Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem

Har också pratat med Telenor nu, och som andra har konstaterat säger de att en del av rabatten på telefonen försvinner om man säger upp abb/begär slutfaktura. Om man säger att det inte framgick hos Elgiganten hänvisar de till Elgigantens kundtjänst.

Utdrag från chatt med Telenor: "ja precis den ligger egentligen på 150 kronor men du har en rabatt på 70 kr i månaden. När man tar slutfaktura så gäller tyvärr inte rabatten. I och med att rabatten längs i månaden på själva delbetalning. När man tar en slutfaktura så betalar man av själva telefonen men rabatten gälls inte då."

Elgigantens kundtjänst å andra sidan menar att rabatten aldrig varit på telefonen, och att 80 kr/mån var en bugg samt att minsta totalkostnad var fel. De säger alltså emot Telenor. Jag berättade att Telenor menade att rabatten faktiskt var på telefonen men att den försvinner vid uppsägning av abb, då försvann personen i kundtjänst ett tag för att kolla upp det. Slutade med att ärendet fick skickas vidare till "avdelningen som har hand om avtalen".

Fortsättning följer. Inte konstigt att det blir stökigt i denna tråd när inte ens företagen bakom vet hur det ligger till.

Permalänk
Medlem

@Hazelberg: Det är ganska naturligt att kombinationserbjudanden inte längre gäller om du avbryter i förtid. Är nog svårt att komma någonstans om du stannar där.

Permalänk
Medlem

OK

Jag har hängt med i tråden ett tag. Jag köpte det p.g.a priset. det är inte i ond tro utan kollar man runt så har Huawei gjort såna deal tidigare. Inga konstigheter egentligen. 6gb ram, förra årets modell, och nu p40 pro är ute så reas ut 30pro. EG/Telenor vill ha säkert in mer cash nu när corona har rört om deras business.

Har pratat med telenor idag och det går att säga upp abo nu utan problem, priset är 3600kr. Precis som andra har skrivit här tidigare. Varför det blev 2171kr på EG är inte deras problem. Köpare får snacka med EG istället. Fine!

Jag har chattat med EG och fick detta svar.

Det är ganska enkel fråga. hur får jag det priset? Avslutat abo eller ej, spelar ingen roll. HUR FÅR JAG DET PRISET I 24 MÅN?

Det är falskt marknadsföring från EG sidan. Nu vill de att man ska maila till mobil@giganten.se (obs, är det ens rätt email? jag får prova efter jag har skrivit inlägget)

Kommer nog att sluta köpa från EG i framtiden. Haft strul med de tidigare på varor som inte stämmer med priset eller finns hemma.

Permalänk
Medlem

3600kr är ett okej pris, men det tillkommer andra avgifter? 251kr + 269kr?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

3600kr är ett okej pris, men det tillkommer andra avgifter? 251kr + 269kr?

251 är startavgiften vi betalade när vi köpte. 269 kr är en månad abonnemang eftersom det är en månad uppsägningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Hazelberg: Det är ganska naturligt att kombinationserbjudanden inte längre gäller om du avbryter i förtid. Är nog svårt att komma någonstans om du stannar där.

Det är inte självklart, andra operatörer har ju faktiskt haft likadana erbjudanden där rabatten applicerats även när man begärt slutfaktura.

Och som jag skrev i inlägget har jag inte stannat, ärendet har skickats vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Det är inte självklart, andra operatörer har ju faktiskt haft likadana erbjudanden där rabatten applicerats även när man begärt slutfaktura.

Och som jag skrev i inlägget har jag inte stannat, ärendet har skickats vidare.

Jo det har förekommit hos andra, men du har bevisbördan så det håller inte hos ARN eller i rätten. ARN 2018-15387 lär ju ha varit Elgiganten för den delen.

Permalänk
Skrivet av riiko:

OK

Jag har hängt med i tråden ett tag. Jag köpte det p.g.a priset. det är inte i ond tro utan kollar man runt så har Huawei gjort såna deal tidigare. Inga konstigheter egentligen. 6gb ram, förra årets modell, och nu p40 pro är ute så reas ut 30pro. EG/Telenor vill ha säkert in mer cash nu när corona har rört om deras business.

Har pratat med telenor idag och det går att säga upp abo nu utan problem, priset är 3600kr. Precis som andra har skrivit här tidigare. Varför det blev 2171kr på EG är inte deras problem. Köpare får snacka med EG istället. Fine!

https://i.imgur.com/aGb08YU.png

Det är ganska enkel fråga. hur får jag det priset? Avslutat abo eller ej, spelar ingen roll. HUR FÅR JAG DET PRISET I 24 MÅN?

Det är falskt marknadsföring från EG sidan. Nu vill de att man ska maila till mobil@giganten.se (obs, är det ens rätt email? jag får prova efter jag har skrivit inlägget)

Kommer nog att sluta köpa från EG i framtiden. Haft strul med de tidigare på varor som inte stämmer med priset eller finns hemma.

De verkar ha chattat med deras bot. Då får man inte så uttömmande svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jo det har förekommit hos andra, men du har bevisbördan så det håller inte hos ARN eller i rätten. ARN 2018-15387 lär ju ha varit Elgiganten för den delen.

Och vad har just det fallet med detta att göra? - Vi vill inte ha den gratis. MTK är angivet och det är vad vi gått efter.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Och vad har just det fallet med detta att göra? - Vi vill inte ha den gratis. MTK är angivet och det är vad vi gått efter.

Ni har fått en orderbekräftelse/kvitto där den kostar 150 kr/mån. Några har köpt telefonen direkt i butik, där priset också framgått på bland annat avtalet. Här var det relevant då ARN går på linjen att det är delbetalning och att de står fast även om kunden säger sig inte förstått eller blivit upplyst om priset innan köp. Samt att Elgiganten visst tar fighten då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiko:

OK

https://i.imgur.com/aGb08YU.png

Va? När har Huawei valt att minska priset med 75% på en p20 pro innan? Har aldrig sett en p20 pro gå för mindre än 3000. Alla andra återförsäljare säljer den för 7990 idag, det är en solklart misstag. Förstår inte varför folk vill tvinga till sig en mobil som de faktiskt inte förtjänar att få.

Permalänk
Medlem

@AhHi: Jag köpte min Huawei P20 Pro från tele2 i butik för 2400... Om du menar P30 pro så är det en helt annan saga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ni har fått en orderbekräftelse/kvitto där den kostar 150 kr/mån. Några har köpt telefonen direkt i butik, där priset också framgått på bland annat avtalet. Här var det relevant då ARN går på linjen att det är delbetalning och att de står fast även om kunden säger sig inte förstått eller blivit upplyst om priset innan köp. Samt att Elgiganten visst tar fighten då.

Orderbekräftelsen visar 80 kr/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Orderbekräftelsen visar 80 kr/månad.

Inte den som skickades när avtalet hade registrerats.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Tror folk är bittra pga att de ändrade månadskostnaden från 80kr/24 mån till 150kr/24mån utan att kund har gått med på det vid köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

@Petterk: Tror folk är bittra pga att de ändrade månadskostnaden från 80kr/24 mån till 150kr/24mån utan att kund har gått med på det vid köp.

Exakt! Du går till en restaurang och menyn säger korv + bröd = 5kr. När du har fått korven+bröd i handen så säger restaurangen det blir 20kr.

Ska du bara säga "Jaha, sorry, här är 20kr" eller ska du säga "Du sa ju 5kr?"

Jag förstår inte hur några här kan skriva att vi konsumenten ska ta reda på priset och avtal själv. Det står ju tydligt på hemsidan, orderbekräftelsen. Ingenstans står 150kr. Det skulle bli katastroft om deal man ser är inte det man får. Åtminstone borde EG har kontaktat alla som och berättat de har gjort misstag och att de ska skicka nytt avtal eller kund får returnera. Istället vill de att man ska maila och be om fraktsedeln. Eller så fular EG och hoppas alla säger "jaja, orka bryr sig" ??

Och tänk vanliga folk som köper en mobil, en del har inte koll när priset sänks. Så det på lappen så är det man utgår ifrån.

Ang bra deal på Huawei för er som har missat, dessa priser listas inte på prisjakt, speciellt där man som stamkund, lämna in gamla mobil får 1000kr rabatt etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

De har inte ändrat något, bara de som inte redovisat vad erbjudandet betyder för de som väljer att avbryta det i förtid. Vilket inte konkurrenterna gör heller. Samt haft otydlig information. Det är tyvärr inget skäl att gå konsumenten till mötes.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De har inte ändrat något, bara de som inte redovisat vad erbjudandet betyder för de som väljer att avbryta det i förtid. Vilket inte konkurrenterna gör heller. Samt haft otydlig information. Det är tyvärr inget skäl att gå konsumenten till mötes.

Men ingen har än så länge visat på vart i deras avtal (varken Telenor eller Elgiganten) där det står att de får ta bort rabatten om man slutbetalar produkten. Jag ser det som att produkten har ingåtts avtal att betala 80 kr per månad och inte 150 kr per månad.

När folk pratar med Telenor säger de att man får betala de fulla 150 kr per månad, vart står detta?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, men det avtalet skickas när dom skickat iväg mobilen. Jag fick begära kvitto från Elgiganten i förhand för att se vilka villkor som gällde detta köpet.

Jag chattade med Elgiganten igår, och fick samma svar som alla andra. Dvs typ tre olika svar från Elgiganten och Telenor. Det slutade med att jag vid 14-tiden igår sa till Elgiganten att jag inte orkar tjafsa och att jag nyttjar distansavtalslagen så de skulle makulera ordern innan den hinner skickas. "Inga problem, det fixar jag!" får jag till svar varpå agenten i chatten lämnar abrupt, och då menar jag sekunden efter att han svarat inga problem. Otroligt ohövligt då jag hade andra saker att ta upp och fråga. Jag har aldrig varit med om liknande uppträdande från en chattsupport tidigare.

Iaf, tror ni inte att jag ~22:30 på kvällen trots det får ett mail om att posten mottagit elektronisk förhandsinformation (ej upphämtad av transportföretaget) för min order (som vid det här laget är makulerad, sedan ~8 timmar tillbaka)..? Vilka idioter, och vilket uruselt hanterande. Jag ämnar att inte hämta ut telefonen så får den skickas i retur till avsändaren. I samband med mailet drog de 251 kronor via PayPal.

Jag tror jag kontaktar PayPal och säger att det är en felaktig debitering då köpet vid det här laget är hävt enligt den tidigare chatten. Alt. kontaktar Nordea och anmäler det som en icke auktoriserad betalning. Jag känner inte direkt för att låna ut pengar till Elgiganten räntefritt, speciellt i dessa tider och med den utmärkande usla support som @Elgiganten givit. Trist då jag handlat för 8000-9000 kronor där enbart under de senaste två veckorna.

OBS: Ni som beställt och om ni har frågor eller vill använda distansavtalslagen så är det Elgiganten ni skall kontakta. Telenor kan som sagt inte göra mycket i det här fallet då det är Elgiganten som sålt och gjort fel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du kan ju inte skriva ett avtal med mig, och sen plötsligt skicka ett helt annat och påstå att det är det som gäller.

Edit: Pratat med elgigantens chat nu, som hänvisade mig till mailen. Frågade hur lång tid det skulle ta innan man fick ett svar, och hon sa att det dröjer antagligen ungefär TVÅ VECKOR.
Smidigt att det är lika lång tid som ångerfristen!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Du kan ju inte skriva ett avtal med mig, och sen plötsligt skicka ett helt annat och påstå att det är det som gäller.

Går nog bra, men du har rätt att backa ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Rätt att backa ur? Det finns inget att backa från. Jag har inte ingått det här avtalet. Jag har ingått ett annat.

Visa signatur

| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Rätt att backa ur? Det finns inget att backa från. Jag har inte ingått det här avtalet. Jag har ingått ett annat.

Handla inte av Elgiganten då? De som skriver sånt som "Skilnader mellan beställning och orderbekräftelsen anses som ett nytt erbjudande från oss som du antingen kan acceptera eller tacka nej till." i deras köpvillkor. Felstavningen är deras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Står elgiganten för returfrakten då om jag inte tycker deras ändrade avtal är godtagbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Står elgiganten för returfrakten då om jag inte tycker deras ändrade avtal är godtagbart?

De kommer nog inte hänvisa till den delen av köpvillkoren. De kommer säkert göra olika för olika kunder.

Permalänk
Medlem

Om du väljer att avbeställa, avbryta ordern och ditt paket ligger kvar hos ombudet så hanterar Elgiganten returen etc. Du behöver inte göra något.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Handla inte av Elgiganten då? De som skriver sånt som "Skilnader mellan beställning och orderbekräftelsen anses som ett nytt erbjudande från oss som du antingen kan acceptera eller tacka nej till." i deras köpvillkor. Felstavningen är deras.

Orderbekräftelsen är korrekt! Det är "kvittot" som skickas tillsammans med telefonen som är fel. Dvs efter att köpet gått igenom och de accepterat min order, så ändrar de avtalet utan att fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Orderbekräftelsen är korrekt! Det är "kvittot" som skickas tillsammans med telefonen som är fel. Dvs efter att köpet gått igenom och de accepterat min order, så ändrar de avtalet utan att fråga.

Finns inget kvitto vid distanshandel, den senare är en orderbekräftelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Finns inget kvitto vid distanshandel, den senare är en orderbekräftelse.

Först fick man en orderbekräftelse. Sedan fick man ett kvitto när varan skickades.

Mejlet heter "Digitalt kvitto på ditt inköp XX.XX.XX Elgiganten" och har följande innehåll samt bifogat kvitto på PDF:

Bästa kund,
Tack för att du har valt att handla hos oss.
Enligt överenskommelse skickar vi kvittot med e-post, så att du enkelt kan spara det.
Har du frågor om produkten eller andra funderingar, kan du kontakta vår kundtjänst.
Om du har köpt en försäkring med din produkt kan du hitta villkoren för din köpta produktförsäkring här.
Vänliga hälsningar Elgiganten

Menar du fortfarande att det inte är ett kvitto? Man betalar ju 251 kr till Elgiganten, försvinner denna transaktion ute i cyberspace utan någon bokföring? Du verkar ju så otroligt kunnig i denna fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Först fick man en orderbekräftelse. Sedan fick man ett kvitto när varan skickades.

Mejlet heter "Digitalt kvitto på ditt inköp XX.XX.XX Elgiganten" och har följande innehåll samt bifogat kvitto på PDF:

Bästa kund,
Tack för att du har valt att handla hos oss.
Enligt överenskommelse skickar vi kvittot med e-post, så att du enkelt kan spara det.
Har du frågor om produkten eller andra funderingar, kan du kontakta vår kundtjänst.
Om du har köpt en försäkring med din produkt kan du hitta villkoren för din köpta produktförsäkring här.
Vänliga hälsningar Elgiganten

Menar du fortfarande att det inte är ett kvitto? Man betalar ju 251 kr till Elgiganten, försvinner denna transaktion ute i cyberspace utan någon bokföring? Du verkar ju så otroligt kunnig i denna fråga.

Vad man kallar det spelar ingen roll. Kvitton är bara krav från kassaregister, vid distanshandel får du en bekräftelse när varan skickas. Detta är en bekräftelse på köpet, Elgiganten kan omöjligen skicka något annat än vad som stod på beställningen i det första meddelandet du fick, då det skapas i samma system vid samma tidpunkt. Det hela är oviktigt om de menar att du borde förstått att priset är fel.