Nytt mindre vackrare chassi till dottern

Permalänk

Nytt mindre vackrare chassi till dottern

Hej alla!

Min dotter sitter med en gigantisk Lian Li aluminiumlåda för tillfället, säkert 20 år gammal. En mardröm att jobba med och inte särskilt tyst. Hon vill nu gärna ha ett mindre, finare chassi som hon uttrycker det.

Problemet är att hon har en Cooler Master 212 CPU-fläkt, så kan inte vara ur litet som helst. Moderkortet är ATX och hon har ett standardlångt Geforce 1070.

Krav från dottern:
1) Snyggt. Gärna vitt, men spelar mindre roll. Vad som är snyggt är svårare att definiera. Mitt Fractal Design Define R6 är lite tråkigt.
2) Tyst
3) Litet
4) Gärna belysning (helst som man kan stänga av om man så önskar)

Inser själv att vissa av kraven inte riktigt är kompatibla. Tänkte mig helst under 1000 kr men kan tänka mig upp till 1500 för det perfekta chassit om det finns. Helst utan glassida om det går. Tänkte mig belysning i fronten i så fall.

Tips mottages tacksamt.

Edit: Vi har ett hårigt skrälle (läs Golden retriever) som spenderar mycket tid i rummet så en bra dammlösning är ett stort plus.

Permalänk
Medlem

Lian Li lancool 2 inköptes för 2 månader sedan, ångrar mig inte en sekund! Kylaren borde få plats men dubbelkolla för säkerhets skull

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Lian Li lancool 2 inköptes för 2 månader sedan, ångrar mig inte en sekund! Kylaren borde få plats men dubbelkolla för säkerhets skull

Ser faktiskt helt ok ut sa dottern, imponerande.

Fler tips?

Permalänk
Medlem

Hehe, nä, din lägesanalys är helt riktig, kraven är inte riktigt kompatibla. ATX och litet blir jobbigt. Att du helst vill ha det i vitt begränsar urvalet än mer. Och så har vi förstås subjektiviteten i vad som är snyggt och inte. Belysning och lägre ljudnivå kan man ju dock alltid åstadkomma i efterhand om man är hyfsat händig. LED-slingor och dämpmattor finns på Biltema, typ.

Behöver man inte optisk läsare (alt. använder USB-ansluten dito i externt kabinett, funkar bra numera), och klarar sig på en eller två SSD/HDD, kan man få ner storleken markant genom att välja ett chassi utan 5.25"-platser och en griljard hårddiskburar i fronten. FD Define C är ett exempel på sådant. Andra tillverkare typ Corsair har egna motsvarigheter. Det blir gott om plats för grafikkortet, och man kan få till perfekt luftflöde i ett sådant chassi, vilket förstås ger en generellt tystare dator.

Ska jag tipsa om en specifik modell, så tycker jag Jonsbo UMX4 är fruktansvärt snyggt för att vara ett ATX-chassi. Finns med och utan fönster. Dyrt dock, klart över din budget om du inte hittar begagnat eller på rea.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Phanteks Eclipse P400s
Otroligt bra chassi att bygga i, finns i många olika varianter, priset är bra, RGB'n går att stänga av på knapp på framsidan osv. Har själv haft ett med en 212 Evo i.

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk

@kaput: Hon har bara en SSD i datorn. Visst sitter det en DVD-läsare i nuvarande (samt en FDD t o m), men inget som används. Så inga 5.25"-platser behövs.

Vit var inget krav, finns säkert snygga i andra färger också.

Permalänk

Jag läste helt fel och trodde att du skulle bygga en riktigt ful dator till dottern av någon anledning

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Skrivet av Gamerouge:

Jag läste helt fel och trodde att du skulle bygga en riktigt ful dator till dottern av någon anledning

Oxford comma nästa gång.

Permalänk
Medlem

TU150 är ett litet elegant Lian Li chassi med fönster och stöd för stora luftkylare. Ta en titt på den!

Visa signatur
Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
  1. Snyggt

  2. Vitt

  3. Hyffsat så tyst

  4. Litet för att vara ATX

  5. RGB belysning

  1. Hyffsat så snyggt

  2. Vitt

  3. Knäpptyst

  4. Litet för att vara ATX

  1. Hyffsat så snyggt

  2. Vitt

  3. Bra luftflöde gör att komponenternas fläktar kan köra långsamt och datorn blir tystare under belastning

  4. Litet för att vara ATX

  5. En massa A-RGB!

  1. Super snyggt

  2. Vitt

  3. Bra luftflöde gör att komponenternas fläktar kan köra långsamt och datorn blir tystare under belastning

  4. En massa A-RGB!

  1. Hyffsat så snyggt

  2. Vitt

  3. Bra luftflöde gör att komponenternas fläktar kan köra långsamt och datorn blir tystare under belastning

  4. En massa A-RGB!

  1. Hyffsat så snyggt

  2. Vitt

  3. Litet för att vara ATX

  1. Hyffsat så snyggt

  2. Vitt

  3. Litet för att vara ATX

  4. Billigt

  1. Hyffsat så snyggt

  2. Vitt

  3. Bra luftflöde gör att komponenternas fläktar kan köra långsamt och datorn blir tystare under belastning

  4. En massa A-RGB!

Skrivet av trattgunnar:

TU150 är ett litet elegant Lian Li chassi med fönster och stöd för stora luftkylare. Ta en titt på den!

Rymmer inte ATX.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Phanteks P400A RGB Vit

Permalänk

Många bra tips, tackar så mycket. Men varför alla dessa glassidor? Hade hellre varit utan, men kanske bara jag som är gammal och tråkig.

Permalänk
Medlem

Missade punkten om att det skulle vara atx, my bad!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doomfarer:

Många bra tips, tackar så mycket. Men varför alla dessa glassidor? Hade hellre varit utan, men kanske bara jag som är gammal och tråkig.

Finns knappt chassin med lyse utan fönstersida.

https://www.inet.se/produkt/6912134/phanteks-eclipse-p400s-vi...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Doomfarer:

Många bra tips, tackar så mycket. Men varför alla dessa glassidor? Hade hellre varit utan, men kanske bara jag som är gammal och tråkig.

För att det är snyggt, haha.

  1. Hyffsat så snyggt

  2. Vitt

  3. Knäpptyst

  4. Litet för att vara ATX

  1. Hyffsat så snyggt

  2. Vitt

  3. Bra luftflöde gör att komponenternas fläktar kan köra långsamt och datorn blir tystare under belastning

  4. Litet för att vara ATX

  1. Super snyggt

  2. Vitt

  3. Knäpptyst

  4. RGB!

  1. Hyffsat så snyggt

  2. Knäpptyst

  3. Litet för att vara ATX

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av skengetronic:

Phanteks Eclipse P400s
Otroligt bra chassi att bygga i, finns i många olika varianter, priset är bra, RGB'n går att stänga av på knapp på framsidan osv. Har själv haft ett med en 212 Evo i.

Tittade på det men lite osäker på om det funkar. Om jag mäter har jag 168 mm höjd från moderkortet till topparna på kylaren, enligt spec. skall denna bara ta 160 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Tittade på det men lite osäker på om det funkar. Om jag mäter har jag 168 mm höjd från moderkortet till topparna på kylaren, enligt spec. skall denna bara ta 160 mm.

Den ska passa. 159mm på kylaren enligt inet: https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av trattgunnar:

Nu pratar vi om en fem år gammal 212, har de alltid varit samma höjd?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doomfarer:

Nu pratar vi om en fem år gammal 212, har de alltid varit samma höjd?

Japp. Chassit klarar 160 mm och kylaren är 159 så det går precis 😅