Permalänk
Medlem

De flesta norskar som smittades i första halvan av mars (över 1000) tycks ha smittats i alperna, och har kunnat spåras och sättas i karantän osv (nu har Norge även ett par tusen smittade I Norge) ; till Sverige och Danmark tycks det ha varit mer oklar smittspridning.

Jag antar att vi efterhand lär oss mer när man analyserar prover noggrannare (jag utgår ifrån att det kommer att göras) för att se om vi haft okända smittvägar från exempelvis Italien, Spanien, Kina, eller andra länder hit. Så det är nog inte bara att Norge har hårdare åtgärder som skiljer.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Tror du missförstår mig. Det är inte mitt förslag att göra så, men det är vad forskningen säger om influensa och coronavirus. Att det kommer från djurhållningen.

Sant

Det finns två recept att förändra människors beteende.

1. Tvinga/lagföra
2. Göra alternativet mer bekvämt

...innan det är på plats hos samtliga (och inte bara 2/3) så lär utvecklingen ligga på denna nivån.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Information om datakällor
Antalet fall som redovisas i statistiken är baserat på laboratoriebekräftade fall anmälda enligt smittskyddslagen enligt rapporteringsdatum. Data om antal intensivvårdade inhämtas från svenska intensivvårdsregistrets särskilda rapporteringsmodul SIRI. Antal rapporterade fall förändras ständigt, allteftersom personer söker vård och undersöks för viruset. Viss fördröjning i rapportering och komplettering av uppgifter om nya fall och avlidna fall förekommer så de senaste dagarnas antal (speciellt under helgdagar) ska tolkas med försiktighet. Statistiken sammanställs dagligen med anmälningar inkomna fram till kl 11.30 samma dag. Innevarande dags antal är därför ofullständigt och blir komplett först följande dag.

Okej. Man ska inte lita på dom alltså. Hursomhelst så är trenden tydlig.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Är det någon som läst något om hur Norge kan ha så få döda jämfört med Sverige och Danmark? Anmärkningsvärt lägre siffra i Norge.

Finns nog väldigt många variablar som kan spela in: Lägre befolkningstäthet, kraftfullare åtgärder för isolering (än Sverige iaf), eventuellt bättre utgångspunkt (alltså mindre smittade när man började med åtgärder).

En annan intressant jämförelse är Schweiz mot Österike, liknande befolkningsstorlek, bägge ligger nära Italien, Österrike ligger bland dom lägsta i Europa när det kommer till dödsfall/per invånare, Schweiz bland dom högsta.

edit. Såg nu att Österika börjar dra iväg, kommit in många dödsfall senaste två dagarna så dom börjar också klättra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

De flesta norskar som smittades i första halvan av mars (över 1000) tycks ha smittats i alperna, och har kunnat spåras och sättas i karantän osv (nu har Norge även ett par tusen smittade I Norge) ; till Sverige och Danmark tycks det ha varit mer oklar smittspridning.

Jag antar att vi efterhand lär oss mer när man analyserar prover noggrannare (jag utgår ifrån att det kommer att göras) för att se om vi haft okända smittvägar från exempelvis Italien, Spanien, Kina, eller andra länder hit. Så det är nog inte bara att Norge har hårdare åtgärder som skiljer.

Det är väll rätt klart att smittspridningen i sverige startade med återvändanden från alperna. På samma sätt som i norge.

Permalänk
Medlem

Jämförelsesiffror med våra nordiska grannländer (antal döda per miljon):
Sverige: 18
Danmark: 16
Norge: 6
Finland: 2
Som referens har Italien 192 döda per miljon invånare (från Worldometers).

Så just nu är det alltså 9 gånger fler döda i Sverige än i Finland, relativt befolkningen. Vi får se hur detta fortsätter.

Permalänk
Avstängd

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opb6BR/flera-lakare-och-...

Citat:

Tre coronasmittade läkare och två sjuksköterskor intensivvårdas i Stockholm, enligt SVT.

– Det känns oroväckande, säger överläkaren Clara Strömberg till kanalen.

Helt klart oroväckande, även oroväckande att detta har skett innan/samtidigt? man sänkte kraven på vilken skyddsutrustning man bör använda?

Skrev också ganska långt tillbaka i tråden att det kanske inte är så smart att man ber pensionerad vårdpersonal att komma tillbaka, då de tillhör riskgrupp... Detta är tydligen precis det som har hänt i tex Italien när man gjort samma åtgärd dvs att äldre vårdpersonal som blivit ombedda att komma tillbaka råkat illa ut.

Jag påstår inte att det är det som har hänt i de här fallen, men ändå värt att tänka på imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Okej. Man ska inte lita på dom alltså. Hursomhelst så är trenden tydlig.

Baserat på att de magiskt inte vet allt direkt när det händer? Data fungerar sällan så, analys gör det inte och trenden är som FHM presenterar den så ser inte vad det är du försöker förmedla.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Baserat på att de magiskt inte vet allt direkt när det händer? Data fungerar sällan så, analys gör det inte och trenden är som FHM presenterar den så ser inte vad det är du försöker förmedla.

Hepp. Först registreras dödsfall på fel dagar och man ska inte lita på FHM sen är trenden man ska gå efter den FHM förmedlar.
Jag tror ni i tråden har blivit lite tokiga och jag lämnar den här tråden nu. Lycka till.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ett negativt test är ingen som helst garanti för att man inte är riskerar att smitta inom några dagar.

Frågan är väl också om det ens är så bra.

Såhär resonerar jag:
Vad jag förstår så testar man förekomst av virus i näsans slemhinna. För att få ett positivt resultat (dvs ett resultat som visar att man är smittad) så måste det ju då vid testtillfället ha gått så lång tid från infektionstillfället att sjukdomen är så långt gången att detekterbara nivåer av viruset finns i/på slemhinnan. Nu vet jag inte när den nivån uppnås (någon som sitter inne med information?), men jag gissar att det är ganska nära den tidpunkt då man får symptom (dvs nära slutet av inkubationstiden).

Så vid testtillfället kan det fortfarande vara så att man har för låga nivåer av viruset för att få ett positivt testsvar, men när man dagen efter får ta del av det negativa testsvaret så kan man vara i ett läge där man faktiskt är sjuk (dvs om man då gör ytterligare ett test så skulle det ge ett positivt svar).

1) Stavning, 2) Förtydligade sista delen inom parenteserna.
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/opb6BR/flera-lakare-och-...

Helt klart oroväckande, även oroväckande att detta har skett innan/samtidigt? man sänkte kraven på vilken skyddsutrustning man bör använda?

Skrev också ganska långt tillbaka i tråden att det kanske inte är så smart att man ber pensionerad vårdpersonal att komma tillbaka, då de tillhör riskgrupp... Detta är tydligen precis det som har hänt i tex Italien när man gjort samma åtgärd dvs att äldre vårdpersonal som blivit ombedda att komma tillbaka råkat illa ut.

Jag påstår inte att det är det som har hänt i de här fallen, men ändå värt att tänka på imo.

En av de smittade har tydligen jobbat i en akutläkarbil och de hade av någon anledning ingen skyddsutrustning. Sänkte kraven gjorde man igår. Med tanke på att inkubationstiden är i snitt 5 dagar och det oftast tar ytterligare några dagar innan man blir svårt sjuk och behöver intensivvård så lär dessa smittats långt innan de nya rekommendationerna kom. Så det finns ingen som helst koppling till sänkningen av kraven på skyddsutrustning.

Angående pensionerad vårdpersonal är jag det som att dessa ska jobba med "vanliga" patienter så att de som är inte är riskgruppen ska kunna jobba med coronapatienter. De som smittades här ska alla vara under 60 år och inte finnas i någon riskgrupp, om det är något som är oroande så är det väl det.

Skrivet av Storage Jar:

Hepp. Först registreras dödsfall på fel dagar och man ska inte lita på FHM sen är trenden man ska gå efter den FHM förmedlar.
Jag tror ni i tråden har blivit lite tokiga och jag lämnar den här tråden nu. Lycka till.

Du kan lita på siffrorna, men det finns risk för eftersläpning. Det är väl inget konstigt, det gör ju liksom inte att siffrorna är påhittade? Trenden påverkas inte direkt av om enskilda dödsfall hamnar på fel dag, det är bara ett problem om du vill ha en helt korrekt ögonblicksbild av hur många som dött en viss dag. Vilket på det stora hela lär vara fullkomligt ointressant. Trenden är mer hur saker utvecklas över tid och då spelar det ingen roll om 10 personer dör en dag och inga nästa dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jämförelsesiffror med våra nordiska grannländer (antal döda per miljon):
Sverige: 18
Danmark: 16
Norge: 6
Finland: 2
Som referens har Italien 192 döda per miljon invånare (från Worldometers).

Så just nu är det alltså 9 gånger fler döda i Sverige än i Finland, relativt befolkningen. Vi får se hur detta fortsätter.

Viktigast av allt här är att ta med tidsaspekten. Italien är långt före oss i spridningen och har en brantare kurva när det gäller dödsfall. Hitintills. Saker kan ändra sig.

Jag gjorde ett spreadsheet för att se hur trenden ser ut i Sverige jämfört med Italien så att man kan höfta läget själv. Har lite svårt att lita på regeringen då de har sina ekonomiska agendor också.

Vi mäter ju inte smittade på samma sätt, men antalet döda är lätta att räkna. Är man död så är man död.

Siffrorna räknar från den dagen som länderna hade 10 döda:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Hepp. Först registreras dödsfall på fel dagar och man ska inte lita på FHM sen är trenden man ska gå efter den FHM förmedlar.
Jag tror ni i tråden har blivit lite tokiga och jag lämnar den här tråden nu. Lycka till.

Jag har inte sagt att man inte ska lita på FHM, tvärtom. Jag ser inget skäl att inte lita på dem, data tar tid och det är inte så konstigt, sammanställning tar tid, analys tar tid och de presenterar vad de har.
Att siffrorna de presenterar laggar efter är inte underligt, att de har bättre koll än jag är inte heller underligt. Jag kan se trender, analysera datan och göra modeller men vet tillräckligt för att veta att jag troligen inte gör de lika bra som dem. Jag har utbildning inom analys och statistik men noll inom virologi, epidemiologi mm så hur man faktiskt avläser helheten lämnar jag till dem.

Om de säger att läget är si eller så, då antar jag att de har mer koll än mig och gör bedömningar utefter de förhållanden som finns i Sverige.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Viktigast av allt här är att ta med tidsaspekten. Italien är långt före oss i spridningen och har en brantare kurva när det gäller dödsfall. Hitintills. Saker kan ändra sig.

Jag gjorde ett spreadsheet för att se hur trenden ser ut i Sverige jämfört med Italien så att man kan höfta läget själv. Har lite svårt att lita på regeringen då de har sina ekonomiska agendor också.

Vi mäter ju inte smittade på samma sätt, men antalet döda är lätta att räkna. Är man död så är man död.

Siffrorna räknar från den dagen som båda länderna hade 10 döda:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9...

Tänker mig att man bör räkna döda/x antal invånare så det blir direkt jämförbart?

Du behöver också skriva vilket land som är vilket när det gäller grafen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

En av de smittade har tydligen jobbat i en akutläkarbil och de hade av någon anledning ingen skyddsutrustning. Sänkte kraven gjorde man igår. Med tanke på att inkubationstiden är i snitt 5 dagar och det oftast tar ytterligare några dagar innan man blir svårt sjuk och behöver intensivvård så lär dessa smittats långt innan de nya rekommendationerna kom. Så det finns ingen som helst koppling till sänkningen av kraven på skyddsutrustning.

Jo, men det är ju det, även innan när de då hade de högre kraven på skyddsutrustning så inträffade då detta, och nu sänker man kraven på skyddsutrustning. Dock tror jag att man kommer att se att folk säger upp sig om man tex ber folk jobba utan munnskydd eller visir/skyddsglasögon etc.

Citat:

Angående pensionerad vårdpersonal är jag det som att dessa ska jobba med "vanliga" patienter så att de som är inte är riskgruppen ska kunna jobba med coronapatienter. De som smittades här ska alla vara under 60 år och inte finnas i någon riskgrupp, om det är något som är oroande så är det väl det.

Att ha pensionerad vårdpersonal som jobbar i sjukhusmiljö är nog riskfyllt i sig i dom här tiderna, då den miljön i sig innebär väldigt mycket högre risk att befinna sig i än om man körde social distancing på hemmaplan. Får de då inte nyttja tex skyddsmasker för att de inte tar emot Corona patienter så kan det vara ett recept för katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Tänker mig att man bör räkna döda/x antal invånare så det blir direkt jämförbart?

Du behöver också skriva vilket land som är vilket när det gäller grafen

Vilken indikator är du ute efter? Mina grafer visar bara takten som folk dör i, som borde vara direkt korrelerad till spridningen som viruset hade för 2-3 veckor sedan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Viktigast av allt här är att ta med tidsaspekten. Italien är långt före oss i spridningen och har en brantare kurva när det gäller dödsfall. Hitintills. Saker kan ändra sig.

Jag gjorde ett spreadsheet för att se hur trenden ser ut i Sverige jämfört med Italien så att man kan höfta läget själv. Har lite svårt att lita på regeringen då de har sina ekonomiska agendor också.

Vi mäter ju inte smittade på samma sätt, men antalet döda är lätta att räkna. Är man död så är man död.

Siffrorna räknar från den dagen som båda länderna hade 10 döda:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9...

Jag tycker det ger mer att kolla i denna graf: https://aatishb.com/covidtrends/?country=Denmark&country=Finl...

Sett till rapporterade fall så ser Italien ut att ha kommit ur den exponentiella tillväxten och även i deras dödsfallstillväxt ser man en svag vikning neråt.

För Finland, Frankrike, Norge och Tyskland finns vad som ser ut som en påbörjan till trendbrott, men det återspeglas inte (än) på dödsfallstillväxten.

I Danmark och Sverige ser den exponentiella tillväxten ut att fortgå i antal rapporterade fall, men i Danmark ser man ett litet trendbrott på rapporterade dödsfall

Genomgång av idén bakom grafen finns här: https://www.youtube.com/watch?v=54XLXg4fYsc

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Jo, men det är ju det, även innan när de då hade de högre kraven på skyddsutrustning så inträffade då detta, och nu sänker man kraven på skyddsutrustning. Dock tror jag att man kommer att se att folk säger upp sig om man tex ber folk jobba utan munnskydd eller visir/skyddsglasögon etc.

Att ha pensionerad vårdpersonal som jobbar i sjukhusmiljö är nog riskfyllt i sig i dom här tiderna, då den miljön i sig innebär väldigt mycket högre risk att befinna sig i än om man körde social distancing på hemmaplan. Får de då inte nyttja tex skyddsmasker för att de inte tar emot Corona patienter så kan det vara ett recept för katastrof.

Fast man säger samtidigt att man inte vet hur dessa smittades, de kanske smittades av en kompis eller slarvade med något i hanteringen av skyddsutrustning eller egen hygien. Eller så blev dom smittade oavsett skyddsutrustning. Att dra långtgående slutsatser baserat på detta är inte speciellt lämpligt. Om folk säger upp sig så beror det på att de (precis som du) drar slutsatser som det inte finns underlag för. Däremot har jag full förståelse om man jobbar inom vården och är orolig.

Det kommer säkert att innebära ökad risk för dessa om de jobbar på ett sätt där de har kontakt med andra, även om de inte direkt hanterar coronasmittade. Jag utgår från att man är medveten om detta och endast tillåter personal som inte befinner sig i någon riskgrupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vilken indikator är du ute efter? Mina grafer visar bara takten som folk dör i, som borde vara direkt korrelerad till spridningen som viruset hade för 2-3 veckor sedan.

Men blir startpunkten densamma när man inte räknar om för antal invånare? Samt att man förr eller senare springer in ett tak där tillräckligt med svenskar blivit flockimmuna. Aja, det spelar nog ingen större roll på det stora hela
Första grafen ser man inte vilket land som har vilken färg, även om man kan gissa att det är Italien som är blått och Sverige som är rött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

I Danmark och Sverige ser den exponentiella tillväxten ut att fortgå i antal rapporterade fall, men i Danmark ser man ett litet trendbrott på rapporterade dödsfall

Yes, har redan sett den. Samma som i min graf när det gäller dödsfall, men min är inzoomad för Sverige framför allt. Rapporterade fall verkar inte vara en tillförlitlig källa. Man testar väl lite olika där?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Men blir startpunkten densamma när man inte räknar om för antal invånare? Samt att man förr eller senare springer in ett tak där tillräckligt med svenskar blivit flockimmuna. Aja, det spelar nog ingen större roll på det stora hela
Första grafen ser man inte vilket land som har vilken färg, även om man kan gissa att det är Italien som är blått och Sverige som är rött.

Det blir exakt samma trendlinje eftersom man endast lägger till en division på alla resultat.

Men stället där kurvan viker nedåt borde vara likadana för två exakt likadana samhällen som har samma trend i antalet smittade / döda.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Yes, har redan sett den. Samma som i min graf när det gäller dödsfall, men min är inzoomad för Sverige framför allt. Rapporterade fall verkar inte vara en tillförlitlig källa. Man testar väl lite olika där?

Jag tror inte att olika testmetoder mellan länder inverkar speciellt mycket i och med att man plottar tillväxt gentemot totalt antal fall. Om man däremot ändrar testmetod så kommer det säkert synas i grafen, men så länge som man inte konstant ändrar testmetod eller testmängd inom ett land så borde borde det i så fall inte ge mer än en bump.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Biter mig i tungan för att inte fråga vad ni, mest aktiva, jobbar med/har för utbildning som verkar kunna detta så mycket.

Avstår. Själv är jag en simpel idiot som kanske i min enfald litar på myndigheter och stat. Försöker även använda mitt sunda förnuft så gott det går. Kan inte förstå vari nyttan är att försöka förutse antal sjuka och döda framåt eller försöka förutse armageddon framåt. Just nu är det kanske bättre med något som kan "lyfta" folk istället för att "gräva neråt".

Hoppat in och skummat inläggen då och då men vete fasen om det inte räcker för mig nu med denna tråden ett tag framåt.

Glöm inte "mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves"............

PS: Hann se inlägg tidigare som involverade politik men som blev borttaget av moderator. Tack för det. Har haft svårt själv att låta bli politik i denna tråden men klarat av det så min uppmaning innan jag kliver ur tråden (som sagt, lär kommer tillbaks så småningom och skummar igenom) är, håll din politiska svada för dig själv just nu. Det kommer komma en tid efter detta då det SKA analyseras politiskt vad som gått fel, vad som gått bra och då kan det kanske startas en ny tråd om bara politiska inlägg.......

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner
Finns det någon konsensus här i tråden så är det väl att man bör ta till sig och lita på den information som myndigheterna ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Viktigast av allt här är att ta med tidsaspekten. Italien är långt före oss i spridningen och har en brantare kurva när det gäller dödsfall. Hitintills. Saker kan ändra sig.

Jag gjorde ett spreadsheet för att se hur trenden ser ut i Sverige jämfört med Italien så att man kan höfta läget själv. Har lite svårt att lita på regeringen då de har sina ekonomiska agendor också.

Vi mäter ju inte smittade på samma sätt, men antalet döda är lätta att räkna. Är man död så är man död.

Siffrorna räknar från den dagen som länderna hade 10 döda:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9...

Ja, är man död så är man död.

Men vad dog man av?

Om man tex inte testar alla döda så det uppbart att man får ett lägre antal som avlidit pga covid-19, alltså är det inte bara att jämföra antalet döda mellan två länder.

Har för mig att det har redan tagits upp i tråden, men man har ju jämfört antalet döda i en ort i norra Italien men hur många som normalt dör och skillanden var, om jag inte minns fel, tre gånger antalet som rapporterats ha avlidit pga covid-19.

Betyder det då att de faktiska dödstalet då skulle vara tre gånger högre? Kan man ju inte heller säga, det kan ju lika mycket handla om personer som inte råkat ut för något annat men pga av den höga belastningen på sjukvården så gick inte deras liv att rädda. De dog pga av pandemin men inte av covid-19.

Edit:

Uncounted among coronavirus victims, deaths sweep through Italy's nursing homes

Citat:

“There are significant numbers of people who have died but whose death hasn’t been attributed to the coronavirus because they died at home or in a nursing home and so they weren’t swabbed,” said Giorgio Gori, mayor of the town of Bergamo.

Gori said there had been 164 deaths in his town in the first two weeks of March this year, of which 31 were attributed to the coronavirus. That compares with 56 deaths over the same period last year.

Even adding the 31 coronavirus deaths to that total would leave 77 additional deaths, an increase that suggests the virus may have caused significantly more deaths than officially recorded.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Att ha pensionerad vårdpersonal som jobbar i sjukhusmiljö är nog riskfyllt i sig i dom här tiderna, då den miljön i sig innebär väldigt mycket högre risk att befinna sig i än om man körde social distancing på hemmaplan. Får de då inte nyttja tex skyddsmasker för att de inte tar emot Corona patienter så kan det vara ett recept för katastrof.

Nja, det vet jag ändå inte. De lär vara säkrare på jobbet än vad de är till vardags. Varför? Jo, på jobbet där de inte jobbar på en avdelning med corona-smittade patienter eller samma personal som är på en sådan avdelning vet de ju att ingen har det. Inte till 100% men rätt nära för alla som nu tas in inom sjukvården testas nämligen om de har corona eller inte. Den personen som du går förbi ute på stan är troligen en större risk än en patient inne på en avdelning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

Nja, det vet jag ändå inte. De lär vara säkrare på jobbet än vad de är till vardags. Varför? Jo, på jobbet där de inte jobbar på en avdelning med corona-smittade patienter eller samma personal som är på en sådan avdelning vet de ju att ingen har det. Inte till 100% men rätt nära för alla som nu tas in inom sjukvården testas nämligen om de har corona eller inte. Den personen som du går förbi ute på stan är troligen en större risk än en patient inne på en avdelning.

Menar du att alla patienter som tas in i Sjukvården oavsett orsak testas för Corona?

Permalänk

Nu ska jag vara den, vad är poängen med era grafer egentligen? Hur smittan sprider sig? Well det är ju helt i linje med hur folk rör sig... Så rör vi oss identiskt varje dag eller inte?

Fokus bör istället hamna på vad vi gör för då kan vi styra graferna och istället för att analysera dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Menar du att alla patienter som tas in i Sjukvården oavsett orsak testas för Corona?

Inte alla, det kan jag inte tänka mig. Om du ska till din ögonläkare tas nog inget blodprov men innan du får komma in på avdelningen/sjukhuset får du svara på frågor om du t.ex har någon hosta och feber och liknande Vet att innan man får komma in på sjukhusen/avdelningen så screenas man för corona och har man då någon av de eventuella symptomen så lär det göras ett test. Det görs ju ändå 12 000 test per vecka just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Nu ska jag vara den, vad är poängen med era grafer egentligen? Hur smittan sprider sig? Well det är ju helt i linje med hur folk rör sig... Så rör vi oss identiskt varje dag eller inte?

Fokus bör istället hamna på vad vi gör för då kan vi styra graferna och istället för att analysera dem?

Vad menar du? Graferna ger information om spridningen...