Permalänk
Medlem

Ny Villa placering av accesspunkter

Hej !

Jag har precis köpt villa

145m2 ett plan.

Jag har tänkt investera i ett Ubiquitinätverk eller liknande
och tänkte att någon kan ge input gällande placering av accesspunkterna.
dom placeringarna jag tänkt är för att det redan finns kablar dragna på vinden när inpå,
dock går dessa att flytta enkelt.

Bifogat finns en enkel skiss (Paint) på hur jag tänkt det.
RJ45-uttagen sitter redan på plats enligt skissen

Permalänk
Medlem

På bilden ser det bra ut. Testa och se hur det är i verkligheten, det är ju mycket som påverkar.
Var sitter routern? Har den också wifi aktiverat?
Är backhaulen också över wifi? det borde den kanske vara eftersom du inte satt accesspunkterna bredvid nätverksuttagen?

Permalänk
Medlem

Jag hade satt accesspunkterna på följande platser:
Matplats (du får fullgod täckning i kontoret men även ute på terrassen)
Vardagsrum (för man måste ha snabbt wifi i soffan)
Korridoren utanför tvättstugan mellan sovrummen (för att få optimal täckning i sovrummen).

Till de två första så har du ju kabel du kan backa tillbaka rätt enkelt. Till den sista hade jag backat en av kablarna från ett av sovrummen längst bort. Om det inte är enkelt att dra ny kabel dvs.

Ett tips är att takmontera dom, det ger bättre spridning av signalen än om man väggmonterar i ett sånt där läge.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Designa inte utan testa, har du ett kamerastativ ta den, sen en RJ45 kabel som når närmsta uttag. Sen testar du att placera antennerna på olika ställen och testar. Så många variabler som påverkar hur bra mottagning du har i byggnaden.
Personligen skulle jag säga att du klarar dig galant på 2 antenner, en i korridor och en kök/vardags. Men kan omöjligt veta utan att se material i väggen etc.

Permalänk
Medlem

Är av samma uppfattning som @Pulchi och @Skippy, kör själv med en NanoHD på i 1,5 plans fördelat på 154m², placerat centralt på övre plan.

Inte optimal täckning när de yttre utrymmena gästas, så latensberoende tillämpningar fungerar mindre bra. Däremot fungerar surf och streaming galant. Jag är övertygad om att två räcker och eventuellt en beroende på material i väggar och antal enheter som ska köras.

Tydlig enkel skiss!

Permalänk
Medlem

@Lilla Tiger:
Tips
Installera UniFi controller
Läs upp din planlösning i verktyget
Rita in väggar/fönster etc.
Placera ut "virtuella" enheter
Sen kan du labba med hur den upplevda radiotäckningen kommer vara med 2,4 vs 5

Personligen hade jag nog flyttat som @Pulchi skrev AP i "Kontor" till att nyttja nätverksuttag i "Matplats", detta för få ut täckning på terrassen (dock en estetisk fråga). AP i "Vardagsrum" till att nyttja nätverksuttaget, vid takplacering har du "line of sight" i hela vardagsrum samt spridning genom väggarna emot WC/Badrum.
Den AP som sitter i "Tvättstugan" hade jag nog flyttat, alt tagit bort baserat på behov i "Sovrummen"

Har själv 5 utplacerade AP (2xAC Pro, 2xIW AC, 1xAC Lite) över ca 165m2. Ger runt +250MBps överallt inomhus samt placerade för utomhustäckning för ca 10 runt huset. Kör 2,4 i enbart 2 av dem.