Microsoft 365 Intune, mailhantering
Senast redigerat
Senast redigerat
Vi har precis flyttat till Office 365 på jobbet (gäller fr.o.m. igår) och vissa av användarna har Microsoft 365 Business (däribland jag och chefen).
I Microsoft 365 Business ingår Intune för att kunna administrera enheter och hålla koll på funktioner o.s.v.
Jag upptäcker nu att jag inte ens kan skicka mail från min privata mailadress till min jobbmail för att reglerna är för strikt satta. Felmeddelandet lyder: "Meddelandet avvisades av mottagarens domän eftersom e-postadressen inte finns i domänens katalog...)
Min erfarenhet av Microsoft 365 Business och Intune är väldigt begränsad (Office 365 är ett mindre problem), men jag har admin-rättigheter så allt kan administreras och hade helst behövt göras så innan måndagen är här...
Finns det någon med god erfarenhet av Microsoft 365 Business/Intune här som kan hjälpa mig?
P.s. vi har en leverantör av Office 365 men att få svar från dem en söndag är inte så aktuellt.
Hej, Intune som du säger är enbarrt till för att hantera enheter samt säkerheten på dessa. Tjänsterna för mail i Office 365 samt Microsoft 365 är samma, du får med vissa skydd för mailen i Microsoft 365 som vanligtvis inte ingår i Office 365.
Vilken felkod fick du tillbaka? Brukar stå i samband felmeddelandet.
Om det är så att du kopierat felmeddelandet du får så är det troligtvis så att du har skrivit fel e-post in alternativt att ingen licens är tilldelad på användaren eller att Outlook i licensen inte är aktiverad på användaren.
Hej, Intune som du säger är enbarrt till för att hantera enheter samt säkerheten på dessa. Tjänsterna för mail i Office 365 samt Microsoft 365 är samma, du får med vissa skydd för mailen i Microsoft 365 som vanligtvis inte ingår i Office 365.
Vilken felkod fick du tillbaka? Brukar stå i samband felmeddelandet.
Om det är så att du kopierat felmeddelandet du får så är det troligtvis så att du har skrivit fel e-post in alternativt att ingen licens är tilldelad på användaren eller att Outlook i licensen inte är aktiverad på användaren.
Tack för svar!!!
Några direkta felkoder finns inte i svaret vad jag kan se.
Nedan ingår i svaret jag får när jag försöker skicka från privat till jobb (förutom det tidigare skrivna):
"För e-postadministratörer
Katalogbaserad gränsspärr är aktiverad för mottagarens organisation och mottagaren hittades inte i deras katalog. Om avsändaren använder rätt adress men problemet kvarstår bör du kontakta mottagarens e-postadministratör och berätta om problemet. De bör omsynkronisera den lokala katalogen och molnkatalogen för att lösa problemet."
Men!!!
Nu kanske jag hittade felet, jag försökte skicka vidare ett mail med en länk i meddelandet, det kan vara så att mailsystemet reagerade på länken och inte själva meddelandet och därför "rejectade" mailet i sin helhet.
Vet du hur det administreras i portalen om man ändå skulle vilja få igenom mailet?
Tack för svar!!!
Några direkta felkoder finns inte i svaret vad jag kan se.
Nedan ingår i svaret jag får när jag försöker skicka från privat till jobb (förutom det tidigare skrivna):
"För e-postadministratörer
Katalogbaserad gränsspärr är aktiverad för mottagarens organisation och mottagaren hittades inte i deras katalog. Om avsändaren använder rätt adress men problemet kvarstår bör du kontakta mottagarens e-postadministratör och berätta om problemet. De bör omsynkronisera den lokala katalogen och molnkatalogen för att lösa problemet."
Men!!!
Nu kanske jag hittade felet, jag försökte skicka vidare ett mail med en länk i meddelandet, det kan vara så att mailsystemet reagerade på länken och inte själva meddelandet och därför "rejectade" mailet i sin helhet.
Vet du hur det administreras i portalen om man ändå skulle vilja få igenom mailet?
Det som skiljer mellan licenserna för mail är några funktioner som heter safe links och safe attachments. Om det bara är en länk du har skickat vidare så bör den komma fram då safe links enbart skriver om länkarna i mailet.
Kontrollera gärna i https://outlook.office365.com/ecp hur kontot ser ut som du försöker skicka till.
Det första mailet du fick tillbaka efter att ha skickat skulle jag gärna vilja kolla på, skriver du ut det här se till att ta bort alla mailadresser innan annars kan du skicka det direkt till mig men ta även bort mailadresserna då med.
Edit: Gå in med ditt adminkonto på https://protection.office.com/messagetrace starta en ny sökning för de senaste två dagarna på den adressen du skickade ifrån och se hur det ser ut, kollar man under message events så bör man kunna få fram något liknande det här:
15 Mar 2020 09:37:58
Fail
Reason: [{LED=550 5.1.10 RESOLVER.ADR.Recipi
Det som skiljer mellan licenserna för mail är några funktioner som heter safe links och safe attachments. Om det bara är en länk du har skickat vidare så bör den komma fram då safe links enbart skriver om länkarna i mailet.
Kontrollera gärna i https://outlook.office365.com/ecp hur kontot ser ut som du försöker skicka till.
Det första mailet du fick tillbaka efter att ha skickat skulle jag gärna vilja kolla på, skriver du ut det här se till att ta bort alla mailadresser innan annars kan du skicka det direkt till mig men ta även bort mailadresserna då med.
Edit: Gå in med ditt adminkonto på https://protection.office.com/messagetrace starta en ny sökning för de senaste två dagarna på den adressen du skickade ifrån och se hur det ser ut, kollar man under message events så bör man kunna få fram något liknande det här:
15 Mar 2020 09:37:58
Fail
Reason: [{LED=550 5.1.10 RESOLVER.ADR.Recipi
Hoppas jag inte missat att ta bort några känsliga adresser nu
HE1EUR02FT022.mail.protection.outlook.com avvisade ditt meddelande till följande e-postadresser:
xxx.xxx@xxx.se (xxx.xxx@xxx.se)
Meddelandet avvisades av mottagarens domän eftersom e-postadressen inte finns i domänens katalog. Den kan ha stavats fel eller så finns den inte längre. Du kan lösa problemet genom att göra följande:
Skicka meddelandet igen – ta bort och skriv om adressen innan du skickar. Om e-postprogrammet automatiskt föreslår en adress ska du inte välja den. Skriv in hela e-postadressen.
Rensa mottagarens lista för automatisk komplettering i e-postprogrammet genom att följa stegen i in den här artikeln. Skicka sedan meddelandet igen.
För e-postadministratörer
Katalogbaserad gränsspärr är aktiverad för mottagarens organisation och mottagaren hittades inte i deras katalog. Om avsändaren använder rätt adress men problemet kvarstår bör du kontakta mottagarens e-postadministratör och berätta om problemet. De bör omsynkronisera den lokala katalogen och molnkatalogen för att lösa problemet.
HE1EUR02FT022.mail.protection.outlook.com gav det här felet:
Recipient address rejected: Access denied. AS(201806281) [HE1EUR02FT022.eop-EUR02.prod.protection.outlook.com]
Diagnostisk information för administratörer:
Genererande server: DB3EUR04HT194.mail.protection.outlook.com
xxx.xxx@xxx.se
HE1EUR02FT022.mail.protection.outlook.com
Remote Server returned '550 5.4.1 Recipient address rejected: Access denied. AS(201806281) [HE1EUR02FT022.eop-EUR02.prod.protection.outlook.com]'
Ursprungshuvuden:
ARC-Seal: i=1; a=rsa-sha256; s=arcselector9901; d=microsoft.com; cv=none;
b=P6QQSqsw0FX4rnl1PGxfUcP+CY7+vk55MuQnCWHDSoIQar7OAH8ojgaBSf7DVReLVCtKp0VtG9uaDGBASczYxtxsnOTvANT/rvNU/WfYQbuaQgfg9QKGq9uVptKh/amFCqdGYxPEdnfnlQ2ovHnFwmRo52xYQ9UPVlEmh8njeNcf6BeA8nRtOgxgqF3Qa9UTB9bZwOTta4qOWWTU5kdURNYg8+t2CqP/ayBhnrACoOSNtmdUqqfKT+NEklaeKbkNGrg13QlIrT7f7cnCu8XsmNYN0FVWaBobQRM0NLWwaDPQ78I5oVLwmPC6XDYco/0GyXpBVDLVA9abObaDzwlOCw==
ARC-Message-Signature: i=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=microsoft.com;
s=arcselector9901;
h=From:Date:Subject:Message-ID:Content-Type:MIME-Version:X-MS-Exchange-SenderADCheck;
bh=wPYHH3iQU5FluCtumEmSKPUIyZUQS0UpfZUztsdMx50=;
b=URE8fiqcw7mf/fuw4m5R6tj4Lq8kHIqfsIZWg+s7PwX6wSbdWzrQGR5L8HNr7/pZzVn8KCia/eEz0VAweHtoX1XjJYpwCmcq5H4Nc8TABvB+IMMYs9ZrXHYJ+nghEiSkSnLOJWFtS/ClthNXARza518MMso/MebMCO5G84Xqt453t/wEAJc/Srnskc7csjshzUUdNg5qveNYYyYp++eCgyfu71fdDaeaFB/NJ28XZ70NtGZZeSds0hg+GuPPnkNyqBYjRJJ2Eg8gv4Y9hTbcZpCexr2EPDjL6n9Q6RPkWSy4ZoUuln+CmZbZHxUcS983GBEo7Yc2yYklHthxyp9STQ==
ARC-Authentication-Results: i=1; mx.microsoft.com 1; spf=none; dmarc=none;
dkim=none; arc=none
DKIM-Signature: v=1; a=rsa-sha256; c=relaxed/relaxed; d=outlook.com;
s=selector1;
h=From:Date:Subject:Message-ID:Content-Type:MIME-Version:X-MS-Exchange-SenderADCheck;
bh=wPYHH3iQU5FluCtumEmSKPUIyZUQS0UpfZUztsdMx50=;
b=F/oEVbTrR+LV3+TKn3zRydQva2KyXHDLrmwlcunHnjbm76mQ/tUClkIJi3RVezzdyjqR+MGweYK3vpfJUidzTLjjJ3/GBb1aHH73FCBhVhaLnfqVr3nnxPiUU6BFQVvisfMkJejtEx+zmX2ATbiNWW+RT6D0c681oJ6SBcO3Udj5I2dQRJfTdh1Hd+eoV6JXCgZMXvGMJBCgVbDi3u2GXeoac7nTNegsFs8krirkIXQcCnOfz2XMMWpUWQRo6EVgy4fXb7dFBxGLOz3mfxAt2P40tlRhRpBduK7JIIip00/vxWnRzodUL2G24JlXmBuiMgHgGtTnHP4bTuoGvEYkXg==
Received: from DB3EUR04FT064.eop-eur04.prod.protection.outlook.com
(2a01:111:e400:7e0c::35) by
DB3EUR04HT194.eop-eur04.prod.protection.outlook.com (2a01:111:e400:7e0c::383)
with Microsoft SMTP Server (version=TLS1_2,
cipher=TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384) id 15.20.2814.13; Sun, 15 Mar
2020 07:24:55 +0000
Received: from VE1PR01MB6176.eurprd01.prod.exchangelabs.com (10.152.24.52) by
DB3EUR04FT064.mail.protection.outlook.com (10.152.24.87) with Microsoft SMTP
Server (version=TLS1_2, cipher=TLS_ECDHE_RSA_WITH_AES_256_GCM_SHA384) id
15.20.2814.13 via Frontend Transport; Sun, 15 Mar 2020 07:24:55 +0000
Received: from VE1PR01MB6176.eurprd01.prod.exchangelabs.com
([fe80::38be:6093:49e4:b04e]) by VE1PR01MB6176.eurprd01.prod.exchangelabs.com
([fe80::38be:6093:49e4:b04e%5]) with mapi id 15.20.2814.021; Sun, 15 Mar 2020
07:24:55 +0000
From: XXX XXX <xxx.xxx@outlook.com>
To: "xxx.xxx@xxx.se"
<xxx.xxx@xxx.se>
Subject: HubSpot's Email Signature Template Generator
Thread-Topic: HubSpot's Email Signature Template Generator
Thread-Index: AQHV+prHuolwx4IT0EiXPVShMfNWJQ==
Date: Sun, 15 Mar 2020 07:24:55 +0000
Message-ID: <VE1PR01MB6176EFC09E8BA87F4BBAABE1EDF80@VE1PR01MB6176.eurprd01.prod.exchangelabs.com>
Accept-Language: sv-SE, en-US
Content-Language: sv-SE
X-MS-Has-Attach:
X-MS-TNEF-Correlator:
x-incomingtopheadermarker: OriginalChecksum:9B388272DCD4A233186501287C8C70DB8D358E0EFEB4432EFB635E1583114F88;UpperCasedChecksum:3B26800BD888D0A7B24AC19E712519D4193C599AD2810EF3521803DA7FC1CF42;SizeAsReceived:6778;Count:42
x-tmn: [UmudLcG3W4bg+qiVUQOSDXRx1yX+6PTj]
x-ms-publictraffictype: Email
x-incomingheadercount: 42
x-eopattributedmessage: 0
x-ms-office365-filtering-correlation-id: 3776a5d1-dc4b-4385-7262-08d7c8b1f5d4
x-ms-traffictypediagnostic: DB3EUR04HT194:
x-microsoft-antispam: BCL:0;
x-microsoft-antispam-message-info: peTKUWS0jghfMhI/suay4I2dm1VGZmKvmME0ZKLl826Cx3ExGexJvpd7nCcZVqQOa7Rw4acpg46Y3n/+iSkm6a8S2vvdVEYFh4muAqwWv5CnhqFy4sU1k4BMwodsgPO4kFH/hvtz8vt8JK1D0SOV7WUi1XE/QVc3x5YppwWGU8CPnkKcsEZWrns5tEoUE26qza5KbX8MGegxq8V06qdjTTQDJ2sjmAX3Cl+YHoGEHtE=
x-ms-exchange-antispam-messagedata: SAWC7ZkTGqntWsVrzpMXFut3zEC6+LbsWC2cr7ydRA3xs/yBJSttRcqeuJ1XEBgv8TgRkyoN8ofI17hlv+FOZNjjEOUZfnj1qbUQZk7EBL10LviXQB79y4dbLQ1DyfrEGkCWhO8nEFTJ8KofXlxErw==
x-ms-exchange-transport-forked: True
Content-Type: multipart/alternative;
boundary="_000_VE1PR01MB6176EFC09E8BA87F4BBAABE1EDF80VE1PR01MB6176eurp_"
MIME-Version: 1.0
X-OriginatorOrg: outlook.com
X-MS-Exchange-CrossTenant-RMS-PersistedConsumerOrg: 00000000-0000-0000-0000-000000000000
X-MS-Exchange-CrossTenant-Network-Message-Id: 3776a5d1-dc4b-4385-7262-08d7c8b1f5d4
X-MS-Exchange-CrossTenant-rms-persistedconsumerorg: 00000000-0000-0000-0000-000000000000
X-MS-Exchange-CrossTenant-originalarrivaltime: 15 Mar 2020 07:24:55.4782
(UTC)
X-MS-Exchange-CrossTenant-fromentityheader: Internet
X-MS-Exchange-CrossTenant-id: 84df9e7f-e9f6-40af-b435-aaaaaaaaaaaa
X-MS-Exchange-Transport-CrossTenantHeadersStamped: DB3EUR04HT194
Hoppas jag inte missat att ta bort några känsliga adresser nu
Det ser bra ut.
Felkoden som visas i meddelandet är 550 5.4.1
Hänvisar till att det kan vara problem med mottagarens (företagets) mx record i eran dns för domänen.
Du kan testa att gå till https://testconnectivity.microsoft.com/ välj Office 365 kör igenom Office 365 Exchange Domain Name Server (DNS) Connectivity Test, skriv in företagets domän och se ifall den klagar på något.
Det ser bra ut.
Felkoden som visas i meddelandet är 550 5.4.1
Hänvisar till att det kan vara problem med mottagarens (företagets) mx record i eran dns för domänen.
Du kan testa att gå till https://testconnectivity.microsoft.com/ välj Office 365 kör igenom Office 365 Exchange Domain Name Server (DNS) Connectivity Test, skriv in företagets domän och se ifall den klagar på något.
Tack igen, testar lite senare, först familjeumgänge.
Har du andra tips gällande Intune, framför allt gällande Android-hantering, tas det emot med glädje!
Tack igen, testar lite senare, först familjeumgänge.
Har du andra tips gällande Intune, framför allt gällande Android-hantering, tas det emot med glädje!
Absolut, ingen fara.
Mitt bästa tips är att tänka över hur man vill hantera sina enheter, finns olika sätt. Man kan hantera hela enheten eller så väljer man att enbart hantera apparna som får komma åt företagsdata.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.