Permalänk
Skrivet av Zeraphin:

Har du coronaliknande symtom och får ett positivt resultat ska du stanna hemma. Precis som när du inte blivit testad. Dvs testet är helt onödigt förutom för statistikens skull. Slösar bara på resurser att testa alla med eller utan symtom.

Fel.

Är du verifierat sjuk av ett test har du smittskyddslagen som säger att du inte får smitta andra. Böter fängelse och tvångsmedel kan då användas mot dig.

Om du bara e lite sjuk kan INGET tvångsmedel eller reprisalier användas.

Och det är därför alla skiter i att stanna hemma ändå och därför vi INTE plattar kurvan med dagens sverigestrategg

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Lägg till den där rippmaster13 eller vad han heter på samma lista. De behöver ta en corona och chilla lite. De är inte beslutsfattarna just nu utan det är regeringen i samförstånd med FHM. Det går inte att påverka i dagsläget och tur är väl det.

Var har jag spridit falsk info? Jag nämde redan i februari att man bör akta sig för febernedsättande. Vilket nu verifieras av franska läkare. Svenska myndigheter tiger.

Däremot fhvm har spridit en del desinformation

- barn smittar inte
- smittar enbart när man har symptom (detta är grunden för sveriges strategi) samtidigt pekar väldigt mycket på asymptomatisk spridning.

Båda dessa ovan påståenden är nu under hård kritik och granskning. Man VET inte detta 100% än, ändå utformas en strategi utifrån just detta man inte vet. Det är ju desinformation till absolut maximalus av grader när det tillochmed blir grundläggande för en strategi.
Från vår egen myndighet dessutom.

Ds. Och går var där en svensk professor i epidemiologi på svt som totalsågade tegnells strategi.

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Dockland: Inte säker på att jag håller med helt där. Om en person konstant sprider felaktig information och på så sätt får andra att ta felaktiga beslut så anser jag nog att den personen ska stoppas från att sprida sina "fakta". Sedan är det bara i all välmening jag skriver att dredd kanske borde avstå från att läsa så mycket ett tag för jag tycker det verkar som om personen mår dåligt av det här och tror att personen skulle må bättre av att slippa stressen av det hela ett tag.

Men då ser ju alla relevanta svar/motiveringar, tänker jag. Ingen fråga/påstående är för dumt om man själv saknar referensram. Då svarar ofta mer insatta/kunniga och bemöter det hela.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

Var har jag spridit falsk info? Jag nämde redan i februari att man bör akta sig för febernedsättande. Vilket nu verifieras av franska läkare. Svenska myndigheter tiger.

- barn smittar inte
- smittar enbart när man har symptom (detta är grunden för sveriges strategi) samtidigt pekar väldigt mycket på asymptomatisk spridning.

Båda dessa ovan påståenden är nu under hård kritik och granskning. Man VET inte detta 100% än, ändå utformas en strategi utifrån just detta man inte vet. Det är ju desinformation till absolut maximalus av grader när det tillochmed blir grundläggande för en strategi.

Ds. Och går var där en svensk professor i epidemiologi på svt som totalsågade tegnells strategi.

Nej, det är fel. Febernedsättande avrådes inte på något sätt. Var har du fått det ifrån? Antiinflammatoriska mediciner bör undvikas dock.
Paracetamol får fint med andra ord.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv

Herrejösses att ni bara orkar hålla på att skriva om de här, jag har helt och hållet slutat läsa allt som har med de här att göra.

Permalänk

@Dockland: ja. Men feber i sig motverkar virus. Det är vårt naturliga försvar mot virus.

Paracetamol är bättre ja för det påverkar inte inflammationen. Men det dämpar fortfarande febern som är där av en anledning. (Läs gärna på här)

Det man bör fråga sig om man bör ta är följande

- febernedsättande
- inflammationsdämpare, steroider (tex kortison)

Om man tar detta bör man konsultera sin doktor.

Indikationer finns att det är vanligt med kortison i iran och febernedsättande i italien och det "kan" vara anledningen till extrema dödssiffrorna på +6% eller mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Mitt intryck är att en total nerstängning av det svenska samhället kan ge större skada än nytta. Katastrofala ekonomiska följder som du skriver skulle kunna slå hårdare på samhället än vad viruset gör, även i antalet döda (om än slaget över längre tid). Säg att vi stänger ner helt och Sverige som land går i sänken, vad gör det med vår ekonomi och samhälle i övrigt de nästa 10 åren? Hur hanterar vi svårt sjuka då?

Jag tror det är värt, som FHM är, att vara jäkligt försiktig i vilken tidpunkt man drar i det snöret så att säga.

Kan vi istället få ekonomin att puttra på under tiden, om än i snigelfart, kan det ge oss bättre förutsättningar att tackla den framtid som kommer. Det här är inte över på ett par veckor. Räkna med till hösten, kanske året ut om viruset återkommer i vågor såsom man sett i tidigare epidemier/pandemier. Easy does it.

Jo alltså, jag håller med. Men det vore ju bra om dom istället för att idiotförklara folket istället är öppna med hur dom tänker. Nu leder det ju bara till den massiva kritiken att ”det görs för lite”.

Jag har ju även ställt mig frågande tidigare i tråden till komplett lockdown. Såvida det inte hunnit bli en långsam sådan 60%:ig immunitet eller ett vaccin under lockdown, så riskerar man ju bara att det börjar om när den väl släpps.

Själv har jag många i min omgivning i riskgrupper så detta är förjävligt. Men känner samtidigt att det är en jävla Wake-up call för alla dårar som totalt nedmonterat vår beredskap, vår inhemska förmåga till självförsörjning och istället står och tror på nån lean-just-in-time delivery samtidig som alla andra sitter i samma skit.

Det var ”kul” att svetsarn först sa att vi var tvungna att neka Italien hjälp, men sen nån dag senare skyllde sjukvårdens brist på att ”vi inte får nån leverans från andra”.

Sen är det så förbannat intressant hur bra vi haft det och hur naiva folk är. När det går bra så är det feta aktieutdelningar och gnäll om att det är för hög skatt osv osv. Direkt det går dåligt står alla och skriker att ”staten” ”måste rädda dom”. Jaha? Vartifrån ska dom pengarna komma då? Ska regeringen skita fram dom? Folk verkar ju inte fatta att pengarna kommer från diverse skatter, skatter som inte betalas in när deras bolag fimpar alla anställda...

Permalänk
Medlem

- barn smittar inte

Jag är ingen professor, men medicinskt utbildad, och jag kan tycka att det är rätt svårt att värdera all information kring Covid-19. Jag hyser en stor sympati för Folkhälsomyndighetens arbete, som hur man än ser på det är en omöjlig uppgift. Vad alla verkade vara överens om i Agenda igår är att det är väldigt mycket om viruset man inte vet, och att balansen mellan åtgärder för att hindra smitta, men att samtidigt inte orsaka för stor samhällsskada till följd av produktionsbortfall, inte vore lätt ens om man hade precis alla fakta om aktuell smittspridning och virusets egenskaper.

Tegnell blev knappast "totalsågad", men den andre epidemiologen var av uppfattningen att samhället skulle tjäna på att vrida åtgärderna mer åt skydd mot smitta.

Det är helt ok att känna sig frustrerad eller ens rädd inför osäkerheten och föränderligheten i situationen, men det tjänar inte så mycket till att argumentera vinklar om vad Tegnell sagt eller inte, eller vem som borde ha vetat vad vid ett givet tillfälle, eller vad man borde ha gjort. Det blir bara efterklokhet och hörsägen av det.

Nu är vi (som jag förstår) i ett läge där vi försöker plana av smittspridningen så gott det går. Vi gör det främst för att skydda riskgrupper och för att vårdresurser (mest intensivvård) inte ska bli mättade.

Det är en ruttet läge, det kommer att bli en hel del sorg innan det är över, INGEN vet exakt hur det kommer att spela ut, men det bästa man kan göra är att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer som alltid är kloka och konstruktiva. Trots detta kommer man i efterhand säkert ändå att kunna konstruera ett händelseförlopp där både antalet smittade reducerats, ekonomin klarat sig bättre och allt generellt hade varit lite bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Lego Master
Skrivet av BasseBaba:

Jo alltså, jag håller med. Men det vore ju bra om dom istället för att idiotförklara folket istället är öppna med hur dom tänker. Nu leder det ju bara till den massiva kritiken att ”det görs för lite”.

För att om man går ut med planen i förväg och säger "om 2-5 veckor kommer vi sätta Stockholm i karantän", gissa vad som händer då? Alla kommer få panik, flytta runt som vettvilliga illrar för att försöka omdistribuera barn/husdjur/pensionärer (och alltså sprida smittan ÄNNU VÄRRE i upptakten till karantänen), och dessutom bunkra mat flera veckor i förväg, utan att nödvändigtvis veta om det kommer hålla sig så länge. Och sen måste man bunkra om IGEN när karantänen väl sitter in.

Nej, jag är helt med på att man inte delger svenska folket planen i sin helhet i förväg, folk kan bara helt enkelt inte hantera det i flock.
Det finns en anledning till att alla länder som infört hårda karantäner har gjort det med väldigt kort varsel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Fel.

Är du verifierat sjuk av ett test har du smittskyddslagen som säger att du inte får smitta andra. Böter fängelse och tvångsmedel kan då användas mot dig.

Om du bara e lite sjuk kan INGET tvångsmedel eller reprisalier användas.

Och det är därför alla skiter i att stanna hemma ändå och därför vi INTE plattar kurvan med dagens sverigestrategg

Vi ser ju hur bra det fungerar när der finns idioter ute i samhället.
Folk är kriminell även fast det finns lagar och regler som vi förhåller oss efter.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: det var inte karantänen jag menade utan den ”långsiktiga strategin för att lösa hela skiten”. Men nån sån finns förmodligen inte spikad ännu.

T ex även, istället för att Tegnell & co bara säger ”en karantän nu hjälper inte”, så kanske han ingående kan förklara VARFÖR en karantän nu inte hjälper.

Permalänk
Lego Master

@BasseBaba:
Ja, det finns ett flertal svenska myndighetspersoner som skulle må bra av en PR-kurs, det håller jag med om. Men det betyder inte att de har fel i sak. Och i ett sånt här läge, om jag måste välja, så tar jag hellre en offentligt tafatt expert än en vältalig idiot. Alla dagar i veckan.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

I samtliga länder som infört karantän så får man gå ut med hunden, köpa mat etc. finns ingen anledning att låsa in sig, bunkra mat/dasspapper. DU kommer få viruset oavsett (om du inte bor i en jordkällare ensam tills nån kommer och vaccinerar dig)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@Dockland: ja. Men feber i sig motverkar virus. Det är vårt naturliga försvar mot virus.

Paracetamol är bättre ja för det påverkar inte inflammationen. Men det dämpar fortfarande febern som är där av en anledning. (Läs gärna på här)

Det man bör fråga sig om man bör ta är följande

- febernedsättande
- inflammationsdämpare, steroider (tex kortison)

Om man tar detta bör man konsultera sin doktor.

Indikationer finns att det är vanligt med kortison i iran och febernedsättande i italien och det "kan" vara anledningen till extrema dödssiffrorna på +6% eller mer.

Jag har inte sett någon avrådan av febernedsättande någonstans dock, bara antiinflammatorisk. Så knapra på paracetamol är ingen fara

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: han verkar ju ha kommit ikapp iaf:

Från DN.se:

Citat:

Tegnell förklarar att rekommendationen om att jobba hemifrån kommer först nu för att det är just nu åtgärden får bäst effekt enligt principen att hålla smittkurvan så platt som möjligt.

Jag kunde ju tycka att om man börjat jobba hemifrån för 2-3 veckor sedan så kanske vi aldrig nått den punkt vi är i nu, men det är förmodligen inte realistiskt. Min utopi om att kunna hindra viruset helt och hållet är förmodligen inte realistisk.
Men ändå en kovändning från att ”det inte var jämlikt att jobba hemma”

Förstår iofs att det kanske inte hade varit så lätt att säga:

”Ja alltså, jobba hemifrån är bra, men inte förens om 2-3 veckor.”
Då hade väl alla i panik börjat stanna hemma redan då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Shudnawz: han verkar ju ha kommit ikapp iaf:

Från DN.se:
Jag kunde ju tycka att om man börjat jobba hemifrån för 2-3 veckor sedan så kanske vi aldrig nått den punkt vi är i nu, men det är förmodligen inte realistiskt. Min utopi om att kunna hindra viruset helt och hållet är förmodligen inte realistisk.
Men ändå en kovändning från att ”det inte var jämlikt att jobba hemma”

Och jag kunde ju tycka att man hade kunnat stänga gränserna..
.. och stänga ner skolorna.

Permalänk

@Dockland: kan länka lite vetenskaplig fakta på det under morgondagen.

Eller så googlar du på varför människor liksom djur får feber och inhämtar kunskapen på egen hand. Den finns där.

Ankekdot. kan tilläggas att det mest motståndskraftiga djuret mot virus är fladdermusen, som får ett febrilt tillstånd varje gång dom flyger.

Från wiki
"
Fevare caused by chemicals called pyrogens flowing in the bloodstream. ... The purpose of a fever is thought to be to raise the body's temperature enough to kill off certain bacteria and viruses sensitive to temperature changes. "

Men feber aktiverar och underhåller även immunförsvaret ect.

Så var glad om man får feber.

Visa signatur

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Harddrive:

Och jag kunde ju tycka att man hade kunnat stänga gränserna..
.. och stänga ner skolorna.

I vilket syfte? Kan du förklara i detalj hur händelseförloppet skulle se ut inför, under och efter en sådan nedstängning, med hänsyn taget till import, export, sjukvård, äldrevård, skolgång, samhället i stort, samt flockpsykologi bland medborgarna?
Utan en sådan analys är det ett tomt tyckande utan förankring i verkligheten och jag är väldigt glad att du inte är i en position att bestämma Sveriges övergripande strategi för att hantera den uppkomna situationen.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nu går vi åt rätt håll, folk i Stockholm som kan jobba hemmifrån, uppmanas att göra det.

Samt äldre personer rekommenderas att hålla sig hemma, låta andra personer handla åt dem tex, och man ska inte besöka dem även om man känner sig frisk.

Citat:

– Nu är läget att jobba hemma. Framförallt i Stockholmsregionen. De som kan jobba hemma bör göra det i fortsättningen, var budskapet på myndighetens presskonferens.

Citat:

I Stockholm framförallt ska man tänka efter ordentligt innnan man hälsar på äldre och anhöriga. Undvik det, framförallt undvik ta att med snuviga barn. Sen kan man hjälpa på andra sätt, prata i telefon, handla åt dem, det finns mycket man kan göra, för att göra isoleringen så bra som möjligt. Även om man inte har symtom själv bör man ta detta extra steg.

Permalänk
Medlem

Kan inte direkt påstå att jag är rädd för det. Av den, till min smala kännedom, låga dödssiffran i Sverige så känns det mer som lite illamående i en vecka eller två i värsta fall för den gemene svensken.

Permalänk
Medlem

@Dockland: kan länka lite vetenskaplig fakta på det under morgondagen.

Eller så googlar du på varför människor liksom djur får feber och inhämtar kunskapen på egen hand. Den finns där.

Ankekdot. kan tilläggas att det mest motståndskraftiga djuret mot virus är fladdermusen, som får ett febrilt tillstånd varje gång dom flyger.

Från wiki
"
Fevare caused by chemicals called pyrogens flowing in the bloodstream. ... The purpose of a fever is thought to be to raise the body's temperature enough to kill off certain bacteria and viruses sensitive to temperature changes. "

Men feber aktiverar och underhåller även immunförsvaret ect.

Så var glad om man får feber.

Gärna, och då i relation till covid-19.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jo. Samtidigt är det liv det handlar om i detta fall. Jag bor själv i Tjeckien där man nu nästan helt stängt gränserna, och tagit till andra åtgärder på samma nivå som Italien, för att hålla landet virusfritt. Det är en helt annan attityd jämfört med den som råder hos FHM och i Storbritannien.

Jag har väldigt svårt att se hur man i t.ex. Storbritannien ska lyckas styra epidemin så att den inte går i överstyr. Det är ju verkligen inga precisionsvapen man har att ta till, och fienden är i hög grad osynlig.

Förstår att det är liv vi talar om. Det jag talar om kring just variabeln "LIV" är att om man har mängden data nog så kan man räkna på belastning för vården/antalet smittade över tidsperiod. På det vis kan man försöka förbereda så gott det går.

Jag håller med Storbritannien i deras strategi och även Sveriges. Att smittan kommer breda ut sig och inte går att hindra är redan ett faktum sedan larmen gick från Italien och Iran. Det man kan påverka är att plana ut antalet drabbade över tid och det tror jag att Storbritannien och Sverige klarar av. Alternativet att stänga ned helt som t ex Italien och Spanien har nog inte den effekt de önskar sig. Dels för att smittan kommer drabba alla oavsett och för att man stänger ned hela samhällen med katastrofala konsekvenser.

Vill poängtera att ingen går vinnande ur det här, förutom för toapapperstillverkare.... konstigt nog!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Nu går vi åt rätt håll, folk i Stockholm som kan jobba hemmifrån, uppmanas att göra det.

Samt äldre personer rekommenderas att hålla sig hemma, låta andra personer handla åt dem tex, och man ska inte besöka dem även om man känner sig frisk.

Jag har jobbat hemma sedan Februari, hjälpt mina nära och kära att handla sedan slutet av februari och socialt distansera mig från dem genom att ställa kassen utanför dörren. Allt detta utan att myndigheter skall behöva säga till mig. Rent sunt förnuft som vi alltid haft i familjen vid influensasymptomer osv.

Jag håller god handhygien osv osv osv.

Om staten ska behöva säga till en vad man ska göra vid en virusinfektion så kanske man ska tänka en gång extra om man bör släppas lös i samhället framöver -.-

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donkey:

Jag har jobbat hemma sedan Februari, hjälpt mina nära och kära att handla sedan slutet av februari och socialt distansera mig från dem genom att ställa kassen utanför dörren. Allt detta utan att myndigheter skall behöva säga till mig. Rent sunt förnuft som vi alltid haft i familjen vid influensasymptomer osv.

Jag håller god handhygien osv osv osv.

Om staten ska behöva säga till en vad man ska göra vid en virusinfektion så kanske man ska tänka en gång extra om man bör släppas lös i samhället framöver -.-

Det är bra att du är proaktiv, enligt folk i tråden så tvättar folk inte ens händerna om inte staten säger åt dem att göra det...

Permalänk
Medlem

Varför uppstod corona? Någon som har en teori.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alfs:

Test av biologisk krigsföring

Permalänk
Lego Master
Skrivet av alfs:

Teorier hjälper oss inte.
Men det troligaste (baserat på tidigare utbrott av liknande virussjukdomar) är att det är en sedan tidigare förekommande SARS-variant som muterade tillräckligt för att kunna överföras till människor från sina ursprungliga värddjur, och dessutom hade "turen" att befinna sig i en miljö där mänsklig kontakt var trolig.

Jagar du konspirationsteorier får du leta nån annanstans.
EDIT:
Eller i inlägget ovanför mitt. Suck.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alfs:

För att virus överbrygger artbarriärer då och då. Det här händer hela tiden. Mellan olika typer av arter så anpassas virus ibland till att slå mot en art som detta tidigare inte kunde angripa och använda som värd. Det här beror på att virus muterar och därmed också ändrar egenskaper/förutsättningar.
Det här är alltså vanligt förekommande. Bara för coronaviruset har det skett ett gäng gånger från djurarter till människa sedan millenieskiftet. SARS och MERS är andra coronautbrott som ganska nyligen varit på tapeten.
När djur/människor lever tätt inpå varandra så ökar risken för att det här sker.

Andra liknande händelser i närtid är när fågelinfluensan började spridas från djur till människa. Den verkade emellertid ha svårare att smitta från människa till människa så den tog inte riktigt fart. Eller svininfluensan som anpassade sig väl till människor.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Avstängd

Får se om skolorna stängs idag här i Finland. Ska hållas presskonferens snart. Jobbar på fritids så kanske man får lite ledigt då.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Läste någonstanns att man av någon anledning brukar skylla på dem stackars fladdermössen, men hey.. "internet"