Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja det var nog fel person för FHM oppositionen att ta in, nu framstår dom ju som än mer oseriösa. Det som blivit fel enligt mig är hela det här debaklet med äldreboendena, tycker det är så otroligt hemwskt. Sen vems fel det är vet jag för lite för att uttala mig om.

Annars tror jag på deras strategi.

Säg mig, hur skulle smittospridning på ålderdomshem stoppats utan långtidsisolering av vårdpersonal? (Vilket i praktiken är nästan ogenomförbart)

Det är oerhört tufft att undvika smittspridning annars eftersom många som får Corona enbart uppvisar lindriga symtom eller inga symtom alls.

Vårdpersonal har också barn samt familjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Säg mig, hur skulle smittospridning på ålderdomshem stoppats utan långtidsisolering av vårdpersonal? (Vilket i praktiken är nästan ogenomförbart)

Det är oerhört tufft att undvika smittspridning annars eftersom många som får Corona enbart uppvisar lindriga symtom eller inga symtom alls.

Det var därför jag skrev det där om "vems fel" om det nu är någons fel. Jag är mer knäckt över själva situationen, att folk som är så sårbara, inte har något att sätta emot och inte har någonstans att fly drabbas så hårt.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Samtliga länder jag undersökt har nu nedåtgående trender!!!

Alla elva länder hade från och med igår negativ andraderivata:

Det känns bra!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Om nu många saknar symptom eller bara får lindriga symptom så betyder det att det bara är en liten andel sjuka som söker vård och blir testade och en ännu mindre andel som dör. Så räknar man baklänges från antal döda så borde detta betyda att det är väldigt många som redan har blivit smittade. I så fall når vi flockimmunitet inom några veckor, åtminstone i de hårdast drabbade regionerna. Sedan blossar det nog upp lite här och där runt om i landet. Kanske sommarvärmen stoppar upp det tillfälligt och så får vi några slängar framåt hösten igen.

Ska bli intressant att se vilka resultat man får från slumpmässiga antikroppstester. De skulle påbörjas den här veckan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Jag sa att hon framstår som en hysterisk opposition och inte en framgångsrik forskare. Inte att att hon är en framgångsrik forskare.

Helt rätt påpekat, jag missförstod dig. Jag ber om ursäkt om det framstod som ett påhopp.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det var därför jag skrev det där om "vems fel" om det nu är någons fel. Jag är mer knäckt över själva situationen, att folk som är så sårbara, inte har något att sätta emot och inte har någonstans att fly drabbas så hårt.

Dock går det så klart att vända på det hela men det är en helt annan fråga tycker jag, dvs risken skulle sannolikt minskat en del för spridning även på ålderdomsboenden om vi haft generellt tuffare/striktare restriktioner i hela samhället. Men med tanke på vald strategi är det inte ett endaste dugg konstigt att vi fick in det på många ålderdomsboende, tvärtom, logiskt (tyvärr). Vårdpersonal har ju familjer själva, det räcker egentligen med att konstatera det (case closed). Samt att anhöriga har kunnat fortsatt att träffa de som vårdats på hemmen, åtminstone har det varit så på många hem även om det inte tillåtits att träffats just på hemmet (i vissa fall har man släppt ut den vårdade för möte utanför entrén). Möjligen visste man inte heller om i början att såpass många får Corona utan att uppvisa tydliga symptom. Därför bli uppmaningen att stanna hemma när man är sjuk lite luddigare/mera svårtolkad.

Tycker dock det blir lite konstigt nu när vissa debattörer skriker om att detta måste utredas eftersom det bör vara exceptionellt enkelt att konstatera hur det gått till, krävs ingen Einstein direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Dock går det så klart att vända på det hela, dvs risken skulle sannolikt minskat för spridning även på åldersdomsboenden om vi haft generellt tuffare restriktioner. Men med tanke på vald strategi är det inte ett endaste dugg konstigt att vi fick in det på många ålderdomsboende, tvärtom, logiskt (tyvärr).

Tycker dock det blir lite konstigt nu när vissa debatter skriker om att detta måste utredas eftersom det bör vara exceptionellt enkelt att konstatera hur det gått till.

På vilket sätt tänker du dig att det bör vara exceptionellt enkelt? Du får gärna komma med en lite utförligare förklaring så får vi andra en chans att förstå hur du tänker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

På vilket sätt tänker du dig att det bör vara exceptionellt enkelt? Du får gärna komma med en lite utförligare förklaring så får vi andra en chans att förstå hur du tänker

Hänvisar till mitt inlägg här:

Med vald strategi i Sverige är det inte svårt att förstå hur Corona kommit in på våra ålderdomsboenden, tycker du verkligen det är svårt att förstå själv? Jag vänder i så fall frågan till dig, kan du vänligen förklara varför du tycker att det är konstigt att vi fått in smittan på våra ålderdomsboenden, hur tänker du?

Man behöver egentligen inte vara så långrandig heller. 1. Vårdpersonalen har i de allra flesta fall egna familjer. 2. Anhöriga på en majoritet av alla ålderdomshem har ändå kunnat träffa de som vårdas under denna period. Vet med säkerhet att på många hem har de helt enkelt skickat ner den som vårdas ner till entrén. Sedan har de tillsammans kunna ta både promenader, gått på restaurang eller åkt hem en sväng tillsammans, vad som helst. Möjligt dock att det blivit lite striktare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Med vald strategi i Sverige är det inte svårt att förstå hur Corona kommit in på våra ålderdomsboenden, tycker du verkligen det är svårt att förstå själv? Jag vänder i så fall frågan till dig, kan du vänligen förklara varför du tycker att det är konstigt att vi fått in smittan på våra ålderdomsboenden, hur tänker du?

Man behöver egentligen inte vara så långrandig heller. 1. Vårdpersonalen har i de allra flesta fall egna familjer. 2. Anhöriga på en majoritet av alla ålderdomshem har ändå kunnat träffa de som vårdas under denna period. Vet med säkerhet att på många hem har de helt enkelt skickat ner den som vårdas ner till entrén. Sedan har de tillsammans kunna ta både promenader, gått på restaurang eller åkt hem en sväng tillsammans, vad som helst. Möjligt dock att det blivit lite striktare nu.

Nu skrev jag inget om mina egna uppfattningar, jag frågade hur du tänkte. Så att jag skulle tycka att det är konstigt är en påtaglig halmgubbe Vad jag själv tycker och tänker är jag medveten om, däremot är det inte alltid som jag förstår andra. Det var därför jag bad dig beskriva hur du tänker

Om vi utgår från att det du säger är de huvudsakliga smittovägarna så finns det fortfarande en hel drös med saker som man faktiskt behöver utreda. Det kan bli väldigt fel om man bara går på magkänsla och tar till de saker som man "tycker är självklara":

1. Har smittan tagit sig in via personalen som varit smittat men symtomfri? Hur vanligt är detta i så fall? Har folk jobbat trots symtom? Hur vanligt är det och vad kan man göra för att stoppa det? Skulle det hjälpa med skyddsutrustning eller räcker det med förbättrade rutiner och att man ser till att dessa följs? Skulle skyddsutrustning riskera att folk slarvar mer med hygienen då de tänker att utrustningen fixar den biten?

2. Hur många har blivit smittade den vägen? Är det vanligt? Hjälper nuvarande förbud? Är det ok om man tar en gemensam promenad utomhus eller är det total avhållsamhet som gäller? Vad kan personalen göra ifall någon anhörig kräver att få träffa den som vårdas? Får man avhysa? Kan man avhysa? Vad gör man ifall någon tränger sig in ändå?

Finns det andra smittovägar? Vad gör man i så fall för att undvika dessa? Osv.

Så riktigt så enkelt är det nog inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Man börjar artikeln med ett väldigt högt tonläge genom att skriva att tjänstemännen på FHM saknar talang att både förutspå och begränsa epidemin. Detta gör man som en grupp forskare och experter inom området, eller man vill åtminstone påskina det. Kommer man med sådan kritik som forskare är det ytterst viktigt att man är väldigt noggrann i sin argumentation, annars faller det platt. Strategival baserar sig delvis på matematiska modeller, där såklart data är oerhört viktigt, annars får man ännu mindre korrekta resultat. Att då vara så nonchalant när det kommer till data i en debattartikel är väldigt beklämmande och ställer verkligen frågor hur seriösa de är som forskare. Är de lika noggranna i deras forskning som i debattartikeln?

Det är av yttersta vikt man selekterar informationen, i synnerhet när det rör en pågående världsomspännande pandemi, och inte skickar länkar till mindre nogräknade privatpersoner och tar det för sanning/relevant åsikt. Det behöver man tänka på.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Ja, vad ska man säga? Intressant men hoppas innerligen han har fel. Verkar ju fullständigt fruktansvärt om det inte kan bli någorlunda business as usual innan vi har ett vaccin.

Det är exakt sånt här jag vill höra från "experterna", men dom verkar ju inte vilja eller kunna spekulera så långt fram, fokus verkar ju ligga i närtid, vilket är förståeligt.

Men på ett sätt kan man ju i så fall inte annat än "garva" åt folk som gråter över t ex studentfesten nu i maj, eller utlandsresan i juni, om vi kommer sitta fast i samma skit i januari nästa år.... Herregud. Dystert.

Edit: För att förtydliga, jag känner nog inte en enda person som _inte_ just nu lever på hoppet att skit kommer vara ungefär "som vanligt" runt semester i år, säg juli.
Jag frågar mig som vanligt om det är bäst att låta folk leva i falsk förhoppning eller bara riva av plåstret direkt... Själv är jag en plåstret direkt, tar hellre den bistra sanningen up-front än att få små inkrementella bitar av info längs resans väg.

När/hur tror ni information om "the long plan" kommer delges?

Jag tänkte så först. Men nu är det mer skiter i och håller tummarna på att vårdpersonalen orkar kämpa hela vägen och att de får den hjälp på vägen att ta sig in i mål.

Skrivet av Frispel:

Nu skrev jag inget om mina egna uppfattningar, jag frågade hur du tänkte. Så att jag skulle tycka att det är konstigt är en påtaglig halmgubbe Vad jag själv tycker och tänker är jag medveten om, däremot är det inte alltid som jag förstår andra. Det var därför jag bad dig beskriva hur du tänker

Om vi utgår från att det du säger är de huvudsakliga smittovägarna så finns det fortfarande en hel drös med saker som man faktiskt behöver utreda. Det kan bli väldigt fel om man bara går på magkänsla och tar till de saker som man "tycker är självklara":

1. Har smittan tagit sig in via personalen som varit smittat men symtomfri? Hur vanligt är detta i så fall? Har folk jobbat trots symtom? Hur vanligt är det och vad kan man göra för att stoppa det? Skulle det hjälpa med skyddsutrustning eller räcker det med förbättrade rutiner och att man ser till att dessa följs? Skulle skyddsutrustning riskera att folk slarvar mer med hygienen då de tänker att utrustningen fixar den biten?

2. Hur många har blivit smittade den vägen? Är det vanligt? Hjälper nuvarande förbud? Är det ok om man tar en gemensam promenad utomhus eller är det total avhållsamhet som gäller? Vad kan personalen göra ifall någon anhörig kräver att få träffa den som vårdas? Får man avhysa? Kan man avhysa? Vad gör man ifall någon tränger sig in ändå?

Jag är ganska övertygad att man hade fått fram dessa frågor långt innan smittan fanns på "flera" äldreboenden, om man hade lagt ner energin. Och därmed också gjort upp riktlinjer. På ett sätt tycker jag att det ingår att göra scenarion och verkligen ställa de tuffa frågorna för att komma med förslag på lösningar. Om man nu ska vara efterklok så lades de kanske ner för mycket energi på att stänga skolor än se till så smittan håller sig undan äldreboenden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Undrar om vem man valt om tex det stod mellan mig och GW Perrson om det bara fanns en plats att tillgå.
Jag en 40år noboody med lite högt blodtryck. han 60+ superkänd Alkoholist.

Jag är ändå rätt övertygad om att ingen läkare kommer att prioritera GW framför dig. Skulle vara en privat läkare då, sådana finns ju ändå även i detta läge - dock litar privat sjukvård ofta på att just akutvård och intensivvård ska skötas av "riktiga" sjukhus. Jag tror dessutom att även om det GÅR att köpa privatläkartjänster och utrustning så går det i Sverige inte att köpa lika bra vård som man kan få på det offentliga om man är riktigt illa däran.

Bryter Silvia benet får hon självklart en privatläkare i detta läge. Får hon Corona, tja, jag gissar att hon får lite bättre vård än kreti och pleti och sannolikt inte kommer att behöva köa till en respirator, men det är ju ett extremfall. Jag tror ärligt inte att någon läkare vid ett val mellan GW och en 40-åring med lite högt blodtryck prioriterar GW.

Skrivet av makatech:

Värst av allt är att de ansvariga inte kan svara på varför det kunnat ske. Detta ska nu utredas men under tiden de ansvariga funderar kommer givetvis ännu fler äldre människor på boenden runtom i landet att bli smittade.

Ja, som du säger, det är rätt självklart att ålderdomshem är svårskyddade. På sätt och vis kan generationsboende kanske vara ett plus vid en lock-down. Min erfarenhet av moderna ålderdomshem, vilket är en anekdotisk erfarenhet från morsan och andra som jobbat på just äldreboende, är att man antingen är riktigt gammal och skröplig innan man ens hamnar på ett äldreboende - hemtjänst prioriteras (och där är ju också en smittkälla även om man minskar personalrotationen nu). Åker man in på ett äldreboende av ålder har man ofta inte lång tid kvar numera. Eller, så är man oförmögen att klara sig "hemma" pga stroke eller liknande - dessa patienter kan ju egentligen vara ganska "friska" rent fysiskt. Vill minnas att min gammelfarmor på 80-talet, trots god vigör, bodde på ålderdomshem från 80-årsåldern i kanske 10 år, tills över 90, i dagsläget hade hon nog åkt till "hemmet" vid 90+ och dött rätt snart därefter.

Orkar inte leta källor till förbannelse : https://www.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-al...
Lite daterat, men kortfattat, år 2014 dog ca 20% inom en månad efter att de flyttat till äldreboendet. Jag tror inte siffran är mindre idag. Det säger sig själv att om corona kommer in i dessa miljöer, och det är nära nog omöjligt att hindra, så blir det karambouche bland de boende.

Det är något att tänka på vid jämförelser mellan länder, hur äldrevården ser ut. I Sverige står man ofta på bryggan vid Styx övre färjeläge med biljett i hand när man checkar in på ålderdomshemmet. Det kanske är olika i andra länder.

Skrivet av kanskedet:

Hon har inte forskat sedan slutet av 80-talet, och är numera författare (se hennes hemsida). Det verkar inte heller som att hon har arbetat som läkare, det står bara "Lärare för medicine studerande" 1980-1983 i hennes CV.

Hon har nog arbetat som läkare åtminstone ett par år för att slutföra sin läkarutbildning, sedan har hon doktorerat på något virologiskt institut osv, hon har nog bakgrunden som krävs men det känns som att hennes kunskaper kan vara väldigt inaktuella.

Tillägg: Det görs mycket på äldreboenden. Scheman läggs så bemanningen inte kräver att folk går mellan avdelningar eller boenden, "timanställda" får endast jobba på samma boende - inte flera olika, etc. Men utbildningsnivån är sviktande, jag förstår att folk är desperata men jag tycker mest det är tragiskt när anställda dricker ingefära- och citronavkok för att boosta immunförsvaret. Däremot kan det säkert hjälpa att minska ens egna risk att råka hosta. Finns många inom äldrevården som är till åren komna och hostar och harklar sig helt vardagligt, för mycket cigaretter i tidigare år kanske. Men (och det här är inte kritik mot de anställda) det krävs även bättre utbildning, och fortlöpande bildning. Speciellt inhoppare direkt från arbetsförmedlingen har ofta ingen som helst koll på någonting tyvärr. Min morsa gick nån undersköterskeutbildning (evigheter sedan) och även om den inte är aktuell idag så är mycket av grunderna samma och ger ett "tänk" som man kanske inte har som helt outbildad. Så även om det inte är någon akademisk elit som jobbar med äldrevård, eller hemtjänst, så kan små insatser där få stora resultat vågar jag påstå.

F.ö så är det här en bra ledare.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/mR9a8E/vi-lovade-skydd-nu...
"Som läkare på akuten har jag allt skydd, i hemtjänsten har de inget.
När akutläkaren Katrin Hruska iförd full skyddsmundering stegade in hemma hos en misstänkt coronasjuk häromdagen möttes hon av hemtjänstpersonal. Kvinnan från hemtjänsten hade varken munskydd, visir, handskar eller plastförkläde. Hon hade inte ens arbetskläder."

Just arbetskläder är ju helt befängt att det ens ska diskuteras om. Hoppas verkligen att det blir ändring inför framtiden.

Tillägg igen: https://www.dagensarena.se/innehall/fackordforanden-om-briste...
Kraven på hemtjänst är också snabba när det gäller omställning:
– Regioner hör av sig och säger att man skickar hem covid-sjuka inom 24 timmar från sjukhusen, då måste den hemtjänsten anpassa sig snabbt.

Det har, överlag, blivit så att sjukhusen skickar hem patienter (inte bara med corona) mycket tidigt, och lämpar över ansvaret på kommunerna. Där har jag egen erfarenhet av en anhörig som plötsligt var för frisk för att vara på sjukhus, men för sjuk för att vara hemma. Då ska man in på någon slags vårdhem. Det kunde ta ett par veckor att hitta en plats. Det fick bli hemsjukvård ett par veckor, tills det hela löste sig (dvs, mer sjuk och senare död). Att hemtjänsten, eller hemsjukvården ska kunna hantera Coronasjuka, det tror jag inte riktigt går.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Frågan var inte till mig men funderar ändå lite vad som är rimligt i en demokrati och ett fritt land?

1) Ska man isolera vårdpersonal från sina familjer? Tror man gjort det i andra länder. Men kan man tvinga folk till detta mot sin vilja utan att kränka människors mänskliga rättigheter och friheter? Det blir som att sätta dem i fängelse. De har inte begått något brott. Men om de gör det frivilligt så är det OK tycker jag. Bättre se till att de har skyddsutrustning, metoder och hygien så att de inte sprider smitta bland boende kan jag tycka.

2) Kan man hindra äldre från att gå ut om de vill? Vet att man gör det med vissa dementa som är alltför förvirrade att de riskerar komma bort om de inte sitter inlåsta på särskilda boenden. Men generellt sett så har äldre på äldreboenden kvar sin frihet att gå ut om de önskar. Skulle de inte ha det vore det som att de satt i fängelse. De har inte begått något brott. Osäker på vad som gäller just nu när det är besöksförbud men kan tänka mig att de sätter gränsen vid entrén.

På samma sätt kan man undra hur pass rimligt det är att förbjuda människor i allmänhet att vistas utomhus? Vi har inte gjort detta men andra länder gör det. Det accepteras nog en kortare tid om det känns befogat men till slut kommer nog många tycka det är orimligt både för ekonomin och för människors välmående. Allt man gör får konsekvenser både på kort och lång sikt. Är själv ingen expert så har ingen aning om vad som är rätt eller fel i långa loppet. Men man bör nog tänka till både en och två gånger oavsett vad man väljer.

Det finns en grundlag med ett antal friheter och rättigheter vi måste ta hänsyn till även i en kris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Frågan var inte till mig men funderar ändå lite vad som är rimligt i en demokrati och ett fritt land?

1) Ska man isolera vårdpersonal från sina familjer? Tror man gjort det i andra länder. Men kan man tvinga folk till detta mot sin vilja utan att kränka människors mänskliga rättigheter och friheter? Det blir som att sätta dem i fängelse. De har inte begått något brott. Men om de gör det frivilligt så är det OK tycker jag. Bättre se till att de har skyddsutrustning, metoder och hygien så att de inte sprider smitta bland boende kan jag tycka.

2) Kan man hindra äldre från att gå ut om de vill? Vet att man gör det med vissa dementa som är alltför förvirrade att de riskerar komma bort om de inte sitter inlåsta på särskilda boenden. Men generellt sett så har äldre på äldreboenden kvar sin frihet att gå ut om de önskar. Skulle de inte ha det vore det som att de satt i fängelse. De har inte begått något brott. Osäker på vad som gäller just nu när det är besöksförbud men kan tänka mig att de sätter gränsen vid entrén.

På samma sätt kan man undra hur pass rimligt det är att förbjuda människor i allmänhet att vistas utomhus? Vi har inte gjort detta men andra länder gör det. Det accepteras nog en kortare tid om det känns befogat men till slut kommer nog många tycka det är orimligt både för ekonomin och för människors välmående. Allt man gör får konsekvenser både på kort och lång sikt. Är själv ingen expert så har ingen aning om vad som är rätt eller fel i långa loppet. Men man bör nog tänka till både en och två gånger oavsett vad man väljer.

Det finns en grundlag med ett antal friheter och rättigheter vi måste ta hänsyn till även i en kris.

Det som jag tror en del länder gör, eller kommer att göra, eller planerar att göra (garderar mig) är att likställa en pandemi av denna typ med krigstillstånd. Då blir det helt andra bullar, regler och lagar. Då SKA du göra som Staten säger, utan att gnälla om utrustning eller övertidsbetalning. Osv. Får man skicka folk (soldater etc) i döden så kan man givetvis även tvinga folk att inte ha party. Vi får se hur det går.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Samtliga länder jag undersökt har nu nedåtgående trender!!!

Alla elva länder hade från och med igår negativ andraderivata:

https://i.imgur.com/FS5t3o0.png

Det känns bra!

Jag kom fram till samma sak.

Sveriges kurva dippar mycket var helg. Så den får man ta med en nypa salt, för rapporteringen funkar uppenbarligen inte på helger.

MEN:
Det finns ju bara ett sätt att bli av med denna sjukdomen. och det är att tillräckligt många är immuna. Detta kan ju upnås genom vaccin eller att ~70% har haft den.

Med de senaste siffrorna på dödlighet jag har sätt (0.37%) och spridningstakten i bilden så tar det ca 1.5 år för oss att komma dit.

Detta är om man inte ökar spridningstakten igen genom att tex lätta på restriktioner etc.

Som jag ser det har vi två val:

1. Öka spridningstakten för att komma igenom detta fortare, med kraftigt ökad belastning på sjukvård som följd.
2. Fortsätta hålla samhället stängt i över ett år eller tills vaccin har tagits fram och producerats i några miljarder exemplar.

Inte så bra val, frågan är vad man kommer att göra?

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

....

Jag kanske är ute och seglar men kan det inte vara den där karensdagen vi haft i många år som är boven. Innan den tillfälligt togs bort var vi ju många som gick till arbetet sjuka för vi hade inte råd att vara hemma. Jag tror inte att de som arbetar inom åldringsvården har höga löner de heller. Och Corona spreds väll innan karensdagen tillfälligt togs bort? Men jag kan ju ha helt fel men aldrig förstått varför en som arbetar ska straffas med karensdag medan en stackare som lever på bidrag inte behöver sjukskriva sig och få en karensdag.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag håller med om att det inte är riktigt så enkelt men jag tycker ändå inte att det är ett endaste dugg konstigt att smittan kommit in i hel del ålderdomshem. Vårdarna har ju för sjutton familjer, bara en sådan sak? Det är allmänt känt att inte alla som får Corona mår särskilt dåligt alls, dvs att många tyvärr har varit lyckligt ovetande.

Kommentar till din punkt 1.

Jag tror på både och, en del personal har sannolikt slarvat och gått till jobbet trots att de inte varit helt friska. Medan en del andra har haft Corona med mycket lindriga symtom och varit lyckligt ovetande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag håller med dig, bra inlägg men det enda jag menade med mitt inlägg är att det inte är konstigt att smittan kommit in i ålderdomshem. Reagerar på en del krönikörer som nu argt skriver att detta måste utredas?

Min kommentar: Denna utredning bör bli förbannat enkel att utföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Jag kom fram till samma sak.
https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/379/379617-d818753d6bfd5553f914bb4e662ac5cb.jpg

Sveriges kurva dippar mycket var helg. Så den får man ta med en nypa salt, för rapporteringen funkar uppenbarligen inte på helger.

MEN:
Det finns ju bara ett sätt att bli av med denna sjukdomen. och det är att tillräckligt många är immuna. Detta kan ju upnås genom vaccin eller att ~70% har haft den.

Med de senaste siffrorna på dödlighet jag har sätt (0.37%) och spridningstakten i bilden så tar det ca 1.5 år för oss att komma dit.

Detta är om man inte ökar spridningstakten igen genom att tex lätta på restriktioner etc.

Det ser bra ut. Notera att mina lutningar bygger på lutningen för sju dagar, för att minimera helgeffekter.

Här är de data jag använt för mina diagram. De är hämtade från worldometer.info men för Sverige har jag använt direkt från Folkhälsomyndigheten. Klicka på Visa innehåll för att se tabellen. Jag har uppdaterat bakåt för svenska data varje dag, och kommer göra det senare idag.

Det vore skoj om fler ville testa data och se vad ni får för resultat och vilka bedömningar ni gör. Jag har känt mig lite ensam här...

Pop

60,461,826

46,754,778

65,273,511

67,886,011

17,134,872

10,099,265

5,792,202

5,421,241

5,540,720

83,783,942

331,002,651

Date

Italy

Spain

France

UK

Netherlands

Sweden

Denmark

Norway

Finland

Germany

USA

Feb 13

1

Feb 14

1

Feb 15

1

Feb 16

1

Feb 17

1

Feb 18

1

Feb 19

1

Feb 20

1

Feb 21

1

1

Feb 22

2

1

Feb 23

3

1

Feb 24

7

1

Feb 25

11

1

Feb 26

12

2

Feb 27

17

2

Feb 28

21

2

Feb 29

29

2

1

Mar 1

41

2

1

Mar 2

52

3

6

Mar 3

79

1

4

9

Mar 4

107

2

4

11

Mar 5

148

3

7

1

12

Mar 6

197

8

9

2

1

15

Mar 7

233

10

16

2

1

19

Mar 8

366

17

19

3

3

22

Mar 9

463

30

30

5

4

2

26

Mar 10

631

36

33

6

4

2

30

Mar 11

827

55

48

8

5

1

3

38

Mar 12

1016

86

61

10

5

1

1

6

41

Mar 13

1266

133

79

11

10

2

1

8

48

Mar 14

1441

196

91

21

12

3

1

3

9

57

Mar 15

1809

294

127

35

20

5

2

3

13

69

Mar 16

2158

342

148

55

24

7

4

3

17

87

Mar 17

2503

533

175

71

43

8

4

3

26

110

Mar 18

2978

638

264

104

58

14

4

6

28

150

Mar 19

3405

831

372

144

76

21

6

7

44

206

Mar 20

4032

1093

450

177

106

31

9

7

68

255

Mar 21

4825

1381

562

233

136

38

13

7

1

84

301

Mar 22

5476

1772

674

281

179

50

13

7

1

94

414

Mar 23

6077

2311

860

335

213

61

24

10

1

123

556

Mar 24

6820

2991

1100

422

276

81

32

12

1

159

781

Mar 25

7503

3647

1331

463

356

106

34

14

3

206

1028

Mar 26

8215

4365

1696

578

434

136

41

14

5

267

1296

Mar 27

9134

5138

1995

759

546

168

52

19

7

351

1697

Mar 28

10023

5982

2314

1019

639

203

65

23

9

433

2222

Mar 29

10779

6803

2606

1228

771

241

72

26

11

541

2592

Mar 30

11591

7716

3024

1408

864

283

77

32

13

645

3150

Mar 31

12428

8464

3523

1789

1039

326

90

39

17

775

4064

Apr 1

13155

9387

4032

2352

1173

374

104

44

17

931

5114

Apr 2

13915

10348

5387

2921

1339

443

123

50

19

1107

6088

Apr 3

14681

11198

6507

3605

1487

511

139

59

20

1275

7139

Apr 4

15362

11947

7560

4313

1651

570

161

62

25

1444

8469

Apr 5

15887

12641

8078

4934

1766

646

179

71

28

1584

9636

Apr 6

16523

13341

8911

5373

1867

717

187

76

27

1810

10895

Apr 7

17127

14045

10328

6159

2101

782

203

89

34

2016

12868

Apr 8

17669

14792

10869

7097

2248

859

218

101

40

2349

14811

Apr 9

18279

15447

12210

7978

2396

902

237

108

42

2607

16712

Apr 10

18849

16081

13197

8958

2511

933

247

113

48

2736

18747

Apr 11

19468

16606

13832

9875

2643

959

260

119

49

2871

20577

Apr 12

19899

17209

14393

10612

2737

992

273

128

56

3022

22105

Apr 13

20465

17756

14967

11329

2823

1013

285

134

59

3194

23640

Apr 14

21067

18255

15729

12107

2945

1033

299

139

64

3495

26047

Dold text

Skrivet av Nefrums:

Som jag ser det har vi två val:

1. Öka spridningstakten för att komma igenom detta fortare, med kraftigt ökad belastning på sjukvård som följd.
2. Fortsätta hålla samhället stängt i över ett år eller tills vaccin har tagits fram och producerats i några miljarder exemplar.

Inte så bra val, frågan är vad man kommer att göra?

1. Sannolikt utesluten.
2. Fungerar inte.

Vad jag menar på 1) är att vi kan inte öka belastningen.

Vad jag menar på 2) är att vi sannolikt väntar förgäves på vaccin. Man har i snart tjugo år försökt hitta vaccin för andra typer av coronavirus...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Antal patienter som får IVA (per miljon invånare):

Man kan notera att det bara är i Sverige antalet fortsätter öka.

Dödsfall och startpunkt justerat efter population:

Graferna kommer från denna Twitter-tråd, skriven av en finsk professor Markku Peltonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vad jag menar på 2) är att vi sannolikt väntar förgäves på vaccin. Man har i snart tjugo år försökt hitta vaccin för andra typer av coronavirus...

Stämmer verkligen det? Var man inte på god väg med ett vaccin mot SARS, men som lades ner pga att SARS dog ut av sig själv typ?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Vad vet man med säkerhet om immunitet? Hur länge är man immun? Får man fullständig immunitet? Får alla immunitet lika länge? Skiljer det sig åt beroende på ålder eller någon annan faktor?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av kanskedet:

Jag vet inte om det är penismätning att tävla i minst antal/andel dödsfall...

Jag tycker det är jättebra att många är intresserade av utvecklingen och vill jämföra Sverige med andra länder.

Det är tydligt att både medier och poliker är mer intresserade av "bra" siffror att slå sig för bröstet över. Vad är det om inte penismätning? Verkar även stämma i denna tråden förövrigt...

Är det inte bättre att fokusera på göra det bästa i given situation, istället för att försöka älta/jämföra siffror som enbart de som jobbar på ansvarig myndighet har möjlighet att tolka?

Nä, jag väljer nog att i framtiden ignorera all rapportering från 3:e part om detta.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Det som jag tror en del länder gör, eller kommer att göra, eller planerar att göra (garderar mig) är att likställa en pandemi av denna typ med krigstillstånd. Då blir det helt andra bullar, regler och lagar. Då SKA du göra som Staten säger, utan att gnälla om utrustning eller övertidsbetalning. Osv. Får man skicka folk (soldater etc) i döden så kan man givetvis även tvinga folk att inte ha party. Vi får se hur det går.

Javisst kan man göra så. Med risk att folk tar till vapen för att försvara sin frihet.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Goedendag:

Vad vet man med säkerhet om immunitet? Hur länge är man immun? Får man fullständig immunitet? Får alla immunitet lika länge? Skiljer det sig åt beroende på ålder eller någon annan faktor?

Nope. Inget koncensus kring det än, vad jag förstår. Det har förekommit spridda rapporter om att folk som haft sjukdomen, testat negativt senare fått det igen och testat positivt. Men vad jag vet är underlaget för litet för att utesluta det ena eller det andra; har testen varit tillräckligt tillförlitliga, har man bara haft en svacka i antal virusenheter så man testade "negativt" men ändå varit infekterad, finns det andra faktorer att ta hänsyn till vad gäller sjukdomsbild i bakgrunden och har det handlat om samma genotyp av viruset?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Det är tydligt att både medier och poliker är mer intresserade av "bra" siffror att slå sig för bröstet över. Vad är det om inte penismätning? Verkar även stämma i denna tråden förövrigt...

Är det inte bättre att fokusera på göra det bästa i given situation, istället för att försöka älta/jämföra siffror som enbart de som jobbar på ansvarig myndighet har möjlighet att tolka?

Nä, jag väljer nog att i framtiden ignorera all rapportering från 3:e part om detta.

Det känns naturligt att jämföra utvecklingen mellan olika länder, speciellt med tanke på att olika länder genomför lite olika åtgärder. Jag skulle knappast kalla det för penismätning. Vi står inför en pandemi där tusentals dör varje dag och länder stängs ner. Alla vill så klart att vi ska klara det här så bra som möjligt.

Jo, men hur gör man det bästa i en given situation? Hur vet man vad som fungerar och vad som inte fungerar? Då måste man göra jämförelser med andra länder. Jag tycker att det är en tröttsam syn att bara FHM kan tolka siffror. De har absolut ett gäng experter som är kompetenta. Dock måste ju allmänheten också utbildas. I slutändan är det politikerna som styr, vilka är folkvalda, och då är det bra om folket har kunskap om utvecklingen. Detta gäller även för att förstå och följa de rekommendationer som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

1. Sannolikt utesluten.
2. Fungerar inte.

Vad jag menar på 1) är att vi kan inte öka belastningen.

Vi måste ju välja på att antingen ha kvar restriktionerna i nåt år till eller att inte ha det.

Men jag håller med dig att båda två alternativen är mycket dåliga.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dblade:

Nu börjar man tydligare se effekten av Anders Tegnells experiment:

1. Sverige, 24 döda / 1M
2. Danmark, 18 döda / 1M
3. Norge, 8 döda / 1M
4. Finland, 3 döda / 1M

Det tråkiga är ju att fördröjningen så eventuella åtgärder är försent.

(Det dras ju upp av region Stockholm som ligger på 63 döda / 1M)

Jag håller inte helt med om strategin som Tegnel fört, men han har iaf motiveringar och gör det han tror blir bäst för Sverige.
Till skillnad från politikerna som gömmer sig bakom honom och kommer offra honom ifall Sverige får ett sämre resultat än jämförbara länder.

Största problemet är ju bristen på skyddsutrustning som orsakats av ryggradslösa politiker som gör vad som helst för att folk ska rösta på dem, oavsett om det betyder att besluten de tar är kortsiktiga och rent av korkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Antal patienter som får IVA (per miljon invånare):
https://pbs.twimg.com/media/EVnd7x_UUAAAGHz?format=jpg&name=medium
Man kan notera att det bara är i Sverige antalet fortsätter öka.

Dödsfall och startpunkt justerat efter population:
https://pbs.twimg.com/media/EVneKYlU8AMaZvE?format=jpg&name=large

Graferna kommer från denna Twitter-tråd, skriven av en finsk professor Markku Peltonen.

Intressant! Var kommer hans siffor ifrån?

Visa signatur