Veckans fråga: Hur ansluts din SSD-enhet?

Permalänk
Medlem

En NVMe och två SATA SSDs.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Köpte nyss en NVME, så fick ju rösta på de. Har 2st SATA SSDer också.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

2.5" SATA i datorn jag använder mest (äldre), men sen M.2 NVMe i alla andra maskiner (ett flertal).

Kör SATA i maskiner där det är enda alternativet el som sekundär. Annars alltid M.2 NVMe.
Får se i ny kommande dator, om det blir M.2 el PCIe. Beror på vad som finns och är aktuellt då.

Permalänk

Både och faktiskt. Eller tre.
1 x M.2 NVME för Windows och program. 2 x SATA SSD i RAID för spel mm. 1 x extern USB 3 HDD för backup.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Har både SATA och M2 NVME

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande SATA då mitt moderkort är såpass gammalt. Jag har intrycket av att NVMe mest är bättre för större filer så som systemdisk blir det ingen gigantisk skillnad ändå. Dock skönt att slippa en extra kabel och behöva ha plats för en disk till.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Mitt system är från 2008 så SATA är det som gäller.
Har faktiskt ingen aning hur bra NVME är....

Skrivet av Mega-Dark:

Var ska man lägga sin röst om man inte har en SSD?

Skäms du inte?? 😜

Skrivet av Laxpudding:

Se det hela som en möjlighet till träning hur man hanterar livet i stort. Förmågan att bryta ned den, för dig, inviduella och kanske oerhört komplexa situationen till något du kan förmedla till en enkel trivial fråga applicerar även i verkliga livet utanför diskussionsforumen. Tog mig många år att inse detta. Med den goda effekten att idag uppfattas jag förmodligen som mer lättsam och inte som en fullt så knepig person längre.

Ifall man har flera SSD:er (jag har minst 5 datorer med SSD) så utgå från den som är den primära enheten. Vilket kan vara den du använder mest eller kanske den du älskar mest och har gett mest tid och omsorg.

Känner igen mig lite där....Var så himla noggrann förr både med ord o handling att man var ”jobbig”. Det fixade sig dock.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Avstängd

M.2 på grund av platsbrist , annars hade det nog varit vad som var på rea bara när den skulle handlas.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Kör fortfarande SATA då mitt moderkort är såpass gammalt. Jag har intrycket av att NVMe mest är bättre för större filer så som systemdisk blir det ingen gigantisk skillnad ändå. Dock skönt att slippa en extra kabel och behöva ha plats för en disk till.

Enda jag egentligen har märkt är att boot-tiden är mycket bättre.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Kör fortfarande SATA då mitt moderkort är såpass gammalt. Jag har intrycket av att NVMe mest är bättre för större filer så som systemdisk blir det ingen gigantisk skillnad ändå. Dock skönt att slippa en extra kabel och behöva ha plats för en disk till.

Tvärtom. Mekaniska diskar är bättre när det gäller större filer. De är riktigt långsamma när det gäller att ladda/flytta många små filer på grund av ett mekaniskt läshuvud som måste flytta på sig mycket.

En SSD är även bättre på att ladda små filer eftersom den inte har några mekaniska delar.
Ett operativsystem och program består oftast av många små filer så därför är en SSD bättre på så vis.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem

Två 500GB Samsung 840 EVO i RAID 0 (SATA).

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobMarley:

Tvärtom. Mekaniska diskar är bättre när det gäller större filer. De är riktigt långsamma när det gäller att ladda/flytta många små filer på grund av ett mekaniskt läshuvud som måste flytta på sig mycket.

Det beror på vad man jämför, mekaniska diskar är bara bättre på stora filer om man diskuterar mekaniska diskar. Jämför man en mekanisk disk mot en SSD så är mekaniska diskar ganska dåliga oavsett storleken på filerna, de är bara lite mindre dåliga på stora filer.

Här diskuteras dock SSDer, och Baxtex har rätt i att PCIe SSDer är bättre på stora filer jämfört med SATA SSDer eftersom de i regel har många gånger högre bandbredd, men skillnaden när det gäller småfiler är inte lika stor.

Permalänk
Medlem

SATA, en Samsung 830 (MZ-7PC128B/WW) som har 7,5 år på nacken (20,4 TBW)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Crucial MX300 på 750 GB SATA. Vill skaffa en M2 men jag har tappat bort skruven som följde med moderkortet. Kan man köpa en sån skruv nånstans?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

@Ykalon: Följer det inte alltid med en skruv när man köper en M.2:a?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

@Ykalon: Webhallen har detta kit,

Skrivet av Sarato:

.
@Ykalon: Följer det inte alltid med en skruv när man köper en M.2:a?

Nej, såna skruvar brukar man alltid få med till moderkortet, de brukar aldrig inkluderas när man köper SSDer vad jag vet. M.2-skruvar har även varit svåra att få tag tidigare, oftast har man fått vända sig till moderkortstillverkaren om man tappat bort dem.

Permalänk
Medlem

2x Sata, Crucial (win 7) å Intel.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ykalon:

Crucial MX300 på 750 GB SATA. Vill skaffa en M2 men jag har tappat bort skruven som följde med moderkortet. Kan man köpa en sån skruv nånstans?

Kasta iväg ett mail till dom som gjort ditt moderkort så skickar dom ett nytt med posten annars
(Fungerar även bra när det gäller io sköldar å annat skit som försvinner ibland 🤭)

Edit: ..Har säkert flera skruvar liggandes, isåfall kan jag ju slänga en på lådan åt dig 🙂

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

@lnd1437: Ska prova skicka ett mejl till ASUS först.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Primära SSD är en intressant phrasing. Min OS är fortfarande på en sata, men den primära för annat bruk är NVMe m.2. Bord egentligen flytta över men har inte pallar, behöver dessutom koa nya SSDar men avvaktar fortfarande.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Alla 4 är kopplade med SATA då det var avsevärt mycket billigare när jag köpte SSD senast och jag inte har behövt utöka kapaciteten på ett tag (Har 1TB + 500 GB + 480 GB + 240 GB).
Vid nästa uppgradering blir det troligen en stor NVME samt att jag gör mig av med några av de äldsta/minsta SATA SSDarna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

OS på SATA och spel på en m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Sitter fortfarande på en Ivy bridge så är Sata men har en 1Tb 970 evo nvme och nytt agg som ligger nu som ska landa med en Ryzen 4000 är planen

Jag kör Ivy Bridge på speldatorn och den kör en 1TB 970 EVO Plus med egen kylning(annars stack temperaturen in på det röda i Samsung Magician vid kopiering samt installation). Hade den i samma burk när jag körde Sandy Bridge. Inga bekymmer. Däremot så går OS igång via SATA på ett par 840 Pro. Windows 7.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Jag kör Ivy Bridge på speldatorn och den kör en 1TB 970 EVO Plus med egen kylning(annars stack temperaturen in på det röda i Samsung Magician vid kopiering samt installation). Hade den i samma burk när jag körde Sandy Bridge. Inga bekymmer. Däremot så går OS igång via SATA på ett par 840 Pro. Windows 7.

Men då kör du den via något PCIe instickskort då eller? Inte riktigt möjligt för mig då jag kör mITX i den burken.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Men då kör du den via något PCIe instickskort då eller? Inte riktigt möjligt för mig då jag kör mITX i den burken.

Jepp.
https://www.ebay.com/itm/M-2-for-NVME-SSD-Solid-State-Drive-P...

Sitter i en ASUS RIVE.

Hade från början den i en:
https://www.komplett.se/product/1102994/datorutrustning/dator...

Men temperaturen stack iväg in i det röda området vid kopiering eller installation.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.