Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Det skrämmer mig, att man tror det finns experter som har koll, och som vet hur dessa saker fungerar, men ju mer man ser på det så verkar det som man själv är lika mycket expert som de så kallade experterna. Själv hörde man pratet om Wuhan runt December, Januari, och hade en liten diskussion med folk om det, och då hade man själv i baktanken att experterna i Sverige följer detta och har allt under kontroll, men det stämmer ju verkligen här i livet att man måste tänka på allting själv. Är man expert så borde man förstå att virus kan sprida sig snabbt i dagens läge, så Sverige skulle agerat runt Januari senast! Makalöst.

Hur agerade du runt januari själv?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är bjuden till ett kalas där en 9 åring ska firas.vi blir 7st vuxna.
Bör jag säga nej eller är det lugnt?

Så länge alla är friska så självklart ska ni gå dit, lagomt kul för föräldrarna till födelsedagsbarnet att förklara att ingen kom för att folk är livrädda att bli lite förkylda. (antar att föräldrarna är i åldersgruppen 20-45 år, alltså ingen riskgrupp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är bjuden till ett kalas där en 9 åring ska firas.vi blir 7st vuxna.
Bör jag säga nej eller är det lugnt?

Utgå ifrån att samtliga bär på viruset, med eller utan symptom och bestäm efter det.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jorgen69:

Är bjuden till ett kalas där en 9 åring ska firas.vi blir 7st vuxna.
Bör jag säga nej eller är det lugnt?

Nej så klart... "jag måste bara" som Alfons Åberg säger.

Om man jämför med de flesta länder så skulle vi sitta i karantän just nu.

Sen är det här mest en fråga för föräldrarna att förklara för 9-åringen att kalaset får bli senare.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av nils45:

Det skrämmer mig, att man tror det finns experter som har koll, och som vet hur dessa saker fungerar, men ju mer man ser på det så verkar det som man själv är lika mycket expert som de så kallade experterna. Själv hörde man pratet om Wuhan runt December, Januari, och hade en liten diskussion med folk om det, och då hade man själv i baktanken att experterna i Sverige följer detta och har allt under kontroll, men det stämmer ju verkligen här i livet att man måste tänka på allting själv. Är man expert så borde man förstå att virus kan sprida sig snabbt i dagens läge, så Sverige skulle agerat runt Januari senast! Makalöst.

Ett fall av den s.k. Dunning–Kruger-effekten?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Hur agerade du runt januari själv?

Fast nu var jag, och är inte en expert inom det området. Sen så har jag inte en position inom regeringen, eller en position där jag hade kunnat kontakta regeringen och varnat, samt tagit, eller rekommenderat åtgärder. Du måste ju själv förstå att din fråga är lite, eller ganska mycket, orättvis och korkad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är bjuden till ett kalas där en 9 åring ska firas.vi blir 7st vuxna.
Bör jag säga nej eller är det lugnt?

Bara det faktum att du ställer en sån frågeställning här är väl tecken på att du inte ska gå? Dessutom så är det nog större chans att få magsjuka på barnkalas och det är ju illa bara det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Är bjuden till ett kalas där en 9 åring ska firas.vi blir 7st vuxna.
Bör jag säga nej eller är det lugnt?

Jag hade artigt tackat nej och hänvisat till att jag omöjligt kan veta om jag blir sjuk med så lindriga symptom att jag är smittsam utan att veta om det och att jag därför helst vill ta det säkra före det osäkra. Samtidigt hade jag passat på att gratulera och önskat dom ett trevligt kalas.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Nej så klart... "jag måste bara" som Alfons Åberg säger.

Om man jämför med de flesta länder så skulle vi sitta i karantän just nu.

Sen är det här mest en fråga för föräldrarna att förklara för 9-åringen att kalaset får bli senare.

Sedan är det väl en fråga som bör ställas till någon relevant mottagare, vi är ju pajasar här som bara killgissar hejvilt. Jag skulle inte gått, men är jag osäker frågar jag inte på Sweclockers åtminstone.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad jag kan utröna så blir dom inte sjuka, men kan bära på viruset.
Dock verkar det vara alldeles för lite information för att man ska kunna dra några seriösa slutsatser.

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/01/cats-can-infect...

The findings followed recent reports of a pet cat in Belgium being infected with Covid-19. About a week after the cat’s owner started showing symptoms, the cat also developed breathing difficulties, diarrhoea and vomiting, and subsequent tests by vets at the University of Liège showed the animal was infected with coronavirus.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Oansvarigt av dessa föräldrar att ens bjuda in folk till kalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Yes, skiten har träffat fläkten.

Sidorna av myntet:
Det glädjer mig att jag kan säga "i told you so" till alla som skickade sina barn med hosta och andra symptom till skolan. Klen tröst.
Vår vård kommer överbelastas, folk kommer att dö som fan.
Vi kommer komma till slutet på pandemin snabbare. Ekonomin kommer återhämta sig snabbare.
Sannolikheten att jag, som har autoimmuna sjukdommar, kommer att dö, är mycket större.
Folk kanske blir mer försiktiga.

Strap in boys, we're in for a ride!

Skrivet av plunn:

Nej så klart... "jag måste bara" som Alfons Åberg säger.

Om man jämför med de flesta länder så skulle vi sitta i karantän just nu.

Sen är det här mest en fråga för föräldrarna att förklara för 9-åringen att kalaset får bli senare.

Yes, weak ass motherfuckers.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Sedan är det väl en fråga som bör ställas till någon relevant mottagare, vi är ju pajasar här som bara killgissar hejvilt. Jag skulle inte gått, men är jag osäker frågar jag inte på Sweclockers åtminstone.

Njau, som jag ser det så är det ingen "killgissning"...

Kontentan av FHM¨s råd är ju att INTE göra det onödiga, och ett kalas med "okända" betraktar iaf jag som onödigt.

Däremot så kan de ju ha ett kalas för den innersta kretsen. Sen viktigast så måste föräldrarna förklara varför man skjuter på kalaset. En 9-åring fattar.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Yes, skiten har träffat fläkten.

Sidorna av myntet:
Det glädjer mig att jag kan säga "i told you so" till alla som skickade sina barn med hosta och andra symptom till skolan. Klen tröst.
Vår vård kommer överbelastas, folk kommer att dö som fan.
Vi kommer komma till slutet på pandemin snabbare. Ekonomin kommer återhämta sig snabbare.
Sannolikheten att jag, som har autoimmuna sjukdommar, kommer att dö, är mycket större.
Folk kanske blir mer försiktiga.

Strap in boys, we're in for a ride!

Yes, weak ass motherfuckers.

På vilket sätt påverkar detta vården? Antalet som är inlagda för vård/intensivvård ändras väl knappast av att siffrorna över döda har en viss eftersläpning? Ska man vara lite kinkig så kan jag tänka mig att det är flera länder som har denna typ av eftersläpning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Varför hade det varit väldigt oroväckande om artikeln hade skrivits någon annan dag än just den 20 februari? Har det någon betydelse när katter får salmonella? Salmonella bryr sig väl inte om vad det är för dag, det kan man få när som helst.

Här är en artikel som är publicerad den 18 mars Många katter smittade av salmonella

Skrivet av kelthar:

Menar du om den skrivit för ännu längre sedan eller?

Jobbigt i de länderna där det finns mycket hemlösa katter som kan sprida det som råttorna gjorde med pesten.

Jag gjorde lite fel i citeringen där, syftade på artikeln om febersjuka katter i Karlstad som Kantarell länkade - dvs. att det antagligen inte är Corona som drabbat en massa katter i Karlstad, främst pga. att artikeln skrevs den 20 februari, dvs. innan vi fick ett egentligt utbrott i Sverige.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Jag gjorde lite fel i citeringen där, syftade på artikeln om febersjuka katter i Karlstad som Kantarell länkade - dvs. att det antagligen inte är Corona som drabbat en massa katter i Karlstad, främst pga. att artikeln skrevs den 20 februari, dvs. innan vi fick ett egentligt utbrott i Sverige.

Min källa var min fru på telefon. Senare hittade jag även denna artikel från första april vilken jag även har med en bit upp i tråden.

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/01/cats-can-infect...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Proffsmoddare

Besökte denna då den var uppe som nytt i forumet. Imponerande att folk orkar älta samma saker om och om igen i nästan 250 sidor

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Med anledning av det stora antal grafer, beräkningar och statistik av varierande kvalité som cirkulerar både här på forumet och på nätet så tycker jag att DNs artikel, "Vad varje hobbyepidemiolog bör veta", är läsvärd.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

I dessa tider av statistik och grafer så kan ju denna artikel vara intressant att läsa. Den behandlar bland annat problemet med statistik som inte tar hänsyn till alla de faktorer som skiljer mellan olika länder och som då bidrar till att sjukdomen kommer att slå olika:

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vad-varje-hobbyepidemiolo...

Permalänk
Skrivet av Fantomen:

Oansvarigt av dessa föräldrar att ens bjuda in folk till kalas.

Japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Yes, skiten har träffat fläkten.

Sidorna av myntet:
Det glädjer mig att jag kan säga "i told you so" till alla som skickade sina barn med hosta och andra symptom till skolan. Klen tröst.
Vår vård kommer överbelastas, folk kommer att dö som fan.
Vi kommer komma till slutet på pandemin snabbare. Ekonomin kommer återhämta sig snabbare.
Sannolikheten att jag, som har autoimmuna sjukdommar, kommer att dö, är mycket större.
Folk kanske blir mer försiktiga.

Strap in boys, we're in for a ride!

Yes, weak ass motherfuckers.

Skrivet av Frispel:

På vilket sätt påverkar detta vården? Antalet som är inlagda för vård/intensivvård ändras väl knappast av att siffrorna över döda har en viss eftersläpning? Ska man vara lite kinkig så kan jag tänka mig att det är flera länder som har denna typ av eftersläpning.

Här är en uppdatering av tidigare inlägg.

Men, jag tror att dödsfall ger en mer rättvisande bild än endast tester, även om dessa också har sina brister. Se på https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experterna-det...

"Jag tror att om vi nu har 5 000 bekräftade fall i Sverige, så har vi kanske 100 gånger fler som har infektionen eller haft den. Någonstans där, några hundra tusen, upp mot en halv miljon. Men ingen vet säkert".

Vi har inte hundrafalt fel om dödssiffrorna, men säkert om antalet smittade. Det gör jämförelser med andra länder något mer relevanta. Plus att det blir enklare att stå ut med gravallvarliga människor till döddagar.

I bilden nedan har jag manuellt lagt till en streckad linje i svart för att visa vad som borde vara rimligt i ljuset av hur andra länder har det. Vi får se hur det ser ut när de uppdaterat sina siffror.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

I dessa tider av statistik och grafer så kan ju denna artikel vara intressant att läsa. Den behandlar bland annat problemet med statistik som inte tar hänsyn till alla de faktorer som skiljer mellan olika länder och som då bidrar till att sjukdomen kommer att slå olika:

https://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vad-varje-hobbyepidemiolo...

Jag tycker att deras rubrik är något förminskande. I Sverige är man en god och kritisk invånare om man följer de råd som kommer från Folkhälsomyndigheten. Om man däremot ifrågasätter FHM är man en hobbyepidemiolog, bör istället vara tyst och genast lyssna på experterna. Detta generellt i samhället, men även i den här tråden.

Sverige sticker ut i ett internationellt perspektiv, vilket har uppmärksammas av många internationella medier. Exempelvis:
- The Swedish exception. Why Swedes are not yet locked down (Economist)
- Sweden Girds for Thousands of Deaths Amid Laxer Virus Policy (Bloomberg)
Osv.

Man kan fråga sig vad vår expertmyndighet ser som inga andra länder ser. Än så länge ser det ju inte positivt ut, i synnerhet inte nu när det kommer uppgifter om att vi har troligtvis många fler döda än rapporterat. Detta från nivåer där vi ligger betydligt sämre än våra nordiska grannländer.

Permalänk
Medlem

Intressant studie från MIT där man har tittat på spanska sjukan:
The data speak: Stronger pandemic response yields better economic recovery
...
“We find no evidence that cities that acted more aggressively in public health terms performed worse in economic terms,” says Emil Verner, an assistant professor in the MIT Sloan School of Management and co-author of a new paper detailing the findings. “If anything, the cities that acted more aggressively performed better.”

Permalänk
Medlem

@kanskedet: Varför är det förminskande, de flesta som producerar grafer på nätet är väl de facto inte epidemiologer? Jag är disputerad matematiker och om jag ens brydde mig om att producera en figur här skulle jag inte ens hävda att jag är "hobbyepidemiolog" för inte har jag brytt mig om det här mer än i någon månad.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Vi har inte hundrafalt fel om dödssiffrorna, men säkert om antalet smittade. Det gör jämförelser med andra länder något mer relevanta. Plus att det blir enklare att stå ut med gravallvarliga människor till döddagar.

Nej det tror inte jag heller men att det blir en fördröjning ligger nog mer åt det makabra hållet.

Det är ju bara en legitimerad läkare som kan skriva en dödsattest och det funkar på ett sjukhus men troligen inte om en person avlider hemma eller på ett äldreboende och troligen så uppstår det en fördröjning när ett bårhus och en obducent ska skriva dödsintyget. (jag tror inte man skickar ut en läkare till någons hem om det är sannolikt Covid-19)
Hursomhelst troligen svårt att förklara för FHM eftersom det troligen är så här....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Skrivet av kanskedet:

Jag tycker att deras rubrik är något förminskande. I Sverige är man en god och kritisk invånare om man följer de råd som kommer från Folkhälsomyndigheten. Om man däremot ifrågasätter FHM är man en hobbyepidemiolog, bör istället vara tyst och genast lyssna på experterna. Detta generellt i samhället, men även i den här tråden.

Sverige sticker ut i ett internationellt perspektiv, vilket har uppmärksammas av många internationella medier. Exempelvis:
- The Swedish exception. Why Swedes are not yet locked down (Economist)
- Sweden Girds for Thousands of Deaths Amid Laxer Virus Policy (Bloomberg)
Osv.

Man kan fråga sig vad vår expertmyndighet ser som inga andra länder ser. Än så länge ser det ju inte positivt ut, i synnerhet inte nu när det kommer uppgifter om att vi har troligtvis många fler döda än rapporterat. Detta från nivåer där vi ligger betydligt sämre än våra nordiska grannländer.

Jag tycker faktiskt defacto hobby epidemiologer som började sin karriär för fyra veckor sedan kan börja med att vara lite mer kritiska mot sig själva också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

@kanskedet: Varför är det förminskande, de flesta som producerar grafer på nätet är väl de facto inte epidemiologer? Jag är disputerad matematiker och om jag ens brydde mig om att producera en figur här skulle jag inte ens hävda att jag är "hobbyepidemiolog" för inte har jag brytt mig om det här mer än i någon månad.

Jag uppfattar rubriken så på grund av det samtalsklimat som vi har i Sverige idag: man ska bara lyssna på FHM, och inte kolla på vad andra länder gör. Har man en annan åsikt än FHM, kanske baserat på expertmyndigheter i andra länder, då är man en hobbyepidemiolog.

Jag förstår fortfarande inte varför vi skiljer oss från våra nordiska grannländer. Strategin har varit att skydda de äldre. Men nu i veckan rapporterades det att 1/3 av alla äldreboende i Stockholm har covid-fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Jag tycker faktiskt defacto hobby epidemiologer som började sin karriär för fyra veckor sedan kan börja med att vara lite mer kritiska mot sig själva också.

Jag tycker att FHM och regeringen ska vara självkritiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är en uppdatering av tidigare inlägg.

Men, jag tror att dödsfall ger en mer rättvisande bild än endast tester, även om dessa också har sina brister. Se på https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experterna-det...

"Jag tror att om vi nu har 5 000 bekräftade fall i Sverige, så har vi kanske 100 gånger fler som har infektionen eller haft den. Någonstans där, några hundra tusen, upp mot en halv miljon. Men ingen vet säkert".

Vi har inte hundrafalt fel om dödssiffrorna, men säkert om antalet smittade. Det gör jämförelser med andra länder något mer relevanta. Plus att det blir enklare att stå ut med gravallvarliga människor till döddagar.

I bilden nedan har jag manuellt lagt till en streckad linje i svart för att visa vad som borde vara rimligt i ljuset av hur andra länder har det. Vi får se hur det ser ut när de uppdaterat sina siffror.

https://i.imgur.com/XQ6pszZ.png

Då kommer man ju till frågan om demografi - är de som är smittade i respektive länder representativa för demografin i landet, och är demografin jämförbar till att börja med? Har något land fler personer som befinner sig i riskgrupperna? Osv. Visst är det något mer relevant att jämföra antal döda än att jämföra antal som är bekräftat smittade, men det finns fortfarande faktorer som kan påverka resultatet ordentligt.

Skrivet av kanskedet:

Jag tycker att deras rubrik är något förminskande. I Sverige är man en god och kritisk invånare om man följer de råd som kommer från Folkhälsomyndigheten. Om man däremot ifrågasätter FHM är man en hobbyepidemiolog, bör istället vara tyst och genast lyssna på experterna. Detta generellt i samhället, men även i den här tråden.

Sverige sticker ut i ett internationellt perspektiv, vilket har uppmärksammas av många internationella medier. Exempelvis:
- The Swedish exception. Why Swedes are not yet locked down (Economist)
- Sweden Girds for Thousands of Deaths Amid Laxer Virus Policy (Bloomberg)
Osv.

Man kan fråga sig vad vår expertmyndighet ser som inga andra länder ser. Än så länge ser det ju inte positivt ut, i synnerhet inte nu när det kommer uppgifter om att vi har troligtvis många fler döda än rapporterat. Detta från nivåer där vi ligger betydligt sämre än våra nordiska grannländer.

Skrivet av kanskedet:

Jag uppfattar rubriken så på grund av det samtalsklimat som vi har i Sverige idag: man ska bara lyssna på FHM, och inte kolla på vad andra länder gör. Har man en annan åsikt än FHM, kanske baserat på expertmyndigheter i andra länder, då är man en hobbyepidemiolog.

Jag förstår fortfarande inte varför vi skiljer oss från våra nordiska grannländer. Strategin har varit att skydda de äldre. Men nu i veckan rapporterades det att 1/3 av alla äldreboende i Stockholm har covid-fall.

Kan tycka att en hel del av de som ifrågasätter FHM är lite väl tvärsäkra i att FHM har fel och att Tegnell är djävulens avkomma, samt att det finns en kraftig tendens att plocka saker ur sitt sammanhang. Det är klart hälsosamt att vara skeptisk och att ta in andra infallsvinklar, men faktum är att ingen vet vad som är rätt väg att gå förrän i efterhand. Något som jag uppfattar att FHM är tydliga med. Kunde önska att det fanns fler skeptiker som är lite mindre tvärsäkra i sin kritik. För visst finns det vettig kritik, den har bara en tendens att drunkna i tvärsäkra proklameranden om hur fel FHM agerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Då kommer man ju till frågan om demografi - är de som är smittade i respektive länder representativa för demografin i landet, och är demografin jämförbar till att börja med? Har något land fler personer som befinner sig i riskgrupperna? Osv. Visst är det något mer relevant att jämföra antal döda än att jämföra antal som är bekräftat smittade, men det finns fortfarande faktorer som kan påverka resultatet ordentligt.

Kan tycka att en hel del av de som ifrågasätter FHM är lite väl tvärsäkra i att FHM har fel och att Tegnell är djävulens avkomma, samt att det finns en kraftig tendens att plocka saker ur sitt sammanhang. Det är klart hälsosamt att vara skeptisk och att ta in andra infallsvinklar, men faktum är att ingen vet vad som är rätt väg att gå förrän i efterhand. Något som jag uppfattar att FHM är tydliga med. Kunde önska att det fanns fler skeptiker som är lite mindre tvärsäkra i sin kritik. För visst finns det vettig kritik, den har bara en tendens att drunkna i tvärsäkra proklameranden om hur fel FHM agerar.

Javisst, du har en poäng. Jag kan nog skriva lite onödigt tvärsäkert ibland, även om jag ändrar åsikt om det kommer ny information. Men, jag tycker inte att skeptiker är mindre tvärsäkra än de som hela tiden försvarar FHM.