Gränsen för kontaktlösa betalningar ökar från 200 till 400 kr

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Gränsen för kontaktlösa betalningar ökar från 200 till 400 kr

Jag har lite sen på bollen upptäckt att gränsen för den summa man kan betala kontaktlöst (blippa kortet) har ökats från 200 kronor till 400 kronor. En anledning till ändringen är att man ska slippa röra vid betalterminaler, vilket blir extra aktuellt så här i coronatider. Svensk Handel skriver att beloppsgränsen höjs "snart", har någon testat och upptäckt om det rullats ut än?

Pressmeddelandet från Svensk Handel: https://www.svenskhandel.se/nyhetscenter/nyheter/2020/belopps...

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

I vissa betalerminaler får jag ändå trycka "grön knapp" när jag blippat. Men definitivt en fördel än trycka in sin pin-kod.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag har lite sen på bollen upptäckt att gränsen för den summa man kan betala kontaktlöst (blippa kortet) har ökats från 200 kronor till 400 kronor. En anledning till ändringen är att man ska slippa röra vid betalterminaler, vilket blir extra aktuellt så här i coronatider. Svensk Handel skriver att beloppsgränsen höjs "snart", har någon testat och upptäckt om det rullats ut än?

Pressmeddelandet från Svensk Handel: https://www.svenskhandel.se/nyhetscenter/nyheter/2020/belopps...

Enligt Handelsbanken och Länsförsäkringar Stockholm så är det aktiverat sedan den 17 april. Dock så kan man behöva göra ett köp med PIN-kod om beloppet är mellan 200 och 400 första gången efter ändringen, så var det för mig. Men efter det har jag inte behövt ange PIN-kod när jag gjort köp på runt 350:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

I vissa kortterminaler får jag ändå trycka "grön knapp" när jag blippat. Men definitivt en fördel.

Ja, det är för att de ska kunna identifiera kortet (om man handlar t.ex. med Google/Apple Pay så har man ett annat nummer) för bonusprogram (t.ex. hos Hemköp).

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@jnsson: Aha, jag sökte runt lite och det visar sig att min bank (Swedbank) också höjt taket till 400 kronor. Den senaste tiden har jag bara gjort transaktioner över den gränsen, handla mat, köpa spel etc, så har inte upptäckt det naturligt. Men då lär de flesta banker infört höjningen vid det här laget.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Har aldrig tänkt på att det skulle finnas någon gräns och att det är kopplat till om man ska slå kod eller inte (som jag tolkar från vad folk skrivit här).

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag har lite sen på bollen upptäckt att gränsen för den summa man kan betala kontaktlöst (blippa kortet) har ökats från 200 kronor till 400 kronor. En anledning till ändringen är att man ska slippa röra vid betalterminaler, vilket blir extra aktuellt så här i coronatider. Svensk Handel skriver att beloppsgränsen höjs "snart", har någon testat och upptäckt om det rullats ut än?

Pressmeddelandet från Svensk Handel: https://www.svenskhandel.se/nyhetscenter/nyheter/2020/belopps...

Jag kör med arbetshandskar nu under covid just en kortterminal måste komma i kontakt med extremt mycket bakterier.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag trodde gränsen för blippen var bestämt av varje bank för sig? Man kan väl bestämma gränsen själv för sitt eget kort också?

Permalänk
Medlem

Just nu i pandemin är det kanske bra men allmänt har jag varit mycket besviken på utvecklingen. Att det inte krävs en kod är väl helt fruktansvärt egentligen? Från att inte varit attraktivt stöldbegärliga så har bankkort nu återigen blivit det. Jag är helt säker på att många personer är belägna att råna någon eller stjäla en plånbok för ett par tusen och jag förstår inte varför vi har gjort detta valet? Det kom ju samtidigt som kontaktlös betalning, men säkerhetsaspekten är ju helt frånkopplad.

Innan någon skriver till mig att jag "kan stänga av funktionen på banken" som man har fått höra så många gånger så vill jag poängtera att om jag blir knivskuren för att någon vill ha mitt bankkort så är det inte pengarna jag är mest rädd för.

Det känns så dumt att bara helt och hållet ta bort säkerheten som vi har haft i tjugo år. Personer kommer bli rånade oftare nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Behöver använda kod för alla köp över 200kr, Länsförsäkringar Dalarna Lite segt men butiken jag handlar hos har iallafall en pump med handsprit bredvid terminalen ❤

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Upptäckte det igår när jag handlade för 350 spänn utan att behöva slå in pinkoden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@jnsson: Aha, jag sökte runt lite och det visar sig att min bank (Swedbank) också höjt taket till 400 kronor. Den senaste tiden har jag bara gjort transaktioner över den gränsen, handla mat, köpa spel etc, så har inte upptäckt det naturligt. Men då lär de flesta banker infört höjningen vid det här laget.

Aha, är det därför man blir tvungen att slå in kod vid köpbelopp över 400 kr? Jag har oxå Swedbank och jag har alltid trott att det berodde på vilken kassa jag valde vid mataffären som tvinga mig att mata in PIN-kod eller inte efter blipp.

Jag föredrar under dessa tider att INTE behöva mata in kod på grund av hygienskäl.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Just nu i pandemin är det kanske bra men allmänt har jag varit mycket besviken på utvecklingen. Att det inte krävs en kod är väl helt fruktansvärt egentligen? Från att inte varit attraktivt stöldbegärliga så har bankkort nu återigen blivit det. Jag är helt säker på att många personer är belägna att råna någon eller stjäla en plånbok för ett par tusen och jag förstår inte varför vi har gjort detta valet? Det kom ju samtidigt som kontaktlös betalning, men säkerhetsaspekten är ju helt frånkopplad.

Innan någon skriver till mig att jag "kan stänga av funktionen på banken" som man har fått höra så många gånger så vill jag poängtera att om jag blir knivskuren för att någon vill ha mitt bankkort så är det inte pengarna jag är mest rädd för.

Det känns så dumt att bara helt och hållet ta bort säkerheten som vi har haft i tjugo år. Personer kommer bli rånade oftare nu.

Lösningen är att du nu kan börja skrikhosta och låstas som om du håller på att dö så blir personen ifråga nog lika rädd om sitt liv som du om ditt!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Nordea ökade för ett par veckor sedan.
Hade den här ändringen gjorts i Januari kanske våra corona~fall hade halverats

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Just nu i pandemin är det kanske bra men allmänt har jag varit mycket besviken på utvecklingen. Att det inte krävs en kod är väl helt fruktansvärt egentligen? Från att inte varit attraktivt stöldbegärliga så har bankkort nu återigen blivit det. Jag är helt säker på att många personer är belägna att råna någon eller stjäla en plånbok för ett par tusen och jag förstår inte varför vi har gjort detta valet? Det kom ju samtidigt som kontaktlös betalning, men säkerhetsaspekten är ju helt frånkopplad.

Innan någon skriver till mig att jag "kan stänga av funktionen på banken" som man har fått höra så många gånger så vill jag poängtera att om jag blir knivskuren för att någon vill ha mitt bankkort så är det inte pengarna jag är mest rädd för.

Det känns så dumt att bara helt och hållet ta bort säkerheten som vi har haft i tjugo år. Personer kommer bli rånade oftare nu.

Frågan är dock hur stöldbegärliga korten egentligen är. Jag menar, rånarna kan fortfarande inte gå till närmsta bankomat och tömma kontot. Vad de kan göra är att köpa oxfilé på ICA för 400 spänn eller dricka några öl på krogen. Sen finns det tråkigt nog smuts som säkert skulle knivhugga dig för 400 spänn oxfilé. Tyvärr. Jag tror dock inte det är ett jättestort problem. Då är nog risken fortfarande större att du under knivhot tvingas till närmaste bankomat.

För övrigt har jag själv bara noterat att jag inte längre behöver trycka OK när jag handlar på ICA. Brukar dock inte kolla så noga på beloppet, så gränsen har säkert höjts också.

Permalänk
Medlem

Kör android pay så slår typ aldrig pinkod.
Gillar inte äckliga knappterminaler nu i pandemin.
Dessutom känns det lite 80tal med en pinkod.. Fingeravtryck / faceid känns lite mer säkert än 4 siffror.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Behövde inte ange kod för ett köp på 202 i veckan så antar att de har höjt Länsförsäkringar Östergötland

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Upptäckte det för ca 45 minuter sedan på ICA.

Permalänk
Entusiast

Skönt för dem som måste använda kortet i terminalen, men Apple/Google Pay känns betydligt säkrare och smidigare.

Dock skapas ett virtuellt kort i telefonen, något som påverkar om man exempelvis registrerat det ursprungliga betalkortet som autentisering för något medlemskap. Det förs inte över till det virtuella, även om det ska vara en kopia.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Synd att man inte får bestämma detta själv. Jag har stängt av kontaktlös betalning på mitt kort då jag bara använder det i fysiskt butik kanske var tredje månad eller så.

Inte så sugen på att knyta betaltjänster till externa amerikanska företag som jobbar med NSA och gud vet vad annat. 😂

Permalänk
Medlem

@DasIch: Fast det är inte 400 kronor, det är 400 kronor per butik ganska många gånger. Jag vet att man behöver slå koden någon gång då och då, men det är inte ofta det händer mig under beloppsgränsen. Säg att det i genomsnitt är 2400, med chans att någon har två kort eller höjt beloppsgränsen. Det är många som blir rånade och misshandlade för mobiler, och jag kan inte tänka mig att de lyckas sälja de för så mycket.

Till skillnad från mobiler är detta dock helt onödigt och en osäkerhet vi har valt att införa.

Missade ett "inte"
Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av flukke:

Kör android pay så slår typ aldrig pinkod.
Gillar inte äckliga knappterminaler nu i pandemin.
Dessutom känns det lite 80tal med en pinkod.. Fingeravtryck / faceid känns lite mer säkert än 4 siffror.

Så fingeravtryck känns bättre än knappterminaler? Enorm skillnad

Permalänk
Medlem

Som tur är har jag inte blivit drabbad av kort med fjärrstöldsfunktion än så länge, men när det händer så tar jag fram borren och tar död på antennen (lys med en rejäl ficklampa bakifrån så brukar antennen synas). Nej, det räcker inte att "slå av" funktionen hos banken, det går fortfarande att få ut vissa uppgifter från kortet (jag fick t.ex. ut sambons kreditkortsnummer + transaktionshistorik när jag testade).

Betalar för övrigt allt online nu under rådande Covid-19, inklusive hemleverans av mat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kommer hålla mig borta från "blip" så länge det bara går.
Det är för mig det lättaste sättet att bli av med pengar. Banken lär ju knappast gå in och täcka om någon olovligen skulle blippa ett bankkort. Kontanter har jag slutat med sedan länge så om man skulle bli av med plånbok så vill det till lite mer för att komma mina andra digitala inköpsmetoder.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

@DasIch: Fast det är 400 kronor, det är 400 kronor per butik ganska många gånger. Jag vet att man behöver slå koden någon gång då och då, men det är inte ofta det händer mig under beloppsgränsen. Säg att det i genomsnitt är 2400, med chans att någon har två kort eller höjt beloppsgränsen. Det är många som blir rånade och misshandlade för mobiler, och jag kan inte tänka mig att de lyckas sälja de för så mycket.

Till skillnad från mobiler är detta dock helt onödigt och en osäkerhet vi har valt att införa.

Tror gränsen är 1000Kr på en vecka hos Nordea i varje fall. Klart det kan vara intressant för vissa men snackar vi knivrån känns det som bättre utdelning att tvinga någon till bankomaten, så som en del faktiskt gör. Jag tror inte det här kommer göra någon större skillnad i beteendet.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Var precis och handlade för 268kr i lokala matbutiken. Fick slå pin den här gången. Hoppas det är borta till nästa.
Personligen hade jag gärna sett att man hade löst det med en personligt konfigurerbar inställning i internetbanken. Jag hade gärna slagit på upp till 1000kr, speciellt i coronatider. Att stå och kladda med fingrarna på en panel där uppenbarligen hundratals andra människor också nyss varit och petat känns onödigt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har inte använt blipp funktionen än så länge trots att alla mina kort har den funktionen

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flexiblus:

Så fingeravtryck känns bättre än knappterminaler? Enorm skillnad

Eget finger på egen mobil är väl ganska annorlunda mot att trycka på en terminal i butiken?

Jag hade aldrig blippat förut, men började nyligen pga pandemin. Har sett videos om hur osäkert det är, men sannolikheten att bli av med pengar känns ändå bra liten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@DasIch: Jag kan inte hitta några specifika beloppsgränser för varken Swedbank eller SEB. Det är betydligt svårare att dra med någon till en bankomat och de är alltid (?) utrustade med kameror och ofta placerade på mer offentliga platser.

Det är många som har flera kort på sig. Ett eller två egna kort, ett delat kort för hushållet och kanske ett företagskort. Det blir ändå rätt så mycket pengar. Och tänk alla ficktjuvar. Mellan typ 2008 och fram till 2016 så hade väl personer i Sverige i genomsnitt tjugo kronor i kontanter på sig, nu är samma plånbok värd mellan 400 till 10000.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@UndaC: Jag har en duk för dörrhandtag och pinkoder. Lite klumpigt ibland men hade gärna använt innan också, nu är det i alla fall socialt acceptabelt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB