Permalänk
Medlem

Är själv rätt trött på det här Sverige vs Norge vs Danmark vs Finland dravlet, blir ofta lite "kasta sten i glashus" över det hela tycker jag, så oerhört löjligt att peka finger och hålla på. Kan avslöja att om man går riktigt långt tillbaka i våra släktkedjor så är det förbannat många av oss som har förfäder i flera olika nordiska länder. Väldigt många Vikinga ätter härstammade från Norge, hela Hårfagerätten med Harald Hårdråde i spetsen som kanske den mest häpnadsväckande och mytomspunna som dog när han försökte erövra England, slaget i Stamford Bridge. En känd svensk som härstämmar från Hårfagerätten (via släkten Roos af Hjelmsäter) är Axel Erik Roos som räddade livet på Carl XII tre ggr under kalabaliken i Bender. Angående Finland så kom det sjukt många så kallade "Skogsfinnar" hit och till Norge med start redan på 1500 talet, väldigt många av oss har en liten dos finskt dna i oss.

Sorry för OT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

För att du är en förrymd mördare? Eller varför?

Elektronisk fotboja har tidigare bara satts på brottslingar.
Vad blir nästa steg?

EDIT: Jag gör det som en försiktighetsåtgärd och för att motverka övervakningssamhället.
De kan försöka ta min data och jag kan försöka förhindra detta. Lite som när man använder VPN.
Inte säkert det hjälper men man har i alla fall gjort ett försök.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Nu blir det verklighet, nu ska man tracka/spåra Sveriges befolknings rörelsemönster via dess mobiltelefoner, begärt av FMH, uttalat av Anders Tegnell på presskonferansen just nu.

Sverige har nu klivit in i övervakningssamhället på allvar. Även om uppgifterna "bara ska användas till att kunna lägga starkare rekommendationer samt avrådan till resor".

Ganska galet och absurt, man bör kunna lägga dessa rekommendationer utan att mass övervaka befolkningen.

Ännu ett exempel på "Lyssna inte på vad de säger, titta istället på vad de gör".

Bäste Dredd, du har ju själv efterlyst hårdare åtgärder och skrivit om behovet av en total "lockdown".

Sen gapar du om en anonymiserad kontroll för att se hur man sköter det här frivilligt.

Vad är du ute efter? Ditt resonemang är helt obegripligt!

Sen kan jag inte minnas att jag stött på en människa med en sådan mörk syn på Sveriges myndigheter, det måste vara jobbigt att hela tiden ifrågasätta allting som kommer från en myndighet, alternativt är du en total anarkist?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd
Skrivet av plunn:

Sen gapar du om en anonymiserad kontroll för att se hur man sköter det här frivilligt.

Vad ger denna anonymiserade kontroll över påsk helgen/lovet, resultatet av det kommer ju ändå vara "för lite för sent" om man nu skulle använda resultatet till något reellt. Nä det är mer som om FMH vill ha möjlighet att sitta där och låtsas spela Plague Inc och äta kanelbullar.

Permalänk
Medlem

The Local rapporterar om en kraftig uppgång i försäljningen av sexleksaker i Norge och Danmark medan den verkar vara densamma i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Elektronisk fotboja har tidigare bara satts på brottslingar.
Vad blir nästa steg?

EDIT: Jag gör det som en försiktighetsåtgärd och för att motverka övervakningssamhället.
De kan försöka ta min data och jag kan försöka förhindra detta. Lite som när man använder VPN.
Inte säkert det hjälper men man har i alla fall gjort ett försök.

Jag föreslår att du låter bli att ta med din mobil om du är så rädd att de ska övervaka dig och vart du tar vägen. Du lär väl ändå inte ha så stor nytta av den utan internet eller när du satt den på flygplansläge. Vill du lyssna på musik så föreslår jag en simpel mp3-spelare, då riskerar du ingen övervakning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Vår kurva jämfört med de som gått före oss. Inte lika brant som Italien än så länge. Vid denna tidpunkten i utvecklingen hade Italien 1809 döda och Tyskland hade 1107. Vi har 591.

https://i.imgur.com/O8Qq5Yj.png

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1W2rUEFHLLrirR19ETDfa9...

Man bör jämföra med döda/befolkningsantal. Klart det dör fortare folk i ett land med 6 ggr större befolkning.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Dredd:

Nu blir det verklighet, nu ska man tracka/spåra Sveriges befolknings rörelsemönster via dess mobiltelefoner, begärt av FMH, uttalat av Anders Tegnell på presskonferansen just nu.

Sverige har nu klivit in i övervakningssamhället på allvar. Även om uppgifterna "bara ska användas till att kunna lägga starkare rekommendationer samt avrådan till resor".

Ganska galet och absurt, man bör kunna lägga dessa rekommendationer utan att mass övervaka befolkningen.

Ännu ett exempel på "Lyssna inte på vad de säger, titta istället på vad de gör".

Lämna telefonen hemma då?

Det här är ju absolut inget som kan drabba enskild person på något sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Är själv rätt trött på det här Sverige vs Norge vs Danmark vs Finland dravlet, blir ofta lite "kasta sten i glashus" över det hela tycker jag, så oerhört löjligt att peka finger och hålla på. Kan avslöja att om man går riktigt långt tillbaka i våra släktkedjor så är det förbannat många av oss som har förfäder i flera olika nordiska länder. Väldigt många Vikinga ätter härstammade från Norge, hela Hårfagerätten med Harald Hårdråde i spetsen som kanske den mest häpnadsväckande och mytomspunna som dog när han försökte erövra England, slaget i Stamford Bridge. En känd svensk som härstämmar från Hårfagerätten (via släkten Roos af Hjelmsäter) är Axel Erik Roos som räddade livet på Carl XII tre ggr under kalabaliken i Bender. Angående Finland så kom det sjukt många så kallade "Skogsfinnar" hit och till Norge med start redan på 1500 talet, väldigt många av oss har en liten dos finskt dna i oss.

Sorry för OT

Klart man får peka finger när folk dör...annat vore patetiskt. Skulle du sitta tyst om dina far och morföräldrar dog?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dredd:

Vad ger denna anonymiserade kontroll över påsk helgen/lovet, resultatet av det kommer ju ändå vara "för lite för sent" om man nu skulle använda resultatet till något reellt. Nä det är mer som om FMH vill ha möjlighet att sitta där och låtsas spela Plague Inc och äta kanelbullar.

Ok så du tar hellre en husarrestliknande lockdown?

Sen kan man då enkelt se om för många struntar i att följa givna råd och då får det väl bli en husarrest/lockdown!

Kollar jag sedan officiella kurvorna så ser jag inget alarmerade

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f...

OBSERVERA att du kan bläddra tidsserie beroende på vad du vill se.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Man bör jämföra med döda/befolkningsantal. Klart det dör fortare folk i ett land med 6 ggr större befolkning.

Varför är det klart? Om smittan börjar med en person så lär smittspridningen se ut ungefär likadant ett tag tills det mindre landet börjar få gruppimmunitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Varför är det klart? Om smittan börjar med en person så lär smittspridningen se ut ungefär likadant ett tag tills det mindre landet börjar få gruppimmunitet?

Ja, ökningstakten bör nog inte bero på antalet personer som bor i ett land, däremot på hur tätt folk bor osv. Dock skulle jag nog ändå gissa att det finns någon koppling mellan när länder genomför åtgärder och hur spritt sjukdomen är bland befolkningen.

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare tittat på antalet smittade per capita och olika data.

Här är hur antalet döda per 1M och antalet flygpassagerare per land samvarierar. Även här finns det ett mönster, som man säkert kan tolka på olika sätt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Det kanske är jag som är dum, men någon som vet varför c19.se och https://experience.arcgis.com/ skiljer sig i siffror?

Jag förstår att de aggregerar data från olika källor men stockholm har 298 nya fall sedan klockan 2, och fhm 126, det kan väl inte stämma? ramlade det in 160 fall på en och en halv timma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Ja, ökningstakten bör nog inte bero på antalet personer som bor i ett land, däremot på hur tätt folk bor osv. Dock skulle jag nog ändå gissa att det finns någon koppling mellan när länder genomför åtgärder och hur spritt sjukdomen är bland befolkningen.

De alla länder gör med de åtgärder de genomför är att de gör länderna mindre "tätbefolkade". När Sverige genomför social distansering så är det för att du inte ska komma så närma någon annan som eventuellt är smittad eller att du inte ska smitta någon annan. Det andra länder gör med "lockdown" är att de inte kan komma så närma någon annan så de smittar eller smittas. Det fungerar på samma sätt i en befolkning vare sig det bor 10 eller 100 miljoner i ett land. Man försöker hålla folk ifrån varandra. Sedan när det släpps på åtgärderna så är ju landet tillbaka på samma befolkningstäthet som innan och då tar det fart igen. Det enda man köper sig med t.ex "lockdown" är tid. Tid att fixa till brister som man kan ha i sitt land. Kanske försöka bygga upp ett lager med sjukvårdsutrustning t.ex. så när det sedan tar fart igen så kommer man inte stå där utan denna utrustning och möjligen klara sig bättre om det var riktigt illa innan. Men har man otur så beter sig befolkningen som idioter när de slipper "lockdown" och då kan man sitta i ett värre läge än innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag har tidigare tittat på antalet smittade per capita och olika data.

Här är hur antalet döda per 1M och antalet flygpassagerare per land samvarierar. Även här finns det ett mönster, som man säkert kan tolka på olika sätt.

https://i.imgur.com/cqKQce0.png

Har du kollat hur det är med antalet smittade/döda och hur många vänsterhänta ett land har? Ibland så kan man tro sig se mönster i saker om man letar efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Har du kollat hur det är med antalet smittade/döda och hur många vänsterhänta ett land har? Ibland så kan man tro sig se mönster i saker om man letar efter det.

Just den metoden kallar man HARK.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Klart man får peka finger när folk dör...annat vore patetiskt.

Så att ha lite is i magen, analysera situationen över lite längre period, lyfta sina perspektiv och lita på sitt lands experter är patetiskt jämfört med att dra lite halvsnabba amatöranalyser baserade på ofullständigt data och döma ut en hel myndighets agerade?

INGEN av oss här eller någon annanstans VET hur det här kommer sluta eller vilket agerande som är rätt i nuläget. Det kommer garanterat visa sig längre fram och då kommer det utnämnas både hjältar och skurkar. Men att tvärsäkert meddela facit nu känns inte helt verklighetsförankrat i min värld.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Irregular Programming:

Det kanske är jag som är dum, men någon som vet varför c19.se och https://experience.arcgis.com/ skiljer sig i siffror?

Jag förstår att de aggregerar data från olika källor men stockholm har 298 nya fall sedan klockan 2, och fhm 126, det kan väl inte stämma? ramlade det in 160 fall på en och en halv timma?

Jag är inte med på din fundering.

Här har du förklaringar inkl de datakällor man använder

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Det kanske är jag som är dum, men någon som vet varför c19.se och https://experience.arcgis.com/ skiljer sig i siffror?

Jag förstår att de aggregerar data från olika källor men stockholm har 298 nya fall sedan klockan 2, och fhm 126, det kan väl inte stämma? ramlade det in 160 fall på en och en halv timma?

Jag kan bara gissa att c19 hämtar direkt från sll, och de dygnsrapporterar med 11:30 som brytpunkt.

Visa signatur

Asus Rog Strix X570-F | AMD Ryzen 9 3900X | G.Skill 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 Trident | Noctua NH-U12A | Asus Geforce RTX 2070 Super 8GB DUAL OC EVO | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | Corsair Force MP600 1TB | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Fractal Design Define C TG | Acer 27" Predator XB273K | QPAD MK-85 (Brown) | Razer DeathAdder Chroma | Logitech Z623 | Sennheiser GAME One
http://www.youtube.com/channel/UCl0ZJPJ7XZkjvUoR7zgPOLg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Man bör jämföra med döda/befolkningsantal. Klart det dör fortare folk i ett land med 6 ggr större befolkning.

Skrivet av kanskedet:

Ja, ökningstakten bör nog inte bero på antalet personer som bor i ett land, däremot på hur tätt folk bor osv. Dock skulle jag nog ändå gissa att det finns någon koppling mellan när länder genomför åtgärder och hur spritt sjukdomen är bland befolkningen.

Absolut, är ju bara att kolla på hur det ser ut i t ex Nederländerna, Belgien och Schweiz som alla har hög populationsdensitet i europa. Men som det ser ut nu, när vi mer eller mindre kommer ha fri spridning i europa så tror jag det inte kommer skilja sig så enormt i slutändan när det kommer till dödsfall/invånare. Dom som har bra vård, och kan skydda äldre kommer klara sig bäst, lockdown eller inte så kommer nog en stor del av folkningen vart smittade innan året är slut.

Döda per invånare blir som redan poängterats ett flertal gånger i tråden en dålig måttstock i början av smittan, med den siffran kan man ju få det att se ut som att det går toppen i USA, som har en av de värst drabbade (om inte den värst drabbade) regionen i hela världen, vill man nu bry sig som döda per invånare så måste man ju även ge smittan tid att faktiskt ha möjlighet att sprida sig till den extra populationen. Det kommer ju ta några månader innan den har ordentlig relevans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mugen08:

Jag kan bara gissa att c19 hämtar direkt från sll, och de dygnsrapporterar med 11:30 som brytpunkt.

Och på FHM´s sida så står det "Obs: dagens datum innehåller data till och med 11:30" så de verkar plocka sina uppgifter vid samma tidpunkt i varje fall. Men samtidigt så är det som vanligt med det här: en specifik dags data är ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Klart man får peka finger när folk dör...annat vore patetiskt. Skulle du sitta tyst om dina far och morföräldrar dog?

Varför skulle det vara mer ok när folk dör? Peka finger innebär i praktiken att man vill skuldbelägga någon och då väldigt ofta utan att det är underbyggt med någon fakta. På något mysko sätt är det oftast också någon annans fel.

Givetvis både kan och bör man rikta saklig kritik när det är befogat och också ställa frågor, men det är skillnad på att ställa en fråga och dölja ett påstående i en formulering som vid första anblick kan te sig som en fråga.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

För att han kanske inte vill bli spårad och övervakad hela tiden. Dock tror jag inte det ger så mycket att sätta mobilen i flyplansmode eftersom så fort han slår på normalläge så kommer den ändå att rapportera in positionen till Farbror G eller Äpplet. Eventuellt kan den ju också ändå lyssna på GPS och mobilmaster även i flygplansläge och därmed också i efterhand rapportera in var man har varit (dock känner jag inte till att någon telefon gör det).

Jag väljer själv om och vilken elektronisk utrustning jag bär med mig/använder. Det är bara göra sig av med dator och mobiltelefon så behöver man inte bekymra sig, eller missförstår jag något bara?

Själv använder jag all GPS och gudveteallt aktiverat på datorer och mobiler, hade jag inte velat det är det bara att välja själv. Så tänker jag.
Ingen människa b e h ö v e r en mobiltelefon eller dator. Känner flera som lever totalt digitalt nomad-liv och det funkar bra.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Varför är det klart? Om smittan börjar med en person så lär smittspridningen se ut ungefär likadant ett tag tills det mindre landet börjar få gruppimmunitet?

Du menar att smittspridningen ser likadan ut om Sverige hade 30 invånare utspridda, än om vi nu då har 10.000.000?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Varför skulle det vara mer ok när folk dör? Peka finger innebär i praktiken att man vill skuldbelägga någon och då väldigt ofta utan att det är underbyggt med någon fakta. På något mysko sätt är det oftast också någon annans fel.

Givetvis både kan och bör man rikta saklig kritik när det är befogat och också ställa frågor, men det är skillnad på att ställa en fråga och dölja ett påstående i en formulering som vid första anblick kan te sig som en fråga.

Så man får aldrig säga åt nån att de har fel? Även när statistik och forskare stöder en?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Vad ger denna anonymiserade kontroll över påsk helgen/lovet, resultatet av det kommer ju ändå vara "för lite för sent" om man nu skulle använda resultatet till något reellt. Nä det är mer som om FMH vill ha möjlighet att sitta där och låtsas spela Plague Inc och äta kanelbullar.

En möjlighet kan ju vara att dom vill se hur väl folk följer de råd och uppmaningar som ges, t.ex. för att kanske utvärdera om man istället måste gå hårdare fram med förbud istället. Det borde väl välkomnas av dig då jag tycker mig ha sett att du förordar en mycket hårdare linje än vad som nu används.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Absolut, är ju bara att kolla på t ex Nederländerna, Belgien och Schweiz som alla har hög populationsdensitet i europa. Men som det ser ut nu, när vi mer eller mindre kommer ha fri spridning i europa så tror jag det inte kommer skilja sig så enormt i slutändan när det kommer till dödsfall/invånare. Dom som har bra vård, och kan skydda äldre kommer klara sig bäst, lockdown eller inte så kommer nog en stor del av folkningen vart smittade innan året är slut.

Döda per invånare blir som redan poängterats ett flertal gånger i tråden en dålig måttstock i början av smittan, med den siffran kan man ju få det att se ut som att det går toppen i USA, som har en av de värst drabbade (om inte den värst drabbade) regionen i hela världen, vill man nu bry sig som döda per invånare så måste man ju även ge smittan tid att faktiskt ha möjlighet att sprida sig till den extra populationen. Det kommer ju ta några månader innan den har ordentlig relevans.

Det går att börja graferna från 50 döda så ser uppgången mer jämlik ut. ***bort/mod***

§1
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Så man får aldrig säga åt nån att de har fel? Även när statistik och forskare stöder en?

Det finns väl forskare i båda läger? Så vem har rätt, vem har fel. Om ett halvår/år så vet vi.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Själv använder jag all GPS och gudveteallt aktiverat på datorer och mobiler, hade jag inte velat det är det bara att välja själv. Så tänker jag.
Ingen människa b e h ö v e r en mobiltelefon eller dator. Känner flera som lever totalt digitalt nomad-liv och det funkar bra.

Jo men en mobilspårning(i det här fallet) bygger ju på att en viss lur är uppkopplad mot en viss basstation, sen är det då enkelt att se när en lur byter basstation. (dvs för operatören)

Men det skulle kanske vara intressant med ett till socialt experiment hur många som klarar sig utan sin kära lur?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y