Liten skärm begränsar surfutbudet?

Permalänk
Medlem

Liten skärm begränsar surfutbudet?

När jag klickar mig fram till Coop Orminge för att köpa Anamma VegoNuggets måste jag använda min nyinköpta Laptop 15.6" för min likaledes nyinköpta 14" räcker inte till! Hur kan det komma sig? Samma OS och samma webbläsare (win10 och Chrome).
Här följer länkarna som tar mig till den varan:
https://www.google.com/search?q=orminge+coop&oq=orminge+coop&...

https://www.coop.se/butiker-erbjudanden/stora-coop/stora-coop...
och här skriver jag in Anamma i deras sökfält

https://www.coop.se/globalt-sok/?query=anamma
och får upp 17 olika varor och klickar på varan VegoNuggets

https://www.coop.se/handla/p/7310240120417
och sen kan jag handla min vara jag vill ha

NU GÅR JAG ÖVER TILL MIN 14 tums Laptop
Jag mailade länkarna till mig själv och sitter nu på min stationära Lenovo med 27 tums skärm
Klistrar in:
https://www.google.com/search?q=orminge+coop&oq=orminge&aqs=c...

https://www.coop.se/butiker-erbjudanden/stora-coop/stora-coop...
skriver in Anamma

https://www.coop.se/globalt-sok/?query=anamma
och får upp ENDAST 10 olika varor och ingen VegoNuggest bland dem

Permalänk
Medlem

@nobbens: Över 100 visningar och ingen som har en förklaring - tror ni jag trollar - är det ingen med två datorer som kan göra om samma som jag gjort för att bekräfta fenomenet? Min granne kan det iaf och han får bara upp 10 varor på både sin iPhone och HP.

Permalänk
Medlem

oförklarligt

Min granne får bara in 10 varor hos Coop - se länkar i första inlägget - på sin iPhone 6 och HP 12" Laptop samt hans Mac 11". Jag å min sida får in 10 varor på min Samsung Galaxy 10 A, Dell stationär 22" Ubuntu, Dell 15.6" Laptop och min ASUS 14" Laptop. På den sistnämnda har jag testat alla de 16 skärmupplösningsalternativen där fanns att ställa in men fick ändå bara upp 10 varor på sidan.

På mina datorer Lenovo AMD A 10 stationär 27", Lenovo Laptop 15.6" och min HP Laptop 13.3" får jag in hela 17 varor på samma sida. Hur är detta möjligt - vad händer - exakt samma länk och sida!

Permalänk
Medlem

10 varor för mig... 34" 3440x1440 så verkar vara något med sidan...

Söker jag på vegonuggets får jag inga svar..

https://www.coop.se/handla/p/7310240120417 får jag inget heller på...

Jag skulle kontakta Coop och fråga!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

jag får 10 varor. Det kan inte vara så att din gamla dator har en aktiv inloggning eller något som visar fler medlems erbjudanden eller nått? edit: du kan prova att besöka siten med en privat webbläsarflik på gamla datorn.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem

Uppenbart så har väl utvecklarna hos Coop gjort något fel när de utvecklat sin webbsida. Du får ta det med dem.

Får också bara 10 träffar från min PC, oavsett Chrome eller Firefox. 2560x1440.

Gissar på något fel hur de utför paginering.

Antingen det eller så har de justerat sitt sortiment och du har någon gammal cachad version.

Permalänk
Medlem

Rensa cache på den dator som visar det udda antalet. För det är bara din 15" som gör det om jag förstår det rätt. Som tidigare @pv2b skrev. Antagligen en cachad sida som strular till det.

Permalänk
Medlem

Jag röstar också för cache-gissningen. Jag tror att du är helt fel ute när du försöker analysera skärmstorlekar och -upplösningar. Är det inte snarare så enkelt att gamla enheter som läst in sidan tidigare får upp 17 varor och enheter som inte har varit inne på den förut bara får upp 10? Jag är inte mycket till webbutvecklare själv men det känns inte alls särskilt mystiskt att de ska ha kunnat klanta till det med cache-hanteringen på Coop.

Permalänk
Medlem

Cache-Control: max-age=86400

Sidan kommer inte laddas om från servern om det inte gått ett dygn (86400 sekunder) sedan den cachades. Om man inte rensar cachen förstås.

Cachningshypotesen kan man testa genom att använda en annan webbläsare på den dator som visar 17 produkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Provat med en webbläsare i privat läge ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

10 varor för mig... 34" 3440x1440 så verkar vara något med sidan...

Söker jag på vegonuggets får jag inga svar..

https://www.coop.se/handla/p/7310240120417 får jag inget heller på...

Jag skulle kontakta Coop och fråga!

Skrivet av Ragin Pig:

jag får 10 varor. Det kan inte vara så att din gamla dator har en aktiv inloggning eller något som visar fler medlems erbjudanden eller nått? edit: du kan prova att besöka siten med en privat webbläsarflik på gamla datorn.

Skrivet av pv2b:

Uppenbart så har väl utvecklarna hos Coop gjort något fel när de utvecklat sin webbsida. Du får ta det med dem.

Får också bara 10 träffar från min PC, oavsett Chrome eller Firefox. 2560x1440.

Gissar på något fel hur de utför paginering.

Antingen det eller så har de justerat sitt sortiment och du har någon gammal cachad version.

Skrivet av Beltet:

Rensa cache på den dator som visar det udda antalet. För det är bara din 15" som gör det om jag förstår det rätt. Som tidigare @pv2b skrev. Antagligen en cachad sida som strular till det.

Skrivet av MrPasty:

Jag röstar också för cache-gissningen. Jag tror att du är helt fel ute när du försöker analysera skärmstorlekar och -upplösningar. Är det inte snarare så enkelt att gamla enheter som läst in sidan tidigare får upp 17 varor och enheter som inte har varit inne på den förut bara får upp 10? Jag är inte mycket till webbutvecklare själv men det känns inte alls särskilt mystiskt att de ska ha kunnat klanta till det med cache-hanteringen på Coop.

Skrivet av KAD:

Cache-Control: max-age=86400

Sidan kommer inte laddas om från servern om det inte gått ett dygn (86400 sekunder) sedan den cachades. Om man inte rensar cachen förstås.

Cachningshypotesen kan man testa genom att använda en annan webbläsare på den dator som visar 17 produkter.

Skrivet av mrqaffe:

Provat med en webbläsare i privat läge ?

Kolla här då allihop: https://www.bildtagg.se/bild/ku1mpds73wodzir2539edq
Jag får in 17 varor på tre (3) av mina datorer - det måste väl ändå var de datorer som visar hela Coops utbud som är de bästa ....eller hur? De som bara visar tio är ju begränsade och räcker inte riktigt till för Coops system.

Maxizor > jag använde din länk

och ja det var första gången jag var inne på den sidan (Coop Orminge) grannen ska handla åt mig och det var så vi upptäckte det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Kolla här då allihop: https://www.bildtagg.se/bild/ku1mpds73wodzir2539edq
Jag får in 17 varor på tre (3) av mina datorer - det måste väl ändå var de datorer som visar hela Coops utbud som är de bästa ....eller hur? De som bara visar tio är ju begränsade och räcker inte riktigt till för Coops system.

Maxizor > jag använde din länk

Den enda som lyckas få upp alla 17 artiklar är du själv. Medan flera andra med högre upplösning ej får det.

Som tidigare sagt, kontakta Coop och se vad de har och säga!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske visas olika erbjudanden beroende på hur de spårat användaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Antalet träffar på "anamma" varierar för mig beroende på vilken butik jag har valt. Har man inte valt någon alls får man 10 träffar. Väljer jag Stora COOP Orminge får jag 12 träffar.

Man måste välja butiken i kundvagnen för att få olika resultat, inte bara gå till butikssidan och söka där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Den enda som lyckas få upp alla 17 artiklar är du själv. Medan flera andra med högre upplösning ej får det.

Som tidigare sagt, kontakta Coop och se vad de har och säga!

Skrivet av mrqaffe:

Det kanske visas olika erbjudanden beroende på hur de spårat användaren ?

Skrivet av era909:

Antalet träffar på "anamma" varierar för mig beroende på vilken butik jag har valt. Har man inte valt någon alls får man 10 träffar. Väljer jag Stora COOP Orminge får jag 12 träffar.

Man måste välja butiken i kundvagnen för att få olika resultat, inte bara gå till butikssidan och söka där.

12 träffar hos Coop Orminge ännu mer märkligt och det där med att spåra användaren kan ju inte stämma när jag får 10 på 3 datorer och 17 på tre andra av mig ägda allihop. Se här nu 17 varor - min skärmdump

https://www.bildtagg.se/bild/shvo4cq3i1cu4dlnnqv5xr5v

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

12 träffar hos Coop Orminge ännu mer märkligt och det där med att spåra användaren kan ju inte stämma när jag får 10 på 3 datorer och 17 på tre andra av mig ägda allihop. Se här nu 17 varor - min skärmdump

Är du inloggad på sidan?

Jag är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Jag har löst det nu - jag testade på samma dator i Edge och fick bara tio (10) varor - och 17 i Chrome - det hela är så enkelt att man måste logga in för å få upp 17.....tror jag - har inte kollat upp men så är det nog....kunde inte logga in med Edge eftersom jag har lösenordet i Google

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Är du inloggad på sidan?

Jag är det inte.

Ja se mitt inlägg innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Jag har löst det nu - jag testade på samma dator i Edge och fick bara tio (10) varor - och 17 i Chrome - det hela är så enkelt att man måste logga in för å få upp 17.....tror jag - har inte kollat upp men så är det nog....kunde inte logga in med Edge eftersom jag har lösenordet i Google

Trodde jag ja men så var det tydligen inte....loggade in i chrome på min laptop jag bara fått upp 10 men det hjälpte ej - fortfarande tio

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Är du inloggad på sidan?

Jag är det inte.

Om du loggar in vad får du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Om du loggar in vad får du då?

Jag har inget konto så det får tyvärr någon annan prova.

Permalänk
Medlem

fortfarande 17

Nu ger jag upp jag får 17 varor här fastän jag loggat ut - ska bli intressant å se om min granne kan handla varan åt mig på torsdag. Det får avgöra det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Jag har inget konto så det får tyvärr någon annan prova.

Men hur i h-e kunde du få 12 varor - hur märkligt är inte detta - hur som, finns varan i butik på torsdag och min granne kan köpa den då är saken avgjord.

Permalänk
Medlem

Jag får också lite olika layout på min laptop med 14" och 1440P skärm, mot min vanliga 27" 1080P skärm.

Det som blir är att jag ser mindre på min 1440P skärm av någon anledning. Väldigt irriterande, men tror det har med windows skärmskalning / zoom eller vad det heter.

glömde skriva att jag fick 10 varor

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag får också lite olika layout på min laptop med 14" och 1440P skärm, mot min vanliga 27" 1080P skärm.

Det som blir är att jag ser mindre på min 1440P skärm av någon anledning. Väldigt irriterande, men tror det har med windows skärmskalning / zoom eller vad det heter.

glömde skriva att jag fick 10 varor

Ja visst är det irriterande och faktum är att det inte bara är på Coop detta har skett för mig utan även på Facebook och Flashback ser jag mindre eller mer beroende på vilken dator jag använder. Antagligen är det så även på andra sidor. Att det skulle ha med Windows å göra motsägs ju av att jag faktiskt körde Linux också och fick där bara 10 varor med en stationär Dell 22" skärm.

Skönt för mig att nu höra eller se att det inte bara är jag som drabbas av detta fenomen (ursäkta CubaCola) då Maxizor avfärdade mig lite väl lättvindigt innan. Tydligt är att man på något sätt bör jämföra datorer mot varandra när man ska köpa och att Chrome är en bättre webbläsare än Edge.

Permalänk
Medlem

Coopvaror

@nobbens: Jodå, visst var det en autentisk sida den där (17) för min granne fick köpa den vegokorv som där förevisades. Tyvärr var dock nuggets slut men den ersattes med motsvarande från Hälsans Kök.

Att ringa till Coop för att få ytterligare info om detta fenomen anser jag vara lönlöst då man efter aslång kö till slut får tala med random kundtjänstpraktikant (har nyligen gjort det i annat ärende).

Sen, och nog viktigaste, är ju faktum att jag som ägare av flera PC:s sett samma fenomen uppträda dels på Facebook och dels på Flashback - så datorkapacitet har betydelse och likaså att webbläsarens kvalité har det - såg jag då jag fick olika resultat med samma dator beroende av om jag använde Edge eller Chrome.

Intressant fakta som tydligen ingen här hade en aning om, ja heller inte jag eller någon på Flashback.