Bör staten rädda SAS?
I mitt nyhetsflöde är det (som vanligt kanske) mycket rubriker om SAS. Jag vill föra lite diskussion kring SAS och vad ni tycker om situationen
Flygindustrin som helhet påverkas såklart av världsläget idag och SAS är ett flygbolag i mängden. Samtidigt kommer SAS VD till tals i media, och passar på att kritisera regeringen för att staten inte finansierar deras lönekostnader (korttidsarbete). Då resandet minskar och länder stänger sina gränser har SAS nu permitterat 90 % av sina anställda (ca 10 000 personer). Parallellt med detta diskuteras också stödpaket till SAS, möjligen i form av lån utan ränta eller dylikt.
Ägarstrukturen i SAS är att danska och svenska staten äger ungefär 15 % var och resten är mer eller mindre privata intressen. Lönsamheten för bolaget var redan innan coronaviruset tveksam, först med pilotstrejken förra året men även när det är verksamhet som vanligt verkar det inte gå jättebra:
Nu till min sketna åsikt:
Jag tycker det är problematiskt med den här formen av statligt ägande. Notera att jag ser mig själv som positiv till statlig ägande av företag som tillgodoser viktigt samhällsfunktioner. Samtidigt anser jag att om staten äger bolag ska de äga och kontrollera bolag fullt ut. Om regeringen tycker att t.ex. ett fungerande flygbolag är strategiskt viktigt, ja, då kan man välja att plöja in lite pengar i verksamheten och det kanske inte är en katastrof om ett företag går lite back för att man har uppdrag som inte måste vara direkt lönsamma på grund av positiva effekter för samhället i stort.
Men i fallet SAS där det ändå ska drivas hands-off, och regeringen knappt kommenterar en pilot-strejk (som är de anställda med bra villkor) som kostar miljontals kronor per timme, och man samtidigt bara är minoritetsägare vad är då poängen?
Om man nu tycker att flygbolag är privata bolag har inte bolagen själva ett ansvar att se till att de håller sig flygande. SAS säger att de har bra likviditet - men det tycks bara stämma så länge de får statligt stöd eller fördelaktiga lån. I media är det dessutom alltid bara snack om SAS men det finns andra bolag som också har inrikesflyg.
Varför inte låta SAS klara sig bäst de kan? Är SAS särskilt viktigt för Sverige eller kan bolaget ersättas av vilket flygbolag som helst? Är flyget en hållbar industri (ekonomiskt då)?