Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

1578 bekräftat döda i covid 19. Tegnells experiment är ett totalt misslyckande.

Om det är ett totalt misslyckande kan vi nog avgöra först när epidemin är avklarad. Om man godtar premissen att epidemin inte är över förrän de flesta blivit immuna och att ett vaccin kommer försent, då är det bara en fråga om när de flesta blir smittade. Så länge smittningstakten är så långsam att sjukvården inte överbelastas kommer antalet i sluitändan bli ungefär detsamma, eftersom lika stor andel av de smittade dör. Som jag skrivit tidigare tror jag att fler än 10 000 i Sverige kommer dö med covid-19, och det kommer se likadant ut i våra grannländer (skalat för befolkning). Våra avlidna kommer lite tidigare, deras lite senare. Det bästa sättet att minska dödstalen är att vara extra försiktiga med äldreboenden, och där har man onekligen misslyckats hittills.

Skrivet av kelthar:

Det hade varit bra att skaffa lite gruppimmunitet, det är inte så jävla många som dör under 50. Stockholmarna verkar inte vara så nojjiga ändå, de kanske är mottagliga för förslaget? Vi kan ju fråga runt lite...

Det viktiga är att det sker i tillräckligt långsam takt. Även yngre kan bli mycket sjuka, och om för många blir sjuka samtidigt så kan de överbelasta sjukvården till den grad att de som normalt skulle överlevt inte gör det p.g.a. brist på sjukvårdsplatser. Det är alltså otroligt viktigt att inte chocka systemet. Och som du kanske noterat, så är det just flockimmunitet vi rör oss mot, så du kommer få din önskan uppfylld inom någon månad i Stockholm, och lite senare i resten av landet.

Permalänk
Medlem

Gällande äldrevården bör det upprepas att inte enbart Sverige har smittade äldreboenden. Åtminstone Nederländerna och Storbritannien har också misslyckats, och åtminstone en av dem har utegångsförbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Därför att vi är i ett läge där samhället är väldigt oroligt, och belastningen på 1177 är mycket högre än normalt. Verkligheten är sällan smidig, och ibland får man suga på ett surt piller.

Känner man fara för sitt eget liv ringer man 112 och får då akut hjälp. Är man orolig men samtidigt känner att detta kanske är ett förspel på något allvarligt, då ringer man 1177 och sitter i kön.

Med förhoppningar om att det du känner på sin höjd är fysisk respons på stress och oro, istället för något som visar sig påverka dig negativt.

Dra in taggarna och ta ett steg tillbaka. Du har missuppfattat saken. @Goedendag syftar bland annat på den misstänkta genetiska gruppen som är särskilt utsatt för det Coronavirus som härjar. Detta skulle alltså göra ditt 'experiment' till eugeni, eftersom det selektivt skulle utsätta denna genetiska grupp för en enorm risk.

Det handlar inte alltid om hudfärg.

För övrigt skulle ingen gå med på ditt förslag, då det är moraliskt oförsvarbart. I den här tråden diskuterar vi som mogna vuxna, och håller oss det vi anser vara rimliga scenarion, situationer, och åtgärder.

Jag har pratat med 1177, de gör inget så länge jag kan andas eller så länge jag inte får andningssvårigheter. De har många som ringer in nu med liknande symptom.

Skrivet av Yonie:

Gällande äldrevården bör det upprepas att inte enbart Sverige har smittade äldreboenden. Åtminstone Nederländerna och Storbritannien har också misslyckats, och åtminstone en av dem har utegångsförbud.

det är dock märkligt att vi inte i Sverige testar vårdpersonal på älderboende, det finns till och med ställen i Sverige där en anställd hade Corona, andra anställda är hemma och sjuka men måste in och jobba så snabbt det kan för att täcka upp. Är det då inte logiskt att testa alla anställda åtminstone på det boendet. De har de inte gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Johan Giesecke sa att en skillnad på Norska och Svenska äldreboenden är att de Norska tenderar att vara små medan Svenska är stora, vilket då till en del förklarar skillnaden i dödstal på äldreboenden. När vi i Sverige får in smittan på ett äldreboende drabbas många, i Norge drabbas få. Om det är sant så ter det sig som en förklaring till en del av skillnaden i dödstal på äldreboenden.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag har pratat med 1177, de gör inget så länge jag kan andas eller så länge jag inte får andningssvårigheter. De har många som ringer in nu med liknande symptom.

Ta hand om dig och försök vara lugn även om det kan vara svårt om man är orolig.

Skrivet av Elektron:

det är dock märkligt att vi inte i Sverige testar vårdpersonal på älderboende, det finns till och med ställen i Sverige där en anställd hade Corona, andra anställda är hemma och sjuka men måste in och jobba så snabbt det kan för att täcka upp. Är det då inte logiskt att testa alla anställda åtminstone på det boendet. De har de inte gjort.

Vad jag förstår så är det, eller har varit, brist på dom där sterila provtagningspinnarna som man använder för att ta prover med.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Yes, mörkertal spökar här. Det gäller särskilt "fall", vilket sannolikt dels varierar mer samt lär ha ett större mörkertal än felaktig dödsorsak. Här tvivlar jag på att binominaltester ger korrekta svar, då det sannolikt inte är binominalfördelat eller normalfördelat.

Tvärtom, detta är typexemplet på en binomialfördelning! Dvs, du är antingen död eller inte med en viss sannolikhet p, och så summerar man över en massa sådana fall. Eller varför skulle det inte vara binomialfördelat?

Ett sätt att kompensera för mörkertal är genom att anta att mörkerandelen är lika stor för en annan åldersgrupp och normalisera med den, t.ex. gruppen 51-60 år:

Santa Clara: 7 döda utav 935 fall (< 50 år), 10 döda utav 337 fall (51-60 år)
Sverige: 23 döda utav 4400 fall (< 50 år), 50 döda utav 2400 fall (50-59 år)

Om man antar att den egentliga mortaliteten för 50-60 åringar är densamma betyder det att mörkertalet är 1.5 ggr högre för Santa Clara. Så då ska vi jämföra 7/(1.5*935) mot 24/4400 och då hamnar båda på samma 0.5%. Du kan välja att normalisera med vilken annan åldersgrupp som helst, så länge den är tillräckligt smal i ålder (så att mortaliteten varierar försumbart) och tillräckligt numerär (för att begränsa statistiska fluktuationer).

Skrivet av sAAb:

Därav att jag använde chi2-testet i ett tidigare inlägg, då det inte kräver någon särskild fördelning (eng. distribution); den är hypotesfri vad gäller fördelning.

Ja, asymptotiskt för stora populationer fungerar chi2-testet även för icke-normalfördelningar, men varför inte använda det exakta binomialtestet?

Skrivet av sAAb:

Jag tog också hänsyn till åldersmortaliteten per åldersgrupp för sig. Hade man behållit fler ålderskategorier hade man inte testat just den här brytpunkten, yngre än 50 år.

För yngre än 50 år fungerar det nog rätt ok, men för äldre än 50 år är det för stor skillnad i mortalitet mellan åldrarna så att demografin verkligen spelar stor roll. Så det är bättre att välja ett smalare ålderspann än "äldre än 50 år" som jämförelse. Jag tror 50-60 år är bäst, men 70-80 år eller 80-90 år kan nog också fungera bra. Prova gärna och se om det blir någon skillnad!

Permalänk
Medlem

Jag tror att man ska vara försiktig med Stanford-artikeln, jag har läst flera forskare som är negativa. Exempelvis följande blogginlägg av en professor i statistik:
https://statmodeling.stat.columbia.edu/2020/04/19/fatal-flaws...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Vi pratar ju om andelar, procent. Då går det.

Nej, urvalet är för litet.

Skrivet av Elektron:

Att testa folk om dom bär på viruset hjälper ju inte så mycket eftersom dom lika gärna kan få viruset en kvart efter testet.

Permalänk
Inaktiv

Det finns väl inga bevis för nån imunitet överhuvudtaget inte om man kollar på utländska nyheter i alla fall så nån flockimunitet det vore väl ännu mera besynnerligt i så fall. Så sent som i förrgår såg jag det på tror det var Sky news eller CNN så det kan nog loopa runt det här om det vill sig illa.

Det där snacket det är bara för att man vill dölja att man låtit så många gamla dö helt i onödan genom att inte ta reda på hur saker och ting funkar och att dom som jobbar på äldreboenden måste testas innan dom får gå dit. Sen hör det till saken att det kan ta upp till 14 dagar innan man märker att man är sjuk men man är smittbärare hela tiden ändå tydligen.

Viruset kan bara föras vidare via kontakt och luftströmmar så hög mättnad av viruspartiklar i utandningsluft i trånga utrymmen och ventilation och luftkonditionering är förmodligen det som kanske är värsta smittspridnings källan

Viruset kan väl inte ens reproducera sig med 1 gång på egen hand utan kräver nån form a värddjur till det så social distansering är nog inte så fel ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, urvalet är för litet.

Vi drar inga långtgående slutsatser här, så urvalet duger.

Permalänk
Medlem

En fundering jag fick är att i början när pandemin kommer till en befolkning så dör de svagaste först. Svaga kan vara äldre som är svårt att skydda från smittan, t.ex. på äldreboenden men också de med underliggande sjukdomar. Men sedan är det starkare individer kvar, antingen som lever på ett sätt att de undgår smittan eller är friskare helt enkelt. Så när den första "utrensningen" bland svagare oskyddade individer skett och när vi lärt oss arbetssätt inom äldrevården som fungerar så sjunker dödligheten och kurvorna över antal döda flackar ut.

Man kan tänka sig lite som i naturen. Sjukdomar och rovdjur tar bort svagare individer så att resten av flocken blir starkare. Samma borde gälla människan när det gäller sjukdomar tänker jag. När pandemin är över så är det en starkare befolkning som överlevt och kommer det en ny liknande pandemi inom några år så klarar vi den bättre oavsett om vi är immuna eller inte. Att bli starkare när det gäller oss människor kan ju vara att vi lär oss att hantera det lika väl som att vi blir fysiskt starkare.

Jaja lite filosofiskt kanske. Gillar att filosofera ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Det finns väl inga bevis för nån imunitet överhuvudtaget inte om man kollar på utländska nyheter i alla fall så nån flockimunitet det vore väl ännu mera besynnerligt i så fall. Så sent som i förrgår såg jag det på tror det var Sky news eller CNN så det kan nog loopa runt det här om det vill sig illa.

Det där snacket det är bara för att man vill dölja att man låtit så många gamla dö helt i onödan genom att inte ta reda på hur saker och ting funkar och att dom som jobbar på äldreboenden måste testas innan dom får gå dit. Sen hör det till saken att det kan ta upp till 14 dagar innan man märker att man är sjuk men man är smittbärare hela tiden ändå tydligen.

Viruset kan bara föras vidare via kontakt och luftströmmar så hög mättnad av viruspartiklar i utandningsluft i trånga utrymmen och ventilation och luftkonditionering är förmodligen det som kanske är värsta smittspridnings källan

Viruset kan väl inte ens reproducera sig med 1 gång på egen hand utan kräver nån form a värddjur till det så social distansering är nog inte så fel ändå.

På FHM jobbar 450 människor som kan sina saker. Men här sitter du och tycks tro att du kan deras jobb bättre, för du har minsann tittat på nyheterna.
Samtidigt är du osäker på huruvida ett virus behöver en värd för att reproducera sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Att testa folk om dom bär på viruset hjälper ju inte så mycket eftersom dom lika gärna kan få viruset en kvart efter testet.

Nä det skyddar ju inte mot att de kan få viruset senare men de skyddar ju mot att de som redan bär på viruset men inte vet om det inte går till jobbet.

Skrivet av Hurtigbullen:

Ta hand om dig och försök vara lugn även om det kan vara svårt om man är orolig.

Tack för omtanken

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

1578 bekräftat döda i covid 19. Tegnells experiment är ett totalt misslyckande. Nu har Stockholmarna börjat röra sig ute mycket mer antagligen eftersom doktor Tegnell har sagt i tv att läget är stabilt och kurvan börjar peka nedåt.

https://c19.se/

För det första måste vi en gång för alla slå fast att Tegnell inte är någon diktator som kan göra vad han vill. Han är en del av en myndighet som ger rekommendationer för hur de bäst tror att denna pandemin ska hanteras. Sedan är det upp till Regeringen och till sist Riksdagen att bestämma vilka restriktioner som ska införas, när de ska införas, samt hur länge de ska gälla.

Vidare så lämnar du inte ett ens motivering till varför den av Sverige valda strategin skulle vara ett totalt misslyckande. Du kan inte bara hänvisa till siffran 1578 döda och därmed dra slutsatsen att vi har gjort fel och alla andra länder har en bättre strategi. Du kanske har missat det, men nu börjar de länder som infört total lockdown att öppna igen, för det är omöjligt att hålla samhällen helstängda i allt för lång tid. Om du då tror att de inte kommer få ökad smittspridning när de öppnar så tror du fel. Smittan kommer inte vara borta i dessa länder, utan det kommer garanterat att blossa upp.

Det som skulle inträffa om Sveriges strategi var helt fel, det är att sjukvården skulle bli totalt överkörd och man skulle inte ha resurser att behandla de som behöver behandlas. De som arbetar med detta är överens om att så inte är fallet i Sverige. Det finns fortfarande ledig kapacitet på exempelvis intensivvårdsavdelningarna, vilka är de mest kritiska avdelningarna för vård i denna pandemi. Så om strategin skulle vara helt fel skulle alltså dessa vara överbelagda sedan länge. Men så är alltså inte fallet. Så jag har svårt att förstå hur du kan nå din slutsats!

Om nu sedan Stockholmarna tolkar Tegnells "Vi ser ut att ha nått platån och möjligtvis ser vi att antalet nya fall minskar. Men det är långt ifrån över!.", som att det nu är fritt fram att gå ut på stan och slicka varandra i ansiktet så kan man inte beskylla Tegnell eller FHM för det. De är fortfarande väldigt tydliga gällande vilka rekommendationer som gäller.

Permalänk
Medlem

Det är ju en del här i tråden som tycker det är kul att räkna på saker. Kan ni ta och titta på dagens/kvällens Agenda och använda er av de uppgifter som kom fram där? Vad jag har för mig så sade hon från Danmark att de räknade med att det enbart var 3% smittade/som hade haft covid-19 i Köpenhamn. Samma siffra sägs väl vara 30% nu i Stockholm. Om man då använder sig av dessa siffror för att "jämföra" dödligheten med tanke på hur många som troligen har haft covid-19 så lär det väl ändå bli lite andra resultat än vad vi ser nu eller? För på något sätt måste de ju komma upp i 30%, och högre, för de kan väl inte tro att de ska kunna ligga kvar på 3% tills ett vaccin kommit? Vad Norge ligger på tror jag inte nämndes. Mellan 3% och 30% är det ju en faktor 10 så då kommer ju dödligheten i Danmark upp på lite andra siffror än vad de ligger på nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Nej, än så länge så vet man inte hur det ser ut med immunitet mot just Covid-19. Men om man jämför med liknande virus så får man någon form av immunitet efter tillfrisknandet. Sedan om det handlar om några veckor, månader, år eller livslång immunitet, ja det har man ingen som helst aning om. Om man inte skulle ha någon immunitet överhuvudtaget, då ser det oerhört mörkt ut. Ska vi i så fall ha en fullskalig lockdown i 12-18 månader, eller vad föreslår du egentligen? Förutom att det är en ren omöjlighet, så kan jag också tala om för dig att om ingen som helst immunitet existerar, så kommer de 1500 som än så länge avlidit vara en fis i rymden jämfört med hur många som kommer stupa de kommande året.

Vidare så existerar det inte kapacitet att testa varje anställd inom vården, varje dag innan varje pass. Dels så är min uppfattning att dessa tester måste analyseras på laboratorier. Så du kan alltså inte komma till arbetsplatsen, göra ett test och sedan börja jobba. Utan testet måste då utföras x antal timmar innan passet börjar (så det hinner skickas och analyseras, så antagligen dagen innan). Vidare så kommer testet endast kunna visa hur läget såg ut när testet togs, inte hur det ser ut när man faktiskt är på arbetsplatsen. Visst, man skulle säkert kunna hitta och stoppa ett antal fall, men det jobbar alltså ett antal hundratusen personer inom vård och äldreomsorg i Sverige. Så om vi ska testa alla dessa, innan varje pass, så pratar vi alltså om ett kapacitetsbehov på ett antal miljoner tester i veckan. Detta utan att ens börja titta på att man kanske också vill testa patienter som visar symptom. Enligt FHM är nu testkapaciteten uppe i cirka 100 000 tester per vecka, så en bit kvar då med andra ord...

Till sist så finns det inga indikationer på att man skulle vara smittosam under hela inkubationstiden. Så att man skulle kunna gå runt och vara smittosam under 14 dagar utan att visa några som helt symptom låter helt uteslutet. Det man diskuterar ganska mycket är om man eventuellt är smittosam det 1-2 sista dygnen innan sjukdomen bryter ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Johan Giesecke sa att en skillnad på Norska och Svenska äldreboenden är att de Norska tenderar att vara små medan Svenska är stora, vilket då till en del förklarar skillnaden i dödstal på äldreboenden. När vi i Sverige får in smittan på ett äldreboende drabbas många, i Norge drabbas få. Om det är sant så ter det sig som en förklaring till en del av skillnaden i dödstal på äldreboenden.

Sverige har dessutom prioriterat låga löner framför utbildad personal. Ibland tycks äldrevård och barnomsorg ses som arbetsmarknadsåtgärder mer än som riktiga och viktiga arbeten som kräver kompetens.

Från norska Dagbladet: https://www.dagbladet.no/nyheter/krise-i-sverige---ekstrembri... som intervjuar geriatriprofessor Yngve Gustafson vid Umeå universitet.

"- En av de viktigste forskjellen mellom Norge og Sverige er den medisinske kompetansen hos dem som jobber ved sykehjemmene. I Sverige er det mange av dem som ikke har utdanning i det hele tatt."
"- I Stockholm mangler halvparten av de ansatte medisinsk utdanning. Mange er plukket rett fra gata, og da fungerer det ikke, sier Gustafson"

Jag tror visserligen man ska vara försiktig med att skylla på outbildad personal när det ofta är bristande skyddsutrustning, dåligt designade lokaler, och andra fel högre upp i verksamheten som ligger bakom de flesta dödsfallen än så länge vad det verkar. Men om nu Corona kan bli ett problem inte bara i några månader, utan kanske i 1, 2 eller flera år, så måste ålderdomshem/vårdhem börja anpassa sig snarast. Det görs redan i form av att personal inte ska rotera lika mycket, patienter ska isoleras, osv, men det krävs förmodligen inte bara personalanpassningar utan även anpassning och/eller ombyggnation av lokaler. Samt rutinändringar för hemtjänst, hemsjukvård, ålderdomshem, etc, inte bara på lokal nivå. Kanske bör det ske mer planering även på statlig nivå, och samtidigt bör kostnader flyttas från kommun eller landsting till stat i viss omfattning. På samma sätt som företag får stöd måste kommuner få mycket stöd.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det är ju en del här i tråden som tycker det är kul att räkna på saker. Kan ni ta och titta på dagens/kvällens Agenda och använda er av de uppgifter som kom fram där? Vad jag har för mig så sade hon från Danmark att de räknade med att det enbart var 3% smittade/som hade haft covid-19 i Köpenhamn. Samma siffra sägs väl vara 30% nu i Stockholm. Om man då använder sig av dessa siffror för att "jämföra" dödligheten med tanke på hur många som troligen har haft covid-19 så lär det väl ändå bli lite andra resultat än vad vi ser nu eller? För på något sätt måste de ju komma upp i 30%, och högre, för de kan väl inte tro att de ska kunna ligga kvar på 3% tills ett vaccin kommit? Vad Norge ligger på tror jag inte nämndes. Mellan 3% och 30% är det ju en faktor 10 så då kommer ju dödligheten i Danmark upp på lite andra siffror än vad de ligger på nu.

Nu har jag inte sett Agenda, så jag vet inte vad du vill ha uträknat, men det jag kan säga generellt är att ditt resonemang stämmer, dvs antalet döda kommer bli någorlunda proportionerligt mot antalet smittade, och antalet smittade kommer öka tills flockimmunitet uppnås, runt 50-70% av befolkningen. Det som skiljer är hur snabbt man kommer dit. En annan sak som faktiskt kan ändra andelen döda är vilka det är som blir smittade. Eftersom äldreäldre har såpass mycket högre dödlighet är det avgörande hur mycket de blir smittade.

Eftersom Danmark införde starkare begränsingar än Sverige så bromsade de troligen smittan mer och fick ner antalet smittade och därmed döda i början. När de tar bort begränsningen kommer dock smittan fortsätta breda ut sig, så det är bara en extra tidsfrist de köpt sig - antalet smittade (och döda) per miljon kommer i slutändan förmodligen inte skilja sig så mycket mellan länderna.

Permalänk
Medlem

Förutom skillnader mellan länder så finns det skillnader inom landet. Västra Götaland har betydligt färre andel smittade än Stockholmsområdet. En förklaring jag hört är skillnaden i sportlovsveckor. I Västa Götaland åkte de till alperna vecka 7. I Stockholm vecka 9. Skillnader mellan länder kan ju också bero på hur folk rört sig, kanske mer än hur epidemin hanterats av politiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Eller så kan det vara Willis–Ekboms sjukdom https://sv.wikipedia.org/wiki/Willis–Ekboms_sjukdom
Kan vara brist på mineraler, stress eller något annat.
B12 brist är en sak kanske, jag har ätit tillskott flera år av det. https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/blo...

Det stämmer in med brist på B12 då jag även har öronsus ibland.
Tack för svaret,blir att komplettera med B12 och mineraler dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Förutom skillnader mellan länder så finns det skillnader inom landet. Västra Götaland har betydligt färre andel smittade än Stockholmsområdet. En förklaring jag hört är skillnaden i sportlovsveckor. I Västa Götaland åkte de till alperna vecka 7. I Stockholm vecka 9. Skillnader mellan länder kan ju också bero på hur folk rört sig, kanske mer än hur epidemin hanterats av politiker?

Insiktsfullt och förmodligen något med politiska agenda inte vill höra (eller drar maximal nytta av faktumet) då det egentligen säger att det spelar ingen roll vad de gör - förloppen kommer att ske ändå, dock med olika startdatum. - vi börjar väl få något som liknar en del av facit i höst men detta kommer att studsa runt säkert i flera år innan det är borta - om någonsin. Vi drogs med smittkoppor i 12000 år innan man hittade metod att göra sig kvitt i detta med massvaccinering - men vad gör man om inte en vaccin hittas - och det är ingen garanti att man gör det heller...

Permalänk
Medlem

@Yonie: USA, Canada, Belgien och Frankrike kan du också lägga till på den listan. Jag skulle gissa att dom som lyckas bra inom området kommer vara undantaget snarare än normen. Det är helt enkelt ett symptom av hur äldrevården bedrivs i många länder i väst (stora anläggningar och personal som har kontakt med många äldre) mer än något annat i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Det stämmer in med brist på B12 då jag även har öronsus ibland.
Tack för svaret,blir att komplettera med B12 och mineraler dagligen.

Jag vill bara tillägga att brist på B12 nästintill uteslutande drabbar äldre, veganer, de som utfört gbp eller de som har sjukdomar i mag/tarm-kanalen. Om du inte hör till någon av de här gruppen är det mer troligt att dina symtom beror på något helt annat.

Att jag nämner det är för att du verkade lite väl snabb med att hoppa på teorin att det rör sig om vitaminbrist. Å andra sidan finns det inga nackdelar med att ta B12-tillskott så det skadar ju inte att testa. Bortsett från att burken kostar någon hundring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Man kan tänka sig lite som i naturen. Sjukdomar och rovdjur tar bort svagare individer så att resten av flocken blir starkare. Samma borde gälla människan när det gäller sjukdomar tänker jag. När pandemin är över så är det en starkare befolkning som överlevt och kommer det en ny liknande pandemi inom några år så klarar vi den bättre oavsett om vi är immuna eller inte. Att bli starkare när det gäller oss människor kan ju vara att vi lär oss att hantera det lika väl som att vi blir fysiskt starkare.

Det stämmer delvis, men det naturliga urvalet opererar på generationers tidskalor, och det fungerar inte mot virus som har betydligt snabbare evolution än människor. Det är därför vi har ett så väl utvecklat immunförsvar, som snabbt kan lära sig hantera helt nya infektioner. De flesta som dör i covid-19-fallet är dessutom de som troligen i alla fall inte skulle varit aktuella för att reproducera sig. Om det inte fanns ett immunförsvar skulle inte befolkningen blivit särskilt mycket mer motståndskraftig tills nästa eller näst-nästa gång, det enda som skulle hända vore att vår medelålder sjönk något.

I den mån yngre har ett fallerande immunförsvar så kan det nog finnas en liten påverkan. Men det naturliga urvalet är ett hemskt och omänskligt förhållningssätt som vi tack vare vår väl utvecklade empati och intelligens haft förmåga att lämna bakom oss, så låt oss inte romantisera det. Det leder lätt till synnerligen obehagliga ideologier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det stämmer delvis, men det naturliga urvalet opererar på generationers tidskalor, och det fungerar inte mot virus som har betydligt snabbare evolution än människor. Det är därför vi har ett så väl utvecklat immunförsvar, som snabbt kan lära sig hantera helt nya infektioner. De flesta som dör i covid-19-fallet är dessutom de som troligen i alla fall inte skulle varit aktuella för att reproducera sig. Om det inte fanns ett immunförsvar skulle inte befolkningen blivit särskilt mycket mer motståndskraftig tills nästa eller näst-nästa gång, det enda som skulle hända vore att vår medelålder sjönk något.

I den mån yngre har ett fallerande immunförsvar så kan det nog finnas en liten påverkan. Men det naturliga urvalet är ett hemskt och omänskligt förhållningssätt som vi tack vare vår väl utvecklade empati och intelligens haft förmåga att lämna bakom oss, så låt oss inte romantisera det. Det leder lätt till synnerligen obehagliga ideologier.

Det är inte enbart arvet jag tänker på. Hemskt eller inte så får saker konsekvenser. Om de svagare dör så är det även på kort sikt de starkare som är kvar. Eller så är det tvärtom alla har försvagats och nästa epidemi slår ännu hårdare. Känns inte som något vi kan eller bör använda som någon sorts strategi. Men tror ändå vi har stor nytta av att studera hur det fungerar i naturen hos andra djurarter än människan. Mitt sätt att se det är att människan är en djurart i naturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är inte enbart arvet jag tänker på. Hemskt eller inte så får saker konsekvenser. Om de svagare dör så är det även på kort sikt de starkare som är kvar.

Ok, jag trodde du menade att det naturliga urvalet skulle göra befolkningen starkare. Det som händer nu är kanske att de mindre känsliga blir kvar, men vilka som är "starkare" är inte konstant utan ändrar sig med tiden - åldern, närmare bestämt. Och vad det mynnar ut i är alltså en kortare medellivslängd och inte en mer motståndskraftig befolkning, därför att de som dör ändå inte skulle reproducerat sig (utom i undantagsfall).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deltascu:

Nu har jag inte sett Agenda, så jag vet inte vad du vill ha uträknat, men det jag kan säga generellt är att ditt resonemang stämmer, dvs antalet döda kommer bli någorlunda proportionerligt mot antalet smittade, och antalet smittade kommer öka tills flockimmunitet uppnås, runt 50-70% av befolkningen. Det som skiljer är hur snabbt man kommer dit.

Mer text

Min fetning ovan.
Källa på att man blir immun och källa på att flockimunitet mot SARS-CoV-2 kan uppnås med den mängd av mutationer som kan ses på
siten Mutationsbild. Hinner man ens skapa antikroppar innan man springer på en ny mutation.
Jag har inte lyckats hitta någon källa.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en länk till överdödlighet i Europa här https://www.euromomo.eu
Jag har inte sett någon nämna den.
Den skall bli spännande att se se var den hamnar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Min fetning ovan.
Källa på att man blir immun och källa på att flockimunitet mot SARS-CoV-2 kan uppnås med den mängd av mutationer som kan ses på
siten Mutationsbild. Hinner man ens skapa antikroppar innan man springer på en ny mutation.
Jag har inte lyckats hitta någon källa.

Reproduktionsnumret för sars-cov-2 uppskattas till R0 = 2.2-2.7. Flockimmunitet uppnås när 1-1/R0 = 55-63 % blivit smittade. Virusets mutationer är ovanligt små, så immunitet föväntas räcka över säsongen. Detta eftersom det bara är om mutationen är tillräckligt signifikant som immuniteten sätts ur spel.

Permalänk
Medlem

En uppdatering av första och andra inläggen med data igår.

Nu märkte jag att Spanien för första gången har uppdaterat för eftersläp. Inga stora ändringar, men det visar att de uppdaterar bakåt.

Här kommer en stor mängd olika filer och jag har valt att dölja all utom en, andraderivatan, då den visar vad som sker i Nederländerna och Tyskland, tydliga ökningar igen efter att ha haft minskningar. Notera att Tyskland har hård karantän och Nederländerna en lite friare modell, ungefär som Sverige.

Sverige har fortsatt sin trend med minskningar och har nu näst snabbast nedgång.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|