Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Det var intressant, jag undrar vilken tankeprocess som gick igenom beslutsfattarna när dom inte uppmana folk att stanna hemma efter resan på sportlovet. Eller tillät Melodifestivalen att köra på som vanligt med 35k besökare på Friends Arena under en pågående pandemi.

Det var inte en pandemi då, men visst, jag tycker också det var onödigt med Melodifestivalen (det tycker jag i och för sig även utan covid-19 ). Det är ju inte orimligt att förmoda möjligheten att det fanns de med milda symptom som minsann inte tänkte ge upp sin dröm om att se Melodifestivalen live, oavsett vad FHM rekommenderar, när de hade ju köpt biljetten för ett halvår sedan.

Sen är det väl svårt att kategoriskt få folk att stanna hemma om de har varit ute och rest. Uppmaningen var att ifall man upplevde ens svaga influensasymptom och rest i ett riskområde så skulle man kontakta 1177 för att få sig testad. Sen var det så många som kom tillbaka bara från Italien (såg någon siffra på 40000) att man inte kunde testa också den friska majoriteten. Dessutom har det visat sig att smittat varit mer utbredd än man trott, och att även besökare i andra områden än de man trodde var högriskområden har blivit smittade (@havrefras_ ...). Att fånga upp alla dessa fall är väldigt svårt och måste utgå från att alla samarbetar, vilket är en utopi. Det finns alltid de som tycker de vet bäst själva och ignorerar myndigheters rekommendationer, oavsett.

Skrivet av anon190792:

Och om man ska ta jämlikheten i beaktande, undrar hur kalkylen skulle se ut då (nej jag är inte sarkastisk) utgår ifrån vad Tegnell sa.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, vilken jämlikhet? Jämlikhet mellan vilka? Förklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Nödvändig statistik behövs ned på ortsnivå som i sydkorea. Så allmänheten snabbt vet no go zoner. Mer testning ochså nödvåndigt. Alt enl sydkoreamodellen.
Och who (testa, isolera, smittspåra)

Att dölja och mörka var persones blev smittade är lika illa som kinas mörkning i början av utbrottet.

Det finns redan no-go zoner; Dom kallas för sjukhus, ålderdomshem, m.m.
Åk inte dit i onödan, vare sig du är frisk, "frisk" eller sjuk.

Vad ska allmänheten med "äkta" no-go zoner till?
Är du sjuk? Stanna hemma!
Är du frisk? Stanna hemma i den mån det går, gör inga onödiga besök och ärenden där det finns massa människor.
No-go zoner skulle bara skrämma upp folk (i onödan) och riskera sprida smittan ännu mer.

Gällande WHOs mall så är en grundmall för länder (främst i andra världsdelar) som inte kommit lika långt i smittospridningen som vi har gjort i många europeiska länder. Det är ingen grundmall som är applicerbar på samtliga länder eftersom olika länder befinner sig i olika stadier.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@spikfavoriten: Allt du behöver veta, vet du redan.
Är du sjuk: Isolera dig.
Är du frisk: UNDVIK ALL ONÖDIG SOCIAL KONTAKT. Dvs. behöver du inte till ett specifikt ställe i något viktigt ärende, se det som no go-zone om du nu vill det.

EDIT: @MinscS2 sade det så mycket bättre, se inlägg ovan mig

Permalänk
Skrivet av Otori:

Det är bara naivt att tro det skulle hjälpa. Smittan kommer då snabbare till de ”gröna zonerna” när allmänheten vet att ”dit kan vi åka” och så drar de med sig sina smittor dit.

Mer testning är inte nödvändig, läs gärna vad FHM, ECDC och WHO skriver och försök förstå innebörden.

Klassiskt covid-förnekare snack. Se vad who skriver och vad Sydkorea gör.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Skrivet av Ibis:

@rippmaster13: Allt du behöver veta, vet du redan.
Är du sjuk: Isolera dig.
Är du frisk: UNDVIK ALL ONÖDIG SOCIAL KONTAKT. Dvs. behöver du inte till ett specifikt ställe i något viktigt ärende, se det som no go-zone om du nu vill det.

EDIT: @MinscS2 sade det så mycket bättre, se inlägg ovan mig

Det är en katastrofal linje att gå då ingen isolerar sig om det inte är lag på det.

Noterar att majoriteten här tycker att sveriges galna linje som strider mot who verkar bra. Inte lönt att predika för de döva, så kommer minska mina poster hädanefter. Stay safe.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Det är en katastrofal linje att gå då ingen isolerar sig om det inte är lag på det.

Vilket är varför Sydkorea lyckas, sydkoreanerna lyssnar utan att man behöver stadga lagar.

Det handlar inte om stänga gränser, det handlar om att undvika social kontakter, tvätta händer, nysa i armvecket, stanna hemma om man är sjuk, undvika att hälsa på de i riskgrupper, osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför måste det finnas en lag som säger att folk ska isolera sig om de är sjuka? Det finns gott om saker man inte ska göra som det inte finns utryckliga lagar mot...

Visst, en del kommer att göra dumma saker bara för att jävlas men de allra flesta (vilket räcker långt!) har ganska stort intresse i att vi tar oss igenom det här med så liten skada som möjligt, såväl vad det gäller mänskligt lidande som ekonomiska konsekvenser.

Dessutom, vem ska se till att lagen efterföljs?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Herregud. Vad är det du inte förstår? Det är ENORM skillnad på Sveriges förberedelser och resurser jämfört med Sydkorea. Vi KAN INTE göra som dom gör ens om vi satsade alla resurser på det nu. Dom har förberett detta scenario i åratal och dom har gjort det extremt väl. Det har tyvärr inte vi gjort.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Varför måste det finnas en lag som säger att folk ska isolera sig om de är sjuka? Det finns gott om saker man inte ska göra som det inte finns utryckliga lagar mot...

Visst, en del kommer att göra dumma saker bara för att jävlas men de allra flesta (vilket räcker långt!) har ganska stort intresse i att vi tar oss igenom det här med så liten skada som möjligt, såväl vad det gäller mänskligt lidande som ekonomiska konsekvenser.

Dessutom, vem ska se till att lagen efterföljs?

I japan var det ju en som gick ut för att smitta andra. I sverige kommer folk tycka det är för tråkigt att sitta hemma och gå ut för att köpa något och dylikt o tänka att man inte smittar någon. Med en lag riskerar man påföljder.
Med testning och konstaterad covid kan man få hårda straff om man oaktsamt smittar andra.

Filbunke ja, men där får alla auto-sms om var sjukdomen finns i närområden.
Så man själv kan avgöra lite vart man bör röra sig. Här mörkar man deluxe och gömmer sig bakom patientsekretess. Mörkning är inte rätt strategi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaha, vad är det som gäller nu på måndag? Ska alla bara gå till förskola, skola och jobb som vanligt?? Har vi fortfarande inte förstått allvaret? Är alla andra länder dumma i huvudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jaha, vad är det som gäller nu på måndag? Ska alla bara gå till förskola, skola och jobb som vanligt??

Ja?
Alternativet är väl att samhället stannar upp, och då är vi körda på riktigt.
Massuppsägningar, masskonkurs, börskrascher, stopp i mat- och varuleveranser, etc. etc.

Skrivet av HazZarD:

Har vi fortfarande inte förstått allvaret? Är alla andra länder dumma i huvudet?

Tillhör du en riskgrupp och/eller kan inte jobba hemifrån? Har jobbet bett dig stanna hemma?
Om inte, lev ditt liv så normalt det går men minska onödiga sociala kontakter.
Blir du sjuk blir du sjuk och gör som man bör göra när man är sjuk: stanna hemma.

Undrar hur många i åldern 20-50 utan underliggande sjukdomar som sitter och får Corona-panik helt i onödan.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har inte förnekat någonting, bättre borde du kunna.
Hittar inget på WHO’s hemsida, eller i deras checklistor, där de skriver att man ska specificera mer detaljerat än det redan görs på FHM’s hemsida.

Permalänk
Medlem

@HazZarD: Precis. Kan ju vara läget att logga in och kolla jobbmejlen eller ringa chefen och kollat läget nu i em för att se om just din arbetsgivare har några speciella instruktioner.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Jaha, vad är det som gäller nu på måndag? Ska alla bara gå till förskola, skola och jobb som vanligt??

I Stockholm där jag bor är det många av mina vänner som har blivit beordrade att jobba hemifrån. Deras kontor är helt stängda, men man förväntas jobba som vanligt. En annan sak som jag noterat är att möten ställs in eller bokas om till videokonferenser. Jag skulle till ett av Stockholms större advokatkontor på möte i veckan som kommer men det bokades om med ett standardmail som hänvisade till videokonferens istället. Så jag tror det kommer vara väldigt lugnt imorgon med många som socialt distanserar sig och jobbar hemifrån. På mitt kontor har vi inte stängt men väldigt många har varit förbi på IT och skaffat eller kontrollerat sin VPN-funktion i förra veckan så jag antar att många kommer köra hemifrån.

Det vore spännande att se en graf över hur mycket Teams ökar i användande de närmaste veckorna.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Diamond Princess
En artikel om kryssningsskeppet Diamond Princess. Där vet man noggrant hur många som blev smittade, hur många som blev sjuka och hur många som dog.

"As of February 20, tests of most of the 3,711 people aboard the Diamond Princess confirmed that 634, or 17 percent, had the virus; 328 of them did not have symptoms at the time of diagnosis. Of those with symptoms, the fatality ratio was 1.9 percent, Russell and colleagues calculate. Of all infected, that ratio was 0.91 percent. Those 70 and older were most vulnerable, with an overall fatality ratio of about 7.3 percent."

Permalänk
Hedersmedlem

I japan var det ju en som gick ut för att smitta andra. I sverige kommer folk tycka det är för tråkigt att sitta hemma och gå ut för att köpa något och dylikt o tänka att man inte smittar någon. Med en lag riskerar man påföljder.
Med testning och konstaterad covid kan man få hårda straff om man oaktsamt smittar andra.

Filbunke ja, men där får alla auto-sms om var sjukdomen finns i närområden.
Så man själv kan avgöra lite vart man bör röra sig. Här mörkar man deluxe och gömmer sig bakom patientsekretess. Mörkning är inte rätt strategi.

Eftersom viruset/sjukdomen är klassat som samhällsfarligt så borde smittskyddslagen redan täcka detta.

Att lätta på patientsekretessen även om detta är ett ganska extremt fall misstänker jag inte att man kan göra utan lagändringar. Även om man skulle skynda på en sån sak så tar det tid och frågan är om det ens är lämpligt. Folk som tar lagen i egna händer ifall information kommer ut kan bli väldigt farligt. Antydningar till såna saker syns redan på vissa ställen och det skrämmer mig mer än viruset i sig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Det kommer dö kanske 2-3 ggr fler i år än ett vanligt år, men inte värre än så.

Så 90'000-180'000 extra dödsfall i år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

Så 90'000-180'000 extra dödsfall i år?

Till detta bör tilläggas att årets säsongsinfluensa har varit mycket mildare än på flera år.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Om man ska hitta något positivt i detta kaos " om det går " så är det ju bra för miljön!
Många flygplan , båtar och annan trafik som inte kör på som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Diamond Princess
En artikel om kryssningsskeppet Diamond Princess. Där vet man noggrant hur många som blev smittade, hur många som blev sjuka och hur många som dog.

"As of February 20, tests of most of the 3,711 people aboard the Diamond Princess confirmed that 634, or 17 percent, had the virus; 328 of them did not have symptoms at the time of diagnosis. Of those with symptoms, the fatality ratio was 1.9 percent, Russell and colleagues calculate. Of all infected, that ratio was 0.91 percent. Those 70 and older were most vulnerable, with an overall fatality ratio of about 7.3 percent."

Ungefär som jag trott, jag tror fataliteten är lägre när detta väl ebbat ut, kanske mellan 0,5 och 0,8 på totalen. Inga 2-5% som jag sett skrivas här.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Till detta bör tilläggas att årets säsongsinfluensa har varit mycket mildare än på flera år.

Förstår inte riktigt vart du menar, är +-500 så relevanta i siffror över 100k?

Permalänk
Medlem

En kvinna i japan som blivit återinfekterad av corona. http://www.pref.osaka.lg.jp.e.agb.hp.transer.com/hodo/index.p...

Frågan är bara om det är ett enstaka fall eller om man faktiskt inte blir immun mot corona. Det skulle i så fall slå sönder den svenska taktiken helt.

Permalänk
Medlem

Noterar att majoriteten här tycker att sveriges galna linje som strider mot who verkar bra.

Vad exakt är det som strider mot WHO? Jag har försökt söka runt men hittar ingenting.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Ungefär som jag trott, jag tror fataliteten är lägre när detta väl ebbat ut, kanske mellan 0,5 och 0,8 på totalen. Inga 2-5% som jag sett skrivas här.

De fick dock vård.

Kan man inte vårda, då blir dödssiffrorna avsevärt större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dozix:

En kvinna i japan som blivit återinfekterad av corona. http://www.pref.osaka.lg.jp.e.agb.hp.transer.com/hodo/index.p...

Frågan är bara om det är ett enstaka fall eller om man faktiskt inte blir immun mot corona. Det skulle i så fall slå sönder den svenska taktiken helt.

Finns två stammar av viruset. Nog ovanligt i de flesta fall.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Vad exakt är det som strider mot WHO? Jag har försökt söka runt men hittar ingenting.

WHO har sagt att alla länder bör fortsätta med smittspårning, testning i så stor utsträcking som möjligt samt försöka begränsa spridningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Jag tycker det är helt okej. I det här läget hade det inte gett något annat än falsk trygghet i att kunna se var de testade och smittade finns. Viruset är spritt alldeles för brett för att det skall ge något.

Jag ger upp diskussionen här. Jag ser att hälften av alla här på forumet ändå håller med FHM där vi nu inte anpassar oss efter övriga EU-länder.

Patientsekretessen är kanske bra för de flesta Svenskar vill kanske inte ens veta vad som kommer hända på sjukhusen om ett par veckor. *Svensk censur*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Det var inte en pandemi då, men visst, jag tycker också det var onödigt med Melodifestivalen (det tycker jag i och för sig även utan covid-19 ). Det är ju inte orimligt att förmoda möjligheten att det fanns de med milda symptom som minsann inte tänkte ge upp sin dröm om att se Melodifestivalen live, oavsett vad FHM rekommenderar, när de hade ju köpt biljetten för ett halvår sedan.

Sen är det väl svårt att kategoriskt få folk att stanna hemma om de har varit ute och rest. Uppmaningen var att ifall man upplevde ens svaga influensasymptom och rest i ett riskområde så skulle man kontakta 1177 för att få sig testad. Sen var det så många som kom tillbaka bara från Italien (såg någon siffra på 40000) att man inte kunde testa också den friska majoriteten. Dessutom har det visat sig att smittat varit mer utbredd än man trott, och att även besökare i andra områden än de man trodde var högriskområden har blivit smittade (@havrefras_ ...). Att fånga upp alla dessa fall är väldigt svårt och måste utgå från att alla samarbetar, vilket är en utopi. Det finns alltid de som tycker de vet bäst själva och ignorerar myndigheters rekommendationer, oavsett.

Jag förstår inte riktigt vad du menar, vilken jämlikhet? Jämlikhet mellan vilka? Förklara.

Yes jag håller med angående Mellofestivalen generellt sätt. Men hur spridningen såg ut i både Kina och Italien tycke jag det fanns klara belägg för att dra in den fast inte WHO klassat det som en pandemi då.
Jag tror vem som helst kan förstå att det inte var någon bra idé att gruppera ihop så många människor just då. Danmark hade dagen innan valt att sända Mello utan publik just av den anledningen.

Men om man kan gå ut med information på flygplatsen och i Media att starkt rekommendera folk att åka direkt hem och va hemma i karantän i X antal dagar, så fanns ju chansen att en majoritet hade lyssnat och det i sig avlastar vården.

Angående jämlikheten så var det Tegnell som inte tyckte folk skulle jobba hemma, för det stred mot jämlikheten mot dom som inte kunde jobba hemifrån. Så i praktiken av det han menade, är att folk som kan jobba hemifrån också ska bli sjuka och inte bara industriarbetare. För det blir ju resultatet med mer folk i rörelse. Jag kan inte se nån annan utgång på det scenariot.

Edit, rättade till det. Sen länk till uttalandet https://youtu.be/Lx4kv5AbP6w?t=649 vore bra om man fick reda på om det bara är Tegnell som tycker så eller om FHM i stort fattar sina beslut efter jämlikhet i en pandemi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag ger upp diskussionen här. Jag ser att hälften av alla här på forumet ändå håller med FHM där vi nu inte anpassar oss efter övriga EU-länder.

Patientsekretessen är kanske bra för de flesta Svenskar vill kanske inte ens veta vad som kommer hända på sjukhusen om ett par veckor. *Svensk censur*

Exakt vilken information vill du få ut och vad hade du tänkt använda den informationen till? Fortsätt din tankebana, vilken sorts nytta når du? Någon faktisk öht. eller endast att du får i stunden känna som att du har mer kontroll?

Vad tjänar gemene man på det som skulle spela in utanför de redan satta kriterierna i att om sjuk; isolera dig, om frisk; undvik folk?

Permalänk
Medlem

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/presstraff...

Kan man se detta på SVT / TV?
Jag hittar ingen information om det.

Edit: Hittade, SVT Nyheter sänder direkt.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S