Permalänk
Medlem

Hur ska jag som företagare hantera Regeringens "räddningspaket" omsider arbetsgivaravgifter med mera? Är det bra och att man spar pengar om man nyttjar det? Detta kanske kräver eget tråd där vi kan djupdyka i skattedjungeln!

Permalänk
Medlem

@Särimner: Ja det är bra och något du bör ta på allvar och fördjupa dig i.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

gör en ren googling så hittar du miljontals artiklar om att inte ta febernedsättande. I de fall de inte gör direkt skada hjälper det inte iallafall mot en virusinfektion. Det är mer än allmänt vedertaget av forskarkår och läkare.

Okej. Spännande.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vilket kommer ekonomisk drabba företag ännu mer. Det staten borde göra vore att säga att de står för sjuklönen från dag ett. När folk är sjukskriva av anledningar som att de skulle kunna vara sjuka, känner sig lite trött och så ska arbetsgivaren betala 80% av lönen blir väldigt dyrt.

Det finns dock hopp:
Regeringen föreslår även att staten tillfälligt tar hela kostnaden för alla sjuklönekostnader under april och maj. Även egenföretagare ersätts genom att denne får en schabloniserad sjukpenning för dag 1-14.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset-det-galler-om-...
Annars skulle arbetsgivaren stå för dessa säg 20 000kr som de dagar kostar. (glöm ej arbetsgivaravgiften) Detta tillsammans med projekt som blir försenade, ja det sänker många företag.

Jag är i princip för att staten betalar hela sjuklönen, det har jag varit länge så det skäms jag inte över, men generellt har det problem som även högerpolitiker varnat för : arbetsgivare säger till sina friska medarbetare att sjukskriva sig för att låta skattebetalare betala förluster, tillfälliga dippar på onsdagar, eller whatever.
I dagsläget får skattebetalarna ändå stå för fiolerna, så ja, bra förslag.

Man bör kanske på fk.se lägga in en "borta från arbetet pga Corona" och sen lita på att folk gör sin plikt och inte sjukskriver/karantänar sig felaktigt. Lämpligen med samma ersättning som, tja, VAB.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikfavoriten:

gör en ren googling så hittar du miljontals artiklar om att inte ta febernedsättande. I de fall de inte gör direkt skada hjälper det inte iallafall mot en virusinfektion. Det är mer än allmänt vedertaget av forskarkår och läkare.

Ok, det må vara så. Men en hög feber i sig kan väl även vara farlig. Så att låta bli alvedon helt och hållet av ren princip låter inte särskilt smart heller.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Ok, det må vara så. Men en hög feber i sig kan väl även vara farlig. Så att låta bli alvedon helt och hållet av ren princip låter inte särskilt smart heller.

Nej, den där rekommendationen skulle jag inte gå efter. Har du feber som är outhärdlig, ta febernedsättande. Har inte sett någon svensk rekommendation om annat mer än mystiska länkar

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Nej, den där rekommendationen skulle jag inte gå efter. Har du feber som är outhärdlig, ta febernedsättande. Har inte sett någon svensk rekommendation om annat mer än mystiska länkar

Det man kan ta är feberdämpande, t.ex paracetamol. men undvik inflammationshämmande då det har visat sig minska motståndskraften mot covid-19.
https://www.svd.se/myndigheter-undvik-inflammationshammande

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av gibbon_:

Ok, det må vara så. Men en hög feber i sig kan väl även vara farlig. Så att låta bli alvedon helt och hållet av ren princip låter inte särskilt smart heller.

Har du hög feber under längre tid alternativt hög feber och är orolig ska du kontakta sjukvården på t.e.x 1177 (kanske inte det lättaste just nu).

Man kan läsa mer här

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Särimner: Ja det är bra och något du bör ta på allvar och fördjupa dig i.

Mvh

Du verkar känna till det bra, finns det något informativt källa man kan läsa? Det är svårt att få sig ett bra överblick på det hela. Hos skatteverkets hemsida så finns bara "anstånd med skattebetalning".

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

https://twitter.com/hancocktom/status/1239669605586604032

Britterna använde en annan sjukdom för sina modeller fram till en vecka sedan...

Förmodligen för att det inte finns någon tillförlitlig data för COVID-19, antalet bekräftade fall är inte värt mycket i det här sammanhanget då vi vet att mörkertalet är stort (vilket gör att du måste mer eller mindre gissa). Du kommer inte att få en helt korrekt modell oavsett hur du gör.

Baserar du t.ex dina modeller bara på bekräftade fall så får du en domedagsrapport som vi också vet är fel (men hur fel är det vi inte vet). Det är därför som saker och ting ändras så fort när tillgången på data blir bättre och bättre med tid.

Permalänk
Lego Master

Gymnasie, universitet och vuxenutbildningar ska ske på distans framöver:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/beslut-i-dag-gymna...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gibbon_:

Ok, det må vara så. Men en hög feber i sig kan väl även vara farlig. Så att låta bli alvedon helt och hållet av ren princip låter inte särskilt smart heller.

Hög feber resulterar i hög puls och förhöjd ansträngning för många organ, vilket i sig tillsammans med annan sjukdom/orsak kan leda till systemkollaps och organsvikt.
Då är dödsfall inte långt borta.

Feber över 39,5 bör man behandla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

De siffror Ryssland har släppt så är Corona ingen problem där sen kan man diskutera hur mycket som sopas under mattan till dö-dagar.....

Tror inte ens man behöver diskutera om Ryssland statistik stämmer, rätt uppenbart att den inte gör det. Om dom sen har rätt eller fel taktik kan man diskutera.

Permalänk
Medlem

Ja, det är vad all expertis har pekat på. Hemskt misstag och tyvärr hakade Sverige på. Folkhälsomyndigheten som hela tiden sagt att det är rätt modell och skolorna inte behöver stängas etc, det har kostat oss otroligt värdefull tid. En riktig skandal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Ja, det är vad all expertis har pekat på. Hemskt misstag och tyvärr hakade Sverige på. Folkhälsomyndigheten som hela tiden sagt att det är rätt modell och skolorna inte behöver stängas etc, det har kostat oss otroligt värdefull tid. En riktig skandal

Får hoppas att Tegnell inser det med bara

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Här finns rapporten för övrigt:
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sp...

Precis som flera av oss har sagt så var det en vansinning strategi att chansa på..Tegnell bör ju avgå nu om han har något vett kvar.

Permalänk
Medlem

Fall av "säsongsinfluensa" har ökat med 37 % i Moskva, jämfört med tidigare år. Enligt ansvariga läkare.

Följer utvecklingen i ryska medier, inklusive ej Kremlkontrollerade, och tvivlar inte en sekund på att epidemin pågår där men sopas under mattan av Kreml. Denis Protsenko, chefsläkare vid sjukhus nr. 40 i Moskva, säger att man bara på det sjukhuset har 426 "influensapatienter" under observation, varav 76 har lunginflammation.

Sen kan många säkert ha säsongsinfluensa också, problemet är att ingen har koll på vilka som har influensa och vilka som har Covid-19.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zyriak:

Ja, det är vad all expertis har pekat på. Hemskt misstag och tyvärr hakade Sverige på. Folkhälsomyndigheten som hela tiden sagt att det är rätt modell och skolorna inte behöver stängas etc, det har kostat oss otroligt värdefull tid. En riktig skandal

Har man inte sagt att de inte behövde stängas NU? Dvs timingen är viktig för att få rätt effekt av åtgärden.
Nu har man ju däremot börjat uppmana gymnasiet och uppåt att sköta undervisningen hemifrån istället. Bara grundskolan och förskolan kvar.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Har man inte sagt att de inte behövde stängas NU? Dvs timingen är viktig för att få rätt effekt av åtgärden.
Nu har man ju däremot börjat uppmana gymnasiet och uppåt att sköta undervisningen hemifrån istället. Bara grundskolan och förskolan kvar.

Det all expertis är enig om är att passitivitet och långsamma åtgärder kan orsaka stor skada. Vad menar du att man har vunnit genom att vänta?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Zyriak:

Det all expertis är enig om är att passitivitet och långsamma åtgärder kan orsaka stor skada. Vad menar du att man har vunnit genom att vänta?

Utsmetning av smittokurvan, vilket jag antar har varit syftet med hela strategin från början. Man har inte gått ut med alla framtida åtgärder man planerat för att inte orsaka panik, massförflyttning av folk i onödan och bunkring (vilket folk löste ändå...).
Jag tror man var ganska klar över att arbetsplatser och skolor skulle stängas förr eller senare, men att man väntat på "rätt tillfälle" för att få den effekt man vill ha på smittokurvan. Om man gör det för tidigt kommer effekten gå över innan man nått toppen och vi kommer då ändå överbelasta vården, med fler dödsfall (både i Covid-19 och av andra orsaker pga saknade intensivvårdsplatser) som resultat.

Även om gemene man inte känner till planen, så tror jag man har haft en. Men man håller tyst om den, för man vet att den inte skulle vara populär, och dessutom finns det mycket som kan gå fel på vägen, och beslut som måste omvärderas. Går man ut med "om tre veckor händer X", och sen ändras förutsättningarna så man måste justera datumet fram eller bak, så skulle man fått skit för det också. Bättre då att inte säga nånting och bara gå ut med det när det verkligen kommer att hända.

Det låter som jag håller regeringen om ryggen, och det är inte nödvändigtvis fallet, men jag tror bara inte att de är så inkompetenta som vissa verkar tro.

Och återigen, vad som varit rätt strategi kommer vi inte veta förrän allt detta är över.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Hög feber resulterar i hög puls och förhöjd ansträngning för många organ, vilket i sig tillsammans med annan sjukdom/orsak kan leda till systemkollaps och organsvikt.
Då är dödsfall inte långt borta.

Feber över 39,5 bör man behandla.

Vill också tilllägga att 38C räknas inte som feber för små barn.

Man ska inte ta febernedsättande (oavsett barn eller vuxna) under 39C så det är ett väldigt fint spann.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Utsmetning av smittokurvan, vilket jag antar har varit syftet med hela strategin från början. Man har inte gått ut med alla framtida åtgärder man planerat för att inte orsaka panik, massförflyttning av folk i onödan och bunkring (vilket folk löste ändå...).
Jag tror man var ganska klar över att arbetsplatser och skolor skulle stängas förr eller senare, men att man väntat på "rätt tillfälle" för att få den effekt man vill ha på smittokurvan. Om man gör det för tidigt kommer effekten gå över innan man nått toppen och vi kommer då ändå överbelasta vården, med fler dödsfall (både i Covid-19 och av andra orsaker pga saknade intensivvårdsplatser) som resultat.

Även om gemene man inte känner till planen, så tror jag man har haft en. Men man håller tyst om den, för man vet att den inte skulle vara populär, och dessutom finns det mycket som kan gå fel på vägen, och beslut som måste omvärderas. Går man ut med "om tre veckor händer X", och sen ändras förutsättningarna så man måste justera datumet fram eller bak, så skulle man fått skit för det också. Bättre då att inte säga nånting och bara gå ut med det när det verkligen kommer att hända.

Det låter som jag håller regeringen om ryggen, och det är inte nödvändigtvis fallet, men jag tror bara inte att de är så inkompetenta som vissa verkar tro.

Och återigen, vad som varit rätt strategi kommer vi inte veta förrän allt detta är över.

Bra inlägg, så tänker jag med. Regeringens handlande hittills känns så bra man kan med de förutsättningar vi har i och med brist i materiel etc.

Det senare dock (Sveriges bristande beredskap), när allt är över, skall de kölhalas för. Men inte nu, absolut inte nu. Nu är det viktigt med tilltro till staten just på grund av det du skriver.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Återigen så vill jag påminna om att vi försöker hålla ämnet till situationen som uppstått pga viruset.
Vill man diskutera den politiska sidan av det så är man välkommen att göra det på ett annat forum.

Citat:

Är jag så ensam om att tycka situationen är löjeväckande att detta inlägg inte heller får vara kvar? :-X

Nej, men du är ganska ensam om att inte ha läst hur sweclockers inställning till politiska diskussioner ser ut

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Börjar bli otrolig inte så mycket för egen skull men för släktingar som är gamla, sjuka eller som har astma.

Det låter klokt, situationen är allvarlig och man bör vara orolig för de personer som befinner sig i riskgrupperna. Förhoppningsvis så gör det att man följer de uppmaningar som kommer från myndigheter så man bidrar till att bromsa spridningen och inte bara lever som vanligt. Sedan ska man vara medveten om att det är ett långtidsprojekt och inget som går över på några veckor så det gäller att tänka långsiktigt.

Skrivet av spikfavoriten:

Har du källa på det? Feber stärker immunförvaret, motar bort virus och därmed bör man vara försiktig med all febernedsättande generellt vid virus. Bara så du inte sprider farlig info att det är ok att kränga paracetamol?

Har inte letat något nu, men har för ett antal år sedan diskuterat detta inom vänkretsen och då googlat runt på det. Vad jag minns från den tiden var att de studier som finns tyder på att det inte förlänger eller förvärrar en sjukdom om man tar febernedsättande. Har man riktigt hög feber så kan väl även febern i sig vara farlig och det då är det bättre att ta febernedsättande. Men detta är som sagt något jag plockar från minnet och har ett antal år på nacken, så ta det med en nypa salt.

Skrivet av Zyriak:

Det all expertis är enig om är att passitivitet och långsamma åtgärder kan orsaka stor skada. Vad menar du att man har vunnit genom att vänta?

Om all expertis varit ense om det så hade nog inte Sverige valt den väg man valt, det finns folk på FHM som klassas som experter de med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Det senare dock (Sveriges bristande beredskap), när allt är över, skall de kölhalas för. Men inte nu, absolut inte nu. Nu är det viktigt med tilltro till staten just på grund av det du skriver.

Problemet är att man alltid glömmer. Har man inte haft någon liknande kris i närområdet inom ett visst tidsspann så sjunker medvetenheten och beredskapen. Även om vissa myndigheter/politiker hade velat ha en högre beredskap så det garanterat funnits andra som högljutt proklamerat detta som slöseri med pengar som kunde utnyttjats bättre. Som allt annat som är kopplat till politik och resurser så blir det en dragkamp, ju längre medvetenheten är hos allmänheten, desto svårare blir det att motivera de utgifterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Hur ska jag som företagare hantera Regeringens "räddningspaket" omsider arbetsgivaravgifter med mera? Är det bra och att man spar pengar om man nyttjar det? Detta kanske kräver eget tråd där vi kan djupdyka i skattedjungeln!

Starta en ny tråd, är också intresserad.

Kort OT svar: Tror det beror på företag/förutsättningar, på ett sätt är det ett räntefritt lån (som ska betalas om ett år), men vette f-n för småbolag, styrelsen är personligt betalningsansvariga för skatter i vissa fall (staten ska alltid ha sitt), så man kan ju inte använda detta för att förlänga överlevnaden för bolaget om det ändå går i putten sen, lika bra att det går i putten någon månad tidigare då. Tyvärr...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Här finns rapporten för övrigt:
https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sp...

Precis som flera av oss har sagt så var det en vansinning strategi att chansa på..Tegnell bör ju avgå nu om han har något vett kvar.

Tabellen på sida 5 och kolumnen Critical care är av högsta vikt. Vi har inte de sjukvårdsresurserna i Sverige.

Sen är det vansinne att försöka smitta sin befolkning med en sjukdom som man inte vet om den ger några komplikationer.

SARS kunde ju ge bestående mén på lungor (lungfibros), ben (skörhet) och testiklar t.ex.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8104477/Doctors-clai...
Hepatit kan också ge bestående mén på levern.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vill också tilllägga att 38C räknas inte som feber för små barn.

Man ska inte ta febernedsättande (oavsett barn eller vuxna) under 39C så det är ett väldigt fint spann.

"Kroppstemperaturen kan variera något mellan olika barn. Det brukar räknas som feber om temperaturen är 38,0 grader Celsius eller högre. Det viktiga är att fokusera på hur barnet mår i övrigt."

Källa: https://www.1177.se/Gavleborg/sjukdomar--besvar/infektioner/f...

Har två barn och har aldrig hört något om att 38 inte räknas som feber varken av läkare eller personal på BVC.

Permalänk
Medlem

@Zyriak: Desto längre du kan vänta med väldigt ansträngande åtgärder desto bättre. Det är bara att inse att vi i västvärlden inte kommer att kunna tvinga folk till husarrest som i Kina så för eller senare så kommer folk skita i de olika formerna av "frivillig" karantän som beslutas om. Bara se på hur det är i Italien nu. Där sprids det ju i södra delarna nu fast de har infört hård bestämmelser. Bara att inse att folk i allmänhet är "idioter" och då hjälper det inte om du inte inför sådana regler att militären är ute och skjuter folk som de ser på stan. Såg någon artikel om att det är 90% som sköter sig i Italien med 10% gör det inte. Då hjälper inte de här åtgärderna. Så släpp idén att vi ska kunna "utrota" viruset på några veckor om vi inför hårda regler. Folk kommer skita i dem ändå. Folk vet bäst, anser de själv ivf och det är därför de blir som det blir. Kunde de som hade minsta symptom hålla sig borta från folk så skulle det fungera.

Permalänk
Medlem

Det här med ekonomin förresten, tänker jag helt galet i att statens handlingsförmåga är direkt knuten till vår ekonomi, om än med viss eftersläpning? Halvera vår ekonomi och vi halverar de slantar staten har att leka med också (skatteintäkter etc)

Alternativet är väl någon sorts tvångsövertagande av essentiella industrier och driva de utan vinstintresse endast för att stävja pandemin men det ligger väl lååångt fram i tid, om vi ens har något lagligt stöd för det.

Tills vidare antar jag det som troligtvis ger bäst effekt är balansgången mellan att hålla samhället igång och slantarna rullandes, samt hålla smittan och således belastning på samma samhälle nere, särskilt då sjukvård.

Jag är dock alldeles för dåligt insatt i de finansiella delarna i vårt samhälle.