Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Det spelar egentligen ingen roll. Siffrorna på den sidan kommer inte från FHM.

Okej, vart kommer de ifrån då iom att det är den sidan och de siffror som FHM länkar till? Det är iaf de siffror som FHM ger.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Allvarligt? Du använder Daily Mail som källa?

Bättre källor önskas tack.

Sorry, här var det några fler, duger inte heller dessa kan jag se om jag hittar fler för din skull. Tro mig, jag hoppas verkligen att det är en felaktig/falsk nyhet, oerhört provocerande annars.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Försvarar människorna som levt så här under väldigt lång tid. Förändring tar tid och inget som sker över en natt. Ibland kan vi påskynda men det är trots allt människor vi pratar om och måste visa respekt för. Det är inte enkelt.

Du är ganska hård i dina uttalande och det är enkelt att sitta hemma, frustrerad med tak över huvudet och alla möjliga självklarheter som rinnande vatten, toalett osv.

Jag har verkligen noll koll på Kina och deras marknader men ganska säker på att många skulle nog vilja ha en förändring eller iaf möjligheter till att själva vilja ändra.

Vem vet dessa marknader kanske inte behövs och går enkelt att förändra. Oavsett hoppas jag tonen mot kineser i allmänhet inte är fylld med hat och förakt.

"Hård ton" är det minsta man kan ha mot den horribla djurhållning & syn på djur som kina har..
Jag skiter i om de har behandlat djur hemskt under många generationer.
Det är fel, barbariskt och är ett recept på hur pandemier uppstår.

Permalänk
Medlem

"Statsepidemiologen Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten vill att många fler i Sverige coronatestas. Förra veckan testades 10 000 personer för viruset. Nu i veckan arrangerar myndigheten ett möte med regionerna och stora laboratorier för att se över fler lösningar."
- https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artik...

Varför har man inte haft ett sådant möte tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

"Hård ton" är det minsta man kan ha mot den horribla djurhållning & syn på djur som kina har..
Jag skiter i om de har behandlat djur hemskt under många generationer.
Det är fel, barbariskt och är ett recept på hur pandemier uppstår.

Du kan själv föregå med gott exempel och sluta äta kött, samt försöka förmå fler till detsamma.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

"Statsepidemiologen Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten vill att många fler i Sverige coronatestas. Förra veckan testades 10 000 personer för viruset. Nu i veckan arrangerar myndigheten ett möte med regionerna och stora laboratorier för att se över fler lösningar."

Nu spekulerar jag bara, men det kanske inte fanns test tidigare att få tag på och nu är test på väg in så de förbereder för att kunna analysera testen. Finns ju ingen nytta med kunna analysera något som man inte har än.
Kan vara att de diskuterat länge men det kommer gå in mer på detalj nu. Då det har mer info om hur stora leveranser de kommer få.
Tidningar får sällan hela bilden.

Alla som jobbat i projekt vet att det är såhär det funkar, ny info kommer hela tiden. Tills man vet tillräckligt jobbar man med något mer prioriterat så länge.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Vi lägger ner kvasipolitiserande diskussionsförsök for dummies, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

...
Utbildning, självklart men det gäller att sätta stopp för det hela också, betydligt tuffare restriktioner måste (tyvärr) påtvingas.

Av FN?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Du kan själv föregå med gott exempel och sluta äta kött, samt försöka förmå fler till detsamma.

Äter nästan uteslutande vegetariskt. Ser dock inget problem med köttätande.
Däremot ska man behandla djur bra och med respekt!
Bara för att ett djur någon gång i framtiden kommer ätas upp betyder det inte att man inte kan ge dem ett gott liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Äter nästan uteslutande vegetariskt. Ser dock inget problem med köttätande.
Däremot ska man behandla djur bra och med respekt!
Bara för att ett djur någon gång i framtiden kommer ätas upp betyder det inte att man inte kan ge dem ett gott liv.

Jag lämnar detta sidospår, som i och för sig var ontopic från början, men riskeras att spåra ur i någon paralelldiskussion om djurrätt, veganism m.m. Kanske forum för en egen tråd?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Jag lämnar detta sidospår, som i och för sig var ontopic från början, men riskeras att spåra ur i någon paralelldiskussion om djurrätt, veganism m.m. Kanske forum för en egen tråd?

Låter bra. Va off topic mer eller mindre redan från början.

on topic:
Hur lustigt är det inte att massa rökare helt plötsligt vill sluta röka för att det är farligt? 😂
Cancer och kol är tydligen inte nog skrämmande för att avstå rökning..

Permalänk
Skrivet av kanskedet:

FHM har ju haft linjen tidigare att inte masstesta, nu har man antagligen sett att t.ex. Tyskland med hjälp av masstest får ner dödstalen.

Mao Sverige har haft fel inriktning och vill nu justera felaktigheten, hjälper inte dem som redan avlidit men förhoppningsvis får det ner dödstalen framöver.

Länk i ämnet

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

FHM har ju haft linjen tidigare att inte masstesta, nu har man antagligen sett att t.ex. Tyskland med hjälp av masstest får ner dödstalen.

Mao Sverige har haft fel inriktning och vill nu justera felaktigheten, hjälper inte dem som redan avlidit men förhoppningsvis får det ner dödstalen framöver.

Jag tror man inte får ner dödstalen? däremot får man ner statestiken över antal dödsfall per antal smittade?
Hur menar du att testningen i sig skulle få ner antalet döda? att de som testat positivt då 100% sätter sig i självkarantän och inte smittar fler?

Det jag har hört, via en youtubevideo är att Tysklands sätt att räkna döda pga Covid skiljer sig ifrån övriga länder, dvs om en patient har en underliggande sjukdom, så tilldelar man dödsfallet till just den sjukdomen och inte till Covid.

Det jag skriver är inget jag hävdar själv, utan det var just en Youtubare som sa det.

Kan dock vara värt att tänka på som en förklaring, kan även förklara S Koreas siffror, att länder räknar olika. Eller så är Asiaterna helt enkelt mer hälsosamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Okej, vart kommer de ifrån då iom att det är den sidan och de siffror som FHM länkar till? Det är iaf de siffror som FHM ger.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Vad bra. Då är det inte flera dags fel i rapporteringen hos FHM.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Länk i ämnet

Fast det han pratar om är att testa vårdpersonal framförallt och även folk som kommer in till vården med allvarliga symtom och det han påpekar måste öka är testen hos personalen inte allmänna tester.

"– Vi har ju redan från början pekat på att testa enligt minst två linjer. Det ena är framför allt de som kommer in i sjukvården och det verkar fungera idag. Sen har vi också pekat på hur viktigt det är att testa vårdpersonal och framför allt vårdpersonal som jobbar med de äldre. Där ser det ut som om man inte har kapacitet att göra det så mycket som man borde göra. Där skulle man behöva en ökad kapacitet, säger Anders Tegnell."

Det är alltså inte fel linje utan att det måste lösas hur man ska följa de två linjer som de från början planerat.

Anledningen till att man inte masstestar är prioritering samt att man inte vill ha in folk som både riskerar sprida smitta på vårdcentraler m.m. samt att de skulle överumpla systemet för testning vilket gör att det bara tar mer tid att få de svar som är viktigare.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Vad bra. Då är det inte flera dags fel i rapporteringen hos FHM.

Information om datakällor
Antalet fall som redovisas i statistiken är baserat på laboratoriebekräftade fall anmälda enligt smittskyddslagen enligt rapporteringsdatum. Data om antal intensivvårdade inhämtas från svenska intensivvårdsregistrets särskilda rapporteringsmodul SIRI. Antal rapporterade fall förändras ständigt, allteftersom personer söker vård och undersöks för viruset. Viss fördröjning i rapportering och komplettering av uppgifter om nya fall och avlidna fall förekommer så de senaste dagarnas antal (speciellt under helgdagar) ska tolkas med försiktighet. Statistiken sammanställs dagligen med anmälningar inkomna fram till kl 11.30 samma dag. Innevarande dags antal är därför ofullständigt och blir komplett först följande dag.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Dredd:

Jag tror man inte får ner dödstalen? däremot får man ner statestiken över antal dödsfall per antal smittade?
Hur menar du att testningen i sig skulle få ner antalet döda? att de som testat positivt då 100% sätter sig i självkarantän och inte smittar fler?

Det jag har hört, via en youtubevideo är att Tysklands sätt att räkna döda pga Covid skiljer sig ifrån övriga länder, dvs om en patient har en underliggande sjukdom, så tilldelar man dödsfallet till just den sjukdomen och inte till Covid.

Det jag skriver är inget jag hävdar själv, utan det var just en Youtubare som sa det.

Kan dock vara värt att tänka på som en förklaring, kan även förklara S Koreas siffror, att länder räknar olika. Eller så är Asiaterna helt enkelt mer hälsosamma.

Fast det tror jag, många går ju omkring idag och känner inte ens till att de är smittade. Var ju till och med en svensk läkare som varit i Italien som inte insåg att han var smittad. Självklart ska de som är smittade sitta i karantän.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Länk i ämnet

Hm, hur tänker du att dödstalen skulle sjunka med masstestning? Vad innebär masstestning? Sedan har jag aldrig uppfattat det som att FHM inte vill testa mer, men att kapaciteten är begränsad och att man inte vill att det ska ta resurser från vården.

Mer testning kommer knappast att få ner de faktiska dödstalen nämnvärt, men eftersom man med fler tester bekräftar fler fall så kommer färre att dö i förhållande till antal testade. Jag gissar att det är det det du ser om du tittar på Tyska siffror? Detta under förutsättning att man inte har en begränsad spridning där det faktiskt lönar sig att testa och smittspåra. Dvs som man gjorde i början när man jagade importfall från utlandet.

Edit: Det man vill komma åt med mer testning är att kunna få folk i vård/hemtjänst att kunna jobba även om de har förkylningsliknande symtom som inte beror på corona, tex om du har en lättare förkylning eller allergi. Du kommer inte att kunna testa alla så de som är helt symtomfria kommer du inte att fånga och de som är sjuka ska enligt nuvarande regler stanna hemma. Så den smittvägen ska vara så stängd det går redan nu. Mer tester gör bara att fler kommer att kunna jobba inom vården som kommer att belastas hårt de närmsta veckorna. Då är det värt en ökad testning om det gör att fler kan gå till jobbet.

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Fast det han pratar om är att testa vårdpersonal framförallt och även folk som kommer in till vården med allvarliga symtom och det han påpekar måste öka är testen hos personalen inte allmänna tester.

"– Vi har ju redan från början pekat på att testa enligt minst två linjer. Det ena är framför allt de som kommer in i sjukvården och det verkar fungera idag. Sen har vi också pekat på hur viktigt det är att testa vårdpersonal och framför allt vårdpersonal som jobbar med de äldre. Där ser det ut som om man inte har kapacitet att göra det så mycket som man borde göra. Där skulle man behöva en ökad kapacitet, säger Anders Tegnell."

Det är alltså inte fel linje utan att det måste lösas hur man ska följa de två linjer som de från början planerat.

Anledningen till att man inte masstestar är prioritering samt att man inte vill ha in folk som både riskerar sprida smitta på vårdcentraler m.m. samt att de skulle överumpla systemet för testning vilket gör att det bara tar mer tid att få de svar som är viktigare.

Jag hade inte läst länken, bra att du citerade den. Men du säger att det inte är fel linje. Så då har Tyskland och Sydkorea enligt dig fel linje?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Jag hade inte läst länken, bra att du citerade den. Men du säger att det inte är fel linje. Så då har Tyskland och Sydkorea enligt dig fel linje?

Man får helt enkelt anpassa sig efter verkligheten. Har man 3 testkit så du kan utföra 3 tester så har du ett val att göra:

1. Ska du testa en person som söker sjukhusvård och har tydliga, allvarliga symptom som tyder på covid-10?
2. Eller ska du testa en som jobbar inom sjukvården och som kan befaras vara covid-19 smittad?
3. Eller ska du testa en som jobbar inom hemvården och som befaras vara smittad av covid-19?
4. Eller ska du testa en som jobbar på ett kontor och känner sig lite dålig och är stressad för att personen kanske har covid-19 fast har inga allvarliga symptom och lika gärna kan vara hemma tills personen varit symptomfri i 2 dagar?

Det är bara att inse hur läget ser ut. Vi har i Sverige inte möjlighet att utföra mer än x antal tester just nu. Det kan man tycka är för jävligt. Men så ser det ut.

Permalänk
Medlem

@Anonymous FTW: Eller så kan man se det som att olika länder har olika förutsättningar och därmed är det inte en rätt eller fel linje utan man anpassar efter de man har själv. Exakt vad som är rätt och fel i dessa lägen är även omöjligt att helt säkert veta, speciellt innan det spelat ut men tror att FHM analyserar läget löpande och gör bedömningen därefter.
Om man tar exempelvis Syd Korea;

Seoul har en populationsdensitet som är extremt hög, det är en av de tätaste (om inte den tätaste) befolkningsmässigt, det bor ungefär lika mycket folk i Seoul som det gör i hela Sverige. Sverige har en femtedel av Koreas befolkning men nästan 5 ggr mer yta. Omständigheterna för spridning är inte samma, fördelen som Sverige även hade var att vi redan var i influensatider vilket är en tid när folk ofta vanligt håller sig lite ifrån varandra extra i en befolkning som redan har ett fysiskt avstånd till varandra som norm. Även när det inte är social distans som gäller så sätter man sig fint på varsin sida av bänken och tittar inte på varandra, än mindre interagerar. Ärligt så vet jag inte hur exakt koreansk kultur är så säger inte att de är annorlunda men i Sverige är vi som vi är och vi har mer utrymme.

Vi som regel har även ganska stort förtroende för våra myndigheter även om man ibland tror annat och när de säger stanna inne så gör många det. Så pass så om du inte märkt det så kämpar nu många exempelvis bageri, fik, frisörer för att överleva, många har klappat igen butiken, sparkat folk m.m för att ingen kommer. Då är behovet av att stänga ner samhället inte lika stort för folk håller sig redan undan.

De har därmed större behov att följa smittan för att se vilka områden som är smittade och därmed måste testa flera och fokuserar på det medan Sverige fokuserar på annat, @ToddTheOdd s poäng gäller även.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

Man får helt enkelt anpassa sig efter verkligheten. Har man 3 testkit så du kan utföra 3 tester så har du ett val att göra:

1. Ska du testa en person som söker sjukhusvård och har tydliga, allvarliga symptom som tyder på covid-10?
2. Eller ska du testa en som jobbar inom sjukvården och som kan befaras vara covid-19 smittad?
3. Eller ska du testa en som jobbar inom hemvården och som befaras vara smittad av covid-19?
4. Eller ska du testa en som jobbar på ett kontor och känner sig lite dålig och är stressad för att personen kanske har covid-19 fast har inga allvarliga symptom och lika gärna kan vara hemma tills personen varit symptomfri i 2 dagar?

Det är bara att inse hur läget ser ut. Vi har i Sverige inte möjlighet att utföra mer än x antal tester just nu. Det kan man tycka är för jävligt. Men så ser det ut.

Men Norge kan utföra masstester men inte Sverige? Är vi så fattiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men Norge kan utföra masstester men inte Sverige? Är vi så fattiga?

Det handlar inte om pengar. Tyckte det framgick rätt tydligt? Lyssna på vad FHM och andra säger. Se på presskonferensen varje dag vid 14.00. De har gått igenom det här nu otaliga gånger. Möjligt att andra länder väljer testkit/metoder som inte är 100% säkra. Det är ett val de gör i så fall. Masstestning är sånt man kan börja bry sig om när alla som måste testat har möjlighet till det. Då kan man börja titta på annan typ testning för att se på spridning och liknande.

Själv tycker jag vi ska ta det lite lugnt. Det pratas om att inom 1-2 veckor kommer vi i Sverige ha ett test som ger svaret på om du har haft covid-19. Det är stor skillnad på ett sådant test som ger svaret på den frågan jämfört med ett som enbart svarar på om du har det just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Skiter egentligen i vem som gör det, bara det är något som biter/gör skillnad, vad har du själv för lösning?

Förstår att FN kan bli svårt eftersom Kina har vetorätt där men å andra sidan är det en exceptionell superallvarlig ny situation med Corona virus samt faktumet att majoriteten av alla influensa virus de senaste dryga 130 åren faktiskt sägs härstamma från Kina.

Permalänk
Medlem

Tittar man här så ligger vi ändå någonstans kring medel i testäckning, värt att nämna är att siffrorna för testtäckning bara uppdateras en gång i veckan så imorgon borde vi se att den stiger: https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_testing

Något annat som kan vara lite intressant är att 38,9% av alla testade i Lombardiet bar på viruset, nu vet jag inte vad dom har för testkriterier där men det talar ju för att sjukdomen är ordentligt spridd där redan.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Hm, hur tänker du att dödstalen skulle sjunka med masstestning? Vad innebär masstestning? Sedan har jag aldrig uppfattat det som att FHM inte vill testa mer, men att kapaciteten är begränsad och att man inte vill att det ska ta resurser från vården.

Mer testning kommer knappast att få ner de faktiska dödstalen nämnvärt, men eftersom man med fler tester bekräftar fler fall så kommer färre att dö i förhållande till antal testade. Jag gissar att det är det det du ser om du tittar på Tyska siffror? Detta under förutsättning att man inte har en begränsad spridning där det faktiskt lönar sig att testa och smittspåra. Dvs som man gjorde i början när man jagade importfall från utlandet.

Edit: Det man vill komma åt med mer testning är att kunna få folk i vård/hemtjänst att kunna jobba även om de har förkylningsliknande symtom som inte beror på corona, tex om du har en lättare förkylning eller allergi. Du kommer inte att kunna testa alla så de som är helt symtomfria kommer du inte att fånga och de som är sjuka ska enligt nuvarande regler stanna hemma. Så den smittvägen ska vara så stängd det går redan nu. Mer tester gör bara att fler kommer att kunna jobba inom vården som kommer att belastas hårt de närmsta veckorna. Då är det värt en ökad testning om det gör att fler kan gå till jobbet.

Man isolerar de smittade så att de inte smittar ner sköra och sjuka personer. Som det är idag vet många inte ens om att de är smittade.
Tyskland har masstestning och i deras fall innebär det att minst 300000 personer testas i veckan.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Man isolerar de smittade så att de inte smittar ner sköra och sjuka personer. Som det är idag vet många inte ens om att de är smittade.
Tyskland har masstestning och i deras fall innebär det att minst 300000 personer testas i veckan.

En fundering bara. Hur ofta bör man testa varje person? - En gång om dagen eller en gång i veckan?

Arbetet med att testa folk kommer aldrig att ta slut, vilka ska utföra dessa masstester?

Visa signatur

🗄️: Asus Prime AP201 (vit) . . . . . . . . . . ⚡: Corsair RM850X V4
🈯: Asus Prime Z890M PLUS WiFi . . . . 🎞️: Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30
🔲: Intel Core Ultra 7 265K 3.9Ghz . . . . 𖣘 : Corsair Nautilus 360 argb
💾: Corsair MP700 Pro 2TB M.2 Gen5 . .𖣘: Thermalright TR-M.2 HR-10 PRO M.2-kylare
🏴: Nvidia GeForce RTX 5080 FE . . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Allt detta hattande fram och tillbaka får mig att läsa mellan raderna i vad som kommuniceras från myndigheterna.

Först var det viktigt att testa, sedan mindre viktigt när det förmodligen var brist på tester och nu är det dags för masstester när man förmodligen lyckats köpa in fler tester. Man kunde faktiskt ha sagt som det var, vi har stor brist i lagerhållningen då detta var en helt oväntad situation. Typ att vi kommer att börja testa igen när vi fått hem våra beställningar.

Först var det viktigt med ordentliga andningsskydd för vårdpersonalen, nu har myndigheterna sänkt kraven och vårdpersonal förväntas arbeta utan tidigare skyddskläder. Här kan de inte säga som det är, även om många redan förstår läget. Hur många kommer att vilja gå till jobbet inom vården om Socialstyrelsen säger att kraven har ändrats p.g.a. brister i lagerhållningen? Smidigare att peka på nya rön, att det är droppsmitta etc.

Foliehattsvarning på mig eller den krassa verkligheten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reckie:

Det är det här jag får för mig så fort jag börjar läsa mellan raderna i vad som kommuniceras från myndigheterna.

Först var det viktigt att testa, sedan mindre viktigt när det förmodligen var brist på tester och nu är det dags för masstester när man förmodligen lyckats köpa in fler tester. Man kunde faktiskt ha sagt som det var, vi har stor brist i lagerhållningen då detta var en helt oväntad situation.

Först var det viktigt med ordentliga andningsskydd för vårdpersonalen, nu har myndigheterna sänkt kraven och vårdpersonal förväntas arbeta utan tidigare skyddskläder. Här vågar de inte säga som det är även om många redan förstår läget. Hur många kommer att vilja gå till jobbet inom vården om Socialstyrelsen säger att kraven har ändrats p.g.a. brister i lagerhållningen? Smidigare att peka på nya rön, att det är droppsmitta etc.

Ingen foliehatt på detta, men tycker inte heller att det är något som har varit hemligt heller, gång på gång så har dom sagt att dom inte har resurserer för masstester och att man måste göra prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Allt detta hattande fram och tillbaka får mig att läsa mellan raderna i vad som kommuniceras från myndigheterna.

Först var det viktigt att testa, sedan mindre viktigt när det förmodligen var brist på tester och nu är det dags för masstester när man förmodligen lyckats köpa in fler tester. Man kunde faktiskt ha sagt som det var, vi har stor brist i lagerhållningen då detta var en helt oväntad situation.

Först var det viktigt med ordentliga andningsskydd för vårdpersonalen, nu har myndigheterna sänkt kraven och vårdpersonal förväntas arbeta utan tidigare skyddskläder. Här kan de inte säga som det är, även om många redan förstår läget. Hur många kommer att vilja gå till jobbet inom vården om Socialstyrelsen säger att kraven har ändrats p.g.a. brister i lagerhållningen? Smidigare att peka på nya rön, att det är droppsmitta etc.

Det är väl att FHM nu går efter WHO:s rekommendationer gällandes skyddsutrustning och att det är upp till regionerna att ta egna beslut kring vilka specifika utrustningskrav man ska ha i sin region?

Visa signatur

🗄️: Asus Prime AP201 (vit) . . . . . . . . . . ⚡: Corsair RM850X V4
🈯: Asus Prime Z890M PLUS WiFi . . . . 🎞️: Corsair 32GB DDR5 6000Mhz CL30
🔲: Intel Core Ultra 7 265K 3.9Ghz . . . . 𖣘 : Corsair Nautilus 360 argb
💾: Corsair MP700 Pro 2TB M.2 Gen5 . .𖣘: Thermalright TR-M.2 HR-10 PRO M.2-kylare
🏴: Nvidia GeForce RTX 5080 FE . . . . . 🖥️: AOC AG241QG 1440p 165Hz GS