Konfigurera VPN för Ubiquiti Unifi Security Gateway

Permalänk
Medlem

Konfigurera VPN för Ubiquiti Unifi Security Gateway

Har precis installerat en USG 3P hemma och skulle vilja konfigurera den som VPN-server så jag kan komma åt det interna nätverket utifrån.

Jag är ny med Unifi och har inte konfigurerat dessa tidigare så jag försökte mig på det för första gången men misslyckades. Ett problem med VPN-kopplingar är att de är så "digitala". Antingen fungerar de eller också inte... Tyvärr med dålig information om vad det är för fel och där står jag nu.

Finns det någon bra steg-för-steg guide att följa från detta med Radius till komplett VPN?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fastnar tyvärr ganska snabbt.

På Radius ska VLAN, Tunnel Type och Tunnel Medium Type ställas in.

Om jag inte använder några VLAN internt, vad ska jag då ställa in?

Permalänk
Medlem

Gjorde ett nytt försök och kom då i mål med konfigureringen av VPN. Med nya (beta-) gränssnittet gick det enkelt att sätta upp ett PPTP-VPN men prestandan är ingen höjdare.

På min klient (utifrån) har jag 250/250 Mbit.
På min bredbandskoppling hemma (där min VPN-server är installerad) har jag 250/100 Mbit.

Kör jag Bredbandskollen direkt från min klient får jag 265/250 Mbit.
Kör jag direkt hemifrån brukar jag ligga på dessa 250/100 Mbit.
Kopplar jag upp mig via VPN får jag endast ut 3/6 Mbit.

Jag vet att VPN tar en del bandbredd men den här försämringen är väldigt hög tycker jag. Har jag gjort något fel eller ska det vara så här?

Finns det bättre alternativ än PPTP i USG om jag vill ha bra prestanda i första hand och säkerhet i andra?

Finns det några inställningar som kan förbättra?

Permalänk
Medlem

Det kan vara cpu:n in usg;n som är för svag för att få högre hastigheter

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar vilket är mycket troligt men i detta fall borde det väl gå snabbare.

Vid mitt test var det EN VPN-koppling samt EN aktiv användare på insidan. Mycket mer perfekta förutsättningar borde inte finnas.

Det handlar om en Unifi Security Gateway, minsta modellen med tre portar (https://www.ui.com/unifi-routing/usg/).

Permalänk
Medlem
Skrivet av FCN:

Tack för ditt svar vilket är mycket troligt men i detta fall borde det väl gå snabbare.

Vid mitt test var det EN VPN-koppling samt EN aktiv användare på insidan. Mycket mer perfekta förutsättningar borde inte finnas.

Det handlar om en Unifi Security Gateway, minsta modellen med tre portar (https://www.ui.com/unifi-routing/usg/).

Du borde åtminstone få ut runt 20 Mbit/s med en USG-3P. Har för mig att jag läst på Ubiquitis forum att 50-60 Mbit/s är max throughput på den hårdvaran med L2TP IPsec, men de flesta verkar inte komma upp i dom hastigheterna.

Permalänk
Medlem

Det blev en Raspberry PIVPN istället som får hantera VPN. Snabb och enkel installation och mycket snabbare. Nu ligger jag på 50-70 Mbit istället.