Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Nej, tycker det är mycket beklämmande att Tegnell inte krävs på en förklaring i detalj kring sin "strategi" och hur denna motiveras. Det är trots allt alla vi som invånare i detta land som får leva med konsekvenserna av denna, vare sig vi vill eller ej. Vore trevligt att se data på varför vi skall lita på denna.

Han har ju förklarat strategin i detalj i otaliga intervjuer

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Sjukt tråkigt. Hade mycket kontakt med honom tidigare i min karriär både när han var på TV3 och Kanal 5. Han var för övrigt jävligt förtjust i teknik och datorer och brukade nörda loss med oss på IT om grejer. Han var alltid väldigt trevlig och enkel att ha att göra med även när han försökte övertyga oss om varför han skulle han bara en lite värre dator än alla andra RIP Adam.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Angående vad det kostar att stänga ner ett samhälle så har Norges motsvarighet till statistiska centralbyrån gjort en beräkning på vad det kostar samhället att stänga ner skolorna - 1.7 miljarder varje dag:

https://www.svd.se/pris-for-skolstangt-17-miljarder-varje-dag

Förutom framtida minskade intäkter så räknar man med att produktionsbortfallet för att föräldrar måste vara hemma och ta hand om barnen kostar 234 miljoner norska kronor per dag. Jisses...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Exakt detta har bland annat Tegnell förklarat flera gånger. Kampen mot detta virus är inte en sprint, det är ett maraton. Man kan inte stänga ner ett land i ett par-tre veckor och sedan är faran över och man kan köra på som vanligt. När ett virus blivit så pass globalt som detta har, så kan det bara bekämpas genom immunitet, vilket kan uppnås på två sätt. Man kan endera få sjukdomen och sedan tillfriskna och erhålla immunitet, alternativt kan man vaccineras.

Mig veterligen så ligger ett vaccin måååånga månader bort (alltså 12-18 månader). Ett land kan omöjligt vara nedstängt så länge som krävs för ett vaccin ska hinna utvecklas. Det lämnar bara ett alternativ kvar, naturlig immunitet genom att befolkningen smittas och sedan (i de flesta fall) tillfrisknar. Den enda anledningen till att man går så långt att man väljer en total nedstängning är för att sjukvården ska ha tillräckliga resurser för att behandla de som kan och behöver behandlas. I exempelvis Italien så gick smittspridningen oerhört snabbt och sjukvården hann överhuvudtaget inte med, vilket gör att en nedstängning blir det enda kvarvarande alternativet.

I Sverige har vi inte haft en så pass kraftig smittspridning att sjukhusen blivit totalt överkörda. Läget är ansträngt och allvarligt, men i dagsläget fortfarande hanterbart. Om FHM och Tegnell har så fel som alla Norrmän, Tyskar, Britter, skrivbordskrigare, Cecilia Naucler-professorer och andra domedagsprofeter hävdar, borde inte svensk sjukvård redan vara totalt överkörd och smittspridningen nått en apokalyptisk nivå i samhället? Det var över en månad sedan Italien försattes i nationell karantän (en dryg månad efter att viruset upptäckts i landet), vid det laget fanns smittan sedan länge också i Sverige (första fallet i Stockholm rapporterades i slutet av februari). Men den dramatiska smittspridningen har alltså uteblivit här. I mina ögon visar det att Sverige tycks ha valt en smart och framförallt hållbar strategi genom denna kris såhär långt.

Mycket bra sammanfattning!

Jag vill dock tillägga att dom som propagerar för en hård lockdown gärna jämför med våra grannländer där lockdown verkar ha fungerat, men då också bortser från länder som t.ex. Belgien där det inte funkat.

Den poäng som "de 22" gjorde som jag ser som ett rimligt argument för en hårdare lockdown är just att skjuta problemet framför sig för att vinna tid för att utveckla en bättre behandlingsmetod som minskar dödligheten. Nu misstänker jag att den tid man kan vinna som mest handlar om några fåtal månader och därför kan väl månne den tiden mest användas för att verifiera om någon befintlig medicin ev. fungerar, men mer än så kan det nog inte bli.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:
Skrivet av HolyPriest:

Spricka i molnen med solen som tittar fram det vore ju gudaskönt..

Sorry.läste fel.det är Scania som planerar dra igång sin produktion nästa vecka

Det är nog snarare leveranser av delar från underleverantörer som kommit igång i tillräckligt hög grad. Volvo liksom Scania är ju väldigt beroende av underleverantörer. Sen är nog efterfrågan just nu inte vad den varit, så vi får se om de kan hålla igång i full produktion fortsättningsvis.

Skrivet av dblade:

Ja Tegnell har rätt i mycket det han säger och han verkar vara förnuftig - Dock verkar han vara fruktansvärt arrogant.

Skrivet av dblade:

En intelligent kvinna som säger mycket kloka saker.

Att vara mycket intelligent är ingen garanti mot att ha väldigt fel, precis som att man inte automatiskt har fel bara för att man är arrogant.

Skrivet av sAAb:
Skrivet av Dockland:

Länderna mäter ju olika, det är som att jämföra Apple med päron

Nej, det är inte som att jämföra äpplen och päron. När man jämför relativ (t.ex. procentuell) förändring så försvinner det argumentet i de flesta fall, och vad jag kan se även här.

Jag tycker det är illustrativt att jämföra mellan länder om det är gjort bra, särskilt grannländerna. Det är främst i tolkningen av jämförelsen det gäller att vara försiktig och där många inte verkar tänka längre än sin näsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag hittar inte riktigt det stället där jag vill minnas att jag läst det, men likväl dessa:

"The purpose of this study is to evaluate the safety and protective (immune) responses to different doses of a SARS vaccine ..."
https://www.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT00533741

"Scientists were close to a coronavirus vaccine years ago. Then the money dried up."
https://www.nbcnews.com/health/health-care/scientists-were-cl...

"There is no vaccine for SARS, although doctor Anthony Fauci mentioned that the CDC developed one and placed it in the US national stockpile."
https://en.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndro...
https://www.youtube.com/watch?v=DNXGAxGJgQI

Så helt klart fanns det något på gång, men frågan är väl hur långt det var kvar.

Tack!

Det var väl den här kritiken man hade för Ebola också, att "när det inte drabbar den rika världen så bryr sig få", eller hur det nu var formulerat. Nu har det skett, så vi lär väl kunna identifiera en hel ögontjänare under tiden, tills verkligheten kan sammanfatta allt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Nu va det ju inte bara personer som hade kostnader, utan också företag. En total nedstängning kommer kosta mer än det vi redan gör i Sverige, det kan du inte komma ifrån.

Det är sant men den stora posten är lönekostnader och personligen tycker jag det är fel att betala ut lön för att man går hemma. En månad utan lön men med kvalitetstid vid sin dator istället kan vara mycket värt.

Skrivet av MinscS2:

Gillar hur du inte tar med den delen av citatet där hon a) agerar nyttig idiot åt Ryssland och b) blivit motbevisad men vägrar ge sig, vilket för en forskare är väldigt oprofesionellt.

För en vecka sedan sa hon "jag litar inte på myndigheterna, jag litar på data", och nu när datan motbevisade henne är den plötsligt inte längre viktig.

Din trovärdighet sjönk just med 25%.
Vad exakt är det som gör henne till "en intelligent kvinna som säger mycket kloka saker"?

Jag lyssnade på intervjuven med henne och instämmer till fullo i allt hon säger. Hon vill ju ta del i de beräkningsmodeller som FHM gjort. Själv gissar jag att FHM saknar bra modeller och därför har dom inget att dela med sig av.

Skrivet av Jaxione:

I mina ögon så framstår hon som allt annat än intelligent.........Hon har gjort bort sig gruvligt mer än en gång under denna krisen. Jag säger inte att FHM agerat fläckfritt men är alternativet en forskar opposition där ansiktena utåt är Cecilia Naucler och det där stolpskottet som var helt rabiat i tv så tror jag vi har det bättre nu...........

Allt i den här tråden handlar om olika politiska åsikter. Ena linjen är att man står bakom FHM med Anders Tegnell i spetsen (Anders Wallensten och Karin Tegmark är betydligt mindre arroganta och jag känner lugn i att lyssna på dessa personer). Den andra linjen med Björn Olssen övriga "virus-forskare" är de som vill ha hårdare restriktioner där man mer eller mindre förespråkar det övriga länder gör.

Personligen uppskattar jag att man kan åka runt och leva precis som vanligt, så jag förstår de som driver den linjen. Samtidigt är det just att vi inte är enade, som gör att det blir den här typen av starka känslor. Jag upplever själv att man blir så fruktansvärt upprörd för minsta lilla avvikelse för hur man själv tycker. Det påminner väldigt mycket om politiska ställningstaganden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Jo, men hon tillägger ju också "omedelbart", så det är väl nästa halvvägs till ett krav

Här har du mera om dessa "Coronahaverister"... båda damerna omnämnda.

https://www.expressen.se/kultur/victor-malm/coronahaveristern...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Och han som skojade så dant om Corona på radio.

Konstig kommentar, vad f-n spelar det för roll, Adam dog sannolikt ensam ångestfylld medan han långsamt kvävdes på sjukhuset som 51 åring och det är otroligt sorligt.

Ingenting är för allvarligt att skämta om, ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

I Sverige har vi inte haft en så pass kraftig smittspridning att sjukhusen blivit totalt överkörda. Läget är ansträngt och allvarligt, men i dagsläget fortfarande hanterbart. Om FHM och Tegnell har så fel som alla Norrmän, Tyskar, Britter, skrivbordskrigare, Cecilia Naucler-professorer och andra domedagsprofeter hävdar, borde inte svensk sjukvård redan vara totalt överkörd och smittspridningen nått en apokalyptisk nivå i samhället?

Jag tror att de kommande veckorna kommer visa just detta, i alla fall i Stockholm - fortsätter fallen plana ut, eller når vi apokalyptiska nivåer? Jag tycker inte vi med säkerhet kan säga om det blir det ena eller andra ännu, även om vi förstås hoppas på det ena och många alarmister är övertygade om det andra.

Jag är förvånad över hur liten effekt många modeller tillmäter frivillig social isolering (0-20% i ICL-modellen). Om R0 verkligen är strax under 3, så borde det räcka med att folk i snitt bara har en tredjedel daglig sociala kontakter mot vad de brukar, så hamnar Rt nere under 1. Jag tycker det verkar som att folks dagliga sociala kontakter sjunkit med bra mycket mer än en faktor 3, men det kanske bara är min bubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Det är snarare att modellerna inte innehåller det som vi har haft som huvudtaktid dvs personligt ansvar att fatta och göra rätt.

Det är en del av det hela, men USA med flera har ju dock fått skriva ner sina modeller betydligt allt efter att data rullat in och sänkt dödligheten. Dom förändringar har också långtgående påverkan på de svenska resultaten. Allt för många tidiga modeller antog att Kinas siffror låg närmare dom faktiska, t.ex så var ju praxis på många platser (även här I sverige) att endast testa personer med feber som baserades på att 80%+ av symptomatiska fall hade just feber enligt kinesiska rapporter, vilket vi vet nu är BS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

”Det är bara äldre och svårt sjuka som dör”, man har hört detta ganska ofta.

Visst, han var 51 år, men tror att Sveriges befolkning tänker att folk som dör av c19 är MYCKET äldre.

Riktigt hemskt och overkligt även om jag inte känner honom. Hoppas det gick fort och inte var plågsamt!

Detta kanske kan bli en ögonöppnare för många - lite sorgligt om det är så att det krävs att en känd person skall dö för att människor skall förstå. Finns en hel del som är i hans ålder, eller har föräldrar i den åldern om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är sant men den stora posten är lönekostnader och personligen tycker jag det är fel att betala ut lön för att man går hemma. En månad utan lön men med kvalitetstid vid sin dator istället kan vara mycket värt.

Är väldigt få i Sverige eller ens i världen som har råd att klara sig ens en månad utan lön. Lättare för ett företag som hela tiden gör vinst på ditt arbete; är ju ändå därför du är där.

Rätt vanligt att en arbetsgivare som har konsulter t.ex. fakturerar kund 900-1200 kr / timmen. Ligger du avtalat då om 160 timmar är det 140-190k.

Då kan du bekvämt betala ut 45 före skatt till den anställde varav företagets kostnader landar på ca 64 000 i avgifter inkl. försäkring.

Sedan har man såklart hyra för kontor, löner till chefer, säljare, städare etc. Men blir fortfarande en bra vinst för just en konsult då.

Beroende på hur ägarna lägger upp utgifterna om de tar ut större vinster ur bolaget till sig själv eller ej så har de råd att ligga ute 1-2 månader i alla fall.

En kompromiss kan ju vara att har man jobbat i färre än två år behöver företaget inte betala ut lön i sådana här situationer.

Tror ingen har råd (med få undantag givetvis) att ligga ute med hur stora summor som helst under längre period; om det så är företag eller privatpersoner. Många har idag fått svårt att betala hyror och hyresvärdar runtomkring i Sverige tittar på hur de kan behålla sina hyresgäster även långsiktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

”Det är bara äldre och svårt sjuka som dör”, man har hört detta ganska ofta.

Visst, han var 51 år, men tror att Sveriges befolkning tänker att folk som dör av c19 är MYCKET äldre.

Riktigt hemskt och overkligt även om jag inte känner honom. Hoppas det gick fort och inte var plågsamt!

Detta kanske kan bli en ögonöppnare för många - lite sorgligt om det är så att det krävs att en känd person skall dö för att människor skall förstå. Finns en hel del som är i hans ålder, eller har föräldrar i den åldern om man säger så.

Det jag hoppas är att detta blir en ögonöppnare för 50-plussare som tror sig odödliga. Min farsa är förvisso bra mycket äldre, men även han viftade bara bort Corona tills vi tog ett seriöst snack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är sant men den stora posten är lönekostnader och personligen tycker jag det är fel att betala ut lön för att man går hemma. En månad utan lön men med kvalitetstid vid sin dator istället kan vara mycket värt.

Jag lyssnade på intervjuven med henne och instämmer till fullo i allt hon säger. Hon vill ju ta del i de beräkningsmodeller som FHM gjort. Själv gissar jag att FHM saknar bra modeller och därför har dom inget att dela med sig av.

Allt i den här tråden handlar om olika politiska åsikter. Ena linjen är att man står bakom FHM med Anders Tegnell i spetsen (Anders Wallensten och Karin Tegmark är betydligt mindre arroganta och jag känner lugn i att lyssna på dessa personer). Den andra linjen med Björn Olssen övriga "virus-forskare" är de som vill ha hårdare restriktioner där man mer eller mindre förespråkar det övriga länder gör.

Personligen uppskattar jag att man kan åka runt och leva precis som vanligt, så jag förstår de som driver den linjen. Samtidigt är det just att vi inte är enade, som gör att det blir den här typen av starka känslor. Jag upplever själv att man blir så fruktansvärt upprörd för minsta lilla avvikelse för hur man själv tycker. Det påminner väldigt mycket om politiska ställningstaganden.

Det har inget med pro eller emot för mig alls var det gäller dessa personerna. Det har med att göra att både Naucler och den andra är ute och cyklar rejält. Nästa exempel på Nauclers klavertramp. Hon verkar verkligen supersmart.........

https://twitter.com/markushankins/status/1250444856754929664?...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Det jag hoppas är att detta blir en ögonöppnare för 50-plussare som tror sig odödliga. Min farsa är förvisso bra mycket äldre, men även han viftade bara bort Corona tills vi tog ett seriöst snack.

Ja det här med Adam Alsing tog hårt, lyssnat på deras podd varje vecka sen dom började så känns typ som en kompis gått bort

100 åringar som överlever och fullt friska 51 åringar som dör. Detta viruset känns väldigt läskigt på det viset. Är ju fortfarande stor majoritet äldre som dör men detta visar ju än en gång att ingen går helt säker. Hade nästan slappnat av lite idag efter dagens förhoppningar om att det börjar gå åt rätt håll och sen kom detta......... Jävla skit....

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

”Det är bara äldre och svårt sjuka som dör”, man har hört detta ganska ofta.

Visst, han var 51 år, men tror att Sveriges befolkning tänker att folk som dör av c19 är MYCKET äldre.

Riktigt hemskt och overkligt även om jag inte känner honom. Hoppas det gick fort och inte var plågsamt!

Detta kanske kan bli en ögonöppnare för många - lite sorgligt om det är så att det krävs att en känd person skall dö för att människor skall förstå. Finns en hel del som är i hans ålder, eller har föräldrar i den åldern om man säger så.

Skrivet av Jaxione:

Ja det här med Adam Alsing tog hårt, lyssnat på deras podd varje vecka sen dom började så känns typ som en kompis gått bort

100 åringar som överlever och fullt friska 51 åringar som dör. Detta viruset känns väldigt läskigt på det viset. Är ju fortfarande stor majoritet äldre som dör men detta visar ju än en gång att ingen går helt säker. Hade nästan slappnat av lite idag efter dagens förhoppningar om att det börjar gå åt rätt håll och sen kom detta......... Jävla skit....

Måste erkänna att jag har svårt att förstå varför detta skulle vara en ögonöppnare? Det finns inga garantier för att man inte kommer att dö av corona, oavsett ålder. Eller något annat heller för den delen. Det som finns är kraftiga skillnader i sannolikhet. Bara för att någon är känd så ökar inte risken för att 51-åringar kommer att dö av just detta.

Permalänk
Medlem

Stor förlust med Alsing, må han vila i frid.

Men nog fan måste man kunna skämta om saker, även om viruset.

Skrivet av Jaxione:

100 åringar som överlever och fullt friska 51 åringar som dör. Detta viruset känns väldigt läskigt på det viset.

Hur vet du att Alsing var fullt frisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag har svårt att förstå varför detta skulle vara en ögonöppnare? Det finns inga garantier för att man inte kommer att dö av corona, oavsett ålder. Eller något annat heller för den delen. Det som finns är kraftiga skillnader i sannolikhet. Bara för att någon är känd så ökar inte risken för att 51-åringar kommer att dö av just detta.

Nej så är det ju. Men just för mig blev det extra verkligt nu då jag inte ens har en kompis till en kompis till en kompis som dött eller blivit allvarligt sjuk av Covid 19. Så detta blev första personen som jag har en "relation" till och ett ansikte på.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Gällande Alsings hälsa var han väl kraftigt överviktig, om inte fet, i bra många år? Så jag vill inte säga att han var fullt frisk, utöver möjliga dolda åkommor han inte pratade om.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av makatech:

Konstig kommentar, vad f-n spelar det för roll, Adam dog sannolikt ensam ångestfylld medan han långsamt kvävdes på sjukhuset som 51 åring och det är otroligt sorligt.

Ingenting är för allvarligt att skämta om, ingenting.

@makatech
Det är sorgligt alla som dör. Vad har du för problem?
Det är inget skämt, skrev bara att han skämtade så dant om Corona viruset på radio och just då va det skitkul.
Han va en riktig skämtare och det är väl inget fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag har svårt att förstå varför detta skulle vara en ögonöppnare? Det finns inga garantier för att man inte kommer att dö av corona, oavsett ålder. Eller något annat heller för den delen. Det som finns är kraftiga skillnader i sannolikhet. Bara för att någon är känd så ökar inte risken för att 51-åringar kommer att dö av just detta.

Tja vissa har nog svårt att inse sin egen dödlighet. Själv har jag sen ett tag tillbaka insett att det finns en uppenbar risk för mig med Covid-19, men ändå skakade nyheten om Adams frånfälle om mig. Dels för att han var en trevlig prick som jag lyssnat på och sett ofta och dels för att jag är i samma ålder och nog har högre BMI än vad han hade. Jag tror att det finns en skillnad på att på en logisk nivå i den rationella resonerande hjärnan ta in sig egen dödlighet och när reptilhjärnan faktiskt fattar att man kan dö, iaf för mig.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Frispel:

Måste erkänna att jag har svårt att förstå varför detta skulle vara en ögonöppnare? Det finns inga garantier för att man inte kommer att dö av corona, oavsett ålder. Eller något annat heller för den delen. Det som finns är kraftiga skillnader i sannolikhet. Bara för att någon är känd så ökar inte risken för att 51-åringar kommer att dö av just detta.

Ja du, det som jag satte inom citattecknet är något som jag hörts sägas och skrivas från början vad det gäller detta virus. Jag har en stark bild av att folk inte tar detta på allvar, kanske är en skev bild jag har, men bilden har formats av denna citering som gång på gång matats i mitt huvud.
När en person nu som Adam Alsing dör i detta virus, 51 år gammal, så blir det väldigt uppmärksammat - vilket leder till att de som sett sig själv som odödliga för detta virus kanske får upp ögonen för att döden kan ske även om man inte är riktigt gammal och skröplig i någon underliggande sjukdom.

Jag vet inte om jag formulerade mig fel kanske, men jag tror inte heller att risken i dödlighet för 51-åringar ökar bara för att en känd person som är 51 år dör. Jag vet att risken är densamma som tidigare, men förnekare kan få upp ögonen och se att det inte bara är äldre som sagt som dör, eller sjuka, även om det finns skillnad i sannolikhet, såklart. Många i hans ålder tror jag inte ens tänker tanken att de kommer dö i c19 helt ärligt, i alla fall om jag baserar det på min egen omgivning och det jag hört från mina vänner om deras föräldrar etc. Samt sett vad som skrivits på forum, med mera..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det har inget med pro eller emot för mig alls var det gäller dessa personerna. Det har med att göra att både Naucler och den andra är ute och cyklar rejält. Nästa exempel på Nauclers klavertramp. Hon verkar verkligen supersmart.........

Det är lite skillnad på att vara smart och att vara mediatränad. Politiker får snabbt lära sig att aldrig besvara frågor. Professorer och akademiker har andra kvalitéer. Jag är själv ganska ofta väldigt klumpig i mina kommentarer men har lätt för matematiska analyser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Stor förlust med Alsing, må han vila i frid.

Men nog fan måste man kunna skämta om saker, även om viruset.

Hur vet du att Alsing var fullt frisk?

Ingen kan nog uttala sig om Adams friskhet eller inte, men vet i alla fall att han gick på gym med mera, och det är mer än vad gemene man i Sverige gör. Hans kost kan som sagt varit urusel, sånt vet man ingenting om, men hans kropp är inte direkt en ovanlig syn i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Konstig kommentar, vad f-n spelar det för roll, Adam dog sannolikt ensam ångestfylld medan han långsamt kvävdes på sjukhuset som 51 åring och det är otroligt sorligt.

Ingenting är för allvarligt att skämta om, ingenting.

Hur han dog har du ingen aning om. På sjukhuset medicineras du med massa mediciner så var han där när han dog så är jag rätt säker på att han inte dog med ångest ivf. När patienten blir väldigt dålig så kan jag i stort sett garantera att du är helt nedsövd. Det är inte som att de ger dig en Alvedon och sedan så sitter de och sjunger runt sjukhus sängen. Det har ju bland annat varit prat om att det kanske kan bli bris på propofol. Jag tycker du ska ta och läsa på vad den medicinen används till så inser du att man ligger inte ångestfull och känner att man håller på och kvävs när man har fått den medicinen.

https://www.fass.se/LIF/product;jsessionid=PFJ_V9Lw4_EZA1aUP_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Är väldigt få i Sverige eller ens i världen som har råd att klara sig ens en månad utan lön. Lättare för ett företag som hela tiden gör vinst på ditt arbete; är ju ändå därför du är där.

Lite off topic men för mig är det helt obegripligt att man inte kan ha ordning på sin ekonomi och under hela sin livstid lyckats lägga undan en ynka månadslön. Har man något över på kontot så ska det slösas bort på skitsaker.

Sen hörde jag nyligen om Skansen som bedrivits i över 100 år som nu fått ekonomiska problem. Att man inte ens kunnat fixa en buffert under alla dessa år för att klara några månader utan intäkter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

”Det är bara äldre och svårt sjuka som dör”, man har hört detta ganska ofta.

Visst, han var 51 år, men tror att Sveriges befolkning tänker att folk som dör av c19 är MYCKET äldre.

Riktigt hemskt och overkligt även om jag inte känner honom. Hoppas det gick fort och inte var plågsamt!

Detta kanske kan bli en ögonöppnare för många - lite sorgligt om det är så att det krävs att en känd person skall dö för att människor skall förstå. Finns en hel del som är i hans ålder, eller har föräldrar i den åldern om man säger så.

Det är tyvärr så att en enormt stor del av befolkningen över 30 års ålder har stor risk för "välfärdssjukdomar" och liknande överhuvudtaget. Att vara kraftigt överviktig är inget att ta lätt på och bara fortsätta vara det. Det är långt ifrån riskfritt. Tänk om gemene man kunde ta det som en ögonöppnare istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja det här med Adam Alsing tog hårt, lyssnat på deras podd varje vecka sen dom började så känns typ som en kompis gått bort

100 åringar som överlever och fullt friska 51 åringar som dör. Detta viruset känns väldigt läskigt på det viset. Är ju fortfarande stor majoritet äldre som dör men detta visar ju än en gång att ingen går helt säker. Hade nästan slappnat av lite idag efter dagens förhoppningar om att det börjar gå åt rätt håll och sen kom detta......... Jävla skit....

Man är inte fullt frisk med samma förutsättningar so men normalviktig om man är rejält överviktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Angående vad det kostar att stänga ner ett samhälle så har Norges motsvarighet till statistiska centralbyrån gjort en beräkning på vad det kostar samhället att stänga ner skolorna - 1.7 miljarder varje dag:

https://www.svd.se/pris-for-skolstangt-17-miljarder-varje-dag

Förutom framtida minskade intäkter så räknar man med att produktionsbortfallet för att föräldrar måste vara hemma och ta hand om barnen kostar 234 miljoner norska kronor per dag. Jisses...

Och det är med Norges befolkningsmängd det. Cirka dubbelt så många i Sverige som i Norge. Så i vårt fall blir det alltså. 3.4 miljarder varje dag. 3.4 gånger 22 ger 75 miljarder varje månad. Det är en hel del pengar det.