå för platser som Indien, Bangladesh, och USA.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Jag vill inte göra det här för personligt, men jag tror inte att du trollar. Du är nog bara orolig i största allmänhet, och förmodligen konspiratoriskt lagd, litar uppenbarligen inte på myndigheter etc. Det skulle inte förvåna mig om du innan covid-19 var emot massvaccineringar och kanske skeptisk till att människan landat på månen. Jag säger inte att det är så, men med tanke på allt du fått om bakfoten i denna tråd skulle det inte förvåna mig.

Men en sak tror jag du har rätt i - jag tror också vi kommer få det som Italien har det nu. Så småningom, kanske redan inom april. Förhoppningsvis kan vi använda erfarenheten från Italien och annorstädes samt den extra tiden vi köpt oss genom tidig smittspårning för att göra övergången mildare, men ja, det kommer bli jobbigt. Till skillnad från du så tror jag det är oundvikligt. Norge och Danmark kommer också drabbas, kanske värre eftersom de inte verkar förbereda sig lika bra. Faran är heller inte över för dina ögonstenar Sydkorea och Kina, men värst kommer det nog gå för platser som Indien, Bangladesh, och USA.

På vilket sätt förbereder vi oss bättre än Norge och Danmark idag tänker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Du är väldigt säker på din sak, vad baserar du det på? När man läser uttalanden från expertis runt om i världen så finns olika åsikter, men alla är överns om att det är svårt att veta vad som är rätt eller fel, då vi saknar facit. Jag tror själv det är lättare att gå hårt ut och se om det hjälper, för att kunna lätta upp om det behövs, än att göra tvärtom. Men tiden får utvisa vilka beslut som var rätt eller fel.

Det var ett svar till Dredd som mer eller mindre hävdade att Sverige gett upp och att det är därför som Danmark (som kämpar vidare) stänger gränserna. Samtidigt kan man läsa att Danmark även de bytt fokus när det gäller testning och att danska motsvarigheten till FHM själva säger att stängningen av gränserna är ett enbart politiskt beslut där det inte finns något vetenskapligt stöd för att det skulle påverka smittspridningen. Att gå ut hårt kan vara bra, men då tycker jag att man ska man fokusera på de saker som man vet verkligen hjälper och inte lägga kraft, energi och resurser på saker som endast är symbolpolitik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Risken är väl att ju senare man börjar, desto hårdare restriktioner kanske behövs.
Men det verkar som om man börjar i tid så kan man klara sig särskilt stora restriktioner.
Exempel från Taiwan: https://abcnews.go.com/Health/taiwan-sets-world-fight-coronav...

Vad gör det för skillnad när vi har smittan härjande redan sedan februari?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Dockland: Hur menar du?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

På vilket sätt förbereder vi oss bättre än Norge och Danmark idag tänker du?

Bra fråga Genom att svenska politiker inte tar populistiska beslut (hittills). De följer folkhälsomyndighetens rekommendationer, vilket gör att det svenska samhället får bättre förutsättningar att möta krisen när den väl kommer.

Jag ska inte säga att Norges och Danmarks beslut hittills har varit katastrofala, men att i detta läge ta politiska beslut som inte underbyggts av ländernas expertmyndigheter är ett tecken på en politisk svaghet som potentiellt kan underminera effektiva förberedelser. Med nedstängningarna av ländernas skolor tycker jag de redan gjort det.

Jag hoppas innerligt att Sveriges politiker står emot opinionen och fortsätter följa FHMs rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Har inte hittat någon info om hur många platser med respirator det finns, men hittade nu denna :

https://sfai.se/wp-content/uploads/2019/07/2019-Vol.-25-Nr-2....

där det på sidan 52 står att Sverige hade 574 platser totalt 2018.

Finns även med information ifrån "The variability of critical care bed numbers in
Europe. Intensive care Medicine Oct 2012 Volume 38 pp 1647-1653"

Där Sverige på näst sista plats har 5,8 platser per 100k invånare.
Detta att jämföra med Italien som har 12,5 platser eller Tyskland med 29 platser per 100k invånare.

Om det nu inte ändrat sig till Sveriges fördel sedan 2012, så är det inte så lovande om vi får många smittade som behöver vård. Dessutom är det ju inte så att platserna var tomma innan Corona-utbrottet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Regert:

@Dockland: Hur menar du?

Restriktioner som inte har någon verkan mer än att sabba länders ekonomi är inte bra.
Hade svenskar när viruset kom till vissa länder slutat åka dit för att ta hit den så kanske vi hade den corona under kontroll. Men nu är corona ute i det fria i både sverige och norge.
Man kan diskutera metoden att undvika stora folksamlingar, men när båda länderna har smittan så är det irrelevant att folk på båda sidor landsgräsen träffas. Såvida det såklart ej blir stora folksamlingar.

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga, men om en förskola/skola bestämmer för att hållas stängd. Vad gör man som förälder då? Att vabba går ju inte, föräldradagar kanske inte finns. Sjukskriver man sig själv då och belastar sitt jobb istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Man bör vara lite försiktigt med att önska att oliktänkande ska tas bort från diskussionen, förr eller senare riskerar man man själv att vara den som är motvalls och blir bortplockad.

Med det sagt så skulle jag önska lite högre kvalitet på vissa inlägg...gärna tycka och spekulera oavsett infallsvinkel, men samtidigt förklara varför man tycker som man gör och gärna ta med källor så att alla andra kan bilda sig en egen uppfattning.

Färdigtuggade inlägg helt utan motivering, i stil med "FHM är dumma!" eller för den delen "FHM är hjältar!" bidrar inte på något sätt till en vettig och konstruktiv diskussion.

Det handlar för mig inte om att tysta någon som tänker olika. det är hela tiden en ren ”monolog” där svar på ifrågasättande av länkar och videos totalt uteblir.
Att bara söka och lägga upp skrämselpropaganda visar på en uppenbar agenda som inte tillför något positivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

Kanske dum fråga, men om en förskola/skola bestämmer för att hållas stängd. Vad gör man som förälder då? Att vabba går ju inte, föräldradagar kanske inte finns. Sjukskriver man sig själv då och belastar sitt jobb istället?

Det är en mycket intressant fråga som jag funderat på själv. Nu har jag ca 1,5 månader fp kvar att ta ut, men det skulle påverka mitt jobb och mina kollegor enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är en mycket intressant fråga som jag funderat på själv. Nu har jag ca 1,5 månader fp kvar att ta ut, men det skulle påverka mitt jobb och mina kollegor enormt.

Har för mig att de i Norge sagt att det ska finnas "dagis" till de som jobbar inom verksamheter där föräldrarna inte kan ta ledigt. Så resten får väl sjukskriva/VAB sig då och företagen där de jobbar får klara sig utan den personalen. Där har du den stora anledningen till att det inte är ett så bra val att göra en sådan sak. Om det verkligen inte behövs och att i så fall göra det som sista utväg eftersom det kommer försvinna en massa person som inte kan jobba och företag som typ kanske får stänga ned p.g.a. en sådan sak. Så troligen får du se att om 2 veckor kanske så kommer de på i Norge att det fungerade inte så då kommer de med en ursäkt för att det inte behövs längre.

Permalänk
Medlem

Aj! En av 10 kommer behöva mekanisk ventilator och sjukhusvård oavsett om personen överlever eller ej så blir det en enorm belastning på sjukvården.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Att gå och handla i matbutiker är ju svårt att undvika, men i övrigt? Är det "fel" att t ex äta på Max eller andra restauranger?

Är inte speciellt orolig för egen del, men skulle inte vilja bidra till att eventuellt smitta andra, om jag själv skulle få viruset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bluesky1:

Kanske dum fråga, men om en förskola/skola bestämmer för att hållas stängd. Vad gör man som förälder då? Att vabba går ju inte, föräldradagar kanske inte finns. Sjukskriver man sig själv då och belastar sitt jobb istället?

Jag har funderat på det här också, jag har försökt hitta info på hur de löst det i t ex Norge men har inte hittat något. Det enda jag hittar är att människor med jobb inom viktiga samhällsfunktioner får ha barnen på förskola/fritids/skola. Bara där känner jag trubbel, vad anses som viktig samhällsfunktion?

Vårdpersonal är ju en lågoddsare.
Kockar på äldreboenden/vårdinrättningar?
Lokalvårdare äldreboenden/vårdinrättningar?
IT-avdelningar på äldreboenden/vårdinrättningar?
Fastighetsskötare på äldreboenden/vårdinrättningar?
Alla kommunala, regionala och statliga jobb?

Vart drar man linjen egentligen?

Någon som vet svaret på alla dessa frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Att gå och handla i matbutiker är ju svårt att undvika, men i övrigt? Är det "fel" att t ex äta på Max eller andra restauranger?

Är inte speciellt orolig för egen del, men skulle inte vilja bidra till att eventuellt smitta andra, om jag själv skulle få viruset.

Har du inga symptom så är det inga problem att gå ut och äta. Lär ju vara rätt tomt på folk så undvik att sätta dig mitt emot någon som snurvlar, hostar och svettas p.g.a. feber bara så går det nog bra

Permalänk
Medlem

@anon134512: Nop, fast jag tror inte de har tänkt igenom det hela så de kan säkert inte svara på det själva. Vad ska de elever som måste/får vara kvar i skolan göra? Ska de ha undervisning som vanligt? Ska de eleverna då vara lediga sedan när de elever som inte varit med på undervisningen kommer tillbaka? Vad gör de om det till slut handlar om 3-4 månader? Så alternativet blir väl att de eleverna som blir kvar i skolan får typ leka med sina datorer/telefoner och hur kul kommer de ha det där då? Nä, blir nog lite jobbigt inom några veckor så då tror jag de drar tillbaka sitt förslag. Hittar väl på att nu är allt bra fast läget är oförändrat..

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/fhb5e4/coronav... Nvidia söker hjälp från folk med datorer att hjälpa hitta lösning

Permalänk
Medlem

@Quon: Antar att de har ställt om sina gpu-farmer som ska hjälpa till med RTX till att enbart hålla på med det här nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

<klipp>
jag tror också vi kommer få det som Italien har det nu. Så småningom, kanske redan inom april. Förhoppningsvis kan vi använda erfarenheten från Italien och annorstädes samt den extra tiden vi köpt oss genom tidig smittspårning för att göra övergången mildare, men ja, det kommer bli jobbigt. Till skillnad från du så tror jag det är oundvikligt. Norge och Danmark kommer också drabbas, kanske värre eftersom de inte verkar förbereda sig lika bra. Faran är heller inte över för dina ögonstenar Sydkorea och Kina, men värst kommer det nog gå för platser som Indien, Bangladesh, och USA.

Jag tror du har helt rätt i att Indien och Bangladesh, USA, och många andra, kan få enorma problem. Jag tror även att moderna stater med god sjukvård och många äldre kommer att få större problem. Inte nödvändigtvis fler döda, men fler problem.

När man efter att dammet har skingrats kollar på statistiken över döda är det möjligt att exempelvis Bangladesh inte drabbas lika hårt som säg USA, eftersom de gamla och multisjuka i Bangladesh faktiskt redan är döda, eller åtminstone utgör en mycket mindre del av befolkningen. Det kommer att vara lika jävligt att dö i Corona vart det än är, men det kommer att få mer efterverkningar på sjukvård och samhälle i länder där antalet döda inte drunknar i bakgrundsbruset från alla andra jävliga (fast ofta behandlingsbara) sjukdomar som tar livet av folk dagarna i ända.

Det jag, fortfarande, stör mig på är att det med starkare åtgärder tidigare (dvs, stoppade turistresor, flygplatskarantän osv redan för ett par veckor sedan) hade kunnat förskjuta allt nån vecka eller två, kanske mer. De veckorna kanske i slutändan spelar noll roll, men de kan ge ytterligare lite tid att förbereda, samt i andra änden hoppas lite på att försommaren/sommaren lättar trycket.

Till sist, Per Albin Hanssons "Vår beredskap är god". Ja, den militära kanske var ganska dålig, i början av kriget. Men civilsamhället hade god beredskap. Självförsörjandegraden var hög. Men kanske var det den här "lögnen" som folk behövde just då. Jag säger inte att FHM ska ljuga, men man ska inte underskatta att "meningslösa" politiska gester som att stänga gränsen ändå inte kan ha positiva effekter, såväl som negativa, på annat än sjukdomsspridningen.

Om inte annat så får det folk att dra öronen åt sig och hålla sig hemma mer, vilket tycks vara bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Har du inga symptom så är det inga problem att gå ut och äta. Lär ju vara rätt tomt på folk så undvik att sätta dig mitt emot någon som snurvlar, hostar och svettas p.g.a. feber bara så går det nog bra

Du har missat att det smittar av att nån andas i närheten eller talar med en. Först senare kommer hosta och feber då är det försent.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag snubblade in på den här men cool video. Nu i dessa bunkringstider

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det är en mycket intressant fråga som jag funderat på själv. Nu har jag ca 1,5 månader fp kvar att ta ut, men det skulle påverka mitt jobb och mina kollegor enormt.

Om skolan behöver ha stängt (skolplikt är det ju) så får samhället bekosta, troligtvis FK med motsvarande ersättning som VAB. Annat har jag svårt att tänka mig.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Du har missat att det smittar av att nån andas i närheten eller talar med en. Först senare kommer hosta och feber då är det försent.

Oj, jag har pratat i telefon hela helgen. Kan jag ha blivit smittad alltså?

"SARS-CoV-2 smittar genom droppsmitta via hostningar och nysningar, direkt kontaktsmitta från smittförande sekret samt indirekt kontaktsmitta genom ytor, utrustning och föremål. Coronavirus har påvisats i avföring från patienter med covid-19 men betydelsen för smittspridning är oklar. Vid vissa vårdmoment (exempelvis trachealintubation, non-invasiv ventilation, tracheostomi, hjärt-lungräddning, manuell ventilation innan intubation, bronkoskopi av sjuk patient) kan smittförande aerosol bildas."

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K