Civilingenjörsprogram för maskininlärning/AI?

Permalänk
Medlem

Civilingenjörsprogram för maskininlärning/AI?

Hej!
Det är dags att söka för vidare studier och jag har länge velat studera ett program där jag kan inrikta mig mot AI/Maskininlärning. Jag har dock problem att hitta program som är bra för just det jag vill ha. Exempel på sånt som jag skulle kunna tänka mig att jobba med i framtiden är att programmera maskininlärning för ökad kvalité på metall 3D-printers eller självkörande bilar.

Det jag hittat hittils är BTHs Civilingenjör i AI och Maskininlärning, men vet inte om jag är redå på en sådan stor flytt ännu. Har även sett att KTH har Datateknik med master i maskininlärning. Har någon gått på någon av dessa och kan dela med sig lite hur det är?

Vet någon om andra kurser där man kan inrikta sig mot AI/Maskininlärning? Var det ligger spelar igentligen ingen roll, men jag föredrar nog ändå att vara relativt nära Stockholm/Uppland. Dela dock gärna med er om ni vet något, även om det är så långt bort som möjligt.

Tack så hemskt mycket för svar!

/Magicanz

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
99:e percentilen

Chalmers har ett nystartat masterprogram som heter Data Science and AI. Har inte läst det själv, men läste Datateknik, så hade kunnat läsa det om det hade funnits när jag skulle välja master. Har därmed rätt bra koll på vad de tre första åren av en civilingenjörsutbildning som avslutas med nämnda masterprogram kan tänkas innebära.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling Den där hade jag inte sett! Verkar dock som att den vill vara mer åt processing av Big Data, men det är ju något som troligen bara kommer bli större i framtiden. Har just nu inte någon specifik fråga om de första tre åren, men återkommer om jag kommer på något!

Tack

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Liu har dels en separat master för Statistics and ML och sen har CivIng Datavetenskap ett par AI-spår (samläser även en hel del med den förstnämnda mastern). Teknisk fysik:arna kan också läsa en del åt AI hållet men då mycket fokus på datorseende vad jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Liu har dels en separat master för Statistics and ML och sen har CivIng Datavetenskap ett par AI-spår (samläser även en hel del med den förstnämnda mastern). Teknisk fysik:arna kan också läsa en del åt AI hållet men då mycket fokus på datorseende vad jag förstått.

Civilingenjör Datateknik har exakt en sån Master som jag letar efter, tack!

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Civilingenjör Datateknik har exakt en sån Master som jag letar efter, tack!

Härligt! Säg till om du undrar nåt så kan jag kolla med mina kontorskamrater på exjobbet. Jag har läst statistikmastern om den väcker frågor!

Permalänk