Skrivet av Triton242:
Undrar om vem man valt om tex det stod mellan mig och GW Perrson om det bara fanns en plats att tillgå.
Jag en 40år noboody med lite högt blodtryck. han 60+ superkänd Alkoholist.
Jag är ändå rätt övertygad om att ingen läkare kommer att prioritera GW framför dig. Skulle vara en privat läkare då, sådana finns ju ändå även i detta läge - dock litar privat sjukvård ofta på att just akutvård och intensivvård ska skötas av "riktiga" sjukhus. Jag tror dessutom att även om det GÅR att köpa privatläkartjänster och utrustning så går det i Sverige inte att köpa lika bra vård som man kan få på det offentliga om man är riktigt illa däran.
Bryter Silvia benet får hon självklart en privatläkare i detta läge. Får hon Corona, tja, jag gissar att hon får lite bättre vård än kreti och pleti och sannolikt inte kommer att behöva köa till en respirator, men det är ju ett extremfall. Jag tror ärligt inte att någon läkare vid ett val mellan GW och en 40-åring med lite högt blodtryck prioriterar GW.
Skrivet av makatech:
Värst av allt är att de ansvariga inte kan svara på varför det kunnat ske. Detta ska nu utredas men under tiden de ansvariga funderar kommer givetvis ännu fler äldre människor på boenden runtom i landet att bli smittade.
Ja, som du säger, det är rätt självklart att ålderdomshem är svårskyddade. På sätt och vis kan generationsboende kanske vara ett plus vid en lock-down. Min erfarenhet av moderna ålderdomshem, vilket är en anekdotisk erfarenhet från morsan och andra som jobbat på just äldreboende, är att man antingen är riktigt gammal och skröplig innan man ens hamnar på ett äldreboende - hemtjänst prioriteras (och där är ju också en smittkälla även om man minskar personalrotationen nu). Åker man in på ett äldreboende av ålder har man ofta inte lång tid kvar numera. Eller, så är man oförmögen att klara sig "hemma" pga stroke eller liknande - dessa patienter kan ju egentligen vara ganska "friska" rent fysiskt. Vill minnas att min gammelfarmor på 80-talet, trots god vigör, bodde på ålderdomshem från 80-årsåldern i kanske 10 år, tills över 90, i dagsläget hade hon nog åkt till "hemmet" vid 90+ och dött rätt snart därefter.
Orkar inte leta källor till förbannelse : https://www.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-al...
Lite daterat, men kortfattat, år 2014 dog ca 20% inom en månad efter att de flyttat till äldreboendet. Jag tror inte siffran är mindre idag. Det säger sig själv att om corona kommer in i dessa miljöer, och det är nära nog omöjligt att hindra, så blir det karambouche bland de boende.
Det är något att tänka på vid jämförelser mellan länder, hur äldrevården ser ut. I Sverige står man ofta på bryggan vid Styx övre färjeläge med biljett i hand när man checkar in på ålderdomshemmet. Det kanske är olika i andra länder.
Skrivet av kanskedet:
Hon har inte forskat sedan slutet av 80-talet, och är numera författare (se hennes hemsida). Det verkar inte heller som att hon har arbetat som läkare, det står bara "Lärare för medicine studerande" 1980-1983 i hennes CV.
Hon har nog arbetat som läkare åtminstone ett par år för att slutföra sin läkarutbildning, sedan har hon doktorerat på något virologiskt institut osv, hon har nog bakgrunden som krävs men det känns som att hennes kunskaper kan vara väldigt inaktuella.
Tillägg: Det görs mycket på äldreboenden. Scheman läggs så bemanningen inte kräver att folk går mellan avdelningar eller boenden, "timanställda" får endast jobba på samma boende - inte flera olika, etc. Men utbildningsnivån är sviktande, jag förstår att folk är desperata men jag tycker mest det är tragiskt när anställda dricker ingefära- och citronavkok för att boosta immunförsvaret. Däremot kan det säkert hjälpa att minska ens egna risk att råka hosta. Finns många inom äldrevården som är till åren komna och hostar och harklar sig helt vardagligt, för mycket cigaretter i tidigare år kanske. Men (och det här är inte kritik mot de anställda) det krävs även bättre utbildning, och fortlöpande bildning. Speciellt inhoppare direkt från arbetsförmedlingen har ofta ingen som helst koll på någonting tyvärr. Min morsa gick nån undersköterskeutbildning (evigheter sedan) och även om den inte är aktuell idag så är mycket av grunderna samma och ger ett "tänk" som man kanske inte har som helt outbildad. Så även om det inte är någon akademisk elit som jobbar med äldrevård, eller hemtjänst, så kan små insatser där få stora resultat vågar jag påstå.
F.ö så är det här en bra ledare.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/mR9a8E/vi-lovade-skydd-nu...
"Som läkare på akuten har jag allt skydd, i hemtjänsten har de inget.
När akutläkaren Katrin Hruska iförd full skyddsmundering stegade in hemma hos en misstänkt coronasjuk häromdagen möttes hon av hemtjänstpersonal. Kvinnan från hemtjänsten hade varken munskydd, visir, handskar eller plastförkläde. Hon hade inte ens arbetskläder."
Just arbetskläder är ju helt befängt att det ens ska diskuteras om. Hoppas verkligen att det blir ändring inför framtiden.
Tillägg igen: https://www.dagensarena.se/innehall/fackordforanden-om-briste...
Kraven på hemtjänst är också snabba när det gäller omställning:
– Regioner hör av sig och säger att man skickar hem covid-sjuka inom 24 timmar från sjukhusen, då måste den hemtjänsten anpassa sig snabbt.
Det har, överlag, blivit så att sjukhusen skickar hem patienter (inte bara med corona) mycket tidigt, och lämpar över ansvaret på kommunerna. Där har jag egen erfarenhet av en anhörig som plötsligt var för frisk för att vara på sjukhus, men för sjuk för att vara hemma. Då ska man in på någon slags vårdhem. Det kunde ta ett par veckor att hitta en plats. Det fick bli hemsjukvård ett par veckor, tills det hela löste sig (dvs, mer sjuk och senare död). Att hemtjänsten, eller hemsjukvården ska kunna hantera Coronasjuka, det tror jag inte riktigt går.