Dator kraschar då och då trots byte av det mesta

Permalänk
Medlem

Dator kraschar då och då trots byte av det mesta

Hade tidigare en i7 2600k, grafik: r9 290 4gb bytte till rx 590 8gb ett asus gen3 moderkort och ddr3 minnen 16gb som laggade ur när jag spelade. Skärmen svartnade och ljudet försvann några sekunder efter de. Bilden kom åter efyer ett tag men spelet var nedstängt och var bara att starta igen. Försökte få till datorn med nytt grafikkort men gav upp och köpte nya prylar.
Amd ryzen 5 3600
Msi b459 gaming pro
Rx 590 8gb
Nya ramminnen ddr4 med lite högre mhz än moderkortet klarar utan klockning 16gb.
Datorn kraschar fortfarande liknande men bilden återkommer inte nu utan får trycka av datorn på knappen. Jag har kvar samma ssd-disk och samma kraftiga nätagg(det blir inte varmt). Vad kan vara felet? Ungefär samma fel trots byte av det mesta. Kan det vara fel på disken eller nätagget? De har en del år på nacken.
Har win 10 home, uppdaterade drivrutiner på grafikkort, formaterat om datorn 2 ggr efter nya prylarna

Permalänk
Medlem

Ny krasch men nu med felmeddelande:
Först kom: Ett problem har uppstått med datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation samlas in och sedan utförs omstart automatiskt.
Stoppkod: thread stuck in device driver

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Ny krasch men nu med felmeddelande:
Först kom: Ett problem har uppstått med datorn. Den måste startas om. Först kommer felinformation samlas in och sedan utförs omstart automatiskt.
Stoppkod: thread stuck in device driver

The Windows 10 Thread Stuck In Device Driver error is caused by a driver file being caught in an endless loop while it waits for the hardware to enter idle state. This is usually a driver problem and rarely hardware. Thankfully, a driver or BIOS update can fix it. The fault usually results in a BSOD crash.

answers.microsoft.com

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

The Windows 10 Thread Stuck In Device Driver error is caused by a driver file being caught in an endless loop while it waits for the hardware to enter idle state. This is usually a driver problem and rarely hardware. Thankfully, a driver or BIOS update can fix it. The fault usually results in a BSOD crash.

answers.microsoft.com

Detta betyder behov av bios uppdatering? Aldrig gjort det förut

Permalänk
Avstängd

Frågan, vilken driver? Annars hårdvaramässigt kan det vara bildskärmen som spökar för dig, en kass kabel möjligvis. Nätagget kanske om felet sker vid energikrävande program.

bios uppdatering är det knappast då du redan bytt kort.

Edit: om det är drivrutinerna eller intern mjukvara som spökar, så är det bara två att välja på hårddisk och bildskärm. Om du inte har något annat extra inkopplat dvs.

kom på en extra tanke
Permalänk
Medlem

Det verkar som grafikkortet inte beter sig korrekt, men det behöver inte vara just det som missköter sig...

Det kan handla om bugg(ar) i drivrutiner, men för vilken komponent är bra svårt att klura ut... (speciellt då minst en eventuellt berörd hårdvara är relativt ny, just det försvårar identifiering).

Utan att ha kollat :
Någon bugg verkar få databehandling i antingen CPU eller GPU (alltså på grafikkortet) stanna på ett för (någon) drivrutin oväntat sätt, och det leder till att den drivrutinen antingen kraschar eller slutar vänta och korrekt rapportera att fel uppstått och avbryter helt.

Alltså ett slags kompabilitets-problem mellan grejorna som bör kunna lösas framöver med buggfixar.

I övrigt kan jag tycka att det skulle vara horribelt dåligt om det är Ryzen i kombination med grafikkortet :

Om ex.vis RX 500-serien just nu kanske är inkompatibla, bara för att AMD kanske inte testat egna produkter ihop ordentligt (specifikt både nya och äldre ihop)... 🙄

Mina främsta konkreta tips :
* Testa med grafikkort från annan tillverkare, om möjligt.
* Testa grafikkortet (ditt RX) i annan dator, om möjligt både i en med så likadan plattform som möjligt samt en annan (typ Intel CPU, och gärna Intel styrkrets/chipset).

Ju mer du kan testa enligt ovan desto bättre kommer du kunna utesluta &/ hitta fel... "felsökning 101" 😉👍

Mycket text » oftare felstavning...
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duron1000mhz:

Frågan, vilken driver? Annars hårdvaramässigt kan det vara bildskärmen som spökar för dig, en kass kabel möjligvis. Nätagget kanske om felet sker vid energikrävande program.

bios uppdatering är det knappast då du redan bytt kort.

Edit: om det är drivrutinerna eller intern mjukvara som spökar, så är det bara två att välja på hårddisk och bildskärm. Om du inte har något annat extra inkopplat dvs.

Har 3 skärmar och alla svartnar samtidigt. Har ett starkt nätagg 8-900w men det är väll sådär 7 år gammalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Det verkar som grafikkortet inte beter sig korrekt, men det behöver inte vara just det som missköter sig...

Det kan handla om bugg(ar) i drivrutiner, men för vilken komponent är bra svårt att klura ut... (speciellt då minst en eventuellt berörd hårdvara är relativt ny, just det försvårar identifiering).

Utan att ha kollat :
Någon bugg verkar få databehandling i antingen CPU eller GPU (alltså på grafikkortet) stanna på ett för (någon) drivrutin oväntat sätt, och det leder till att den drivrutinen antingen kraschar eller slutar vänta och korrekt rapportera att fel uppstått och avbryter helt.

Alltså ett slags kompabilitets-problem mellan grejorna som bör kunna lösas framöver med buggfixar.

I övrigt kan jag tycka att det skulle vara horribelt dåligt om det är Ryzen i kombination med grafikkortet :

Om ex.vis RX 500-serien just nu kanske är inkompatibla, bara för att AMD kanske inte testat egna produkter ihop ordentligt (specifikt både nya och äldre ihop)... 🙄

Mina främsta konkreta tips :
* Testa med grafikkort från annan tillverkare, om möjligt.
* Testa grafikkortet (ditt RX) i annan dator, om möjligt både i en med så likadan plattform som möjligt samt en annan (typ Intel CPU, och gärna Intel styrkrets/chipset).

Ju mer du kan testa enligt ovan desto bättre kommer du kunna utesluta &/ hitta fel... "felsökning 101" 😉👍

Hade typ samma fel med gamla setupen. Bytte grafikkort men typ samma fel ändå. Bytte resten utom nätagg och ssd men typ samma fel. Skillnaden är att förut kom bilden tillbaka efter spelet stängts, nu måste jag stänga datorn på knappen

Permalänk
Avstängd

Det lutar mot att nätagget inte orkar av någon anledning.

Men du skulle kunna kolla så det inte är för hög belastning på hus elen. Beroende på hur mycket du har kopplat till uttagen. Normalt skulle säkringen ha gått, men är du på gränsen där och nosar så kan du få den där dimmande effekten på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Hade typ samma fel med gamla setupen. Bytte grafikkort men typ samma fel ändå. Bytte resten utom nätagg och ssd men typ samma fel. Skillnaden är att förut kom bilden tillbaka efter spelet stängts, nu måste jag stänga datorn på knappen

Alright... skumt, tråkigt och störande förstås. :-/

Kolla in den här tråden, även om den främst gäller nyare 5000-serien så känns det som att ditt fall inte är unikt :

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1585607-har-du-problem-m...

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duron1000mhz:

Det lutar mot att nätagget inte orkar av någon anledning.

Men du skulle kunna kolla så det inte är för hög belastning på hus elen. Beroende på hur mycket du har kopplat till uttagen. Normalt skulle säkringen ha gått, men är du på gränsen där och nosar så kan du få den där dimmande effekten på din dator.

Kanske kan vara nätagget. Skulle det funka att testa med ett 650w? Har ett sådant liggande. Utöver det jag nämnt har jag 2 ssd till och en vanlig satadisk.
Elen i huset kan vi bortse ifrån då den är bytt och har kört mer saker på samma fas tidigare utan bekymmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Kanske kan vara nätagget. Skulle det funka att testa med ett 650w? Har ett sådant liggande. Utöver det jag nämnt har jag 2 ssd till och en vanlig satadisk.
Elen i huset kan vi bortse ifrån då den är bytt och har kört mer saker på samma fas tidigare utan bekymmer

Med tanke på att problemet kvarstår efter byte av hela systemet verkar inte nätagget må bra. Det är ju den enda hårdvaran ihop med SSD som följt med. Uppenbar felkälla som bör undersökas då.

650W kan du helt klart testa med om du har något liggandes. Bara för ditt gamla är 900W eller ngt betyder det inte mycket. Det var ju trots allt 7 år gammalt. Är det inte av prima kvalité kan det sjunga på sista versen.

Kolla hälsan på SSDn kan du ju göra också men tror mer på nätagget först, googla så hittar du nog program för det om du vill kolla.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har du gjort en clean install av windows? Med all det där hårdvarubytet känns det som en bra idé

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Med tanke på att problemet kvarstår efter byte av hela systemet verkar inte nätagget må bra. Det är ju den enda hårdvaran ihop med SSD som följt med. Uppenbar felkälla som bör undersökas då.

650W kan du helt klart testa med om du har något liggandes. Bara för ditt gamla är 900W eller ngt betyder det inte mycket. Det var ju trots allt 7 år gammalt. Är det inte av prima kvalité kan det sjunga på sista versen.

Kolla hälsan på SSDn kan du ju göra också men tror mer på nätagget först, googla så hittar du nog program för det om du vill kolla.

Köpte vad jag minns ett bra nätagg jag ville kunna behålla ett tag så det är påkostat men som sagt gammalt och fel kan de ju bli även på de bästa prylarna. Jag har bara svårt att sätta ihop symtomen och få det till nätagget men det kan nog spöka.
Aha man kanske kan kolla funktionen på en hdd med program, intressant.

Permalänk
Medlem

Hade en massa obskyra omstarter och krascher utan felmeddelanden. Upphörde efter att jag bytte nätagg. Det gamla var ett 80+ Gold på 1kW, men effekten spelar inte så stor roll om det inte funkar som det ska. Känns som om folk ofta helt förbiser nätagget när de försöker trots att stabil leverans av ström är ett måste för att prylarna ska funka som tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Hade en massa obskyra omstarter och krascher utan felmeddelanden. Upphörde efter att jag bytte nätagg. Det gamla var ett 80+ Gold på 1kW, men effekten spelar inte så stor roll om det inte funkar som det ska. Känns som om folk ofta helt förbiser nätagget när de försöker trots att stabil leverans av ström är ett måste för att prylarna ska funka som tänkt.

Jo det är lätt hänt, man kan tycka att ett nätagg antingen funkar, blir för varm eller slutar fungera. Inte att det funkar lite sådär utan att vara varmt.
Ska testa 650w jag har liggande(ännu äldre) bara för att testa så köper jag ett nytt nätagg om detta avhjälper felet.
Jag vet ju fortfarande inte om det är grafikkortets drivrutiner som spökar eller någon fysisk komponent

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Jo det är lätt hänt, man kan tycka att ett nätagg antingen funkar, blir för varm eller slutar fungera. Inte att det funkar lite sådär utan att vara varmt.
Ska testa 650w jag har liggande(ännu äldre) bara för att testa så köper jag ett nytt nätagg om detta avhjälper felet.
Jag vet ju fortfarande inte om det är grafikkortets drivrutiner som spökar eller någon fysisk komponent

Byta nätagg hjälpte inte heller. Läst runt överallt och det finns folk som påstår att "Radeon FreeSync" kan vara boven till Black Screen. Ska testa att stänga av det och ge kortet en chans, funkar det inte blir det nog reklamation av allting

Permalänk
Medlem
Skrivet av ERRORR:

Är elen bytt så spelar det ju ingen som helst roll att det funkade med mer på den fasen tidigare, dsv är du 100% helt superduper säker på att exakt samma saker är inkopplat till denna fas igen?
Även då så kan man ej till 100% förutsätta att det ska funka som innan.

Utöver det finns det ju en hel del klåpare i detta land som som helst inte skulle ha tillåtelse att ens peta på en usb kabel som jobbar med 220V+ dagligen.

Sen kan det hända med tiden att det blir sämre tex om man använt flera olika kablar till samma koppling/skruv då finns det större risk att det blir kontakt problem med tiden än om bara en kabel använts.
Heller kan vara att det inte blev 100% åtdraget i en koppling men som funkat i 20år för att helt plötsligt börja krångla.
Har för mig att just detta och att det var runt 20 år hände i ett filmklipp på Svanströms el&vvs youtube kanal.

Dvs EL kan ställa till med alla möjliga o omöjliga fel, om det är felet här är dock en helt annan sak.

Deras senaste klipp var rätt kul "borra i 8mm stålskrov från en jolle i halv storm" :=)
https://www.youtube.com/watch?v=JYLqvwLMAUg&t=192s

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Din orginalbeskrivning tyder på att grafikkorts drivrutinen kraschar. Brukar tyda på RAM minnesfel, CPU's minneskontorller eller grafikkortet i sig. Eller PSU, att spänningen dippar vid belastning till grafikkortet, kortet hänger sig drivutinen startar om kortet. Under tidan svart skärm.

Du har bytt alt utom PSU och Grafikkort så. PSU eller kortet är det första att titta på. Om datorn är sådär ostabil flasha inte om Moderkortets BIOS(UEFI) eller firmwaren på grafikortet i den datorn. Gör det i en annan. Att testa grafikortet i en annans dator är inte så svårt.
Jag skulle rekomendera 1. kolla om du kan koppla om elen från ditt nätag. Om railsen är delade och du har flera 6 samt 8 pins kontaker ifrån agget så kan vissa vara delade, T.ex en av railesn för 12v är delad mellan två av kontakterna medans de andra 2 (om du har 4) är helt separerade. Vissa kan delas med annat också.

Att byta plats på kablarna till grafokortet kostar inte mer än tid.
I värsta fall har grafikkoret pajat. Boost nivåerna felaktiga i förhållande till späningen som används. Fast det är på nvidiakort jag märt det 680 kortet jag hade/har specifikt.
Du borde ha garanti på ditt 590. Testa det i en annan dator om det strular där också, reklamera kortet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.