Hjälp en förvirrad människa att utöka volym!

Permalänk
Medlem

Hjälp en förvirrad människa att utöka volym!

Tjenare Sweclockers!

Sitter och försöker formatera om en hårddisk som tidigare bestått av tre olika partitioner som ska bli en. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag ska göra...

Har valt att utöka partitionen med namn Data _HDD_ men vet inte vilket diskutrymme som jag ska ange. Slutresultatet som jag är ute efter är att Disk 0 ska bestå av en partition med 150GB+1544.31GB+150.39GB.

Bild datorhantering samt Guiden utöka volym.

Permalänk
Medlem

Tja,
Den väljer automatiskt högst tillgängliga, som man ser på den bilden du länkat. Vill du komma åt det som återstår på de andra partionerna så måste du först köra en delete på dessa för att de ska bli tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att dubbelkolla så du inte har något viktigt på de andra partionerna först dock !
Verkar det struligt kan du köra en delete på samtliga partioner och sedan skapa ny, all oallokerat utrymme ska då klumpas ihop.

Permalänk
Medlem

@Elloy: Utöka INTE dom små partitionerna.

Först bör du testa om Windows fortfarande startar om du kopplat ur disk 0. Om det funkar så kan du gå vidare med din plan och kan ta bort dom små partitionerna på disk 0 som inte har någon enhetsbokstav.

Sen högerklickar du på dom svarta rutorna och skapar nya partitioner (volymer).

Edit:
Jag antar att du förut hade Windows på disk 0 som du redan har tagit bort. Dom små partitionerna är rester från den. Testa jag ville att du skulle göra är för att vara säker på att nya Windows på disk 1 inte använder dom gamla små partitionerna på disk 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Column:

Kan vara bra att dubbelkolla så du inte har något viktigt på de andra partionerna först dock !
Verkar det struligt kan du köra en delete på samtliga partioner och sedan skapa ny, all oallokerat utrymme ska då klumpas ihop.

Har inget på de två enheterna som inte är allokerade

Skrivet av panpo98:

@Elloy: Utöka INTE dom små partitionerna.

Först bör du testa om Windows fortfarande startar om du kopplat ur disk 0. Om det funkar så kan du gå vidare med din plan och kan ta bort dom små partitionerna på disk 0 som inte har någon enhetsbokstav.

Sen högerklickar du på dom svarta rutorna och skapar nya partitioner (volymer).

Edit:
Jag antar att du förut hade Windows på disk 0 som du redan har tagit bort. Dom små partitionerna är rester från den. Testa jag ville att du skulle göra är för att vara säker på att nya Windows på disk 1 inte använder dom gamla små partitionerna på disk 0.

Har som sagt Windows på Disk 1, är det bara att anta att datorn kommer att boota om jag tar bort alla "blåa"/allokerade på Disk 0 och utökar volymen på partitionen med nuvarande storlek 1544.31GB så att Disk 0 endast består av en partition?

Mvh Elias

Permalänk
Medlem

Helt klart värt att testa att plocka ut disken innan du tar bort partioner, skönt att slippa huvudvärken som kan uppstå om Windows har gjort sig beroende utav den disken.

Permalänk
Medlem

@Elloy:
Att utöka en partition går bara med ledigt utrymme som finns till höger om den partition som man vill utöka, med andra ord allt som finns till vänster om den på ~1.5GB kommer du inte kunna utöka den med.

För att kunna göra det behöver du bättre diskhanterings program än det som Windows har vilket kan "flytta på" befintliga partioner på disken., alternativt att du ta bort alla partitioner och sedan väljer att skapa en helt ny vilket går att göra i diskhanteraren.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Elloy:
Att utöka en partition går bara med ledigt utrymme som finns till höger om den partition som man vill utöka, med andra ord allt som finns till vänster om den på ~1.5GB kommer du inte kunna utöka den med.

För att kunna göra det behöver du bättre diskhanterings program än det som Windows har vilket kan "flytta på" befintliga partioner på disken., alternativt att du ta bort alla partitioner och sedan väljer att skapa en helt ny vilket går att göra i diskhanteraren.

Jag vill behålla alla filer som jag har på den partitionen som består av 1.5TB och behöver därmed någon programvara som du säger, några bra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Jag vill behålla alla filer som jag har på den partitionen som består av 1.5TB och behöver därmed någon programvara som du säger, några bra tips?

Kör själva med Acronis Disk Director men det är ett betal program.
Detta AOMEI Partition Assistant är dock gratis och bör kunna fixa det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Kör själva med Acronis Disk Director men det är ett betal program.
Detta AOMEI Partition Assistant är dock gratis och bör kunna fixa det.

Laddade ner det och har kommit till detta steget.

Därefter ska jag använda Apply och kommer till denna skärm.

Trycker därefter Proceed och kommer till följande skärm.

Men sedan händer inget när jag väljer ok...

Edit: Kan inte läsa uppenbarligen... Skulle precis starta om datorn manuellt via Windows men då startade programmet själv om datorn och utförde de processor som jag valt.

Tack så mycket för all hjälp i tråden och ha en trevlig helg :)!

Läste inte igenom...
Permalänk
Medlem

Partition sammanslagningen gick smärtfritt igenom men jag stötte på ytterligare ett problem!

Skulle benchmarka min Toshiba HDD. Här var allt frid och fröjd hoppas jag.

Men min Samsung SSD körs inte i AHCI läge. Av att döma från tidigare trådar på Sweclockers samt andra forum är AHCI läget att föredra och det kräver ändring(ar?) i reg. och därefter ändringar i BIOS.

Är detta något som jag bör göra?

Edit: Bör jag ändra inställningen på min SSD?

Moderator får ta bort inlägget om det anses som "bump"/bryter mot §4