Nybyggd dator, alla fläktar snurrar men får ingen bild. behöver jag uppdatera bios?

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, alla fläktar snurrar men får ingen bild. behöver jag uppdatera bios?

Hej,

Som rubriken lyder har jag satt ihop en dator men får ingen bild. Jag kör ett asus prime b450-plus mobo och en ryzen 5 3600x cpu. Oklart om det har någon betydelse men båda delarna är köpta förra sommaren. Kan det vara så att jag behöver uppdatera bios för att få det att funka?

//mvh Ztaft

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Om det inte står något i stilen av "Ryzen 3000 Ready" på kartongen så behöver du uppdatera BIOS.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Om du köpte moderkortet förra sommaren så har det nästan garanterat ett för gammalt BIOS, eftersom 3600X lanserades mot slutet av sommaren och det tog några månader innan uppdaterade moderkort började bli vanliga i butikerna.

Permalänk
Medlem

Googlade runt lite, verkar inte som att asus prime b450-plus har möjlighet för usb flashback :/ less man blir

Permalänk
Medlem

Du kommer behöva låna en 1000 eller 2000 serie cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztaft:

Googlade runt lite, verkar inte som att asus prime b450-plus har möjlighet för usb flashback :/ less man blir

Nej, det är bara MSI som har B450-moderkort med BIOS Flashback senast jag kollade, Asus har det bara på ett fåtal av deras dyraste X370/X470 medan andra tillverkare inte har det alls. Du kan kolla med butiken du köpte moderkortet från, de brukar kunna hjälpa till med sånt.

Permalänk
Medlem

Håller på att gå loco i karantänen så får väl bli att köpa ett nytt moderkort...

Vad ligger oddsen på att få tillbaka pengarna från dustin för ett moderkort man köpt för 9 månader sen :D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztaft:

Vad ligger oddsen på att få tillbaka pengarna från dustin för ett moderkort man köpt för 9 månader sen :D?

Hyfsat minimal De har öppet köp i 60 dagar på produkter i obruten förpackning. Men det skadar väl inte att fråga, eventuellt kanske de kan hjälpa dig att uppgradera BIOS istället.

Annars brukar t.ex. Inet eller Webhallen kunna hjälpa till med sånt, möjligtvis mot en mindre avgift om moderkortet inte är köpt hos dem.

Permalänk
Medlem

AMD erbjuder ett ’låna cpu för att uppdatera bios’-program sedan förra sommaren. Du går då en cpu hemskickad