Permalänk
Livsnjutare 😎

Blocketpaketet - är det säkert ?

Jo det är så att jag har en grej ute på blocket som är till salu.
Har fått en köpare, men han vill inte gå med på förskottsbetalning utan insisterar på att vi skall slutföra affären via Blocketpaketet.

Är det några nackdelar med det eller ”flaws” för mig som säljare ?

Har aldrig använt tjänsten så jag är lite osäker 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Moderator
Moderator

Köparen påstår att paketet innehöll en värdelös smurfstaty (jag utgår från att det inte är vad du försöker sälja), tvist uppstår, Blocket sitter på pengarna tills du och köparen kommer överrens.

Det ger fördelar för köparen, inga fördelar för säljaren.

Visa signatur
Permalänk
Keeper of the Bamse

Blocketpaktet som tjänst i sig är säker, det är ju en reaktion på att folk blir blåsta till höger och vänster.

Jag förstår att köparen inte vill ge dig pengar helt upp-och-ned när blocketpaketet finns.
Blocket (eller egentligen tjänsten Rocker Pay) håller i pengarna tills båda parterna är nöjda. När köparen fått varan får du pengarna. Rätt enkelt!

Mer finns att läsa här

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twit:

Köparen påstår att paketet innehöll en värdelös smurfstaty (jag utgår från att det inte är vad du försöker sälja), tvist uppstår, Blocket sitter på pengarna tills du och köparen kommer överrens.

Det ger fördelar för köparen, inga fördelar för säljaren.

Ger det nackdelar?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Andreaz1:

Ger det nackdelar?

Jämfört med att få betalning i förskott eller än hellre genomföra affären tête-à-tête så öppnar Blocketpaketet upp för möjligt, om än osannolikt, strul.

Visa signatur
Permalänk
Livsnjutare 😎

Ok, jag omformulerar frågan lite och lägger upp en röstning istället...

Har du använt Blocketpaketet som säljare och vad är dina erfarenheter ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jämfört med att få betalning i förskott eller än hellre genomföra affären tête-à-tête så öppnar Blocketpaketet upp för möjligt, om än osannolikt, strul.

Precis det här jag menar på också, alldeles för mycket vridet år köparens fördel.
T ex en sån sak att köparen har 14 dagar på sig att hämta ut paketet och sen får man pengarna ”några dar senare”, mao säkert uppåt 20 dagar innan pröjs som säljare.

Utöver det har köparen 24h på sig att ”kontrollera” varan, vad säger att en strulig köpare inte gör åverkan på varan under den tiden? Eller bara ångrar sig och så ska hela kalaset reverseras...

Min tolkning är att blocketpaketet är lika illa för säljaren, som det är för en köpare att förskottsbetala.

Edit:
Skulle gärna använda det som köpare. Har många gånger försökt använda det som köpare, har aldrig fått nån säljare att gå med på det

Permalänk
Medlem

Något som blocketpaketet skulle behöva för att verkligen fungera riktigt bra är ju någon sorts vittnesdel.
Typ att där man lämnar in paketet vittnar på att varan är det som står beskrivet på försändelsen.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Skrivit en del om blocketpaket/internetgirot/en del andra under ett antal år nu.
Är blocketpaket säkrare än att inte använda det för säljare?
Ja! Men inte med mycket.
För köpare?
Ja lite mer än för säljare men även här inte med mycket.

Det enda blocketpaket/etc gör är att det i bästa fall stoppar en affär där en/båda parter hade tänkt sig en blåsning.
Och då handlar det om dom absolut mest okunniga skojarna som tänker å shit! paket/betaltjänst som kontrollerar skit ABORT/ABORT, för dom som har hållt på med det ett tag vet mycket väl om att blocketpaket inte tillför nån direkt säkerhet alls och kör på i alla fall.

Klipper in inlägg från mig i annan tråd om vad som hände mig.

Skrivet av grizzly666:

Heller det som hände mig för ett par år sen.

Säljer och skickar en vara för runt 900:- samma dag som bet kommer in (ej blocket) använder dock internetgirot.se (som är samma skit då blocket äger båda).
Jag skickar paketet med varan i som då väger runt 1,5kg (kommer ej ihåg exakt) enligt posten.
Köparen får paketet 1-2 dagar senare och 2 dagar efter det påstår att paketet var tomt dvs enbart en kartong med lite paketerings materiel i och jag vill då ha tillbaks paketet (vilket jag får betala för).

Får efter över en vecka paketet som nu vägde runt 150-200 gram (kommer ej ihåg exakt men MARKANT lägre vikt var det).
Och paketet är ju då givetvis tomt dvs köparen har behållt varan och skickat mig ett tomt paket som vägde över 1kg mindre än vad jag skickade.

Tar kontakt med internetgirot och lägger fram alla bevis/info jag har som tex vikt/sändningsnummer där dom kan kolla postens egna uppgifter där vikt är en uppgift dom kan kolla.
Och säger samtidigt att det är ju solklart att köparen har behållit något ifrån paketet då vikt skiljer enormt mycket och då köparen sa att paketet var tomt och ej innehöll felaktig vara/nåt annat som tex sten/etc så är det ju rätt klart att denne har behållit varan.
Dagen efter jag tog kontakt med internetgirot så betalar dom tillbaks allt till köparen och nån timme efter det får jag ett mail som säger att jag inte ska skicka toma paket utan skicka det köparen har köpt.

Efter det fick jag aldrig mer nåt svar på varken mail/tele/post.

Och jag har sett liknande händelser med blocketpaket.
Har även sett där det gått åt andra hållet att trots att köparen ej godkänner "köpet" antingen genom felaktig/frånvarande/trasig vara och har film/bild bevis men säljaren får pengarna i alla fall.

Det vanligaste är dock att dom behåller pengarna tills ett domslut finns.
Dvs en polisanmälan/tingsrätten men då måste ju tex polisanmälan ej hamna i runda arkivet 3sek efter den är gjord tyvärr så är ju den risken nästintill obefintlig för dom flesta anmälningar idag.

Skrivet av Nagelfar:

Något som blocketpaketet skulle behöva för att verkligen fungera riktigt bra är ju någon sorts vittnesdel.
Typ att där man lämnar in paketet vittnar på att varan är det som står beskrivet på försändelsen.

Japp krav på att paketera och öppna vid inlämnande/uthämtande inför minst ett vittne som jobbar där är det enda som skulle göra nånting, men även detta är inte 100%.
Är man själv okunnig och köper tex ett 1151 moderkort men får ett 1155 missar det tills man kommer hem och vittnet har sett 2 moderkort tidigare under hela sitt liv så är man ju troligen mer körd med ett sådant system än vad vi har idag, dvs både du o vittnet godkände ju varan vid uthämtningen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

KÖP INGET VIA BLOCKET PAKET det är rena skit fick en tom kartong bara sen själva proceduren hit och dit tog flera veckor och inte nog med det under andra dag råkade jag köpa typ DDR4 RAM och jag betalar via Blocket Paket och sen går 5 dagar och den personen svarar aldrig på mina meddelandet! Jag skriver 2 gånger till Blocket Kundservice att AVBRYTA avtal innan han har "skickat" iväg frakt deras svar var enkel Säljaren har på sig 7 dagar att skicka varan WTF asså jag ska betala nåt och vänta typ 7 dagar på en OSERIÖS IDIOT som hade bra konversation i början för att sen bli spårlöst försvunnen . ALDRIG MER BLOCKER ELLER BLOCKET PAKET

Visa signatur

Asus Rog Crosshair VIII DARK HERO| AMD Ryzen 9 5950X| G.Skill Tridentz RGB 16GB 3200 Mhz | Asus Rog Strix 3090 OC 24GB | EVGA G2 850W Gold| Samsung EVO 970 M.2 1TB | CPU kylare- NZXT Kraken X73 | Chassi: Fractal Design R6 | Skärm: Asus Rog Swift PG278Q | Windows 11 Pro